Elektrische wagens
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Soms
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Wat men ook van ons ( Sof en mijzelf ) mogen denken, het doet ons bijzonder veel pijn tot wenens toe dat waterstof zo zwaar gepusht wordt. Het gaat de grootste misstap van de 21ste eeuw en van de mensheid zijn om waterstof als energiedrager te gebruiken. Het gaat er niet voor zorgen dat ons klimaat er beter van wordt ( omwille van de "grijze" waterstof ), het gaat alleen de macht van de olieproducerende en gasproducerende landen verrijken. Eens te meer gaat het terug over geld en winst, en niet over vooruitgang en streven naar een gezondere en betere wereld.
Technisch spreekt alles tegen het gebruik van waterstof als energiedrager, zowel op het gebied van energie efficiëntie , als op het gebied van kostprijs bij zowel het opzetten van infrastructuren als bij het gebruik ervan, op het gebied om klimaatdoelstellingen te halen, en op het gebied van veiligheid. En toch .... de bevolking wordt voor de zoveelste maal belogen. Enfin ... "Après moi, le déluge" en ik heb geen zin om een kruistocht tegen waterstof te beginnen in de stijl van Greta Thunberg of zoiets. De idioten met geld en macht winnen toch steeds alle oorlogen.
Technisch spreekt alles tegen het gebruik van waterstof als energiedrager, zowel op het gebied van energie efficiëntie , als op het gebied van kostprijs bij zowel het opzetten van infrastructuren als bij het gebruik ervan, op het gebied om klimaatdoelstellingen te halen, en op het gebied van veiligheid. En toch .... de bevolking wordt voor de zoveelste maal belogen. Enfin ... "Après moi, le déluge" en ik heb geen zin om een kruistocht tegen waterstof te beginnen in de stijl van Greta Thunberg of zoiets. De idioten met geld en macht winnen toch steeds alle oorlogen.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ik ben ook maar een sceptische believer in H2 als oplossing voor het energievraagstuk. Maar anderzijds stel ik vast dat de olympische spelen in Tokio over een maand of vier heel veel promotie zullen laten zien voor waterstof in auto's . Alle vervoer naar de olympische stadions zal gebeuren met auto's en bussen op waterstof. De Japanners lijken er toch in te geloven en dat zijn geen dwaaskoppen.
Ik zou wel eens willen weten wat een veld zonnepanelen ter grootte van gans Vlaanderen zou opleveren als dat in Marokko werd geplaatst. Stel dat we daar een stukje woestijn huren niet te ver van de kust om daar een bedrijf op te starten. De zonnepanelen moeten de beste zijn die beschikbaar zijn en dmv elektrolyse maakt men met al die elektriciteit waterstof uit zeewater.
Die wordt vervolgens opgeslagen in die korrels die Tokkio liet zien in zijn link. Wanneer een bootlading vol klaar is, brengt die de lading korrels naar onze havens.
Dé grote vraag is: wat is de verhouding input energie en output energie voor dit opzet?
Ik zou wel eens willen weten wat een veld zonnepanelen ter grootte van gans Vlaanderen zou opleveren als dat in Marokko werd geplaatst. Stel dat we daar een stukje woestijn huren niet te ver van de kust om daar een bedrijf op te starten. De zonnepanelen moeten de beste zijn die beschikbaar zijn en dmv elektrolyse maakt men met al die elektriciteit waterstof uit zeewater.
Die wordt vervolgens opgeslagen in die korrels die Tokkio liet zien in zijn link. Wanneer een bootlading vol klaar is, brengt die de lading korrels naar onze havens.
Dé grote vraag is: wat is de verhouding input energie en output energie voor dit opzet?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Van waar halen de Japanners de waterstof ? Is dit "groene" waterstof ?Wil. schreef: ↑22 feb 2020, 22:48Ik ben ook maar een sceptische believer in H2 als oplossing voor het energievraagstuk. Maar anderzijds stel ik vast dat de olympische spelen in Tokio over een maand of vier heel veel promotie zullen laten zien voor waterstof in auto's . Alle vervoer naar de olympische stadions zal gebeuren met auto's en bussen op waterstof. De Japanners lijken er toch in te geloven en dat zijn geen dwaaskoppen.
Ik zou wel eens willen weten wat een veld zonnepanelen ter grootte van gans Vlaanderen zou opleveren als dat in Marokko werd geplaatst. Stel dat we daar een stukje woestijn huren niet te ver van de kust om daar een bedrijf op te starten. De zonnepanelen moeten de beste zijn die beschikbaar zijn en dmv elektrolyse maakt men met al die elektriciteit waterstof uit zeewater.
