Alles Elektrisch......
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Het is heel simpel om te berekenen hoeveel liter vloeibare waterstof ge aan boord moet hebben per uur vliegen als ge weet wat het vermogen is dat die "andere" verbrandingsmotor moet genereren om het vliegtuig horizontaal in de lucht te houden.
Daar heeft nog niemand aan gedacht ...


pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Tja Fred, er zijn heel wat uitvindingen waar in het begin mee werd gelachen.
Nadat de Wright brothers een 10-tal seconden hadden 'gevlogen', zei een Franse legerofficier:
"Vliegtuigen zijn interessant wetenschappelijk speelgoed, maar ze hebben geen militaire waarde."
Die zal een beetje later al wel van gedacht veranderd zijn, denk ik.
De baas van IBM in de jaren '40 over computers: 'Er zullen er hooguit een handvol verkocht worden op de wereld'.
Met dat soort kemels wordt vandaag nog gelachen.
Nadat de Wright brothers een 10-tal seconden hadden 'gevlogen', zei een Franse legerofficier:
"Vliegtuigen zijn interessant wetenschappelijk speelgoed, maar ze hebben geen militaire waarde."
Die zal een beetje later al wel van gedacht veranderd zijn, denk ik.
De baas van IBM in de jaren '40 over computers: 'Er zullen er hooguit een handvol verkocht worden op de wereld'.
Met dat soort kemels wordt vandaag nog gelachen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ooit zei er ( hier ook ) iemand dat electrische wagens geen toekomst hadden. 
In 1947 werd de transistor uitgevonden , en dat bracht de revolutie. Die baas van IBM kon dat toen nog niet weten.
In elk geval , een vliegtuig op waterstof moet dat waterstof in vloeibare vorm meevoeren als men efficient wil zijn , en dat neemt een bepaalde plaats in. De energie die een liter vloeibaar waterstof bevat kan men met een "uitvinding" niet doen toenemen. Rest dan nog dat men het rendement tot 100 % moet kunnen opvoeren. Een brandstofcel heeft nu een rendement van ongeveer 60 % , de electrische moter zelf +95 %. Men kan het waterstof ook niet in de vleugels stockeren zoals dat met kerosine het geval is , puur omdat dat waterstof in die brandstoftanks tot minus 252,87°C gestockeerd moet blijven. Dat is geen lachertje.
Van die in de jaren '40 zijn er ook maar een paar verkocht. Er moest continu een ploeg rondlopen die de kapotte "buizen" ( dit zijn de "lampen" uit de radio''s en TV's van de jaren '50 ) moest vervangen.
In 1947 werd de transistor uitgevonden , en dat bracht de revolutie. Die baas van IBM kon dat toen nog niet weten.
In elk geval , een vliegtuig op waterstof moet dat waterstof in vloeibare vorm meevoeren als men efficient wil zijn , en dat neemt een bepaalde plaats in. De energie die een liter vloeibaar waterstof bevat kan men met een "uitvinding" niet doen toenemen. Rest dan nog dat men het rendement tot 100 % moet kunnen opvoeren. Een brandstofcel heeft nu een rendement van ongeveer 60 % , de electrische moter zelf +95 %. Men kan het waterstof ook niet in de vleugels stockeren zoals dat met kerosine het geval is , puur omdat dat waterstof in die brandstoftanks tot minus 252,87°C gestockeerd moet blijven. Dat is geen lachertje.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 07 mar 2023, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
- Locatie: vlaanderen
E auto's zijn maar tijdelijk,het is een hype,maar na 3 strenge winters is het op met de batterij
In elk geval , een vliegtuig op waterstof moet dat waterstof in vloeibare vorm meevoeren als men efficient wil zijn , en dat neemt een bepaalde plaats in. De energie die een liter vloeibaar waterstof bevat kan men met een "uitvinding" niet doen toenemen. Rest dan nog dat men het rendement tot 100 % moet kunnen opvoeren. Een brandstofcel heeft nu een rendement van ongeveer 60 % , de electrische moter zelf +95 %. Men kan het waterstof ook niet in de vleugels stockeren zoals dat met kerosine het geval is , puur omdat dat waterstof in die brandstoftanks tot minus 252,87°C gestockeerd moet blijven. Dat is geen lachertje.
Nog wat geduld , waterstof komt steeds meer in het vizier
En er is nu na de grijze,en de groene ook de witte waterstof...
https://www.foodlog.nl/artikel/witte-wa ... n-energie/
ook in Antwerpen gaan ze voor groen
https://www.gva.be/cnt/dmf20230308_92666512
en in Noorwegen varen ze er mee....
https://topgear.nl/autonieuws/de-eerste ... waterstof/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
@Wil. Zie je wel dat er hier ook iemand die mening deelt ...
@tokkio Waarom zou het na drie winters gedaan zijn met de batterij ? Mr. Hyde rijdt in mei reeds 9 jaar met een EV , en met nog steeds dezelfde batterij ( en zonder ooit naar een garage te zijn geweest , zonder onderhoud dus ).
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Je alter ego heeft in die tijd 9000 km afgelegd.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Nee , 25000 km , wat ook nog niet veel is. De batterij is 2 jaar geleden uitgemeten geweest en beschikte toen nog steeds over haar 100 % capaciteit met netjes alle cellen op gelijke spanning ( ongeveer 4 Volt per cel ).
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Waarom ? Aan lithium zal er in de toekomst geen gebrek zijn ..Fazal schreef: ↑10 mar 2023, 11:46Misschien toch eens het lezen waard?
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... d65b&ei=12
Nog iets anders gevonden !
Genks bedrijf ontwikkelt batterijen voor elektrische vliegtuigen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/22 ... iegtuigen/
----- google ook eens met het zoek termen "batterij parken" , ge komt nogal wat nieuws te weten. Die komen echt van de grond , of beter , rijzen als paddestoelen uit de grond.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Bedrijven zijn binnenkort verplicht om een electrische wagen in leasing te geven , zoniet verliezen ze hun subsidies ervoor ( o.a. belastingsvoordeel ). Een andere buur heeft een leasing wagen met verbrandingsmoter gekregen , alleen personen uit het hoogste echelon krijgen een elektrische. Hij moet ook soms ook heel wat kilometers per dag afleggen , en dan is een electrische nog steeds niet "de plezantste" .
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
- Locatie: Antwerpen
Al die bedrijfswagens (om naar werk, huis en persoonlijk gaan winkelen) te rijden moeten ze verbieden, afschaffen en zeker de subsidies, waar is dat in duivels naam voor nodig? Puur geldverspilling op de kap van de belasting betaler.Fred1950 schreef: ↑11 mar 2023, 15:11Bedrijven zijn binnenkort verplicht om een electrische wagen in leasing te geven , zoniet verliezen ze hun subsidies ervoor ( o.a. belastingsvoordeel ). Een andere buur heeft een leasing wagen met verbrandingsmoter gekregen , alleen personen uit het hoogste echelon krijgen een elektrische. Hij moet ook soms ook heel wat kilometers per dag afleggen , en dan is een electrische nog steeds niet "de plezantste" .
Men zou enkel als bedrijfsvoertuig nog nen vlo mogen toelaten.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 