Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

Gisteren, 16:23

frits1955 schreef:
Gisteren, 15:29
....
De botte wereldvreemdheid van dit soort figuren is ronduit indrukwekkend.
Voor dergelijke uitspraken zal hij zich ook nooit excuseren.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

Gisteren, 16:51

Het is zoals Wil het aangeeft, de zon is de motor, en de straalstroom is de helper, dat gebeurt op "bevel" van de natuur,daar kan geen wetenschapper enige verandering aanbrengen.
De aankomende El Niño kan sterker zijn dan die van 1877, die ervoor zorgde dat 1877-1878 het "jaar zonder winter" was in het Upper Midwest/Noordelijke VS.
In de loop der eeuwen zijn er al vele El Niño geweest
Onderzoekers hebben berekend dat er sinds het jaar 1525 in totaal 92 El Niño-gebeurtenissen zijn geweest. Dit blijkt uit grootschalige paleoklimatologische reconstructies waarbij ijskernen, boomringen en koralen zijn geanalyseerd .
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/12 ... -een-feit/
En de wetenschappers en Meteorologen zijn in hun element :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

Gisteren, 18:02

tokkio schreef:
Gisteren, 16:51
Het is zoals Wil het aangeeft, de zon is de motor, en de straalstroom is de helper, dat gebeurt op "bevel" van de natuur,daar kan geen wetenschapper enige verandering aanbrengen.
....
Dat is nogal defaitistisch , nietwaar. :D Weet je wat , binnen een paar miljarden jaar gaat de zon ervoor "zorgen" dat alle leven op aarde verdwijnt. Goed hé :D

Lees eens https://klimaat.be/klimaatverandering/o ... ikaseffect

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

Gisteren, 23:57

Tja Voorn, als ge moet beginnen met een kersenpitje in de grond te steken, zal je inderdaad heel lang moeten wachten ... :P

werewoef
AMEN en AUM

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

Vandaag, 09:31

Fred1950 schreef:
Gisteren, 18:02
tokkio schreef:
Gisteren, 16:51
Het is zoals Wil het aangeeft, de zon is de motor, en de straalstroom is de helper, dat gebeurt op "bevel" van de natuur,daar kan geen wetenschapper enige verandering aanbrengen.
....
Dat is nogal defaitistisch , nietwaar. :D Weet je wat , binnen een paar miljarden jaar gaat de zon ervoor "zorgen" dat alle leven op aarde verdwijnt. Goed hé :D

Lees eens https://klimaat.be/klimaatverandering/o ... ikaseffect
Knap gezien, Fred. We hebben nu 4/10.000 eenheden CO2 in de lucht en 150 jaar geleden waren dat nog maar 3/10.000.
M.a.w. op 10.000 eenheden lucht is er nu 1 (één) eenheid CO2 bijgekomen.


Maar wat niet veranderd is, is dit:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

Vandaag, 10:48

De zon slokt de aarde wellicht toch niet op, al scheelt het weinig

De grote vraag die sterrenkundigen al lang bezighoudt: gaat onze stervende ster ons mee de dood in sleuren, of ontsnapt de aarde aan dit lot? Een nieuwe studie van sterrenkundigen van de KU Leuven suggereert dat de kans groter is dan we dachten dat de aarde blijft bestaan. Al is dat, zo zeggen ze zelf, helemaal niet zeker. Wat wel zeker is, is dat Mercurius en Venus worden opgeslokt.

“Overleven” klinkt geruststellender dan het is. Deze studie gaat over de baan van de aarde, niet over de leefbaarheid ervan. Lang voordat de zon een rode reus wordt (over ruwweg een miljard jaar al), gaat de aarde al te warm zijn om op te leven. Dat komt omdat de zon geleidelijk aan feller wordt. De aarde blijft dan misschien nog een viertal miljard jaar als verschroeide rots bestaan, maar van leven gaat dan geen sprake meer zijn.

https://scientias.nl/de-zon-slokt-de-aa ... et-weinig/
Conclusie: We zullen wel zien als het zover is want niemand weet het momenteel zeker, afwachten dus.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

Vandaag, 13:37

Moeten we niet terug naar de bouwstijl van vroeger
Kelders en kleine ramen en rolluiken en een voortuintje
Een glazen huis is niet bepaald ideaal

