Spijbelen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)
Ice

25 jan 2019, 12:36

frits1955 schreef:""Ik ben vorige zaterdag eens naar een paar grootwarenhuizen geweest om te zien hoeveel "jonge milieuactivisten" die
"minder plastiek" enz. "

Dit soort opmerkingen raakt kant nog wal. Het is een typisch trucje van diegenen die in alle toonaarden de klimaatopwarming willen ontkennen of minimaliseren  en dan gaan verwijzen naar het individuele gedrag van de consument . Op die manier blijven de grote schuldigen van de klimaatopwarming buiten schot. Zowat 80% van de wereldwijde uitstoot van allerlei soorten broeikasgassen kan op rekening geschreven worden van een kleine 100 bedrijven - het gaat vooral om gas-, olie- en mijnbouwbedrijven.
Uiteraard is het eigen gedrag ook belangrijk maar het is onzin om te denken dat je de klimaatverandering kan tegengaan door wat minder plastic te verbruiken. Snel resultaat halen kan uitsluitend door politiek te gaan handelen en overheden en bedrijven te dwingen om een degelijk klimaatbeleid te ontwikkelen.
Laat dat nu net de grote boodschap van die spijbelende jongeren zijn...

https://b8f65cb373b1b7b15feb-c70d8ead6c ... 1499691240
@frits:
Het zijn inderdaad de bedrijven met het grootste aandeel in de klimaatverandering door vervuiling voor hebzucht en winstbejag en daarvoor moet de schuld bij de bevolking gelegd worden om hen schuldgevoelens aan te praten, voorwendselen om hen te kunnen pluimen.

De politiek speelt hierin mee (smeergelden en lobbyisten zullen er ongetwijfeld óók wel een grote rol in spelen!) tenslotte deelt de politiek dan in de winst door verplichte 'inspanningen', taksen, milieuheffingen die ze echter níet besteden om het milieu te beschermen of te verbeteren en, niet onbelangrijk, weer een stuk controle meer te verkrijgen door verplichtingen en regelneverij op te leggen zonder dat er iets gebeurt aan de verantwoordelijken van de vervuiling: grote bedrijven.

Verdeel en heers: er wordt gewezen naar de leerlingen/bevolking als consumenten die bijv zelf de plastieken verpakkingen gebruiken die door de fabrikanten blijven gebruikt worden - verdeeldheid zaaien, bevolking tegen elkaar opzetten door misleiding.
Wij kunnen ons steentje inderdaad bijdragen door bijv enkel lokale producten te kopen, plastiek verpakkingen zoveel mogelijk te mijden enz...maar er dient begonnen te worden met de échte en grote vervuilers die tot nog toe met rust gelaten én beschermd werden.

Als de spijbelactie wordt gebruikt als drukkingsmiddel om de politiek te dwingen dat de schuldige bedrijven eindelijk worden verplicht hun vervuiling aan te pakken en zélf te financieren dan is dat toe te juichen, echter de politiek draait het huichelachtig om en misbruikt het protest om naar de bevolking te wijzen, de bevolking moet zichzelf beschuldigen om dan vrijwillig en financieel te willen boeten voor hun 'foute' consumentengedrag terwijl de vervuilende industrie weer uit de wind wordt gehouden om hun miljardenwinsten te behouden.

Tankers en schepen zijn namelijk verantwoordelijk voor het smelten van het ijs op de noordpool door uitstoot van hun meest vervuilende en goedkoopste brandstof: afval van olie, bunkerolie geheten, en dat wel opzettelijk zodat er nieuwe en kortere vaarroutes beschikbaar komen om nog meer winst te maken voor aandeelhouders en rederij magnaten.
Intussen wordt de bevolking met de vinger gewezen voor diesel-rijden waarvan de uitstoot in het niet zinkt tegenover de bunkerolie van 60.000 varende vervuilers die 365 dagen per jaar een veelvoud vuil uitstoten dat het klimaat beïnvloedt. En dan hebben we het nog niet gehad over vliegtuigen, raffinaderijen etc.....

