Klimaat
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Tegen de tijd dat de bevolking zou afnemen, is het al veel te laat om ons nog aan te passen.
Dat proces zal veel te lang duren. Tegen die tijd is er al lang geen voedsel genoeg meer om de toch nog steeds talrijke bevolking te spijzen.
Ik herinner mij nog in het eerste studiejaar 1942, dat we toen met ± 2,5 miljard mensen op de wereld waren. En zie nu eens, (nog maar) 82 jaar later zijn we al met 8 miljard.
Er zijn er dus op relatief korte tijd, 5,5 miljard bijgekomen.
Dat is gemiddeld zo maar eventjes 67 miljoen bij-komers per jaar.
En naarmate de bevolking aangroeit komen er steeds sneller, en meer takken en bladeren bij. (Beeldspraak)
Dat proces zal veel te lang duren. Tegen die tijd is er al lang geen voedsel genoeg meer om de toch nog steeds talrijke bevolking te spijzen.
Ik herinner mij nog in het eerste studiejaar 1942, dat we toen met ± 2,5 miljard mensen op de wereld waren. En zie nu eens, (nog maar) 82 jaar later zijn we al met 8 miljard.
Er zijn er dus op relatief korte tijd, 5,5 miljard bijgekomen.
Dat is gemiddeld zo maar eventjes 67 miljoen bij-komers per jaar.
En naarmate de bevolking aangroeit komen er steeds sneller, en meer takken en bladeren bij. (Beeldspraak)
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
67 miljoen per jaar, schrijf je, maar dan reken je aan 'enkelvoudige intrest' .
Tijdens het laatste jaar komen er bijna 117 miljoen mensen bij. Het groeiritme is 1.46% per jaar geweest tussen 1942 en 2022. En dit pas je dan toen op steeds groter wordende aantallen.
Wij hebben geluk dat we in een rijke regio wonen die het zich kan veroorloven om meer te betalen voor voedsel.
Tijdens het laatste jaar komen er bijna 117 miljoen mensen bij. Het groeiritme is 1.46% per jaar geweest tussen 1942 en 2022. En dit pas je dan toen op steeds groter wordende aantallen.
Zoals ik gisteren heb uitgelegd, stelt het probleem zich niet voor elk land op aarde. Sommige landen hebben nog heel wat groeiruimte en andere helemaal geen meer.Tegen de tijd dat de bevolking zou afnemen, is het al veel te laat om ons nog aan te passen.
Wij hebben geluk dat we in een rijke regio wonen die het zich kan veroorloven om meer te betalen voor voedsel.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Volgens één van de modellen van de Club van Rome stagneert de groei in 2100 .... De bevolking hoeft dan niet meer af te nemen als "verstandige" leiders het voor het zeggen hebben , en dat betekent dus niet het graaigebroed ....
Voor het ogenblik stijgt de bevolking alleen nog maar in Afrika en in indië ...
@Wil. In het verslag van de club van Rome bestaat er een kapiteltje "Groei in de toestand van evenwicht" . Eens lezen , misschien brengt u dat op intelligentere ideeën ...
-
'Intelligente' Fred, we hebben het niet over de spanning van batterijen die afneemt.
Stel jezelf eerst op de hoogte voordat je zulke ondoordachte, op niets gebaseerde mening neerschrijft.

Er is maar één continent met dalende bevolking: Europa.
Laatst gewijzigd door Wil. op 02 aug 2023, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Alvorens jezelf verder in de vernieling te rijden, bekijk ook deze twee landen eens die samen een half miljard mensen hebben:
Feiten:

Over Bangladesh, Vietnam en andere grote landen spreken we niet eens.
Feiten:

Over Bangladesh, Vietnam en andere grote landen spreken we niet eens.

IK schreef over regio's met een stijgende bevolking. Wilt ge nu ook discussiëren over dingen die ik NIET heb geschreven. Tja , covid ....
-
-
Logisch denken blijft moeilijk.Fred1950 schreef: ↑02 aug 2023, 16:16IK schreef over regio's met een stijgende bevolking. Wilt ge nu ook discussiëren over dingen die ik NIET heb geschreven. Tja , covid ....![]()
Je zegt dat de bevolking enkel stijgt in India en in Afrika.
Ik beweer dat dat niet waar is. De bevolking stijgt nog in Zuid-Amerika, in Centraal-Amerika, in Noord-Amerika en in Azië. Azië is wel wat meer dan "alleen in India", of vergis ik me, Fred? En dat heb ik met feiten aangetoond.
Als je verder wil discussiëren over de betekenis van "alleen in India en Afrika" dan ga je maar naar je lokale kindertuin.
[A propos, Fred: ik heb deze 'stoot' opgenomen in de bloemlezing van 'Het beste van Fred Fifty']