Die wordt vervolgens opgeslagen in die korrels die Tokkio liet zien in zijn link. Wanneer een bootlading vol klaar is, brengt die de lading korrels naar onze havens.
Dé grote vraag is: wat is de verhouding input energie en output energie voor dit opzet?
Welke energieverliezen ( wat is het rendement ) bij de omzetting van elektriciteit --> waterstof --> elektriciteit , rekening houdende met alle tussenstappen als korrels of mierezuur of wat dan ook - en dan nog eens het wereldwijde transport als wij waterstof zouden moeten importeren. Dit is een "gewoonte" techniek die berust op het transport van ruwe olie en bvb. gas uit Algerije, en daar is niets aan dat "vooruitgang" betekent. Het maakt ons terug afhankelijk van politieke en wereldconflicten.
En wat kost de éénmalige aanleg en het onderhoud van een hoogspanningskabel vanuit Marokkaanse zonnepaneelvelden naar Europa ? Voor de Chinezen is 3000 km al geen probleem en de verliezen van dat transport is 15 % over gans dat traject ( rendement 85 % ). Als je die weg via waterstof zoudt afleggen met zijn omzetting en transport energieverliezen kom je misschien op een rendement van nog geen 30 % uit. Zonde van al die stroom die de zonnepanelen hadden kunnen opbrengen. Al die verliezen monden uiteindelijk uit in warmte. In het rapport van de Club van Rome sprak men nog over "warmtevervuiling" maar dat is blijkbaar voor de slimmeriken van vandaag geen probleem meer. De toekomst zou wel eens kunnen uitwijzen dat die warmtevervuiling net het grootste probleem is ( warmte die dus door CO2 vastgehouden wordt ).
Heb je trouwens al eens de hoogspanningsnet netkaart van Europa bekeken ? ( inzoomen voor details en links het blokje met streepjes "legenda" aanklikken )
https://webkaart.hoogspanningsnet.com/i ... .449/9.756
Alles is met mekaar verbonden, dus laat ons niet opjutten door heerschappen die ons bang willen maken voor black-outs en dergelijke.
-
Ice
Black-outs zijn nog het minste van onze zorgen....
@Fred:
Toevallig gisteren KassaTV niet gezien op Npo1?
Daar werden bezorgdheden uitgesproken over branden van e-auto's en vooral dan tijdens het opladen en in ondergrondse parkeergarages....waar geen brandweer auto's en dus de brandweer niet bij kan geraken.
Stel je voor: in een -3 ondergrondse parkeergarage ontvlamt een e-auto tijdens het opladen.
De brand is zo heftig, meer dan 1.000° zodat de constructie kan instorten, bijna elke ondergrondse parking is gebouwd onder appartementen, bedrijven of scholen - de brandweer geraakt amper bij de brand, er is geen sprinkler aanwezig om de brand onder controle te krijgen, er is geen lucht afzuiging en de rookontwikkeling is zwaar giftig.
Er is verder maar één gespecialiseerde firma voor heel nederland die speciale brandbestrijding voor elektrische wagens/batterijen heeft ontwikkeld: een vrachtwagen met bak om de brandende wagen in onder te dompelen, het giftige afvalwater op te vangen en 9 dagen in te houden tot het gevaar zeker geweken is en speciaal materiaal om een brandend e-wrak te kunnen slepen.
Echter ook die gespecialiseerde firma zal niet ter plaatse kunnen geraken met hun materiaal...wat nu?
Er wordt aangedrongen op politieke maatregelen voor zich zulke ramp zou voordoen waarbij vele, dodelijke slachtoffers zouden kunnen vallen.
Laten we vooral allemaal elektrisch gaan rijden om het klimaat te redden met het risico op spontane ontbranding, giftig bluswater, zwaar giftige rookontwikkeling om dan e-vuurinferno's niet geblust te krijgen..allemaal zoveel beter voor milieu en klimaat én nog veiliger dan de brandstofwagens?
@Fred:
Toevallig gisteren KassaTV niet gezien op Npo1?
Daar werden bezorgdheden uitgesproken over branden van e-auto's en vooral dan tijdens het opladen en in ondergrondse parkeergarages....waar geen brandweer auto's en dus de brandweer niet bij kan geraken.
Stel je voor: in een -3 ondergrondse parkeergarage ontvlamt een e-auto tijdens het opladen.
