Alles Elektrisch......
-
hovel - Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Nee, is toogpraat.E.T. schreef: ↑10 jan 2023, 13:58Volgende week 'krijgen' wij een digitale elektriciteitsmeter, een digitale gasmeter EN een digitale watermeter.
Zou vanaf nu helemaal gratis zijn.
Aan den toog vertelde iemand (die het weten kon)(?) dat de gegevens alle 15 minuten werden doorgezonden VIA MIJN MODEM en dus op mijn kosten!
Tijdens het installeren moet je dan ook de code / paswoord van je modem doorgeven ...
Is hier iets van aan? Of zoek ik beter aan andere stamkroeg?
"De communicatiemodules zijn in de meter zelf ingewerkt. De gegevens worden doorgestuurd via het elektriciteitsnet (dit is de zogenaamde PLC of powerlinecommunicationtechnologie), via radiogolven (bijvoorbeeld via de LTE-M-technologie, een 4G-norm voor geconnecteerde objecten) of via de vaste telefoon of kabel (minder courant). Wifi is dus niet nodig."
Bron: https://www.engie.be/nl/blog/bespaartip ... -wallonie/
-
Je bent verkeerd. Je kan de gecontracteerde capaciteit niet zelf aanpassen. Je kan wel uw contract laten aanpassen. Voor een normale elektrische installatie heeft men een keuringsattest voor 5,75Kw. Wil men verhogen dan moet men een nieuw keuring attest voorleggen voor deze hogere waarde. En inderdaad als je er boven gaat (gedurende een zekere tijd,15 min?) schakelt de digitale meter af. Men moet dan de overbelasting wegnemen, hoofdschakelaar uitzetten en weer aanzetten en men kan weer verder. Het aanpassen van de gecontracteerde capaciteit kan 15 tot 20 dagen in beslag nemen en het mag maar één keer per jaar gebeuren.Fred1950 schreef: ↑07 jan 2023, 12:45Maar je kan die gecontracteerde capaciteit wel "on the fly" zelf aanpassen. Als je erboven gaat , gaat de digitale meter je afschakelen , net zoals dat bij de klassieke hoofdzekering gebeurt. Corrigeer me als ik verkeerd ben.hovel schreef: ↑07 jan 2023, 12:37Dan moet je beter opletten.
En dan? Zelfs als je niks doet (in mijn situatie toch) dan nog is het capaciteitstarief voordeliger dan het vorige systeem. Waarom dan klagen?
Het kan ook anders. In Spanje bvb betaal je voor de gecontracteerde capaciteit, standaard 5,75Kw. Belast je minder of niet speelt geen rol, men betaald altijd 5,75kw. Is dit beter of slechter? Wie zal het zeggen. Het is een andere manier om de net kosten te verdelen over de klanten.
Dit heeft wel het voordeel dat je zelf op voorhand kunt bepalen wanneer je die "piek" nodig gaat hebben en dan tijdelijk op dat hoger tarief kunt omschakelen. En "per vergissing" een hogere piek afnemen is ook meteen merkbaar , dat is identiek aan wat je ondervindt bij bijvoorbeeld een kortsluiting.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Wat nen toog allemaal kan teweeg brengen hé........
Voor de communicatie, zie hierboven hovel zijn bericht.
Er wordt ook niet om de 15 minuten doorgezonden.....
De gegevens worden om de 15 minuten bijgehouden in de meter zelf.
De opvraging van de gegevens gebeurt doorgaans 1x /dag.....of als ze goesting hebben......
Ge kunt dus met een gerust geweten uw modem laten afliggen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
En wat ze mij bij Fluvius ook meegaven was dat alle gegevens van de afgelopen maand worden gebundeld en ter beschikking worden gesteld van de energieleverancier elke 5de van de volgende maand.door Charlie Maru » 34 minuten geleden
Er wordt ook niet om de 15 minuten doorgezonden.....
De gegevens worden om de 15 minuten bijgehouden in de meter zelf.
De opvraging van de gegevens gebeurt doorgaans 1x /dag.....of als ze goesting hebben......
De energieleverancier moet deze gegevens dan opvragen per SOL-formulier waarna ze een maandfactuur, voor hen die dit hebben aangevraagd, kunnen opmaken.
