Elektrische wagens
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
maior domus schreef: ↑02 jan 2020, 04:25En net zoals ze de mensen die kritische kanttekeningen zetten bij de "opwarming van de aarde" klimaatnegationisten noemen, worden de tegenstanders van de elektrische auto's met emo-argumentatie afgekraakt. Door de linksgroene elite, die zoals altijd het grote morele gelijk aan haar kant heeft.
Daar gaan we weer.
- Enkel de voorstanders gebruiken emo-argumenten
- De huidige regering bestaande uit n.v.A. + CD&V en OpenVLD kan je toch moeilijk linksgroen noemen
Voor benzine 98 (E5) een stijging met 6 eurocent per liter, tot een maximumprijs van € 1,602.
Voor benzine 95 (E10) stijgt de maximumprijs met 3,8 eurocent per liter tot maximum € 1,514.
Voor diesel (B7) gaat het om een stijging met 2,9 eurocent per liter tot maximum € 1,590.
Volgens onze "rechtse" regering zullen diesel en benzine 9,6 procent aan biobrandstoffen moeten bevatten. Zodat de CO2-uitstoot door brandstoffen met 6 procent kan doen dalen in 2020.
Voor Europa was 8,5 % bio ook al goed, wij zijn dus weer bij de beteren
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
'Daarnaast speelt ook een tweede Europese richtlijn mee, die de lidstaten verplicht om de CO2-uitstoot door brandstoffen met 6 procent te doen dalen in 2020.E.T. schreef:
Volgens onze "rechtse" regering zullen diesel en benzine 9,6 procent aan biobrandstoffen moeten bevatten. Zodat de CO2-uitstoot door brandstoffen met 6 procent kan doen dalen in 2020.
Voor Europa was 8,5 % bio ook al goed, wij zijn dus weer bij de beteren
Misschien moet België wel zijn aandeel naar 9,6% brengen om aan de EU-verplichting (co²-daling met 6% in 2020) tegemoet te komen terwijl andere landen genoeg hebben aan die 8,5% om aan die EU-verplichting (-6%) te voldoen?
-
Ice
Dus, omdat de diesel en benzine steeds GROENER worden en MINDER co2 uitstoot, dat beter is voor milieu en het klimaat zal redden, moeten wij méér gaan betalen?Volgens onze "rechtse" regering zullen diesel en benzine 9,6 procent aan biobrandstoffen moeten bevatten. Zodat de CO2-uitstoot door brandstoffen met 6 procent kan doen dalen in 2020.
Maw: we worden gestraft omdat we MINDER vervuilen.
Vindt iemand dat logisch en normaal?
Bovendien zijn óók biobrandstoffen omstreden maar géén alternatief voor fossiele brandstof:
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/en ... lternatief
De productie van biobrandstof verbruikt meer co2 dan het opbrengt, er wordt land gebruikt dat niet meer voor het verbouwen van voedsel kan gebruikt worden én verlies aan biodiversiteit.
Er is steeds meer voedsel nodig door toename vd wereldpopulatie, meer biobrandstof zal op termijn dus leiden naar hogere voedselprijzen en zelfs hongersnood.
http://www.biotanken.nl/brandstoffen.html
Concurrentie met de voedingsmarkt en milieubelasting door verbouwen van de grondstoffen en het produceren van de (bio)brandstof, zijn de belangrijkste nadelen....willen we eten of rijden?
-
Ice
E-auto's zijn niet beter, dat is net het punt waar, zoals maior aangeeft, zelfs experts het niet over eens zijn maar gij weet het dan beter?Fred1950 schreef: ↑02 jan 2020, 00:46Ik heb hier al verschillende keren grijs gedraaid waarom e-auto's beter zijn in alle opzichten, maar jij wil dat niet geloven of je leest er over. Jouw tegenargumenten zoals melkkoe, te weinig elektriciteit, te weinig kobalt en te weinig lithium, meer CO2 uitstoot, en dergelijke zijn ideetjes, maar die steunen op ofwel eigen fantasie of op beweringen ( hoaxes ) van tegenstanders die langs geen kanten kloppen. Als ge iets tegen lithium en kobalt hebt, .....
Wat is er zo moeilijk aan te begrijpen dat de hebzuchtige politiek weer met onze voeten aan het rammelen zijn om ons te kunnen pluimen?
Hoe ze diesel gebruikten als melkkoe is daar het bewijs van, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Wát snap je daar nog niet aan, we hebben dat allemaal toch zelf méégemaakt?!