De brand is zo heftig, meer dan 1.000° zodat de constructie kan instorten, bijna elke ondergrondse parking is gebouwd onder appartementen, bedrijven of scholen - de brandweer geraakt amper bij de brand, er is geen sprinkler aanwezig om de brand onder controle te krijgen, er is geen lucht afzuiging en de rookontwikkeling is zwaar giftig.
Er is verder maar één gespecialiseerde firma voor heel nederland die speciale brandbestrijding voor elektrische wagens/batterijen heeft ontwikkeld: een vrachtwagen met bak om de brandende wagen in onder te dompelen, het giftige afvalwater op te vangen en 9 dagen in te houden tot het gevaar zeker geweken is en speciaal materiaal om een brandend e-wrak te kunnen slepen.
Echter ook die gespecialiseerde firma zal niet ter plaatse kunnen geraken met hun materiaal...wat nu?
Er wordt aangedrongen op politieke maatregelen voor zich zulke ramp zou voordoen waarbij vele, dodelijke slachtoffers zouden kunnen vallen.
Laten we vooral allemaal elektrisch gaan rijden om het klimaat te redden met het risico op spontane ontbranding, giftig bluswater, zwaar giftige rookontwikkeling om dan e-vuurinferno's niet geblust te krijgen..allemaal zoveel beter voor milieu en klimaat én nog veiliger dan de brandstofwagens?
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Niet gezien. Snelladen houdt meer risico's in en daar is het iedereen over eens. Het gevaar zit zelfs meer in de (goedkope) lader aan de muur of laadpaal dan in de wagen zelf waarnaar de brand kan overslaan. Vergelijk het met een slechte stekker van je strijkijzer waardoor het stopcontact bruin wordt en ook brand kan veroorzaken.
Het probleem treedt ( trad ) vooral op bij de oude Tesla S modellen, maar in de huidige wagens zitten beveiligingen ( en temperatuursensoren ) die het laden doen stoppen als er iets abnormaals optreedt.
Met elektriciteit valt niet te lachen en te spelen ( denk maar aan de brand in de Notre Dame van Parijs ) en het is belangrijk dat iedereen zich daar bewust van is door bijvoorbeeld stekkers en snoeren regelmatig te controleren, en dat geldt niet alleen voor de laadkabels van elektrische wagens.
Een wagen op waterstof is al zeker geen oplossing. Die bevat ook een zware batterij die bij een interne kortsluiting in brand kan geraken, plus nog eens een paar waterstoftanks op een druk van 700 keer de atmosferische druk. Pure bommen ! Anderzijds zijn er al een aantal BMW's in brand gevlogen wegens een ontwerpfout.
Geen enkele wagen is brandveilig.
Een voorbeeld :
De oude diesel van een vroegere buur is uitgebrand tijdens het geparkeerd staan. Reden : de gloeikaarsen die normaal een tijdje aangaan vóór het starten om de cylinders op temperatuur te brengen bleven tijdens het rijden branden. Dat is op zich niet het probleem ( de motor krijgt koeling), het probleem was dat die ook bleven branden toen die geparkeerd stond. Gevolg : cylinderkop gloeiend heet, kleppendeksel gesmolten en alle soepele rubberen leidingen er rond begonnen vuur te vatten en dropen smeltend en brandend op de grond. Omdat de batterij maar stroom bleef leveren was er ook geen blussen aan. De brandweer heeft eerst de plaats rond de batterij moeten afkoelen vooraleer er de kabel ernaar door te knippen. Die wagen stond gelukkig op straat. Had die binnen gestaan was het probleem groot geweest wegens de rookontwikkeling en de giftige dampen van brandend rubber.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Auto's op waterstof hoeven niet per se gevaarlijk te zijn. Indien de waterstof in korrels wordt opgeslagen, is er zelfs geen tank die onder druk staat nodig. Dat is nog toekomstmuziek maar 5 jaar geleden hoorde je over dat principe nog niets.
Alles hangt af van de energiebalans om zulke zaken op commerciële basis te maken. Energie die nodig is tegenover energie die terug krijgt.
Alles hangt af van de energiebalans om zulke zaken op commerciële basis te maken. Energie die nodig is tegenover energie die terug krijgt.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
maior domus - Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06
Vandaag in de gazetten: Tesla's staan aan te schuiven om hun pille te kunnen opladen.
En dan spreken we over amper 1% van het wagenpark dat volledig elektrisch rijdt.
Gaat er dan geen (alarm)belletje rinkelen?
Man man man, waar zijn we toch mee bezig?
Het zou om te lachen zijn, als het niet om te huilen was.
En dan spreken we over amper 1% van het wagenpark dat volledig elektrisch rijdt.
Gaat er dan geen (alarm)belletje rinkelen?
