Brussels Gewest

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

17 feb 2026, 10:05

Passant schreef:
16 feb 2026, 14:32
België is een 3 talig land ? Onjuist natuurlijk.
Leg eens uit hoe dat zit.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

17 feb 2026, 11:10

België heeft 3 officiele talen.
Eén daarvan moet ge flot spreken om een staat of stadfunctie te bekleden
Alle andere talen zijn niet officieel en worden soms geeist bij bepaalde functies

Dicksy

17 feb 2026, 11:14

door voorn » 2 minuten geleden
Eén daarvan moet ge flot spreken om een staat of stadfunctie te bekleden
Gelukkig dat het voor die personen dan alleen maar bij het spreken blijft. :lol:

Passant

17 feb 2026, 12:10

Wil. schreef:
17 feb 2026, 10:05
Passant schreef:
16 feb 2026, 14:32
België is een 3 talig land ? Onjuist natuurlijk.
Leg eens uit hoe dat zit.

"België is een drietalig land " werd meer dan eens vermeld door lezers van HLN in reacties op artikelen omtrent de nieuwe minister-president van Brusselse regering. Zij vonden dus dat de man door enkel Frans te kennen, hiermede voldeed aan zijn nieuwe job.
Vandaar het citaat.

Nee, dus. België is geen drietalig land. Moest het dat zijn , dan zijn drie talen in het hele land evenwaardig in gebruik van besturen naar inwoners toe. Dat is niet zo .
België heeft wel taalgebieden. Elk gebied heeft een officiële taal (gebruik).
En niet 3 , maar 4 taalgebieden .
Het Nederlandse taalgebied met Nederlands als officiële taal en overeenstemmend met het Vlaams gewest.
Het Franse taalgebied, zijnde Wallonië, behorend tot Waals gewest.
Het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad , hier Frans en Nederlands - gelijkwaardig - het Brussels gewest.
Het Duitse taalgebied met Duits, behoort tot het Waalse gewest, maar betreft de Duitstalige gemeenschap ( 3 gemeenschappen : Vlaamse, Franse, Duitse ) zijnde de gemeenten die Ost-kantons worden genoemd of tegenwoordig (beter) Ost-Belgien .

Alle drie officiële talen , Nederlands, Frans, Duits zijn niet in het hele land van gebruikelijke toepassing door besturen en is België ook geen drietalig land.

twistenopdemaan

17 feb 2026, 13:23

Als een Waal Nederlands verstaat en antwoord in het Frans en omgekeerd ,wat is dan het probleem ,iedereen kan zijn mening beter in zijn eigen taal ventileren .Heel ons land zit ondertussen vol met mensen die onze talen zelfs niet verstaan of spreken ,daar maakt men zich toch niet druk om ,wij burgers worden toch ook verplicht om onze eigen cultuur ,geschiedenis ,normen en waarden in de vuilbak te kieperen om onze nieuwe burgers niet op hun lange tenen te trappen.
Spinnst du oder was

Wil.

17 feb 2026, 14:22

Passant schreef:
Alle drie officiële talen , Nederlands, Frans, Duits zijn niet in het hele land van gebruikelijke toepassing door besturen en is België ook geen drietalig land.
"in het hele land van gebruikelijke toepassing zijn" is geen voorwaarde om officieel als drietalig land omschreven te worden. Je geeft er je eigen definitie aan. Dat mag, maar dan kun je niet vlot meer converseren met andere mensen over het onderwerp.
Ik mag een pick-up truck een vrachtwagen noemen, maar dan wordt het moeilijk om over types van auto's te praten met anderen.

Zwitserland is een viertalig land. Ook daar zijn de 4 talen niet overal "van gebruikelijke toepassing".

tokkio

17 feb 2026, 15:10

Wil. schreef:
Passant schreef:
"i

Hoe lang nog,als 3 talig land, ik denk dat het er na X aantal jaren , nog een 4 de zal bijkomen....