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

25 jan 2019, 16:00

Voor wie de schuld ( en de kosten)  van vanalles en nog wat steeds in de schoenen van de consument wil schuiven: een voorbeeld uit 2013 voor de stad Gent...Je kan er toch niet meer naast kijken wie de grootste vervuiler is - daar komt nog eens bij dat zo'n Arcelor Mittal nauwelijks belastingen bijdraagt en de vervuiling die het veroorzaakt zou moeten gedragen worden door de consument?


Afbeelding

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

25 jan 2019, 17:11

frits1955 schreef:Voor wie de schuld ( en de kosten)  van vanalles en nog wat steeds in de schoenen van de consument wil schuiven: een voorbeeld uit 2013 voor de stad Gent...Je kan er toch niet meer naast kijken wie de grootste vervuiler is - daar komt nog eens bij dat zo'n Arcelor Mittal nauwelijks belastingen bijdraagt en de vervuiling die het veroorzaakt zou moeten gedragen worden door de consument?


Afbeelding
Dus een groen voorstel...……….Sluiten die troep, alle 5000 werknemers naar huis, dat is dan ook minder verkeer op de baan.
De zon is gratis voor iedereen

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

25 jan 2019, 17:23

frits1955 schreef:""Ik ben vorige zaterdag eens naar een paar grootwarenhuizen geweest om te zien hoeveel "jonge milieuactivisten" die
"minder plastiek" enz. "

Dit soort opmerkingen raakt kant nog wal. Het is een typisch trucje van diegenen die in alle toonaarden de klimaatopwarming willen ontkennen of minimaliseren  en dan gaan verwijzen naar het individuele gedrag van de consument . Op die manier blijven de grote schuldigen van de klimaatopwarming buiten schot. Zowat 80% van de wereldwijde uitstoot van allerlei soorten broeikasgassen kan op rekening geschreven worden van een kleine 100 bedrijven - het gaat vooral om gas-, olie- en mijnbouwbedrijven.
Uiteraard is het eigen gedrag ook belangrijk maar het is onzin om te denken dat je de klimaatverandering kan tegengaan door wat minder plastic te verbruiken. Snel resultaat halen kan uitsluitend door politiek te gaan handelen en overheden en bedrijven te dwingen om een degelijk klimaatbeleid te ontwikkelen.
Laat dat nu net de grote boodschap van die spijbelende jongeren zijn...

https://b8f65cb373b1b7b15feb-c70d8ead6c ... 1499691240
Nee beste, ik ontken de opwarming zeker niet .
Waarmee ik gewoon zeggen wil, "Verander de wereld en begin bij uzelf." Onder plastic voorverpakte zaken kopen beslis je zelf, je bent niet verplicht om in een vervuilend bedrijf te gaan werken, of je je wagen gebruikt, met het vliegtuig op vacantie gaat of een vervuilende cruise kiest, hoe hoog je de verwarming zet en hoeveel strrom je verbruikt beslis je ook zelf. Feit is dat er, om propere lucht te hebben, door iedereen heel zwaar zal moeten ingeleverd worden. Vraag is...Wil de jeugd het met even weinig (of misschien zelfs nog minder) doen dan wij 70 jaar geleden???? Voor mij geen probleem, ik ben zo opgevoed.
De zon is gratis voor iedereen
Ice

25 jan 2019, 18:08

Me dunkt wij al láng én meer dan genoeg 'inspanningen' leveren....is de grafiek van frits niet duidelijk genoeg??

En je mist de CLOU: het is NIET nodig dat 'iedereen' heel zwaar zál moeten inleveren als INDUSTRIE en POLITIEK hun verantwoordelijkheid nemen en de gróte vervuilers nu eens gaan doen wat wij al JAREN doen: zuinig omspringen met energie, bespáren en zwaar betálen....dan was het overigens niet zover gekomen. 

Waarom zou de jeugd moeten gaan leven zoals 70 jaar geleden omdat grote vervuilers weigeren hun deel te doen??  :roll:

Jij stelt dus voor dat we allemaal onze auto aan de kant laten, te voet gaan werken, of níet meer werken en dan hongerlijden, niet meer met vakantie gaan, in de kou en donker gaan zitten omdat
1. onze energiefactuur voor 3/4 de bestaat uit taksen en diefstal, níet uit verbruik
2. er níks verandert omdat industriële grootvervuilers weigeren mee te werken uit WINSTBEJAG en het klimaat hen worst zal wezen?