Met lez hetzelfde: als het om het milieu/klimaat zóu gaan, dan betaalden we niet om te mógen vervuilen, dan móchten we niet vervuilen.
Wát snap je daar niet aan?
Emissies zijn nog grotere zwendel om ons te verarmen door miljarden weg te sluizen om nog meer co2 te mógen uitstoten terwijl ze ons wijsmaken dat de co2 zo zou verminderen? Het doel? Schulden bijmaken dat ze bij de bevolking kunnen komen halen voor...co2 uitstoot die maar niet wil verminderen? En waarom vermindert de co2 uitstoot niet? Omdat we betalen om te mógen blijven vervuilen, misschien?
Wat begrijp je daar niet aan?
Die 'ideetjes' zijn wel praktische bezwaren waar je geen antwoord op kunt verzinnen en zonder infrastructuur en voldoende voorraad elektriciteit kún je het hele e-wagenpark niet realiseren.
Wát begrijp je daar niet aan?
Niemand heeft iets tegen lithium of kobalt maar als er geen voldoende voorraad IS, dan KUN je NIET het hele wagenpark elektrisch maken met batterijen want dan heb je daar zelfs de GRONDSTOFFEN niet voor.
Wát begrijp je daar niet aan?
Als je dat allemaal begrijpt en je kan er niet meer langs kijken, waarom blijf je dan jezelf in je vel snijden door deze volksverlakkerij nog te blijven geloven?
Wie verdient er aan e-wagens? Wie heeft er baat bij? Is het voor ons algemeen welzijn om gedwongen te moeten overstappen naar onhaalbaar en onbetaalbaar elektrisch rijden zodat aan het einde van de rit de roverheid bepaalt wanneer jij nog mag en zal rijden?
Je hebt niet eens een oplossing om e-wagens te produceren wegens te weinig grondstoffen, laat staan een oplossing om ze te laten opladen en te laten rijden.
Wat begrijp je daar niet aan?
Waarom dan ook de europese richtlijnen voor het gebruik van biobrandstoffen als de elektrische wagen dé oplossing zou zijn?
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Noem eens een paar van die "experts". Wie beweert dat ik geen "expert" ben die hier zich incognito wat komt vermaken met aangepast ( duidelijk ) taalgebruik ?
En ik beweer dat er wel voldoende stroom ter beschikking staat. Bijna 50 % van de Deense elektriciteit wordt nu al door windmolens aangemaakt. Straks weten zij, Noorwegen, Nederland geen raad meer met wat ze met hun elektriciteit moeten aanvangen. Ze kunnen die ons verkopen als wij niet in staat blijken te zijn om groene stroom aan te maken.
Er is WEL voldoende voorraad ! En de oplossing om ze op te laden komt uit de eigenaar zijn eigen stopcontact.Ice schreef: ↑02 jan 2020, 11:51Niemand heeft iets tegen lithium of kobalt maar als er geen voldoende voorraad IS, dan KUN je NIET het hele wagenpark elektrisch maken met batterijen want dan heb je daar zelfs de GRONDSTOFFEN niet voor.
....
Je hebt niet eens een oplossing om e-wagens te produceren wegens te weinig grondstoffen, laat staan een oplossing om ze te laten opladen en te laten rijden.
Als overgangsmaatregel. Als men NU alle productie van fossiel wagens zou stoppen, dan gaan er nog steeds minstens 10 jaar lang fossiel auto's en vrachtwagens rondrijden.
Bio-diesel zal men op korte termijn ook gaan verbieden ten voordele van ethanol. Ethanol kan men aanmaken met CO2 als grondstof.
-
Ice
Waarom zou ik experts moeten aanvoeren voor mijn mening over een onderwerp waar zelfs experts het niet over eens zijn?
Je gespartel bewijst het tegendeel over expertise...je lijkt wel ne politieker die opportunistisch rond de pot blijft draaien, elke bewering weigert te staven maar telkens op dezelfde nagel blijft kloppen tegen beter weten in.
Je kunt je bewering niet staven dat er voldoende elektriciteit zou zijn én dat wordt weerlegd door black-outs of geef je nu toe dat ook het energietekort bedrog van de politiek is?Fred1950 schreef: ↑02 jan 2020, 12:56En ik beweer dat er wel voldoende stroom ter beschikking staat.
Bijna 50 % van de Deense elektriciteit wordt nu al door windmolens aangemaakt. Straks weten zij, Noorwegen, Nederland geen raad meer met wat ze met hun elektriciteit moeten aanvangen. Ze kunnen die ons verkopen als wij niet in staat blijken te zijn om groene stroom aan te maken.
