Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

16 feb 2023, 18:10

In de gouden sieraden en horlogewinkels is de vraagprijs maal 3 voor wat het waard is
Gaat maar eens prijs vragen in de vestingstraat bij die kleine achterkamertjes en vergelijk met de winkel.

Wil.

16 feb 2023, 19:10

socrates schreef:
16 feb 2023, 16:46
Wil. schreef:
15 feb 2023, 10:33
In tegenselling tot de meeste economische wetmatigheden zullen luxe producten meer worden gevraagd naargelang zij duurder worden.
Als dat klopt, dan houdt niets de bedrijven uit de sector luxeproducten tegen om hun prijzen (eindeloos) omhoog te jagen: de verkoop zal toch toenemen volgens je stelling.
Niet eindeloos, maar de marktleiders met ronkende namen zoals bv Guzzi, Hermes, Vuiton enz. zouden winstmarges tot wel 25% halen.
Waarom stopt het bij een bepaald percentage? Hoe dom zou een handelaar in Vuiton materiaal zijn om niet tot aan die grens te gaan?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

16 feb 2023, 19:26

E.T. schreef:
16 feb 2023, 17:02
De eerste de beste meubelwinkel zit aan 50%
Kleding in wat vroeger een boetiek noemde gaat boven de 75%
Welke marge bedoel je nu? De brutomarge of de winstmarge? Beide termen hebben een specifieke betekenis en die is niet dezelfde.

socrates

16 feb 2023, 20:05

Wil. schreef:
16 feb 2023, 19:10
socrates schreef:
16 feb 2023, 16:46
Wil. schreef:
15 feb 2023, 10:33

Als dat klopt, dan houdt niets de bedrijven uit de sector luxeproducten tegen om hun prijzen (eindeloos) omhoog te jagen: de verkoop zal toch toenemen volgens je stelling.
Niet eindeloos, maar de marktleiders met ronkende namen zoals bv Guzzi, Hermes, Vuiton enz. zouden winstmarges tot wel 25% halen.
Waarom stopt het bij een bepaald percentage? Hoe dom zou een handelaar in Vuiton materiaal zijn om niet tot aan die grens te gaan?
Wellicht op basis van statistische gegevens waaruit kan worden opgemaakt dat de grens van elasticiteit van de vraag is bereikt. Dat betekent evenwel niet dat ook de omzet zou beperkt zijn.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

16 feb 2023, 20:16

Als die handelaar dan, op basis van statistische gegevens, de bovengrens bereikt heeft, dan stopt het. Vanaf dan gaat elke prijseenheid extra gepaard met een vermindering van de verkochte hoeveelheid. Net zoals bij de bakker: prijs van de taartjes hoger dan algemeen aanvaard wordt? → Daling van de verkoop van taartjes.

socrates

16 feb 2023, 20:22

Wil. schreef:
16 feb 2023, 20:16
Als die handelaar dan, op basis van statistische gegevens, de bovengrens bereikt heeft, dan stopt het. Vanaf dan gaat elke prijseenheid extra gepaard met een vermindering van de verkochte hoeveelheid. Net zoals bij de bakker: prijs van de taartjes hoger dan algemeen aanvaard wordt? → Daling van de verkoop van taartjes.
Voor luxe producten is het dan een kwestie van hun product nog beter te belichten en om ze bv. een zweem van zeldzaamheid mee te geven/ Zo lang het BBP groeit is er ruimte voor dat soort onnodige producten.

Wil.

16 feb 2023, 20:27

Is een duur schilderij onnodig? Is een oude fles wijn van een specifiek jaar en van het juiste chateau onnodig?

Het bbp zegt iets over de situatie van een land, maar hoe de toename ervan zich weerspiegelt binnen de bevolkingslagen, kun je daaruit niet afleiden. Een groeiend bbp moet ook gebaseerd zijn op productie van goederen of diensten die op hun beurt leiden naar nieuwe vraag naar dergelijke zaken (multiplicator effect).

De productie van bommen en tanks in RU wordt bijgeteld in de berekening van het bbp maar zodra die bom verschoten is, is ze weg. Die branche draagt niet bij tot nieuwe tewerkstelling, lonen, extra belastinginkomsten voor de staat enz.

socrates

16 feb 2023, 20:30

Wil. schreef:
16 feb 2023, 20:27
Is een duur schilderij onnodig? Is een oude fles wijn van een specifiek jaar en van het juiste chateau onnodig?

