Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

16 feb 2020, 11:08

Fred1950 schreef:
16 feb 2020, 11:06
Wil. schreef:
16 feb 2020, 11:00
.....
Maar wanneer de grote mensen spreken zoals een Nobelprijswinnaar en mensen die de lijnen uitzetten voor een wereldbedrijf als Mercedes, dan doe jij er best aan effe te dimmen en de oortjes open te houden. Je gaat dan wat bijleren.
Teksten en uitspraken uit zijn context halen en anders laten interpreteren is de ziekte van dit decennium. Jij bent duidelijk een gekneed VB'er of N-VA'er, die beheersen die techniek als géén ander.
Sloganesk antwoord. Geen inhoud. Waarom niet? Ah, ik weet het ...

Verticaal geklasseerd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

16 feb 2020, 12:27

Nog iets om verticaal te klasseren ... :D Ge doet me denken aan mijn kat. Die zegt alle morgen "hallo" tegen mij als ze mij ziet, maar dan wel in het Chinees. :lol: Waarschijnlijk was ze in haar vorig leven een professor sinologie. :lol:

Wil.

16 feb 2020, 12:47

Dat is hetzelfde grapje dat ik me ook nog van Sof herinner, Fred.

Fred1950

16 feb 2020, 16:20

Wil. schreef:
14 feb 2020, 23:36
....;
En ook dit filmpje: (naar beneden scrollen en op Watch Now klikken)

https://www.enevate.com/technology/hd-e ... echnology/

.....
:lol: :lol: :lol: :lol:

Ik heb de moed gehad om je link eens naar Sof door te sturen , en die lachte zich een kriek. :lol:

En gij met uw nitwit kennis loopt daar uiteraard flagrant in. Ze zijn zelfs zo stupied geweest om de "laadstroom" van beide cellen in hun demo app te tonen , en achteraf kan men zelfs hieruit besluiten dat ze gefoefeld hebben met de wagentjes ( ook al omwille van de aanvang snelheid waarmee ze reden ). Als beide cellen niet volledig leeg zouden geweest zijn gingen ze volgens Sof geen 9 x meer rondjes gereden hebben, maar slechts 5 x meer rondjes. Op 10 seconden is hun cel niet eens voor de helft geladen geweest , en dus hadden ze evengoed met halfvolle cellen kunnen starten wat voor ( ons ) ingenieurs geloofwaardiger was geweest in verband met die gedraaide rondjes. Enfin soit ....

Wat willen ze uiteindelijk met die demo bewijzen ? Ze willen bewijzen dat men hun cel met een veel grotere stroom mag laden zonder dat de cel ontploft of in brand vliegt, no more no less. Dat bedrijf is trouwens niet de enige die hierop focust, de andere fabrikanten doen het amper slechter met het opdrijven van de toegestane laadstroom. De laadstroom die ze toepassen voor hun cel is 5 x groter dan deze van de tweede cel, wat dus zou betekenen dat je met die cellen 5 x maal sneller je e-auto "zoudt" kunnen opladen, maar zij beweren dat ze dat dan zouden kunnen in 5 minuten in plaats van uren. Een klinkklare leugen dus.

Begrippen die je hierbij moet kennen en waarmee je moet kunnen werken zijn :
a) constante stroombron
b) "C" wat staat tot de verhouding van Ah waarde van de cel tot de laadstroom

Ik ga er hiet niet veel energie meer insteken, je kennis over deze materie is te beperkt ( laat staan "nihil" ). Dus stop maar met dit thema vooraleer andere mensen met desinformatie helemaal de mist in te sturen.

Diegenen die het filmke rechtstreeks willen bekijken zonder via de web site te navigeren kunnen deze link gebruiken :
https://www.enevate.com/wp-content/uplo ... -FINAL.mp4
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 16 feb 2020, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy

16 feb 2020, 16:30

Fred1950 schreef:
Ik ga er hiet niet veel energie meer insteken, je kennis over deze materie is te beperkt ( laat staan "nihil" ). Dus stop maar met dit thema vooraleer andere mensen met desinformatie helemaal de mist in te sturen.
👏🏻👍😂 Zegt iemand die zelf al zijn ‘kennis’ moet gaan lenen bij Sof en het dan probeert te verkopen als ’zijn’ waarheid. Goe bezig man. Snapt ge nu waarom ze Sof tegen u zeggen. 👍

Wil.