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waar 78% van de bevolking van buitenlandse herkomst is
, worden Arabisch en Turks tot de meest gesproken talen buiten het Frans, Nederlands en Engels gerekend. Exacte, actuele aantallen per taal zijn moeilijk vast te stellen, maar de impact van deze talen is groo
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Passant

17 feb 2026, 15:48

Wil. schreef:
Passant schreef:
"in het hele land van gebruikelijke toepassing zijn" is geen voorwaarde om officieel als drietalig land omschreven te worden. Je geeft er je eigen definitie aan. Dat mag, maar dan kun je niet vlot meer converseren met andere mensen over het onderwerp.
Ik mag een pick-up truck een vrachtwagen noemen, maar dan wordt het moeilijk om over types van auto's te praten met anderen.

Zwitserland is een viertalig land. Ook daar zijn de 4 talen niet overal "van gebruikelijke toepassing".
Ik zeg toch niet dat België een drietalig land is .Dat het GEEN drietalig land is. Vervang gerust 'gebruikelijke toepassing ' door wettelijke verplichtingen taalgebruik . De officieel toegelaten bestuurstalen ( gebruikelijke / gebruikte taal/ te gebruiken taal) zijn wettelijk vastgelegd en alle drie talen zijn NIET toepasbaar in het hele land. Dus België kan geen drietalig land genoemd worden.

Passant

17 feb 2026, 15:56

tokkio schreef:
17 feb 2026, 15:10
Wil. schreef:
Passant schreef:
"i

Hoe lang nog,als 3 talig land, ik denk dat het er na X aantal jaren , nog een 4 de zal bijkomen....

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waar 78% van de bevolking van buitenlandse herkomst is
, worden Arabisch en Turks tot de meest gesproken talen buiten het Frans, Nederlands en Engels gerekend. Exacte, actuele aantallen per taal zijn moeilijk vast te stellen, maar de impact van deze talen is groo
Goh, zo snel zal het wel niet gaan denk ik , maar wat zeker waar is dat er in Brussel in alle geval méér Arabisch dan Nederlands wordt gesproken . Mochten enkele Brusselse politici ( bepaalde strekkingen) het kunnen bepalen dan maakten ze Arabisch daar een officiële taal. Bij verkiezingen staan zowat evenveel namen die alles behalve als Belgisch kunnen aanzien op de kieslijsten als bij ons normaal voorkomende maanden.

Passant

17 feb 2026, 16:57

twistenopdemaan schreef:
Als een Waal Nederlands verstaat en antwoord in het Frans en omgekeerd ,wat is dan het probleem ,iedereen kan zijn mening beter in zijn eigen taal ventileren .
Met dit kan ik het eens zijn onder gewone mensen . Kan het zelfs aannemen van een politieker als Bouchez, die wel duidelijk ,afgaande op zijn antwoorden op vragen, goed Nederlands verstaat en Frans antwoord. Anders is het ,zoals die nieuwe Minister-president in Brussel, geen gewone man gezien zijn functie, dat die geen - of zeer onvoldoende - Nederlands verstaat en zodoende ook niet in zijn eigen taal een gepast antwoord kon geven. Probeer dan maar elk in eigen taal samen te praten.

Passant

17 feb 2026, 17:09

twistenopdemaan schreef:
Heel ons land zit ondertussen vol met mensen die onze talen zelfs niet verstaan of spreken ,daar maakt men zich toch niet druk om ,wij burgers worden toch ook verplicht om onze eigen cultuur ,geschiedenis ,normen en waarden in de vuilbak te kieperen om onze nieuwe burgers niet op hun lange tenen te trappen.
Als ze hier tijdelijk verblijven geen probleem. Bij vast verblijf , dan moet men zich wel druk om maken om taal als men merkt dat ‘ze niet willen’. Gebeurt te weinig. Gelukkig wel verbetering vaste stellen , maar precies niet bij elke afkomst.
Eigen cultuur en al de eigen rest opzij zetten, onze aanpassingen aan ‘nieuwe inwoners’ ?Gebeurt te veel . Onder wiens druk ? Of onder wiens nalatigheid, is maar hoe je het ziet . Tolerantie is één ding. Mag wel wat. Overdaad in tolerantie een ander ding. Dat is acceptatie. Maar zijn wij zelf niet allemaal te tam of te lam , gemakzucht , laten begaan ? Of geweest ? Retour onmogelijk. Of het zou een " MBGA" moeten zijn ?