Het bbp zegt iets over de situatie van een land, maar hoe de toename ervan zich weerspiegelt binnen de bevolkingslagen, kun je daaruit niet afleiden. Een groeiend bbp moet ook gebaseerd zijn op productie van goederen of diensten die op hun beurt leiden naar nieuwe vraag naar dergelijke zaken (multiplicator effect).

De productie van bommen en tanks in RU wordt bijgeteld in de berekening van het bbp maar zodra die bom verschoten is, is ze weg. Die branche draagt niet bij tot nieuwe tewerkstelling, lonen, extra belastinginkomsten voor de staat enz.
Nee maar wel tot de kassa inhoud van de fabrikant van die wapens, allerlei grondstoffen worden omgevormd tot bv tanks en dat levert in geld toch een "meerwaarde" op, de Staat kan er door verarmen maar niet de fabrikanten.

Wil.

16 feb 2023, 20:37

Dat klopt, maar dan mag je de term stijgend bbp hiervoor slechts gebruiken als je ook de misleiding duidelijk maakt die erachter schuilt (in deze situatie).

Je begrijpt onmiddellijk het verschil met een producent van graafmachines die gekocht worden door aannemers die huizen bouwen. Deze laatsten kunnen meer huizen bouwen wanneer ze sneller kunnen werken met die machines. Ze zullen dan meer mensen aan het werk kunnen zetten. Er ontstaat een stijgende spiraal.

Daartegenover staat de tank die naar UA wordt gebracht en daar aan flarden wordt geschoten. De groeicyclus stopt bij de fabrikant van de tanks. Belastinggeld dat niet ten gunste van een stijgende spiraal werd gebruikt.

socrates

16 feb 2023, 20:46

Ik legde de kwestie eens voor aan Chat GPT en dit was een deel van het ruimere antwoord: ..... "Aan de andere kant kan het zijn dat sommige luxe producten juist meer gewild worden naarmate de prijs stijgt. Dit kan gebeuren wanneer een product een hoge status of prestige heeft, en de hoge prijs als een teken van kwaliteit wordt gezien. In dat geval kan de vraag naar het product juist toenemen naarmate de prijs stijgt. Dit wordt vaak aangeduid als de "veblen-goederen" theorie."

Wil.

16 feb 2023, 21:46

socrates schreef:
16 feb 2023, 20:46
Dit wordt vaak aangeduid als de "veblen-goederen" theorie."
Dit ben ik eens gaan opzoeken. Thorstein Veblen is de econoom die dat principe heeft uitgelegd.

Mijn mening is dat die Veblen goederen (bv. superdure horloges) nog niet 'juist geprijsd' waren binnen de doelgroep waarvoor ze in de markt gezet zijn.

Wanneer veel te weinig mensen zich bewust zijn van wat een Patek Philippe horloge eigenlijk is en wat ze uitstraalt, dan dient de fabrikant/verkoper eerst zijn doelgroep te bewerken via informatie/reclame hoe de kwaliteit van het horloge de status van de drager ervan verhoogt.
Hetzelfde geldt voor heel dure auto's. Een porsche Taycan Turbo S kost zo'n 200.000 euro. Ze geeft de eigenaar wel de kans om overal waar hij naartoe gaat, zijn status te tonen aan zijn kennissen.

Dergelijke spullen kunnen qua prijs inderdaad nog stijgen wanneer gelijktijdig de vraag ernaar ook toeneemt. De kwestie is dan: is het de prijs die de vraag aanwakkert? Wellicht deels wel. Of is het de toenemende interesse die gelijktijdig de verkopers de kans biedt om de prijs hoger te stellen? Ik meen dat de gelijktijdigheid van de verschijnselen van belang is.

Een nieuwe speler in de markt van de high-end luxeproducten kan zonder 'manipulatie' van de markt zijn prijzen niet astronomisch hoog zetten. Hij moet eerst bekendheid verwerven en dat kan even duren.