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

Vandaag, 13:54

voorn schreef:
Vandaag, 13:37
Moeten we niet terug naar de bouwstijl van vroeger
Kelders en kleine ramen en rolluiken en een voortuintje
Een glazen huis is niet bepaald ideaal
VERDOMD JA ! De platte koekendozen/schoendozen van tegenwoordig hebben GEEN dakisolatie die op iets trekt , en in woningen met grote glaspartijen stikt het voor het ogenblik van de warmte , zelfs met airco die het niet halen kan.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

Vandaag, 14:23

Wil. schreef:
Vandaag, 09:31
.....
Knap gezien, Fred. We hebben nu 4/10.000 eenheden CO2 in de lucht en 150 jaar geleden waren dat nog maar 3/10.000.
M.a.w. op 10.000 eenheden lucht is er nu 1 (één) eenheid CO2 bijgekomen.
....
Ach wat , kan je "bewijzen" dat die geringe concentratie géén effect heeft ? . ~0,0000013 mg (1,3 nanogram) Botulinetoxine is dodelijk. Eén theelepel kan de hele bevolking van Noord-Holland en Noord-Brabant doden. ( cfr. https://wibnet.nl/geneeskunde/de-vijf-g ... te-stoffen ). Kleine concentraties zijn dus geen bewijs voor een onschuld. CO2 is verantwoordelijk, maar ook methaan en veel andere anorganische en organische verbindingen die door menselijke activiteit in de atmosfeer terecht komen.

p.s. mijn EV meet voor het ogenblik een buitentemperatuur van 40 °C . ( zuiden van Gent )

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

Vandaag, 15:27

(1,3 nanogram) Botulinetoxine is dodelijk
Dat product is altijd dodelijk.

CO2 is noodzakelijk voor ons bestaan. En van dat noodzakelijk element hebben we nu 1/10.000ste méér dan op het einde van een koudeperiode in het verleden.

Het is de zon die de grote "boosdoener" is, maar tegelijk ook de oorsprong van alle leven op aarde.
Waarom het de boosdoener is, heb ik hier uitgelegd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

Vandaag, 15:50

Wil. schreef:
Vandaag, 15:27
....
Het is de zon die de grote "boosdoener" is, maar tegelijk ook de oorsprong van alle leven op aarde.
Waarom het de boosdoener is, heb ik hier uitgelegd.
Waarom zou ik je uitleg geloven ? :lol: Je zou eens je eigen "fantastische" encyclopedie of wikipedia versie moeten uitbrengen. :lol:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

Vandaag, 16:27

:lol: :lol:

Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

Vandaag, 17:03

[Dat is nogal defaitistisch , nietwaar. :D Weet je wat , binnen een paar miljarden jaar gaat de zon ervoor "zorgen" dat alle leven op aarde verdwijnt. Goed hé :D/quote]

Ach Fred,waar ge u zorgen over maakt,niemand die nu op deze aarde is zal dat meemaken, :mrgreen:
en de wetenschappers zoeken een dader, dat is de mens... maar de natuur laat zich niet dwingen,niemand weet hoe het weer in december is.
https://factcheck.vlaanderen/factcheck/ ... n-mensheid
Anders dan miljoenen jaren geleden, toen het nog warmer was, komt huidige stijging CO2 door toedoen van de mens
https://klimaat.be/klimaatverandering/o ... ikaseffect

https://factchecknederland.afp.com/doc.afp.com.36JN8PQ
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

Vandaag, 18:06

Nog iets ... De Neil Gehrels Swift Observatory gaat men proberen om in een hogere baan rond de aarde te brengen. Reden : de atmosfeer deint blijkbaar uit waardoor de satelliet in de bovenste laag van de atmosfeer dreigt te komen en hierdoor op termijn op de aarde zou terug vallen.

Wat is het gevolg van een uitdeinende atmosfeer ? Dat is een dikker deken , dus een laag waar de teruggekaaste zonne energie het moeilijk krijgt om erdoor te geraken. Dat dikker deken warmt wel evenveel op in temperatuur , maar behoudt ook meer energie , puur omdat er meer kubiek atmosfeer opgewarmd wordt . Dat vormt dus een ferme serre boven onze kop.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

Vandaag, 19:07

Dat is best mogelijk, maar je verklaart niets omtrent de oorzaak.


Van hetzelfde kaliber: "er worden meer ijsjes verkocht omdat er meer verdrinkingen plaatsvinden".

Inderdaad, telkens er meer mensen verdrinken, worden er ook meer ijsjes verkocht. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.