Wil.

17 feb 2026, 20:43

Passant schreef:
17 feb 2026, 15:48
Ik zeg toch niet dat België een drietalig land is .
Neen, dat zeg jij niet. En ik heb ook niet geschreven dat jij dat zegt.

Je beweert wel
Dat het GEEN drietalig land is.
Wat je lijkt door elkaar te haspelen, is dat belgië bestaat op 2 niveaus:

1. het federaal niveau en daar zijn de drie talen officieel erkend. Dat is de reden waarom de koning zijn belangrijke toespraken in 3 talen uitspreekt. Hij staat en handelt op het federale niveau. De federale staat is een drietalige staat.

2. per taalgebied is het land ééntalig georganiseerd (en BHG tweetalig)

Je verwart “waar een taal bestuurlijk geldt” (→ de territoriale organisatie) met “welke talen op het federale niveau van de staat officieel erkend zijn”, en dit laatste bepaalt of een staat meertalig is.

Passant

18 feb 2026, 13:54

Wil. schreef:
17 feb 2026, 20:43

Je verwart “waar een taal bestuurlijk geldt” (→ de territoriale organisatie) met “welke talen op het federale niveau van de staat officieel erkend zijn”, en dit laatste bepaalt of een staat meertalig is.

Oké, ik kan met die voorstelling – federaal niveau erkende talen (3) en bestuurlijke talen (1 of 2 BHG) in regio’s leven hoor , kan dat juist noemen.
Doch als een gemiddeld iemand zegt dat België een drietalig land is, bedoelt dat iemand wel dat er in het hele land drie talen in de wetten zijn erkend en dus , in een kader zoals van die Brusselse minister-president, het normaal is, moet of kan zijn, dat hij geen Nederlands kent voor die job. Hij kan Frans, een officiële taal van één van de drie.
Dat iemand maakt uw onderscheid niet op die manier ( het is ook moeilijk uit te leggen hoe het hier in elkaar steekt) En opnieuw in verband met taalgebruik bij bestuur, gerecht en nog wat wat dingen , voor dat gemiddeld iemand denk ik (te )ingewikkeld is. Zelf probeer ik het uit te leggen dat het niet gelijk is welke taal zo een man zijn job kan doen( alweer bestuur) … met de uitleg van officieel taalgebruik in de taalgebieden en daarom niet drietalig land mag genoemd worden.
--
Voor de curiositeit heb ik nu ook eens deze vraag gegoogeld op het ( slimme ?) internet : 'is België een drietalig land ' :
Wat zegt het ?
België is niet een drietalig land, maar het is een land met drie officiële talen: Nederlands, Frans en Duits. De taaldiversiteit in België is geïnvesteerd in de taalwetten en grondwettelijke bepalingen ... etc etc... (aangehaalde bron is www.Vlaanderen)

Soit, ik weet niet, we zullen zien … :lol:

Wanneer de man voldoende Nederlands zal kennen , je n'en sais rien non plus...

boeffer

18 feb 2026, 16:04

Op verdieping -1 van Brussels Airport staan treintickets automaten maar geen ABN bedienining. Een passante wou mij enkel aanspreken/ antwoorden in het Frans of Engels.
Bb zijn wij boerkens en zijn zij de dikke nek van't land.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

voorn

18 feb 2026, 18:49

Dat zei koningin Paola ook.
En taalbaden heeft haar niet veel bijgebracht.