(dit even terzijde
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Wat is dan het verschil met de werking bij een klassieke Ferraris teller ( met wieltje ) ? Met een hoofdzekering van 40 Ampere kan je een piek van 9,2 kW halen , en ga je erboven , dan schakelt de zekering je af. Bij een hoofdzekering van 50 Ampere ( op aanvraag ) betaal je ook meer. Een keuringattest bij nieuwbouw gaat steeds voor die 40 of 50 Ampere gelden. Een digitale meter heeft in Spanje dus geen enkele meerwaarde voor de consument. Het enige voordeel is er voor de netbeheerder die niet meer moet langskomen om meterstanden op te nemen. Wat ik "dacht" over hoe het in Spanje in mekaar zat , dat ware pas zinvol. Men is in Spanje blijkbaar niet veel verstandiger dan in Vlaanderen.hovel schreef: ↑10 jan 2023, 15:34Je bent verkeerd. Je kan de gecontracteerde capaciteit niet zelf aanpassen. Je kan wel uw contract laten aanpassen. Voor een normale elektrische installatie heeft men een keuringsattest voor 5,75Kw. Wil men verhogen dan moet men een nieuw keuring attest voorleggen voor deze hogere waarde. En inderdaad als je er boven gaat (gedurende een zekere tijd,15 min?) schakelt de digitale meter af. Men moet dan de overbelasting wegnemen, hoofdschakelaar uitzetten en weer aanzetten en men kan weer verder. Het aanpassen van de gecontracteerde capaciteit kan 15 tot 20 dagen in beslag nemen en het mag maar één keer per jaar gebeuren.Fred1950 schreef: ↑07 jan 2023, 12:45Maar je kan die gecontracteerde capaciteit wel "on the fly" zelf aanpassen. Als je erboven gaat , gaat de digitale meter je afschakelen , net zoals dat bij de klassieke hoofdzekering gebeurt. Corrigeer me als ik verkeerd ben.hovel schreef: ↑07 jan 2023, 12:37
Dan moet je beter opletten.
En dan? Zelfs als je niks doet (in mijn situatie toch) dan nog is het capaciteitstarief voordeliger dan het vorige systeem. Waarom dan klagen?
Het kan ook anders. In Spanje bvb betaal je voor de gecontracteerde capaciteit, standaard 5,75Kw. Belast je minder of niet speelt geen rol, men betaald altijd 5,75kw. Is dit beter of slechter? Wie zal het zeggen. Het is een andere manier om de net kosten te verdelen over de klanten.
.......
-
Moet een digitale meter een meerwaarde hebben voor de consument? Analoog of digitaal maakt niet uit voor de consument.Fred1950 schreef: ↑11 jan 2023, 15:06Wat is dan het verschil met de werking bij een klassieke Ferraris teller ( met wieltje ) ? Met een hoofdzekering van 40 Ampere kan je een piek van 9,2 kW halen , en ga je erboven , dan schakelt de zekering je af. Bij een hoofdzekering van 50 Ampere ( op aanvraag ) betaal je ook meer. Een keuringattest bij nieuwbouw gaat steeds voor die 40 of 50 Ampere gelden. Een digitale meter heeft in Spanje dus geen enkele meerwaarde voor de consument. Het enige voordeel is er voor de netbeheerder die niet meer moet langskomen om meterstanden op te nemen.
Voor de netbeheerder is het voordeliger. Moet niet meer langskomen, kan beheren van op afstand, … .
Voor de consument kan het ook voordelig zijn. Er zijn sindsdien b.v.b. O.a. meer mogelijkheden om de maximum capaciteit te kiezen en dus te besparen op de net kosten. De nerds kunnen ook aanloggen op de website van de netbeheerder of een app gebruiken om het verbruik van nabij te volgen en te downloaden. Men kan zelfs de meter real-time volgen indien gewenst.
In Spanje zijn nu bijna 100% van de huishoudens voorzien van een intelligente meter. Het gaat hier ook gemakkelijker. De meeste meters staan aan de buitenkant van de gebouwen en zijn normaal niet toegankelijk voor de consument, buiten een klein kijk venstertje. Men wordt gewoon op de hoogte gebracht dat er vanaf die datum een intelligente meter gebruikt word en daarmee is de kous af. Men merkt er niets van.