Daar ben je weer met veronderstellingen..héhé...jezelf wat wijsmaken geeft je wat gemoedsrust, zeker? En wat als die landen ons geen elektriciteit willen verkopen omdat ze het zelf nodig zúllen hebben voor hún e-wagens?
Als....als...als...veronderstellen is volkomen nutteloos...als mijn tante....enz..
Niet beweren, fred: bewíjzen dat er genoeg voorraad is en dat kun je niet.Ice schreef: ↑02 jan 2020, 11:51Niemand heeft iets tegen lithium of kobalt maar als er geen voldoende voorraad IS, dan KUN je NIET het hele wagenpark elektrisch maken met batterijen want dan heb je daar zelfs de GRONDSTOFFEN niet voor. ....
Je hebt niet eens een oplossing om e-wagens te produceren wegens te weinig grondstoffen, laat staan een oplossing om ze te laten opladen en te laten rijden.
Of je gelooft dus écht dat lithium en kobalt aan de bomen groeien? Hilarisch....Bij VW hebben ze uitgerekend dat ze voor de productie van e-auto’s 130.000 ton kobalt nodig hebben.
Probleem: de totale wereldproductie bedraagt op dit moment slechts 123.000 ton.
En weer beweer je dat eigenaars zullen opladen uit eigen stopcontacten maar je kunt niet vertellen hoe dat praktisch gaat gerealiseerd worden?
Hou toch op met je onzin, je gespartel wordt te gênant...
Niks overgangsmaatregel, er is nergens zelfs maar sprake over ethanol als brandstof en je bekent dat bio-diesel, waarvoor we nu steeds méér moeten betalen, dus ook al volksverlakkerij en voorlopige diefstal is tot we zullen beboet worden voor bio-diesel om dan gedwongen over te moeten gaan naar ethanol?Fred1950 schreef: ↑02 jan 2020, 12:56Als overgangsmaatregel. Als men NU alle productie van fossiel wagens zou stoppen, dan gaan er nog steeds minstens 10 jaar lang fossiel auto's en vrachtwagens rondrijden.
Bio-diesel zal men op korte termijn ook gaan verbieden ten voordele van ethanol. Ethanol kan men aanmaken met CO2 als grondstof.
En dan blijf je nog ontkennen dat de auto als melkkoe gebruikt wordt?
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Ja hoor, jij beweert zo veel, jongen, de rest (nucleaire stroom) voeren ze in uit Zweden. 50% uit windenergie? Lamenilachen jong, hooguit 33% en de olie betrekken ze bij buurland Noorwegen.
De Tijd: "De drie Belgische windturbineparken op de Noordzee (C-Power, Belwind en Northwind) hebben samen een capaciteit van 712 megawatt. Daarmee kan je 3 procent van het elektriciteitsverbruik in België dekken."
Nuff said.
Begin nu for goodness sake niet over valmeren want dan zakt mijn broek af.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Er zal nog héél véél.....héél héél véél......héél héél héél véél water door de schelde stromen vooraleer men algemeen elektrisch zal rijden.

https://www.hln.be/de-krant/doorbraak-e ... ~aa48cb9c/HLN schreef: ....Amper 1 op 20 chauffeurs zegt dat zijn volgende privéauto 100% elektrisch zal zijn. .....
42% duurder geworden in acht jaar
Nog te duur in aankoop: dat is een vaak gehoorde reden waarom bij de aanschaf van een nieuwe wagen niet voor 100% elektrisch gekozen wordt. Niet onterecht - dergelijke auto’s zijn de laatste jaren zelfs nog duurder geworden. En geen klein beetje, zo blijkt uit Brits onderzoek. Sinds 2012 is de prijs in Europa gemiddeld met liefst 42% gestegen.

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Ice
@Charlie Maru: privé is dus helemaal noppes...elektrische 42% duurder geworden en de diesel en benzine zijn al haast onbetaalbaar geworden voor de gewone werkmens.
En bedrijfswagens elektrisch? Vergeet het...door beperkte actieradius zullen de werknemers maar moeten wachten en (betaald!) met de duimen zitten te draaien om op te laden vóór ze tot bij de volgende klant kunnen geraken, de werkgever zou nogal lachen...
Van vab zou je beter mogen verwachten...