16 feb 2020, 16:40

Sof, je blijft maar focussen op de dingen die je kent: hoeveel carré moet de kabel zijn? Hoeveel is de toegestane stroom enz. Heb je ook bedenkingen bij de aansluitklemmetjes die ze gebruiken, misschien?

Jij mag met je Kangoo blijven rondhotsen met zijn batterij die nauwelijks groter is dan die van mijn boormachine. Ik verwacht over enkele jaren degelijke personenwagens te zien rondrijden die louter BEV's zijn, die bij te laden zijn in ongeveer 5 minuten en die de wagen niet belasten met een halve ton extra gewicht maar die toch 500 tot 600 km actieradius hebben, zelfs in de winter.

Ik heb behoorlijk wat vertrouwen in de visie van een Nobelprijswinnaar, van de Duitse ingenieurs en van de Israëlische wetenschappers.
Of jullie in de hobbyclub 'De Platte Batterij' de treintjes kunnen laten rijden, vissen jullie zelf maar uit.

Fred1950

16 feb 2020, 16:42

Dicksy schreef:
16 feb 2020, 16:30
Fred1950 schreef:
👏🏻👍😂 Zegt iemand die zelf al zijn ‘kennis’ moet gaan lenen bij Sof en het dan probeert te verkopen als ’zijn’ waarheid. Goe bezig man. Snapt ge nu waarom ze Sof tegen u zeggen. 👍
Ik ben tenminste eerlijk en verkoop Sof zijn kennis .... of hoe bedoel jij dat ?

( p.s. Sof beweert dat Einstein niet Einstein zou geweest zijn moest zijn eerste vrouw geen superintelligente wiskundige was geweest. :) Mijn heilig communie zieltje zegt me dat ik niet mag liegen en andermans ideeën mag stelen, waar bepaalde Vlaamse hoogleraren toch blijkbaar niet vies van zijn 8O )

tokkio

16 feb 2020, 17:53

Allemaal goed en wel die argumenten over de EV auto's en hun laad capaciteit,en laadduur ,momenteel zijn EV'S nog te duur, is de actieradius te klein , duurt het laden te lang,zijn de batterijen te zwaar en zeker niet milieu vriendelijk,dus zo een EV is goed voor rond de kerk te rijden,maar blijven de brandstof auto's het nog altijd beter doen , zeker als de regeringen willen inzetten voor het milieu en de bio brandstoffen goedkoper maken door afschaffing van de accijns voor die biobrandstof(als het mag van de olie producenten, met name de saoudies)
Maar los van dat alles staan we nu aan het beging van de EV auto's, zoals men 120 jaar terug stonden met de verbrandings motor, maar aan iedere tunnel komt er eindelijk licht,en daar de ingenieurs niet stilzitten, en het nu allemaal sneller moet gaan, en gaat als 120 jaar geleden, geef ingenieurs dus de kans die ze verdienen, dus, voor alle soorten van vervoer met zowel de verbranding's motor, als de elektrische motor, als de combinatie van de elektrocel op waterstof, als de waterstof motor,zeg nooit nooit maar de ingenieurs vinden wel een oplossing, al een verbeterde oplossing voor de batterij is nu deze;
https://www.tijd.be/connect/auto-van-mo ... 47878.html
Wat we vandaag wensen zou morgen al op de markt moeten zijn, maar ondanks dat alles veel sneller gaat dan vroeger is geduld nog altijd een schone zaak, maar er wordt aan gewerkt, en binnen 10 jaar ziet er alles anders uit.
https://www.tijd.be/connect/auto-van-mo ... 64892.html
Maar de Ev auto heeft het tot de jaren 1914 uit gehouden, en was in het zelfde bedje ziek als de huidige EV's, te weinig actieradius en te zware batterijen,alleen de snelheid is toegenomen,tegen vroeger, maar nu krijgen de nieuwe EV's een nieuwe kans,maar dat is een verplichte opdracht, omdat anders de autofabrikanten torenhoge boeten moeten betalen voor de uitstoot norm,dus de EV is een lapmiddel, om een 10à15 jaar te overbruggen,en gewoon zal dienen om rond de kerk te rijden maar nooit voor het grote verre vervoer.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