Ge toont zelf een tabel met de sterkste stijgers en dat is Afrika. Onder de Aziatische landen is Indië de sterkste stijger. Al die andere regio's met een stijging die jij in je tabel toont zijn eerder "normaal" die niet persé tot een wereldoverbevolking zullen leiden... Leer interpreteren en lees het rapport van de Club van Rome in plaats van hier flauw te komen doen. Tot dan ....Wil. schreef: ↑02 aug 2023, 16:22Logisch denken blijft moeilijk.
Je zegt dat de bevolking enkel stijgt in India en in Afrika.
Ik beweer dat dat niet waar is. De bevolking stijgt nog in Zuid-Amerika, in Centraal-Amerika, in Noord-Amerika en in Azië. Azië is wel wat meer dan "alleen in India", of vergis ik me, Fred? En dat heb ik met feiten aangetoond.
Als je verder wil discussiëren over de betekenis van "alleen in India en Afrika" dan ga je maar naar je lokale kindertuin.
[A propos, Fred: ik heb deze 'stoot' opgenomen in de bloemlezing van 'Het beste van Fred Fifty']
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
te veel is te veel,China had het begrepen, 1 kind per gezin, maar niemand volgde, dus zijn ze er van afgestapt,nu mogen ze er 2 hebben denk ik.Europa zal de komende decennia een dalende bevolking kennen. De bevolkingsaangroei moet minstens 2,1 kinderen per volwassen vrouw bedragen, anders daalt de totale bevolking. Dat heeft negatieve gevolgen:
1. de bedrijven en de overheid vinden onvoldoende werknemers
er zijn nochtans voldoende werklozen.....
2. de inkomsten van de overheid dalen
de overheid zorgt alleen voor hun eigen,en hebben nooit genoeg,
3. de diensten die de overheid aanbiedt (scholing - gezondheidszorg - pensioenen - veiligheid enz) moeten drastisch ingekort worden. Zowel om financiële redenen als om personeelsgebrek.
voor de scholing - gezondheidszorg - pensioenen - veiligheid enz moet de werknemer eerst zelf betalen,en bij de overheid is er geen personeels gebrek,ons kent ons zorgt wel voor personeel...
4. de levensstandaard zakt daardoor flink. Om dat te proberen goed te maken, zal het binnenlaten van een grote massa migranten noodzakelijk zijn.
De "klimaat" vluchteling zouden een oplossing kunnen zijn, maar Van der leyen(Europa) geeft liever 1 miljard dollar aan de president van Tunesië ,om die mensen zonder eten of drinken de woestijn in te sturen,???
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230728_95741059
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
En ook dát is weer niet waar. Ik pik er enkele grote groepen uit:
Pakistan (zie grafiek hogerop) met zijn 240 miljoen inwoners heeft een sterkere jaarlijkse stijging dan India.
Irak (46 M inwoners) : van 't zelfde
Bangladesh (173 M inwoners) : idem.
Met één boekje op je plank (Verslag van de Club van...) kom je er niet, kadee.

Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Juist Wil, ik heb dat aangroeicijfer niet geïndexeerd.
Daarom schreef ik dan ook dat die ± 67 miljoen/jaar, 'het gemiddelde' was, en heb er nog aan toegevoegd: "En naarmate de bevolking aangroeit komen er steeds sneller, en meer takken en bladeren bij. (Beeldspraak)".
Daarom schreef ik dan ook dat die ± 67 miljoen/jaar, 'het gemiddelde' was, en heb er nog aan toegevoegd: "En naarmate de bevolking aangroeit komen er steeds sneller, en meer takken en bladeren bij. (Beeldspraak)".
-
De vruchtbaarheidsgraad per vrouw is duidelijk aan het dalen.
Zodra we op wereldschaal 2.1 bereiken, stopt de aangroei. Dat cijfer zal wellicht binnen 10 jaar bereikt zijn.

Dat neemt niet weg dat individuele landen ook dan (over 10 j.) met enorme bevolkingsaangroei kunnen te kampen hebben, terwijl andere landen (zoals Japan) drastisch aan het krimpen zijn.
Landen zoals Duitsland en ook belgië zullen hun bevolking op peil houden omdat ze voldoende mensen zullen laten immigreren. Maar of iedereen daar dan weer zo blij mee zal zijn, dat is een andere vraag.
Zodra we op wereldschaal 2.1 bereiken, stopt de aangroei. Dat cijfer zal wellicht binnen 10 jaar bereikt zijn.

Dat neemt niet weg dat individuele landen ook dan (over 10 j.) met enorme bevolkingsaangroei kunnen te kampen hebben, terwijl andere landen (zoals Japan) drastisch aan het krimpen zijn.
Landen zoals Duitsland en ook belgië zullen hun bevolking op peil houden omdat ze voldoende mensen zullen laten immigreren. Maar of iedereen daar dan weer zo blij mee zal zijn, dat is een andere vraag.

Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Nu dat er méér en méér transgenders beginnen rond te lopen zal de bevolkingsgroei toch wel afnemen zekers ? 
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier