Besparen en nog eens besparen .

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

26 mar 2026, 16:15

Wil. schreef:
26 mar 2026, 16:11
Paypal werkt meestal. Niet "altijd" zoals je beweert.
Voor mij WEL. :P

Wil.

26 mar 2026, 16:18

Voor anderen NIET.

En je gaf hogerop 'goede raad' aan anderen: 'Paypal werkt altijd' , schreef je, zonder verdere nuance.
Hoog niveau!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

26 mar 2026, 17:08

Wil. schreef:
Voor anderen NIET.

En je gaf hogerop 'goede raad' aan anderen: 'Paypal werkt altijd' , schreef je, zonder verdere nuance.
Hoog niveau!
Ik antwoord op het niveau van de Sennet bezoekers , dus ook op jouw niveau. Voor de klassieke gebruiker die iets met Paypal wil aankopen is er geen probleem ( zelfs niet omgekeerd voor diegenen die zich laten betalen voor een "donatie" ). Paypal heeft het voordeel dat je een "dispuut" kunt openen en nadien zelfs kunt overgaan tot een "claim". Mij is het gelukt om binnen een half uur via HUN AI mijn geld terug te krijgen. Voor kleine bedragen kan PayPal zelf je het geld terugstorten zonder de verkoper erbij te betrekken. Dat kan je van een bank niet verwachten , al zeker niet als ge iets in het buitenland aankoopt.

Passant

26 mar 2026, 17:48

Fred1950 schreef:

Voor de klassieke gebruiker die iets met Paypal wil aankopen is er geen probleem ( zelfs niet omgekeerd voor diegenen die zich laten betalen voor een "donatie" ).
Zijn we in deze niet enkel allemaal klassieke gebruikers dan ?
Nog nooit een probleem ervaren met Paypal, maar ook niet met it's me .

Wil.

26 mar 2026, 18:43

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Voor anderen NIET.

Hoog niveau!
Ik antwoord op het niveau van de Sennet bezoekers , dus ook op jouw niveau.
Het gaat er gewoon om dat je - ik zal beleefd blijven - infantiele onzin verkoopt die door iedereen met meer dan twee hersencellen kan tegengesproken worden.

Je kunt blijven spartelen wat je wil, maar als ik jou was, zou ik stilletjes op mijn skateboard springen en met de bladblazer in de paraplu ervandoor gaan.

Fred1950

26 mar 2026, 18:58

WTVW :D ( "wat te verwachten was" als reactie :lol: ) Jouw miserie is dat je telkens wilt tegenspreken , dus het beter wilt weten. Mij niet gelaten als dat je enigste genoegen is om hier op Sennet te blijven lullen.

werewoef

26 mar 2026, 22:04

Hen nog geweten dat het station je fiets bewaakte voor 100 belgische frank in de maand .. De eerste bankkaart om geld uit de muur te halen was een grote groene kaart met een soort ponsgaatjes in . En het mama-hotel is voor vele jonge werkers nog de enige oplossing . Stel ; iemmand verdient 2500 euro netto en hij moet een appartement (je ) huren en daarbij nog een auto heeft ; die moet ook niet ver springen .

werewoef
AMEN en AUM

Odulleke

27 mar 2026, 08:14

werewoef schreef:
26 mar 2026, 22:04
Hen nog geweten dat het station je fiets bewaakte voor 100 belgische frank in de maand .. De eerste bankkaart om geld uit de muur te halen was een grote groene kaart met een soort ponsgaatjes in . En het mama-hotel is voor vele jonge werkers nog de enige oplossing . Stel ; iemmand verdient 2500 euro netto en hij moet een appartement (je ) huren en daarbij nog een auto heeft ; die moet ook niet ver springen .

werewoef
De inkomens zijn nu wel hoger dan vroeger maar toen ik trouwde (eind jaren 70) was het de normale gang van zaken eerst een appartementje huren zodat we konden sparen om iets te kopen. Nu liggen hier de huurprijzen voor appartementen met 2 slaapkamers en minder dan 90m² tussen de 1000 en 1500 euro, plus vaste onkosten zoals onderhoud van eventueel lift, syndicus.... Van sparen zal er ook niet veel komen.

Wil.

27 mar 2026, 19:24

Odulleke schreef:
27 mar 2026, 08:14
De inkomens zijn nu wel hoger dan vroeger maar toen ik trouwde (eind jaren 70) was het de normale gang van zaken eerst een appartementje huren zodat we konden sparen om iets te kopen. Nu liggen hier de huurprijzen voor appartementen met 2 slaapkamers en minder dan 90m² tussen de 1000 en 1500 euro, plus vaste onkosten zoals onderhoud van eventueel lift, syndicus.... Van sparen zal er ook niet veel komen.
De leider van de Canadese conservatieve partij, Pierre Poilievre, legt in eenvoudige woorden uit waarom de toestand vandaag is zoals hij is.

Wil.

25 apr 2026, 09:37

Standard & Poor’s heeft de kredietwaardigheid van België verlaagd naar AA-. Ze stuurt de financiële markten het signaal dat het risico om aan België te lenen licht is toegenomen. Het gevolg kan/zal zijn dat de rente op de staatsschuld omhoog gaat.

We betalen nu jaarlijks iets meer dan 13 miljard euro aan rente. In 2022 was dat 'nog maar' 6,9 miljard.

De ratingverlaging is het gevolg van de “aanhoudende onevenwichten in de Belgische overheidsfinanciën”, schrijft S&P. België torst vandaag het grootste begrotingstekort van de eurozone: met 5,3 procent doet ons land het zelfs slechter dan Frankrijk.

Volgens de Amerikaanse kredietbeoordelaar zal de Belgische overheidsschuld als gevolg daarvan de komende jaren nog verder aandikken: tot 109 procent van het bbp in 2029.

De regering krijgt de overheidsfinanciën niet op de rails. De Wever zegt dat de politieke focus volledig moet uitgaan naar het herstel van het vertrouwen van de internationale markten in ons land. Dat is prioriteit nummer één.

Afbeelding

Fred1950

25 apr 2026, 11:19

Als ge er eens heel diep over nadenkt is het bpp en de schuldgraad van een land een graadmeter voor de fysieke en mentale gezondheid van zijn bevolking.

Wil.

26 apr 2026, 10:22

We staan aan de top qua belastingdruk. Bij consumptie zijn we een middenmoter.

image.png
image.png (54.37 KiB) 49 keer bekeken

frits1955

27 apr 2026, 11:12

Besparen op de rug van langdurig zieken, gepensioneerden...er zijn ook alternatieven.

De 3 vakbonden legden donderdag veertien voorstellen op tafel “om het begrotingsbeleid te heroriënteren naar meer rechtvaardigheid en duurzaamheid”. Die voorstellen kunnen volgens hen 21,2 miljard euro opleveren. Geen nieuwe fiscale lasten maar een eerlijker verdeling van die lasten.

Een greep uit die voorstellen:

Meer dan de helft van dat bedrag - 12,9 miljard euro - moet komen van “een globalisering van alle inkomsten in de personenbelasting”. Daarbij worden alle inkomsten, zowel uit arbeid als uit rijkdom en vastgoed, samengenomen als basis voor de personenbelasting. Dat moet leiden tot “een fiscaal stelsel waarbij iedere euro die wordt verdiend op dezelfde manier behandeld wordt, waardoor een verschuiving van de belastingdruk van arbeid naar kapitaal mogelijk wordt”.

Door flexi-jobs en studentenarbeid verliest de overheid te veel sociale bijdragen, vinden de bonden. Zij willen dat ook dat soort arbeid "eerlijk" bijdraagt. Bij de flexi-jobs zou dat 380 miljoen euro opleveren, bij de studentenjobs 750 miljoen euro.

Voor managementvennootschappen moet het verlaagd tarief worden afgeschaft en moeten uitzonderingsregimes worden beperkt. Dat kan 526 miljoen euro opleveren.

Allerlei vormen van loonsubsidies schrappen of te beperken, omdat het niet zeker is dat die effect hebben. Zo zijn er subsidies voor ploegen en nachtarbeid, waarvan de bonden niet snappen dat de overheid dat moet compenseren, of voor onderzoek en ontwikkeling, waarover ze zeggen dat die kunnen worden beperkt. De bonden schatten dat dat 890 miljoen euro kan opbrengen

Schrap bepaalde vrijstellingen op belastingen die bedrijven krijgen, klinkt het nog. Afhankelijk van het domein kan dat honderden miljoenen tot miljarden opleveren. Idem voor de kortingen op werkgeversbijdragen aan de sociale zekerheid. (VRT)

Dicksy

27 apr 2026, 12:13

Een drastische denkoefening:

Als we het verlofgeld van alle ambtenaren nu eens zouden schrappen voor de verlofperiodes. Laten we eens het voorbeeld van de leerkracht nemen om mijn punt te maken en nemen we gewoon de verlofmaanden Juli/Augustus.
Het woord zegt het zelf: verlofgeld = geld voor het verlof maar toch krijgen deze leerkrachten hun wedde door betaald. M.a.w. De overheid subsidieert de vrije tijd voor deze ambtenaren.
En deze denkoefening gaat niet alleen over het lerarenkorps maar over het hele ambtenarenkorps. Men mag ook niet ontkennen dat nu al veel ambtenaren tijdens hun verlof gaan flexi-jobben om nog extra bij te verdienen. Het zou in ieder geval een drastische besparing opleveren.
(Zo, de stok is in het hoenderhok gegooid) "

E.T.

27 apr 2026, 12:17

Doe dan direct ook maar het vakantiegeld van de gepensioneerden ...