Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

02 jun 2022, 14:42

Experts raden Poetin aan om terug te trekken.
Dat spul dat ze VS en Duitsland kregen is geen speelgoed.

Wil.

02 jun 2022, 15:41

In de Baltische Zee hebben 45 Nato-schepen zich gepositioneerd om deel te nemen aan de jaarlijkse training, genaamd BaltOps.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

02 jun 2022, 15:53

voorn schreef:
02 jun 2022, 14:42
Experts raden Poetin aan om terug te trekken.
Dat spul dat ze VS en Duitsland kregen is geen speelgoed.
Dat spul van de VS werkt blijkbaar met GPS , en dat is héél gemakkelijk te misleiden. Men hoeft er maar een sterk signaal op dezelfde frequenties als de GPS satellieten ernaar toe te sturen , en die dingen lopen verloren.

De VS en het Westen denken steeds dat ze in alles de besten zijn. Die spiegelen zichzelf teveel aan hun eigen filmkes over de Amerikaanse heldendaden tegen de "vijand" die ze telkens kunnen overwinnen. Hoogmoed komt vóór de val. En als "spionnen" doorgeven waar al dat tuig in Okraïne toekomt , wordt het al vernietigd vooraleer het gebruikt kan worden.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 02 jun 2022, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Fazal

02 jun 2022, 17:35

Het is maar goed dat een vol- en evenwaardig machtig land, in dat geval de VS, zich opstelt tegen een dictator die gans Europa economisch aan de grond wil brengen. En het is maar goed dat we 27 landen (waaronder wijzelf) hebben die tot de NAVO behoren. Mocht de VS, het machtigste land van de NAVO, zich niet tegen zo iemand opstellen, we mochten het hier binnen afzienbare tijd vergeten. Want zo iemand is nooit verzadigd.

Zonder de VS, zijn wij Europeanen, niets, helemaal niets! Europa zou het niet redden tegen Poetin.
Het zou al maanden duren om een (beetje) leger te verzamelen. En dan zouden er nog eens maanden verloren gaan door vergaderingen om iedereen op dezelfde lijn te krijgen. Want in tegendraads zijn, is Europa kampioen, waarvan België, de superkampioen.

Tenzij ze zich voor de rust en het gemak, bij 'de sterkste' groep als meelopers zouden melden. Maar aan het verleden te zien, zouden we nóg liever onder de voet worden gelopen. Er zijn weinig landen welke zoals België, in het verleden al zo dikwijls door andere landen onder de voet zijn gelopen.

Fred1950

02 jun 2022, 21:43

Fazal schreef:
02 jun 2022, 17:35
Het is maar goed dat een vol- en evenwaardig machtig land, in dat geval de VS, zich opstelt tegen een dictator die gans Europa economisch aan de grond wil brengen. En het is maar goed dat we 27 landen (waaronder wijzelf) hebben die tot de NAVO behoren. Mocht de VS, het machtigste land van de NAVO, zich niet tegen zo iemand opstellen, we mochten het hier binnen afzienbare tijd vergeten. Want zo iemand is nooit verzadigd.

.....
Waarom denk je dat ? Rusland is ook geëvolueerd. Na de val van de Berlijnse muur heeft gans het "oostblok" zich naar het Westen gericht , en dat zonder maar één interventie vanuit Rusland. Met wat er daarna in het voormalige Yoegoslavië is gebeurd , met Tsjechoslowakije , enz ... hebben der Russen zich niet meer bemoeid. Yeltsin heeft zelfs ooit het idee geopperd om tot de NAVO toe treden. Emmanuel Macron heeft ooit beweerd dat de NAVO hersendood is , net omdat er helemaal geen gevaar meer voor een oorlog met de Russen bestond.

"Dank" zij de staatsgreep van 2014 in Oekraïne en filmacteur Zelensky zitten we terug in een Koude Oorlog die al 30 jaar achter de rug was. De toestand van nu is zelfs veel gevaarlijker dan tijdens de Koude Oorlog van destijds wegens de wapenleveringen en de sancties.

Poetin heeft trouwens niet eens het leger om West Europa te kunnen veroveren , laat staan het onder militaire controle te houden. Slaap dus op uw twee oren tot ... dat de NAVO zelf Rusland aanvalt en dan is het Doomsday ...

Dicksy

02 jun 2022, 21:56

Slaap verder Fred. Die koude oorlog is nooit begraven geweest en heeft altijd bestaan, zelfs na de val van de muur. De NAVO wilde men niet opdoeken dus werd het vuur terug een beetje opgepookt om hun bestaansreden te rechtvaardigen.
Het Westen (vooral de VS) heeft dat nodig met de grootste wapenindustrie ter wereld.

Wil.

02 jun 2022, 23:33

Fred1950 schreef:
02 jun 2022, 21:43
Na de val van de Berlijnse muur heeft gans het "oostblok" zich naar het Westen gericht , en dat zonder maar één interventie vanuit Rusland.
De Sovjet Unie viel in duigen. Rusland had niet eens de controle over de kernwapens waarvan een groot deel in Oekraïne was gestationeerd. Rusland was economisch een dwerg en militair was er geen eenheid meer in te vinden.