Man man man, waar zijn we toch mee bezig?
Het zou om te lachen zijn, als het niet om te huilen was.
Laatst gewijzigd door maior domus op 25 feb 2020, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ondank is 's werelds loon
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Natuurlijk staan ze aan te schuiven ! Ze staan allemaal aan te schuiven aan de "snelladers" omdat ze die stroom gratis van Tesla krijgen ( en uiteraard omdat er te weinig van dergelijke laders bestaan). Het is ook de idiotie der gewoonte van het rijden met fossiel wagens om eens "vlug naar de pomp" te lopen in plaats van die gewoonte te veranderen en 's nachts thuis rustig op te laden.maior domus schreef: ↑24 feb 2020, 19:51Vandaag in de gazetten: Tesla's staan aan te schuiven aan om hun pille te kunnen opladen.
En dan spreken we over amper 1% van het wagenpark dat volledig elektrisch rijdt.
Gaat er dan geen (alarm)belletje rinkelen?
Man man man, waar zijn we toch mee bezig?
Het zou om te lachen zijn, als het niet om te huilen was.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
https://www.hln.be/auto/rijden-we-binne ... ~a630f37e/

Zullen der veel lachen bij het manoeuvreren en parkeren dan......
Zullen der veel lachen bij het manoeuvreren en parkeren dan......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Stupied ...Charlie Maru schreef: ↑24 feb 2020, 23:04https://www.hln.be/auto/rijden-we-binne ... ~a630f37e/
![]()
Zullen der veel lachen bij het manoeuvreren en parkeren dan......
1) niet elke e-auto laat zich al rijdend opladen
2) die extra batterij is een lachertje. Het geeft je amper 150 km extra rijbereik, en als die leeg is duurt het eveneens lang om die terug geladen te krijgen.
Oplossing : een tender jawel, maar dan met een generator aan boord die op benzine draait ( of nog milieuvriendelijker , op een biobrandstof). Je kan dan via die generator de e-auto batterij bijladen ( misschien al rijdend , maar ik betwijfel dat sterk ).
De BMW i3 had als optie een "range extender" aan boord. Dat was een generator op basis van een 600 cc viertakt benzinemotor uit hun scooter of moto gamma die al rijdend de batterij kon bijladen. Bij de nieuwste i3 versies is die range extender niet meer als optie te verkrijgen.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Die mensen zijn onderweg van bv. Nederland naar Oostenrijk en na 400 km is de batterij bijna leeg. Wat dan? Een nachtje ergens gaan slapen? Ze kunnen niet anders dan heel lang gaan aanschuiven om te tanken.Fred1950 schreef: ↑24 feb 2020, 22:47Natuurlijk staan ze aan te schuiven ! Ze staan allemaal aan te schuiven aan de "snelladers" omdat ze die stroom gratis van Tesla krijgen ( en uiteraard omdat er te weinig van dergelijke laders bestaan). Het is ook de idiotie der gewoonte van het rijden met fossiel wagens om eens "vlug naar de pomp" te lopen in plaats van die gewoonte te veranderen en 's nachts thuis rustig op te laden.maior domus schreef: ↑24 feb 2020, 19:51Vandaag in de gazetten: Tesla's staan aan te schuiven aan om hun pille te kunnen opladen.
En dan spreken we over amper 1% van het wagenpark dat volledig elektrisch rijdt.
Gaat er dan geen (alarm)belletje rinkelen?
Man man man, waar zijn we toch mee bezig?
Het zou om te lachen zijn, als het niet om te huilen was.
Die snelladende batterijen gaan massaal in auto's moeten komen. Het bedrijf dat daarmee bij de eersten op de markt komt, wordt een goudmijn.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Nog sneller laden betekent ook nog veel meer "Ampeirekes" er door jagen, en dat moeten de laadinrichtingen ( laadpalen ) ook nog kunnen leveren. De Tesla snelladers zijn nu zowat het maximum dat men kan vinden.Wil. schreef: ↑25 feb 2020, 01:25.....
Die mensen zijn onderweg van bv. Nederland naar Oostenrijk en na 400 km is de batterij bijna leeg. Wat dan? Een nachtje ergens gaan slapen? Ze kunnen niet anders dan heel lang gaan aanschuiven om te tanken.
Die snelladende batterijen gaan massaal in auto's moeten komen. Het bedrijf dat daarmee bij de eersten op de markt komt, wordt een goudmijn.
Gewoon, bij ieder klassiek benzinestation een laadinrichting neerzetten, en met een shop erbij zodat men zich er een tijdje kan amuseren, en de zaak is opgelost.