Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

frits1955

03 mei 2026, 13:06

Laat het even bezinken: de NVA die de kerncentrales wil nationaliseren. Communisten!! :D
En de tientallen miljarden aan toekomstige ontmantelingskosten komen ook nog op de boterham van de Belgische belastingbetaler. Bij Engie trekken ze de ene na de andere fles champagne open.
Maar...volgens Valerie van Peel(NVa) is " het geld op"...

E.T.

03 mei 2026, 13:19

Komt buiten de begroting want we kunnen die stroom verkopen.
Net zoals Oosterweel niet in de begrotinbg komt want we kunnen tolheffen.

En dat afval das een zorg voor later, veel later ...

Wil.

03 mei 2026, 13:50

E.T. schreef:
03 mei 2026, 13:19
Komt buiten de begroting want we kunnen die stroom verkopen.
Net zoals Oosterweel niet in de begroting komt want we kunnen tol heffen.
Vlaanderen zit nog in een comfortabele schuldpositie: de doorheen de jaren opgestapelde schuldenberg (inclusief Oosterweel) bedraagt 11,5% van het bruto regionaal product. In Wallonië is dat 37,2% en in Brussel HG is het 13,3%.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

03 mei 2026, 17:07

frits1955 schreef:
03 mei 2026, 13:06
Laat het even bezinken: de NVA die de kerncentrales wil nationaliseren. Communisten!! :D
En de tientallen miljarden aan toekomstige ontmantelingskosten komen ook nog op de boterham van de Belgische belastingbetaler. Bij Engie trekken ze de ene na de andere fles champagne open.
Maar...volgens Valerie van Peel(NVa) is " het geld op"...
Denkt ge dat ? Ze gaan die oudste centrales gewoon laten wegrotten. :mrgreen: De communisten van de USSR destijds lieten ook al hun oude rommel gewoon oproesten. :D

@E.T.
Stroom verkopen ? In de winter hebben we zelfs met alle 7 centrales ( oude en nieuwe ) nog niet eens stroom genoeg. In de zomer hebben de buurlanden met hun zonnepanelen , kerncentrales en windmolens stroom op overschot waardoor de stroomprijs zelfs negatief wordt. We gaan "onze" stroom dan al zeker niet kunnen verkopen. Zoals ik al schreef , politiekers en cententellers zijn ....niet zo hoog begaafd zoals ze ons laten uitschijnen. 8)

E.T.

03 mei 2026, 17:47

Ze (de nieuwe nv) moeten die stroom niet aan het buitenland verkopen ... wij (de vlaamse burgers) zullen er extra moeten voor betalen!

Wegrotten? Een kernreactor rot niet, die smelt weg 🙃

frits1955

Gisteren, 10:53

denkt ge dat ? Ze gaan die oudste centrales gewoon laten wegrotten. :mrgreen: De communisten van de USSR destijds lieten ook al hun oude rommel gewoon oproesten.
Je vat 'm niet he Fred. :lol: Al vele jaren is één van de fundamenten van het PVDA programma: het in eigen handen nemen van de energievoorziening - nationaliseren dus. De hele politieke wereld ( en ook hier) zat dan te roepen en te tieren "communisten!!. Maar als de NVA exact hetzelfde voorstelt hoor en lees je niks. Van hypocrisie gesproken.

Wil.

Gisteren, 11:54

Alles elektrisch.
Dan moet er behoorlijk wat bijkomende elektriciteitsopwekking voorzien worden. De Indiërs hebben hun plannen al op tafel gelegd. Aangezien een kerncentrale bouwen enkele jaren duurt, wordt er gemikt op 2047.

Meer dan het 10-voud aan capaciteit moet gebouwd worden!

image.png
image.png (258.89 KiB) 50 keer bekeken
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

Gisteren, 12:54

frits1955 schreef:
Gisteren, 10:53
denkt ge dat ? Ze gaan die oudste centrales gewoon laten wegrotten. :mrgreen: De communisten van de USSR destijds lieten ook al hun oude rommel gewoon oproesten.
Je vat 'm niet he Fred. :lol: Al vele jaren is één van de fundamenten van het PVDA programma: het in eigen handen nemen van de energievoorziening - nationaliseren dus. De hele politieke wereld ( en ook hier) zat dan te roepen en te tieren "communisten!!. Maar als de NVA exact hetzelfde voorstelt hoor en lees je niks. Van hypocrisie gesproken.
Ik heb het wel gesnapt , maar ik blijf bij mijn stelling dat ze de oudste reeds gesloten centrales niet meer in gebruik gaan nemen en zelfs niet ontmantelen -- wegens te duur ... En daar zitten we dan maar mee tot het einde der tijden ...

Odulleke

Gisteren, 18:10

Groene Tine ging alle kerncentrales uitschakelen. We zien waar we nu staan. Voor er discussie is over waar de elektriciteit vandaan komt ze er eerst eens voor zorgen dat de elektriciteit tot bij de mensen kan komen. Gisteren op het nieuws hebben ze gezegd dat er 1800 bedrijven wachten op een aansluiting. Ze lieten een ramenproducent zien met een spliksplinternieuwe productiehal van miljoenen euro's maar hij krijgt geen elektriciteit.

Fred1950

Gisteren, 20:57

Odulleke schreef:
Gisteren, 18:10
Groene Tine ging alle kerncentrales uitschakelen. We zien waar we nu staan. Voor er discussie is over waar de elektriciteit vandaan komt ze er eerst eens voor zorgen dat de elektriciteit tot bij de mensen kan komen. Gisteren op het nieuws hebben ze gezegd dat er 1800 bedrijven wachten op een aansluiting. Ze lieten een ramenproducent zien met een spliksplinternieuwe productiehal van miljoenen euro's maar hij krijgt geen elektriciteit.
Die kunnen alleen maar gaan klagen bij Fluvius en Elia .... en dat zijn geen producenten maar "transporteurs" ( leceranciers van stroom aan huis ).

boeffer

Gisteren, 22:03

Ouw wrakken krijgen en ze terug opmaken. En worden evtl gekeurd extra door het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA).
Wat een factuur wordt dat?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk