waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

14 feb 2021, 17:31

Wil. schreef:
13 feb 2021, 09:51
Waterstofauto's: Toyota gelooft er nog altijd in.

De nieuwe Mirai staat over één maand in de showrooms. Waar de vorige auto nog 81.000 euro kostte, heb je de nieuwe, grotere en betere versie voor 66.000 euro. Een prijsverlaging van 15.000 euro.

Deze Mirai heeft een rijbereik van 650 km.

Tijdens de olympische spelen zal het vervoer van de atleten en hun entourage, gebeuren met bussen op waterstof.
Ook de andere grote merken geloven er in, zeker de vrachtwagen merken,zetten in op waterstof, ze weten dat een E vrachtwagen niet rendabel is, alleen al aan het gewicht van de batterijen gaan ze al in de min, plus het opladen dat heel lang duurt,tijdelijk goed voor stadsverkeer,het zelfde voor personen wagens ,goed voor rond de kerk verkeer, tot aan de bakker,en dan terug opladen,als men dat op eigen terrein kan doen :mrgreen:
Trouwens als heel het wagenpark elektrisch moest zijn ,moet men zeker men nog 100Thorium kerncentrales bouwen,onhaalbare kaart, zeker met de laadpunten in straten zonder garage of oprit parking.
https://www.nucleairforum.be/thema/kern ... lsrc=aw.ds
Daar de technologie om waterstof te produceren, en de opslag in poedervorm beter en goedkoper wordt zijn de auto,vracht, boot, en vliegtuig fabrieken al bezig met prototypes van hun motoren , dat het niet voor morgen is weten we,maar het gaat snel in deze wereld,en alles gaat afhangen van de beste productie,en opslag.
https://www.change.inc/energie/watersto ... iaal-33921
Ook voor de huishouding zal het een gunstig effect hebben,maar nog niet voor morgen, de universiteit is er mee bezig, en in NL is al een proefproject .......België(8 ministers van energie) durft niet,en laat nog maar eens de kaas van de boterham halen :mrgreen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/11 ... ning-voor/
Maar waterstof is niet alleen gunstig voor de auto motor, maar ook voor de huishoudens,en de fabrieken,de grootste moeilijkheid is hoe men de grote olievoorraden kan afbouwen, en wat men er mee gaat doen........met de afval die uit 1 liter aardolie komt, want die afval is asfalt, zware stookolie, diesel,en die is nefast voor het milieu....en de oliebronnen zijn binnen +/- 50 jaar leeg, en dan????
https://www.scientias.nl/wat-als-de-olie-opraakt/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 feb 2021, 11:00

tokkio schreef:
14 feb 2021, 17:31

..
Trouwens als heel het wagenpark elektrisch moest zijn ,moet men zeker men nog 100Thorium kerncentrales bouwen,
:lol: En als ge het ganse wagenpark op waterstof wilt laten rijden hebt ge 300 Thorium centrales nodig. :mrgreen:

( en als ge waterstof wilt "verbranden" zoals in een klassieke automotor, dan hebt ge zelfs 900 Thorium centrales nodig -- allemaal nodig om die waterstof uit elektriciteit aan te maken ).

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 feb 2021, 12:29

Het is niet of dit , of dat.

Elke systeem heeft zijn voordelen. Zwaar vrachtverkeer laten bollen met de batterijen zoals die nu zijn, is geen goede keuze. Daar zou waterstof beter zijn, op voorwaarde dat die overvloedig kan geproduceerd worden met de overschot aan energie die in dit land wordt opgewekt.

Batterijen zijn interessant op voorwaarde dat ze lichter worden en/of veel meer energie per volume kunnen bevatten. Ook dat spoor wordt bewandeld.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

15 feb 2021, 17:29

Fred1950 schreef:
15 feb 2021, 11:00
tokkio schreef:
14 feb 2021, 17:31

..
Trouwens als heel het wagenpark elektrisch moest zijn ,moet men zeker men nog 100Thorium kerncentrales bouwen,
:lol: En als ge het ganse wagenpark op waterstof wilt laten rijden hebt ge 300 Thorium centrales nodig. :mrgreen:

( en als ge waterstof wilt "verbranden" zoals in een klassieke automotor, dan hebt ge zelfs 900 Thorium centrales nodig -- allemaal nodig om die waterstof uit elektriciteit aan te maken ).
De technologie gaat steeds beter worden, ze kunnen nu al 50X sneller waterstof maken,en ook de brandstof cellen verbeteren, maar dat het niet voor morgen is weten we ook, daarom is de E auto een tussenstap,ze onderzoeken ook de mogelijkheid van algen,om waterstof te maken.
https://www.egear.be/waterstof-maken/
Men weet dat men de aardolie nog een goede 50 jaar kan oppompen, dus is het een race naar alternatieve, milieuvriendelijke producten,en waterstof is er een van, ook algen zitten in de belangstelling, en.....de C0² dat ook een kwassie oneindige bron is waar ook ....waterstof inzit,dus nogmaals, waterstof is de toekomst, en hopelijk maak ik het nog mee. :mrgreen:
https://informazout.be/nl/blog/koolstof ... t-te-halen
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 feb 2021, 18:43

tokkio schreef:
15 feb 2021, 17:29
....
De technologie gaat steeds beter worden, ze kunnen nu al 50X sneller waterstof maken,en ook de brandstof cellen verbeteren, ....
Het is geen kwestie van snel produceren, het is een kwestie van waar gaat ge de elektriciteit ervoor halen. Men kan brandstofcellen nog verbeteren, maar de grootste verliezen moet je zoeken in de productie van waterstof uit elektriciteit. Daar gaan een pak warmteverliezen mee gepaard, en onze aarde lijdt nu al sterk onder de "warmtevervuiling" door industrie, klassieke wagens en huisverwarming .....

Nogmaals, een elektrische auto rijdt 3 keer verder dan een waterstofauto met dezelfde hoeveelheid elektriciteit ( en Sof zit nu te bibberen in zijn elektrische wagen omdat hij er geen of - met veel batterijverbruik - verwarming heeft :D )

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 feb 2021, 20:33

Met één glas H2Fuel kan een auto 200 km rijden, zo vertelt deze man.
Waterstof wordt in poedervorm opgeslagen bij gewone omgevingstemperatuur en niet onder druk.

Afbeelding

Een paar slimme mensen weten er meer over te vertellen in deze drie korte filmpjes.
Er zijn tal van plaatsen waar een overschot aan zonne-energie te vinden is. Dáár moet het poeder gemaakt worden en het kan vervolgens met vrachtwagens of schepen naar de plaats van bestemming worden gebracht.

Uiteindelijk kopen we enkele kg H2fuel in de supermarkt en onze auto rijdt een paar weken zonder uitstoot.


1 m3 poeder bevat 9 MWh aan energie. Dat is 9000 kWh.
Een grote elektrische middenklassewagen verbruikt zowat 20 kWh per 100 km. Die kan 45.000 km rijden met die kubieke meter H2Fuel.

De kostprijs zou in de grootte-orde liggen van 5 tot 6 euro per kg waterstof.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

15 feb 2021, 21:08

Ik hoorde vanavond in het journaal dat Jaguar binnen 5 jaar volledig stopt met de productie van de verbrandingsmotor (ze zijn er blijkbaar gerust in) en overstapt naar elektrisch. Ook investeert men verder in waterstoftechnologie.
https://www.autogids.be/autonieuws/inno ... resse.html

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 feb 2021, 21:32

Wil. schreef:
15 feb 2021, 20:33
Met één glas H2Fuel kan een auto 200 km rijden, zo vertelt deze man.
Waterstof wordt in poedervorm opgeslagen bij gewone omgevingstemperatuur en niet onder druk.

Afbeelding

Een paar slimme mensen weten er meer over te vertellen in deze drie korte filmpjes.
Er zijn tal van plaatsen waar een overschot aan zonne-energie te vinden is. Dáár moet het poeder gemaakt worden en het kan vervolgens met vrachtwagens of schepen naar de plaats van bestemming worden gebracht.

Uiteindelijk kopen we enkele kg H2fuel in de supermarkt en onze auto rijdt een paar weken zonder uitstoot.


1 m3 poeder bevat 9 MWh aan energie. Dat is 9000 kWh.
Een grote elektrische middenklassewagen verbruikt zowat 20 kWh per 100 km. Die kan 45.000 km rijden met die kubieke meter H2Fuel.

De kostprijs zou in de grootte-orde liggen van 5 tot 6 euro per kg waterstof.
Ge haalt geen energie uit het "niets". Zelfs al zoudt ge die waterstof heel compact in poeder kunnen steken, ge hebt nog evenveel waterstof nodig om die wagen te laten rijden. En dus bij herhaling mijn vraag : waar gaat ge al die waterstof vandaan halen ? Uit je eigen zonnepanelen ? Jawel , maar daarmee rijdt de elektrische wagen op batterij nog steeds 3 keer verder dan met die waterstof. Vergeet ook niet dat bij die waterstof omzetting naar "een poeder" ook altijd verliezen aan energie zullen optreden. Als het geen endotherme reactie is ( die dus bvb. warmte van de zon nodig zou hebben ), verlies je bij die omzetting ( stockage in poeder ) energie.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 feb 2021, 23:35

Die waterstof wordt gemaakt uit water door middel van productieoverschotten bij de elektriciteitsopwekking.

Er zijn nu ook momenten waarop er een nucleair overschot is. Dat overschot wordt aan zeer lage prijzen verder verkocht. Net zoals wij, kleine producenten, ons teveel gratis moeten afgeven aan de grote producenten.
Idem met de productie door zonnepanelen en windmolens plus biomassa.

Alleen wanneer er een teveel aan elektriciteit wordt gegenereerd, produceert men waterstof. Die is dan bijna gratis. Het systeem gaat uiteindelijk ook circulair worden: de 'lege' korrels worden opgehaald en ze worden weer gebruikt om nieuw H2 in op te slaan.

Geen afval, geen gevaar van opslag.
Bij elektrische auto's op batterijen komt uiteindelijk ook het grondstoffenprobleem om de hoek kijken + het afvalprobleem. Dat heb je niet bij het waterstofsysteem.