16 feb 2020, 18:38

Ge blijft koppig tegendraads, tokkio :D

Een waterstofwagen op "groene" waterstof verbruikt 4 x meer stroom dan een e-auto
Een waterstofwagen op "grijze" waterstof verbruikt 2 x meer aardgas dan een wagen op CNG ( = samengeperst aardgas )

Enne .... waar gaat ge die 4 x meer "groene" stroom halen voor 5 miljoen waterstofauto's ? De Nederlandse en Belgische gasboeren zien met veel toekomst de waterstofauto komen, die kunnen dan hééél vééél centjes verdienen met hun aardgas. 't Is maar dat ge weet wie de klokken luidt.

Bij die 4x en 2x spelen wetten uit de fysica een rol, en daar gaat geen enkele ingenieur nu en in de toekomst iets aan kunnen veranderen. Het staat jou en anderen uiteraard vrij om science fiction dromen te blijven koesteren. :D

Wil.

16 feb 2020, 19:19

@ tokkio
Je ziet wat er zit aan te komen op het vlak van snel oplaadbare batterijen. Bovendien gaan auto's met dit soort batterijen, die niet eens de helft van het gewicht aan batterijen meezeulen allemaal in staat zijn om 350 tot 400 km te rijden. Vervolgens tankt men in een elektrisch tankstation en na 5 minuten is men weer vertrokken voor dezelfde afstand.
Waarschijnlijk zul je als optie op die wagens, mocht dat nodig zijn, een grotere batterij kunnen kiezen zoals dat nu ook al het geval is bij bepaalde elektrische wagens. Wil jij dan tot 600 km kunnen rijden op één lading, geen probleem en nog steeds zal het gewicht binnen de perken blijven.

Wanneer BEV's deze kwaliteiten gaan hebben, dan is er geen behoefte meer aan waterstof. Dat is een stof die erom vraagt dat heel wat serieuze problemen moeten overwonnen worden en altijd zal er een heel groot verlies zijn aan energie vooraleer men H2 heeft om te gebruiken.

E.T.

16 feb 2020, 20:20

Wil. schreef:
16 feb 2020, 16:40
… Ik heb behoorlijk wat vertrouwen in de visie van een Nobelprijswinnaar, van de Duitse ingenieurs en van de Israëlische wetenschappers ...
Na begrijpend lezen 2.0 zijn er een gelukkig opvolgcursussen specifiek voor 't internet :
eentje over 'fake news' en 'deep fake' en hoe herken ik een hoax?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

maior domus

16 feb 2020, 22:02

Wil. schreef:
Je ziet wat er zit aan te komen op het vlak van snel oplaadbare batterijen. Bovendien gaan auto's met dit soort batterijen, die niet eens de helft van het gewicht aan batterijen meezeulen allemaal in staat zijn om 350 tot 400 km te rijden. Vervolgens tankt men in een elektrisch tankstation en na 5 minuten is men weer vertrokken voor dezelfde afstand.
Waarschijnlijk zul je als optie op die wagens, mocht dat nodig zijn, een grotere batterij kunnen kiezen zoals dat nu ook al het geval is bij bepaalde elektrische wagens. Wil jij dan tot 600 km kunnen rijden op één lading, geen probleem en nog steeds zal het gewicht binnen de perken blijven.
Toekomstmuziek.
We zullen zien ...