Nogal wiedes dat Rusland zich met dikke tegenzin moest neerleggen bij het feit dat alle oostbloklanden zich naar het Westen keerden. Waarom niet, trouwens? Het waren allemaal soevereine landen die zelf kunnen kiezen waarnaar ze zich willen richten.

Jouw opmerking "zonder maar één interventie van Rusland" gaat ervan uit dat Rusland dat best wél had kunnen en mogen doen. Niks van. Soevereine staten!

Poetin heeft die verschrompeling van het machtige Russische (Sovjet)Rijk nooit kunnen verkroppen. Hij noemt het de grootste ramp die Rusland overkomen is. Hij heeft er dan ook vele jaren aan gewerkt om het leger weer op 'Sovjetniveau' te brengen. Dit ten koste van het welvaartsniveau van de gewone Rus.

Even voortspoelen naar de jaren '90. Georgië wil zich naar het Westen richten. En wat doet Poetin? Hij laat Russische tanks binnenrijden in het soevereine land Georgië.

Quote van Fred'50: "en dat zonder maar één interventie vanuit Rusland"

Fred1950

02 jun 2022, 23:50

Op dit eigenste ogenblik landen er een paar zeer grote Russische Pieten in SOCHI . :D 't Is daar waarschijnlijk nu zeer goed weer voor een vakantietje. :lol:

Fred1950

03 jun 2022, 00:00

Wil. schreef:
02 jun 2022, 23:33
.... Het waren allemaal soevereine landen die zelf kunnen kiezen waarnaar ze zich willen richten.

....
Inderdaad , en die met of zonder geweld daarna ook nog eens uit mekaar vielen. Zééér souverein ... :roll:

Wil.

03 jun 2022, 08:41

Welke landen zijn uit elkaar gevallen? Tsjechoslowakije ? Dat is een vrije keuze geweest waarbij de twee deelstaten er uiteindelijk beter van geworden zijn.

Dat Joegoslavië een oorlog heeft meegemaakt, was te verwachten. Als je verschillende culturen en beschavingen bij elkaar dwingt - zoals de communisten hebben gedaan - dan krijg je een uitbarsting zodra het deksel van de drukketel wordt gehaald.

Rusland heeft een oorlog in eigen land gevoerd: Tsjetsjenië waarbij tienduizenden doden werden geteld. Allemaal dank zij de dictatoriale trekken van één man: Poetin.

Ik herhaal: Rusland is Georgië binnengevallen. Om welke reden?
Rusland is Oekraïne binnengevallen. Om welke reden?

Van soevereine landen blijf je met je poten af! Laat ze zelf hun toekomst uittekenen en daarover beslissen. Ik weet dat je zelden aanwezig was in de les geschiedenis, maar bekijk eens een kaart van Europa van 120 jaar geleden en van nu. Dan zie je dat niets voor eeuwig is. Enkele voorbeelden:

Noorwegen en Zweden waren één land.
Het VK en Ierland waren één land.
Oostenrijk-Hongarije vormden een dubbelmonarchie.
Het Duitse Rijk strekte zich uit tot tegen Letland.

Fred1950

03 jun 2022, 09:24

Geeuw ! ( wat kunt gij zagen man )

cultuur ?

Napoleon is Rusland binnengevallen
Japan is China binnengevallen
De VS is Vietnam en Irak binnengevallen
Als Hitler Polen niet was binnengevallen had Stalin dat waarschijnlijk ook niet gedaan.
Enz....

Maak eens een lijstje in een bepaald tijdsbestek van de landen die door Rusland aangevallen werden en vergelijk dat met wat de "Westerse" culturen hebben uitgespookt. Gans Noord-en Zuid-Amerika is ooit uitgemoord en uitgeroeid geweest door wat zich nu "democratieën" noemt. Oei , ik was bijna Afrika vergeten. In welk continent hebben Russen ver van hun heimat ooit oorlog gevoerd ?

Wil.

03 jun 2022, 10:13

Fred1950 schreef:
03 jun 2022, 09:24
Geeuw ! ( wat kunt gij zagen man )

cultuur ?
Ik weet het: als het over inzicht in de wereldgeschiedenis gaat, dan ben je weer die knaap van 14 jaar die met zijn treintje in de garage wil gaan spelen en zijn batterijen wil gaan opladen.

Je toont het weer: geen idee waar de Russen in Afrika zijn gaan moeien, hé?
Ga maar eens googelen.