En wat is volgens u zinvol?
-
Dat ge zelf uw "piekvermogen" via de web site van de netbeheerder zoudt kunnen instellen en vanaf dat moment ook maar voor dat ingestelde piekvermogen moet betalen. Vlamingen die een maand naar Spanje (
Uiteraard werkt dit alles niet met "onze" manier om de piek te meten en het piektarief te bepalen. Dan zou zelfs de forfetaire grens van 2,7 kW niet kunnen toegepast worden onder het motto "als ge geen stroom afneemt , dan valt er ook niet te betalen voor een forfetaire piek" , puur omdat dan de mogelijkheid moet bestaan om dat piekvermogen op 0 kW in te stellen. Dit laatste zou ik voor Vlaanderen wel een heel eerlijke benadering vinden. Uiteindelijk gaat ge bij langdurige afwezigheid geen kWh verbruiken en er dus niet voor betalen , maar de rekening loopt nu wel door voor de forfetaire 2,7 kW "piek" . Dat wordt ooit nog wel eens werk voor advocaten. "Weeral" iets waar onze VREG ambtenaren niet aan gedacht hebben.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Die 2,5 kw piek voor een analoge meter is boerenbedrog,maar zoals u schrijft wie een maand weg is op vakantie,heeft geen piekmoment, maar die piek wordt wel aangerekend, het enige dat aan de stroom hangt is de koelkast diepvriezer, want ik ken er weinige die ze eerst leegmaken en echt alles afleggen als ze op vakantie gaan.Vlamingen die een maand naar Spanje () op reis gaan zullen geen piek genereren en moeten er dan ook niet voor betalen. Een laag ingestelde piek is op dat moment een beveiliging tegen bijvoorbeeld een kortsluiting en kan brand voorkomen bij afwezigheid.
Als ze toch willen spreiden, moeten ze de hoofdzekering maar op 10 amp zetten, als men dan met 1 of 2 toestellen boven de 2500 watt gaat springt de plomb, dus kunnen ze die piekmomenten afschaffen.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Goed nieuws ....
Miljoen ton aan zeldzame aardmetalen ontdekt in Zweden
https://www.gva.be/cnt/dmf20230112_94548266
Maar welke ?
Aaa , teruggevonden bij onze VRT vrienden
namelijk yttrium, scandium, lanthanium ...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/18 ... en-zweden/
Voor zover ik het heb nagelezen wordt geen enkel van die metalen massaal in electrische voertuigen gebruikt , wel in militaire dingen. Het had anders gekund moest dat erts neodymium bevatten ( om er sterke permanente magneten van te maken )
Miljoen ton aan zeldzame aardmetalen ontdekt in Zweden
https://www.gva.be/cnt/dmf20230112_94548266
Maar welke ?
Aaa , teruggevonden bij onze VRT vrienden
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/18 ... en-zweden/
Voor zover ik het heb nagelezen wordt geen enkel van die metalen massaal in electrische voertuigen gebruikt , wel in militaire dingen. Het had anders gekund moest dat erts neodymium bevatten ( om er sterke permanente magneten van te maken )
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Elektrisch rijden toch niet de toekomst: Stroomnet kan het niet aan
https://trendnieuws.nl/elektrisch-rijde ... -niet-aan/?
-
Doemdenkerij. Personenwagens en trucks 's nachts opladen kost amper extra belasting. En dan nog bestaat de mogelijkheid om naast snelladers een batterijpark te installeren dat men relatief "traag" kan volladen voor de volgende snellaadbeurt , en daarbij ook nog eens ondersteund door een windmolentje.Paul Siemons schreef: ↑12 jan 2023, 19:06Elektrisch rijden toch niet de toekomst: Stroomnet kan het niet aan
Voor trucks bestaat ook nog eens de mogelijkheid om "diesel treinje" te rijden op biodiesel. ( dieselmotor --> batterij laden --> electrische motor ) en dat bespaart nogal wat brandstof. Nissan heeft met zijn e-power dat systeem "heruitgevonden". Check maar eens na hoe dat werkt.