Natuurlijk kan er nog verbeterd worden maar begin eerst eens bij het begin en de grootste vervuilers ipv telkens dezelfden met kleine beetjes af te pakken tot we terug in de tijd van daens zitten terwijl de veroorzakers lustig blijven knoeien omdat het hen opbrengt en het zo nóg dweilen met de kraan open blijft.

Zelfs ALS wij opnieuw gaan leven zoals 70 jaar geleden, zoals de politiek graag zou zien, dan NOG zal het niks uithalen zolang de grootvervuilers bezig blijven...of dringt dat nu nóg niet door?  :roll:
Fazal

25 jan 2019, 18:10

In feite heb je gelijk hoor Idefix.
Maar ..., als je met de fiets een reis wil maken, dan zul je niet ver geraken.
En ..., als je niet in vervuilend bedrijf wil werken, dan zal het op zekere leeftijd heel moeilijk worden om nog een niet-vervuilende job te vinden.
En verder ..., als je het in uw woning nog gezellig wil houden, dan loop je niet rond met 2 of 3 truien boven elkaar.
En nog verder ..., als je dan nog wil vrijen, dan haal je enkel maar het hoogstnoodzakelijke boven, maar ook dat ..., lijkt mij niet zo evident.  :D :wink:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

25 jan 2019, 18:12

""Nee beste, ik ontken de opwarming zeker niet ."

Je begrijpt het niet of wil het niet begrijpen.
a. Wat de grafiek van Gent betreft: waarom vervallen jullie steeds in een simplistisch wit-zwart denkscenario? Wie-volgens mij zeer terecht- van oordeel is dat de grootste vervuilers ook mee moeten opdraaien voor hun eigen vervuiling bedoelt daar toch niet mee dat men de boel moet sluiten? Alsof er geen tussenoplossingen mogelijk zijn.
Het is hier steeds hetzelfde met de simplisten: wie niet 100% voor is is 100% tegen. Kleuterklaslogica.

b."Verander de wereld, begin bij U zelf". Helemaal akkoord  - alleen is het pure nonsens om te stellen dat je met een keertje het vliegtuig niet te nemen en geen plastic zakjes meer te gebruiken iets zal veranderen. De waarheid staat daar als een huis: het overgrote deel van de broeikasgassen worden veroorzaakt door bepaalde industrieën. Punt.
En neen, je moet die fabrieken dan niet sluiten van vandaag op morgen. Wel moet er eindelijk eens op langere termijn gedacht worden , zowel door overheden als door die ondernemingen, om uit te vissen hoe men op een andere manier kan produceren. Als er daar geen wettelijk kader  voor geschapen wordt doen die bedrijven helemaal niks: ze cashen en laten de kosten voor het opruimen van hun rotzooi aan de belastingbetaler.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

25 jan 2019, 19:10

Maar ik heb nog iets om U te ontspannen zie:

"
Afbeelding

walteropdemaan
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:56

25 jan 2019, 19:27

Afbeelding

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

25 jan 2019, 19:29

Jaaa, je kan al één vakje aankruisen!  :lol:

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

25 jan 2019, 20:50

Om 19u naar het nieuws gekeken op VRT. Halleluja alom voor wat betreft jongedame Anuna en haar inspiratiebron het scandinavisch meisje dat een breed forum kreeg op een of ander klimaatcongres.
Stilaan bekruipt me de angst dat het einde der tijden is ingeluid. Van zeer nabij hoor ik de bazuinen van het Laatste Oordeel al schallen. Zoals voorspeld in de bijbel bij ,Johannes, zie ik de valse profeten al overal opduiken, zeer zeker in de MSM (Mean Stream Media) en wie ben ik om ze tegen te spreken ???
Proletariërs aller landen, verenig u en stop met het eten van vlees (vooral varkensvlees),  ga niet meer op reis per auto of per vliegtuig, houd u strikt aan een veganistisch dieet zoals Anuna en haar moeder (die laatste wordt wel door enkele ongelovige dokters hiervan afgeraden en alsnog  toch minstens twee maal per week vlees te eten kwestie van haar bloed op een aanvaardbaar ijzerpeil te houden) en hou plastiek buiten uw huis.
Zelf zou ik mezelf een religieuze atheïst noemen maar mijn religieuze kant noopt me toch om gehoor te geven aan de nieuwe klimaatreligie. Want wie het niet met onze religie eens is, is een ketter. En het is geweten uit het verleden waar ketters thuishoren. 