Onthoud ook maar dat de visie op wat 'normaal' is in de verhouding tussen landen, verandert doorheen de tijd. Vandaag erkennen we dat landen - zelfs heel kleine zoals Luxemburg - zelfbeschikkingsrecht hebben. Daar blijven 'grote landen' met hun tengels van af. Zo ver zijn we geëvolueerd. Poetin nog niet. Die rolt zijn tanks binnen in Georgië en in Oekraïne omdat hij meent dat die 'landjes' bufferstaten moeten vormen tegen 'de vijand'. De dictator :twisted:

Dicksy

03 jun 2022, 10:31

Ik weet het: als het over inzicht in de wereldgeschiedenis gaat, dan ben je weer die knaap van 14 jaar die met zijn treintje in de garage wil gaan spelen en zijn batterijen wil gaan opladen.
Nee Wil. draai nu eens niet rond de pot en reageer op wat Fred schrijft.
Maak eens een lijstje in een bepaald tijdsbestek van de landen die door Rusland aangevallen werden en vergelijk dat met wat de "Westerse" culturen hebben uitgespookt. Gans Noord-en Zuid-Amerika is ooit uitgemoord en uitgeroeid geweest door wat zich nu "democratieën" noemt. Oei , ik was bijna Afrika vergeten. In welk continent hebben Russen ver van hun heimat ooit oorlog gevoerd ?
Verder:
Onthoud ook maar dat de visie op wat 'normaal' is in de verhouding tussen landen, verandert doorheen de tijd. Vandaag erkennen we dat landen - zelfs heel kleine zoals Luxemburg - zelfbeschikkingsrecht hebben. Daar blijven 'grote landen' met hun tengels van af. Zo ver zijn we geëvolueerd. Poetin nog niet. Die rolt zijn tanks binnen in Georgië en in Oekraïne omdat hij meent dat die 'landjes' bufferstaten moeten vormen tegen 'de vijand'. De dictator :twisted
En dan komt de reactie van Fred volledig tot zijn recht:
U weet perfect waar het kalf gebonden is en wie de oorzaak is maar het over uw lippen krijgen ontwijkt u altijd met rond de pot te draaien.
De VS Wil. de grootste ruziestoker op deze aardkloot sinds het einde van WOII. Mag het ook eens gezegd worden?

Fred1950

03 jun 2022, 10:54

Rusland heeft in het begin van de 20ste eeuw oorlog gevoerd met Japan , en .... die verloren. Bedoeling was om de ijsvrije haven Port Arthur in handen te houden. Ondertussen zal Vladivostok ook al ijsvrij geworden zijn door de klimaat opwarming , juist ? 8O ( Neen , omdat er een elektriciteitscentrale zijn koelwater via de rivier de haven laat uitstromen ).

Wil.

03 jun 2022, 11:14

Ik doe niet aan gezever, Dicksy.

1. Het is onzinnig om de veroveringen en moordpartijen van de Spanjaarden na de middeleeuwen te gaan vergelijken met wat vandaag gebeurt in Oekraïne.
Herlees wat ik over de veranderende mentaliteit heb geschreven.

Ter vergelijking: er was een tijd dat het houden van slaven perfect normaal was in de meeste landen. Vandaag is het dat niet meer. De mentaliteit is veranderd.

2. Fred is de geïncarneerde onwetenheid betreffende alles wat met geschiedenis te maken heeft. Idem als het over sociologie gaat of economie of psychologie. Hij is een kei in batterijen. Jij weet dat, ik weet dat. Respect daarvoor.
Onze discussies gaan echter niet over +pool of -pool maar over het gedrag van mensen en groepen van mensen. Denk je dat hij daar veel zinvols in te brengen kan hebben? Ik dol wel eens graag met hem maar niveau moet je van zijn kant niet verwachten. Dat is niet erg want hij heeft zoals gezegd zijn sterke kanten.

3. Jij lijkt het nog te menen ook wanneer Fredje vraagt om een lijst op te stellen. Komaan zeg! De Russen hebben het ganse palet van oorlogsvoering gebruikt: van regelrechte militaire invasies (zoals nu) tot geheime participaties met 'adviseurs' die dan door de tegenpartij werden betrapt en op de internationale scène werden gezet.
Ooit van Afghanistan gehoord?
Of van Hongarije?
Of van Tsjechoslovakije?
Of van de invasie van Finland?
Of van hun bijdrage in de Koreaanse oorlog?
Of van hun acties in Noord-Vietnam?

Je weet toch ook dat de Russen in Angola hebben gevochten?
Dat ze in de Hoorn van Afrika permanent aanwezig waren / zijn?
Wat doet de Wagner-groep nu in Afrika? Voetballen?
Je weet toch ook dat ze China zijn binnengevallen vorige eeuw en ook een robbertje hebben gevochten met Japan kort na het begin van de 20e eeuw?
Denk je dat ze afwezig zijn in Syrië?
Georgië heb ik al vermeld, zeker?
Wie hielp de Arabische legers vechten tegen Israël?

Om al die gekende feiten vond ik het zinloos om dat lijstje zelf nog eens gaan op te stellen.

4. Dit draadje gaat over Poetin en wat hij uitzet in Oekraïne.
Mag ik je eraan herinneren dat het een drogredenering is om te wijzen naar anderen en te zeggen "Hij doet het óók!" -- Daarmee heb je niks, nul, nada weerlegd van de feiten die we Poetin nu aanwrijven.