Even ter vergelijking:
vorig jaar in 5 (allez zeg nu nog 10) minuten 55 liter brandstof (= 38,5 kilogram) getankt in mijn benzinewagentje dat op zich niet eens 1.000 kilogram weegt.
En dan met één persoon aan boord plus koffers, zonder tussentijdse tankbeurt naar de eindbestemming gereden: 770 kilometer.
(Waarvan weliswaar zo'n 740 kilometer autostrade.)
Met de cruisecontrol op 110 km per uur.

Zelfs de allerduurste of allergesofisticeerdste Tesla doet me dat niet na hoor.
Ja ja, de Tesla trekt sneller op.
Maar daar ben je vet mee, ik ben sowieso sneller ter plaats, want ik moet niet met mijn duimen zitten draaien tot de pille weer eens opgeladen is.
En ik ben geen ingenieur, maar iets in mij zegt mij dat ik die 770 kilometer waarschijnlijker zelfs milieuvriendelijker heb overbrugd.
Ondank is 's werelds loon

Fred1950

16 feb 2020, 22:57

maior domus schreef:
Wil. schreef:
Toekomstmuziek.
We zullen zien ...

Even ter vergelijking:
vorig jaar in 5 (allez zeg nu nog 10) minuten 55 liter brandstof (= 38,5 kilogram) getankt in mijn benzinewagentje dat op zich niet eens 1.000 kilogram weegt.
En dan met één persoon aan boord plus koffers, zonder tussentijdse tankbeurt naar de eindbestemming gereden: 770 kilometer.

Maar daar ben je vet mee, ik ben sowieso sneller ter plaats, want ik moet niet met mijn duimen zitten draaien tot de pille weer eens opgeladen is.
En ik ben geen ingenieur, maar iets in mij zegt mij dat ik die 770 kilometer waarschijnlijker zelfs milieuvriendelijker heb overbrugd.
770 km met 55 liter brandstof is ongeveer een verbruik van 7,1 liter/100km. Nu moet je weten dat 1 liter benzine of diesel een energie inhoud heeft van ongeveer 10 kWh. Moest je die benzine of diesel in 10 kWh elektriciteit zonder verliezen kunnen omzetten ( wat spijtig genoeg niet mogelijk is :cry: ), dan zou een elektrische wagen die 20 kWh/100km verbruikt ( bvb. Tesla ) hiermee 2750 km kunnen afleggen ( 55 x 10 kWh / 20 kWh x 100 km )

Met de elektrische BMW I3 met "range extender" als optie zou je met 55 liter misschien een afstand van 1200 km kunnen afleggen ( dus zonder bij te tanken van de range extender 600 cc benzine motor / batterijlader )

Fred1950

16 feb 2020, 23:46

Ter attentie van waterstof fanaat "tokkio" :D
https://www.vroom.be/nl/nieuws/volvo-ba ... geld-22865

Daar schrijven ze dat "Het kost vandaag minstens 5 keer zoveel energie om een waterstofauto even ver te laten rijden als een elektrische auto" terwijl ik het nog vriendelijk bij 4 x meer hou. :D

Elon Musk ziet het dan weer te revolutionair :
https://www.vroom.be/nl/nieuws/auto-s-m ... loos-22867

Maar ze schrijven daar wel dat "al vanaf 2025 zal je in Noorwegen enkel nog stekkerwagens kunnen kopen" en "in 2035 zullen Britse autoverkopers enkel nog elektrische of waterstofwagens mogen aanbieden" ( 't is maar dat ge't weet :) )

Eventjes tussendoor : https://www.vroom.be/nl/nieuws/dacia-be ... 2021-22883

Wil.

17 feb 2020, 01:34

maior domus schreef:
Wil. schreef:
Toekomstmuziek.
We zullen zien ...

Even ter vergelijking:

Die snelle laadtijden zijn inderdaad nog toekomstmuziek, maar het zit eraan te komen.

Anderzijds moet je ook geen Smart (of iets van dat kaliber) vergelijken met een Tesla. Het rijcomfort van die twee auto's ligt mijlenver uiteen.