En bedrijfswagens elektrisch? Vergeet het...door beperkte actieradius zullen de werknemers maar moeten wachten en (betaald!) met de duimen zitten te draaien om op te laden vóór ze tot bij de volgende klant kunnen geraken, de werkgever zou nogal lachen...
Van vab zou je beter mogen verwachten...
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
@Ice
Bij VW hebben ze berekend dat ..... en over hoeveel wagens gaat het ? Jij durft dit soort onnauwkeurigheden dan nog in het vet drukken. Als wetenschapper mag je het laboratorium dweilen.
En waar haal jij vandaan dat er geen voldoende elektriciteit en geen voldoende grondstoffen voor e-auto's zal zijn ? Bewijs dat eens of heeft een "professor expert" van "climatgate" dat u verteld ? Ooit al een black-out meegemaakt ? Men maakt de mensen gewoon bang, terwijl Elia zelf toegeeft dat een black-out alleen maar uitzonderlijk bij onvoorzienbare omstandigheden kan optreden, bvb. als al onze kerncentrales zouden ontploffen.
Er is WEL al sprake van ethanol als toevoeging bij Euro98, en wagens ouder dan de jaren '90 kunnen hiervan last krijgen omdat de benzineleidingen eraan kapot gaan.
@Charlie Maru
Amper 1 op 20 chauffeurs zegt dat zijn volgende privéauto 100% elektrisch zal zijn
In Nederland stroomt het water nochtans al heel vlotjes door de Schelde
https://nos.nl/artikel/2304686-elektris ... braak.html
Mag ik hieruit besluiten dat Vlamingen boerkes zijn die liever met een tractor blijven rijden ?
Bij VW hebben ze berekend dat ..... en over hoeveel wagens gaat het ? Jij durft dit soort onnauwkeurigheden dan nog in het vet drukken. Als wetenschapper mag je het laboratorium dweilen.
En waar haal jij vandaan dat er geen voldoende elektriciteit en geen voldoende grondstoffen voor e-auto's zal zijn ? Bewijs dat eens of heeft een "professor expert" van "climatgate" dat u verteld ? Ooit al een black-out meegemaakt ? Men maakt de mensen gewoon bang, terwijl Elia zelf toegeeft dat een black-out alleen maar uitzonderlijk bij onvoorzienbare omstandigheden kan optreden, bvb. als al onze kerncentrales zouden ontploffen.
Er is WEL al sprake van ethanol als toevoeging bij Euro98, en wagens ouder dan de jaren '90 kunnen hiervan last krijgen omdat de benzineleidingen eraan kapot gaan.
@Charlie Maru
Amper 1 op 20 chauffeurs zegt dat zijn volgende privéauto 100% elektrisch zal zijn
In Nederland stroomt het water nochtans al heel vlotjes door de Schelde
https://nos.nl/artikel/2304686-elektris ... braak.html
Mag ik hieruit besluiten dat Vlamingen boerkes zijn die liever met een tractor blijven rijden ?
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Ik zou eerder denken dat de vlaming zijn gezond verstand laat werken.
https://www.hln.be/auto/slechts-19-auto ... ~a1e2ada5/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Ice
De meerderheid vd Vlamingen heeft toch nog gezond verstand, die willen graag de welvaart voor hun kleinkinderen behouden en niet terug naar paard en kar voor klimaat dat maar blijft veranderen zelfs al betalen we om meer te mogen vervuilen.Charlie Maru schreef: ↑03 jan 2020, 10:21Ik zou eerder denken dat de vlaming zijn gezond verstand laat werken.
https://www.hln.be/auto/slechts-19-auto ... ~a1e2ada5/
Enkel de duitse, rijke domoren trappen erin met e-auto's vanaf 80.000€ en meer....laat hen dan ook de klimaatmaatregelen maar alleen dragen, zij hebben er ook de financiële draagkracht voor.
Intussen glippen buitenlanders natuurlijk door de mazen van het lez net, de boetes zijn selectief weer voorbehouden voor eigen volk, waar ze intussen alles van weten...netjes uitgekiend door collaborateur bdw en de vlaamse dievenbende, net zoals bij verplichte rookmelders alleen in Vlaanderen.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
- Locatie: vlaanderen
Behalve als het vriest, dan hebben ze een afschakel plan....dat plan is al van 11/2018 en dat is nu niet anders....Fred1950 schreef: ↑
En ik beweer dat er wel voldoende stroom ter beschikking staat. Bijna 50 % van de Deense elektriciteit wordt nu al door windmolens aangemaakt.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181128_03993924
En niet alleen het stroom tekort zal voor problemen zorgen, maar er is nog altijd geen oplossing voor de mensen die in een rijwoning wonen,of tellen die niet mee,en is de E-auto alleen bedoeld voor al wie zonnepanelen heeft?