De mensen die daarmee bezig zijn, kennen alle invalshoeken van de problematiek.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

17 feb 2021, 17:32

Het is geen kwestie van snel produceren, het is een kwestie van waar gaat ge de elektriciteit ervoor halen
Met de stroom zijn ze bezig, uit algen, die maken biogas, ze kunnen het ook uit C0² halen, ook zonnepanelen, wind energie , nogmaals ze zijn er hard mee bezig, de wereld heeft steeds meer stroom nodig,en als die fusie reactor op punt staat(Frankrijk) , is dat oneindige energie, maar nog wat geduld Fred 1950, maar ze komen er wel, het probleem met de E auto is niet de hoeveelheid stroom,(als ze die oplichterij van die bitcoins afschaffen ,die verbruiken meer stroom dan de Benelux en, Duitsland,en Frankrijk samen ) maar de laadpunten en de batterijen,of mogen alleen de E- auto eigenaars met een garage of oprit -carport een hebben, wat met de mensen in rijwoningen zonder garage, appartementen, dus geen haalbare kaart.
En dat Jaguar vol inzet met de E auto,(alle merken trouwens) komt omdat ze weten dat hun Jag met een brandstofcel op waterstof gaat rijden, want de grondstof voor batterijen, en de afval verwerking van die zelfde batterijen dat is over en out binnen 15 jaar.
Als ingenieur zou u het moeten weten Fred 1950,stilstaan is achteruit gaan,ze staan nu waar de auto in de jaren 1940 staan, alleen gaat de technologie nu sneller.
https://www.mvwautotechniek.nl/watersto ... ndstofcel/

https://www.toyota.nl/over-toyota/milie ... rstof.json
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

17 feb 2021, 22:26

Allemaal in het teken van zich vrij bewegen. In deze lockdown kan men online testen bij de mensen.
Zou die richting ons niet opgesolferd worden en enkelen mogen dan wat meer(no hier en naar daar)
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 feb 2021, 15:11

tokkio schreef:
17 feb 2021, 17:32
.... E- auto eigenaars met een garage of oprit -carport een hebben, wat met de mensen in rijwoningen zonder garage, appartementen, dus geen haalbare kaart.
....
Het ligt aan de politiek om in straten laadpalen te plaatsen. In Nederland staan er al een veelvoud , en in Noorwegen staan ze er met bosjes naast mekaar.

Aan u de keuze , een laadpaal op 100 meter van je woning ( zonder garage ) of 10 km rijden om daar een uur te staan wachten achter je twee voorgangers die (poeder)waterstof aan het tanken zijn of waren.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

18 feb 2021, 16:44

Aan u de keuze , een laadpaal op 100 meter van je woning ( zonder garage ) of 10 km rijden om daar een uur te staan wachten achter je twee voorgangers die (poeder)waterstof aan het tanken zijn of waren.
En als heel de straat naar die laadpaal moet staan ze ook in de file, ,zelfs als ze aan iedere deur een laadpaal zouden zetten,dan zal het een gevecht worden voor die parkeerplaats, en de koperdieven zullen al die auto's graag zien staan aan die laadpalen :mrgreen:
Droom maar verder, geen haalbare kaart voor al wie in rijwoningen ,en appartementen zonder garage zitten.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

18 feb 2021, 17:32

Een E-motor is eveneens gedoemd om binnen afzienbare tijd weer te verdwijnen.
Te duur in aankoop, te weinig actieradius, te lang op uw beurt moeten wachten wegens te weinig laadpalen.
En last but not least, veel recuperatie-taks moeten betalen om uiteindelijk van die dode batterijen af te geraken.
Want die kan je niet zomaar in de vuilnisbak kieperen.
Een complexe potentieel milieubelastende en heel dure materie dus.
Alweer één en al geldklopperij.

En trouwens, ik zie in gedachten al die laadpalen staan.
Zet er dan nog die parkeermeters bij en het zal helemaal geen zicht meer wezen.

In ieder geval, bezin(t) voor je begint!

https://www.auto55.be/nieuws/33109-elek ... -vertellen

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 feb 2021, 17:54

tokkio schreef:
18 feb 2021, 16:44
Aan u de keuze , een laadpaal op 100 meter van je woning ( zonder garage ) of 10 km rijden om daar een uur te staan wachten achter je twee voorgangers die (poeder)waterstof aan het tanken zijn of waren.
En als heel de straat naar die laadpaal moet staan ze ook in de file, ,zelfs als ze aan iedere deur een laadpaal zouden zetten,dan zal het een gevecht worden voor die parkeerplaats, en de koperdieven zullen al die auto's graag zien staan aan die laadpalen :mrgreen:
Droom maar verder, geen haalbare kaart voor al wie in rijwoningen ,en appartementen zonder garage zitten.
Maar bah nee, met twee uren aan de laadpaal rij je al 50 km verder, en wie doet er 50 km per dag ? Weinig. Je moet er dan ook genoeg plaatsen, bosjes ervan en voor de deur en op de parkeerplaatsen.