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

25 jan 2019, 22:33

"Anuna en haar inspiratiebron het Scandinavisch meisje"

Handpoppetjes van de groene onheilsprofeten

.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

26 jan 2019, 09:39

""Zelf zou ik mezelf een religieuze atheïst noemen"

Dat is zoiets als een vierkante cirkel en vloeibaar ijs - boeiend.  :wink:

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

26 jan 2019, 10:03

Green Power  ,  idealistisch zweverig ,  een  hype  voorwaar … !   Volgende week misschien wel 50.000 studenten die ook eens ludiek uit de hoek willen komen  ..  allemaal achter  Anuna aan  die zich ondertussen misschien wel al door hogere macht gestuurd voelt om zowat de wereld te redden ?!
Het is altijd bewonderenswaardig wanneer mensen zich inzetten voor het hogere goed maar ergens verhoudt mijn gevoel zich voor haar dapper streven tussen goedkeurend   en meewarig glimlachen , gevoed en gesterkt door mijn eigen ondervinding als volbloed senior die al wat betoging zien passeren heeft op straat, in  krant en  op TV tijdens haar leven .

Toen ik nog jong was werkte er in ons bedrijf ook zo'n  overtuigd veganist .  Nonchalant gekleed , volle baard , sandalen ….  maar ook , mensenlief  , ....' bleek 'dat die jongen  eruitzag !  Melkwitte complexie waar Rubens in zijn tijd, toen bleke huid  waarschijnlijk één  van de gangbare zeven schoonheden was , met  een siddering van genoegen zijn 'huidskleur' verf op zou kunnen gebaseerd hebben.
Die overtuigde idealist had ook een zekere traagheid in zijn bewegingen , zelfs toen hij praatte ,  waarschijnlijk  zuinig als hij was met  de groene energie die  vanuit zijn maag door zijn aderen  zijn lichaam in gestuurd  werd . Hij ontlokte bij een van mijn collega's al eens de zegswijze van ' Het zijn droeve buiken waar zulke hoofden op staan' wanneer hij nog eens zijn groene waarheid ,voor iedereen die het wou horen, preekte .
 Na een tijdje was hij weg , naar elders . Hoe hij het verder in zijn leven deed weet ik dus niet . Ik kan enkel zeggen dat ik ,  de volkomen senior , al  goed stuk in de winter van mijn leven,    met  wél vlees eten'  het  toch  maar zolang al  heb uitgehouden  .  Toegegeven , ik eet al minder vlees dan vroeger toen mijn lichaam nog op meer kracht presteerde dan nu .. maar het ijzerpeil  in mijn bloed  is toch nog altijd goed.

Zijn wij  trouwens geen alleseters  ?  Waarvoor  heeft de evolutie  door de eeuwen heen ons anders de hoektanden laten behouden ?

Goh , Figaretto , stel dat het einde der tijden er aan ligt te komen . Ik denk dat wij, de dierlijk voedsel etende 'ketters' van deze tijd , toch met zekere genade zullen beoordeeld worden wanneer wij ons voor Zijn troon  moeten komen verantwoorden voor hoe we met zijn schepping omgingen .. Jezus en zijn afgevaardigden aten in hun tijd toch ook al eens graag een visje bij hun brood  hé ?!
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

26 jan 2019, 10:22

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190123_04125871


ze zitten al  klaar  om kaarten  te  bestellen voor dit  "ecologisch" festival  !  want het zal snel  uitverkocht zijn en dat alles voor een vriendenprijsje !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850