https://magazine.vab.be/op-weg/mobilite ... s-opladen/
Dus de E-auto is een lapmiddel die goed is voor max 10 jaar, en de fabrikanten maken ze omdat ze dan anders een mega boete riskeren,omdat hun auto's te veel vervuilend zijn,(en Europa gaat de normen nog verlagen)
Daar het heel ingewikkeld is om te laden aan een laadpaal,het duurt lang, men moet al geluk hebben dat de paal niet bezet is, men moet verschillende betaalpasjes hebben, en ook stekkers, is de E auto alleen goed om rond de kerk te rijden, die thuis kunnen opladen met zonnepanelen, in de garage of oprit.
Maar ver kan men niet rijden, dus vakantie met de E-auto mag men vergeten.
https://www.tijd.be/netto/auto/een-e-au ... 79212.html
Dus is het alternatief de waterstof motor, maar die staat nog in de beging fase, en daar is ook het probleem van de tank punten, maar eens ze die in productie hebben, zal dat rapper opgelost zijn dan elektrische laadpalen.
https://www.engie.be/nl/blog/energie-ni ... sche-auto/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ik ken iemand die met een verlengkabel in een kabelbrug over het voetpad zijn e-auto heeft opgeladen, en het werd oogluikend toegestaan. Die is inmiddels van de rijwoning verhuist naar een woning met oprit.tokkio schreef: ↑03 jan 2020, 18:37Behalve als het vriest, dan hebben ze een afschakel plan....dat plan is al van 11/2018 en dat is nu niet anders....Fred1950 schreef: ↑
En ik beweer dat er wel voldoende stroom ter beschikking staat. Bijna 50 % van de Deense elektriciteit wordt nu al door windmolens aangemaakt.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181128_03993924
En niet alleen het stroom tekort zal voor problemen zorgen, maar er is nog altijd geen oplossing voor de mensen die in een rijwoning wonen,of tellen die niet mee,en is de E-auto alleen bedoeld voor al wie zonnepanelen heeft?
https://magazine.vab.be/op-weg/mobilite ... s-opladen/
Dus de E-auto is een lapmiddel die goed is voor max 10 jaar, en de fabrikanten maken ze omdat ze dan anders een mega boete riskeren,omdat hun auto's te veel vervuilend zijn,(en Europa gaat de normen nog verlagen)
Daar het heel ingewikkeld is om te laden aan een laadpaal,het duurt lang, men moet al geluk hebben dat de paal niet bezet is, men moet verschillende betaalpasjes hebben, en ook stekkers, is de E auto alleen goed om rond de kerk te rijden, die thuis kunnen opladen met zonnepanelen, in de garage of oprit.
Maar ver kan men niet rijden, dus vakantie met de E-auto mag men vergeten.
https://www.tijd.be/netto/auto/een-e-au ... 79212.html
Dus is het alternatief de waterstof motor, maar die staat nog in de beging fase, en daar is ook het probleem van de tank punten, maar eens ze die in productie hebben, zal dat rapper opgelost zijn dan elektrische laadpalen.
https://www.engie.be/nl/blog/energie-ni ... sche-auto/
Waterstof ? Er is 3 x meer elektriciteit nodig om die waterstof aan te maken voor waterstof auto's dan wat de e-auto's van hetzelfde gehalte aan elektriciteit zouden verbruiken voor hetzelfde aantal gereden km's. Maakt men waterstof aan met aardgas ( reforming ) dan komt er nog steeds CO2 vrij in de lucht en wel dubbel zoveel als zou de auto zelf op aardgas rijden. Waterstof voor auto's gaat nooit doorbreken, vanwege de prijs van zo'n tankstation van om en bij de 1,5 miljoen Euro alleen al. En als iemand u voor was bij het tanken, bestaat de kans dat ge een half uur moogt wachten tot wanneer de tank in het station terug voldoende onder druk is gebracht. Voor een equivalent van 1 liter benzine betaal je voor waterstof nu 10 Euro en voor benzine ongeveer 1,5 Euro. Rest dan nog het niet te onderschatten brand-en ontploffingsgevaar. Auto's op waterstof zijn rijdende bommen.
-
Ice
Net als e-auto's met 600kg zware lithium-ion batterijen......Auto's op waterstof zijn rijdende bommen.