Vorige maand is in Nederland het automerk Lightyear One failliet gegaan. De eerste auto's zouden 250.000 euro gaan kosten. De kopers daarvoor lopen dun en het merk was nog niet bekend als een Veblen-product. Het gevolg is dat het bedrijf zonder geld kwam te zitten.

socrates

16 feb 2023, 22:30

Ja maar dat was in feite toch de inhoud van de stelling : bij stijgende prijs van Luxe goederen, stijgt de vraag, Als dat gelijktijdig moet zijn, dan heeft de volgorde van de componenten (prijs en vraag) toch geen belang en kan je stellen: als de vraag stijgt, stijgt de prijs maar dus ook als de prijs stijgt stijgt de vraag.

Wil.

16 feb 2023, 22:54

Die stijging van de prijs kan m.i. enkel plaatsvinden als het product in een bepaalde periode veel in het nieuws komt (door reclame) en er bij de kapitaalkrachtigen een sfeer ontstaat van 'ik moet dat hebben'.

Heel wat top-luxeproducten kunnen die prijsstijging niet meer doorvoeren omdat ze reeds juist geprijsd zijn omwille van de algemene bekendheid. Een Rolls Royce kan niet op korte tijd met 30% opslaan (tenzij bij 30% inflatie). Dat zou enkel kunnen als een volkomen nieuw model wordt gemaakt dat bv. zuiver elektrisch rijdt en dus meer waarde kan hebben.

Volgens mij is dé belangrijkste factor die méér mensen kan overhalen om méér uit te geven aan hetzelfde product, het effect dat hun aankoop/bezit heeft op anderen uit de peer group. Opdat dit effect tot uiting zou kunnen komen, moet zowat iedereen in die peer group zich bewust zijn van 'het spel' dat wordt gespeeld. Vandaar de absolute nood om een merk of een product kenbaar te maken.

Dit geldt vooral voor luxeproducten die nog bereikbaar zijn voor de gemiddelde burger, zoals zonnebrillen en jassen van een bepaald merk of designer. Wanneer het over een jacht gaat of over 'de zonnebloemen' van Van Gogh, dan is er nog iets anders aan de hand: dat worden wellicht beleggersitems.

In feite wenst de koper niet zozeer dát specifieke product te kopen, want er zijn genoeg alternatieven (denk aan polshorloges) , maar hij koopt in de eerste plaats het aanzien van zijn peer group. Daarvoor bestaat op dat moment in de materiële wereld geen alternatief. Dus is de koper bereid om méér geld neer te leggen als hij daardoor zijn ultiem doel kan bereiken.
Iemand die een Nobelprijs heeft gewonnen, heeft geen nood aan een Philippe Patek horloge om het respect van zijn omgeving af te kopen.

Toch blijft mijn stelling dat er met zekerheid een plafond is aan de prijs die men op een exclusieve zonnebril van een bepaald merk kan kleven. Indien dat niet zou zijn, dan zou de prijs ervan boven 100.000 euro kunnen stijgen. Of nóg hoger.

[Ik geloof dat we een beetje afgedreven zijn van het topic :oops: ]

socrates

17 feb 2023, 10:10

De oorspronkelijke stelling was niet dat prijzen van Luxegoederen onbeperkt kunnen stijgen, (alhoewel kunstwerken wel eens een uitzondering zouden kunnen zijn,) maar dat in tegenstelling tot de klassieke wet van vraag en aanbod bij veblen producten de vraag toeneemt als de prijs stijgt.
Bij Apple is het niet meer zo dat elke Apple een luxe product is, maar wel het "nummer" van het gewenste exemplaar bv. I-phone 14 of mogelijk ook Samsung 23. Dat soort phones noemt de marketing niet voor niets High End. Om ondanks de hoge prijzen de omzet van hun product op te drijven, gaan sommige producenten hun product dan aanbieden op krediet. Zodoende kan de vraag dan nog stijgen omdat een andere sociale laag zich op die manier een anders onbereikbare status kan aanmeten.

voorn

17 feb 2023, 10:18

Omdat iets duur is in zijn klasse wil dit niet zeggen dat dit luxe is
Een Miele of Karcher toestel is meestal het duurste in zijn klasse; maar zijn bruikbaarheid is veel groter