Steriele verbanden en sondes binnenkort ook te koop in winke

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)
55 Monique

28 jan 2019, 11:04

https://www.hln.be/geld/consument/steri ... ~a6920176/

Apothekers verliezen het alleenrecht op de verkoop van bepaalde medische hulpmiddelen, zoals steriele verbanden en sondes. Vanaf 7 februari kunnen die producten ook in de rekken van de supermarkt liggen. Dat heeft minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) maandag bekendgemaakt. Zij verwacht dat daardoor de prijzen zullen zakken.

Begrijpen wie begrijpen kan zoiets laten verkopen in supermarkt ....

Zou ik daar al niet kopen , waar iedereen kan nemen ....En dan laten we nog de verpakking terzijde ...
Als je ziet hoe de consument daarmee omgaat  :evil: :evil: :evil:

steriele verbanden en sondes? MOET JE OP ZICH AL VOORZICHTIG MEE OMGAAN 

Zoiets hoort toch bij apotheker ..... 

Ze gaan de toer op zoals in Nederland ....

En ze krijgen ook al zo moeilijk apothekers  , en raad moet je al niet gaan vragen in supermarkt ....

Zij verwacht dat daardoor de prijzen zullen zakken ? Zij verwacht alles , maar de echte zaken die ze zou moeten aanpakken die mensen laat ze in de kou staan .... 

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

28 jan 2019, 14:43

Al wat goedkoper kan is toch mooi meegenomen?  En als het een Europese regel is kan je er niet veel aan doen. Steriel maandverband is héél duur, kan dat goedkoper dan vind ik dat prima.  Mensen die niet weten van sondes en of hoe te gebruiken zullen dan wel, zeker de eerste keer, nog altijd bij hun apotheker te rade gaan.  Hoeveel zijn er niet die een ritje doen naar Nederland om daar goedkope medicatie te kunnen inslaan? Die vragen aan hun medemens om aub toch dat en dat soort medicijnen vanuit Spanje mee te brengen want dat is daar 10X goedkoper. En hier zou dat dus niet mogen?

En apothekers hebben het al zo moeilijk? Heb je al eens gekeken hoeveel apotheken de grond uitrijzen en wat voor zaken dat zijn?  
55 Monique

28 jan 2019, 14:54

klopt Prima Vera ...



Spreek dat niet tegen ....Maar ik zal zeker niet doen , maar zoiets moet iedereen voor zijn eigen uitmaken 
En dat duur is zeker weten ....Heb het al genoeg moeten halen ....  :D

Je kan ook online kopen , genoeg mogelijkheden ....

Voor mij nog altijd de voorrang apotheker ....Is nu omdat ze iedereen bijstaat hier bij ons kan ook .... 
En ze wijst er ook de mensen op is me al regelmatig opgevallen , wat betreft de prijzen van neem dit maar , is net zelfde maar kost minder .

grtj  :D

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

28 jan 2019, 15:19

Maar met een beetje geluk wordt het dan bij apotheker ook goedkoper en dat is dan dik meegenomen. 

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

28 jan 2019, 16:20

In de meeste landen van de EEG kan het waarom niet in Belgie.

In Nederland kan je alle zelfzorg medicatie in de supermarkt kopen, zoals aspirine, ibrufen enz....en waarom niet ???
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

28 jan 2019, 16:26

Als ik bij de apotheker pijnstillers haal geeft die ook geen informatie Ik haal alles wat ik zonder voorschrift krijg in Nederland Ik woon tegen de grens en die zaken kosten daar belachelijk weinig in vergelijking met de apotheker hier Ik zou wel gek zijn als ik het niet deed
55 Monique

28 jan 2019, 18:00

Dafke ,

Maar hier komt maandelijks de huisarts en als hij dat voorschrijft , moeten wij niet zoveel betalen ...

Zeg nu niet dat te vergelijken is met Nederland , daar spreek ik me niet over uit .... 

Ja wij hebben zeer goeie apothekeres ...En je merkt dat ook bij andere mensen ... 

Inderdaad is wel veel bijkomen , merk ik ook op bepaalde medicatie , zeg nu ook niet alles .

Zie naar tube voltaren gel 2% 31,29 euro ...

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

28 jan 2019, 18:02

Dan heb ik een crème van een apothekeres, want zelfs bij pijnstillers krijg ik een serieuze uitleg.
En eerlijk gezegd Ibuprofen is niet zo ongevaarlijk als het lijkt.
Steriele kompressen tot daar aan toe en kleefpleisters dat ze die in de grootwarenhuizen en/of drogisterijen verkopen geen probleem.
Voor de rest vind ik dat er wel een reden is waarom apothekers universiteit hebben gedaan. 
55 Monique

28 jan 2019, 18:07

Denlowie ,

ibrufen , weet nu niet wat jij betaald 

maar ik neem spedifen 400mg maar moet ik maar 0,59 eurocent betalen wel laten voorschrijven door huisarts 
zonder voorschrift   7,50 euro .
55 Monique

28 jan 2019, 18:25

Helena 

We delen de zelfde mening , ik ook niet ...

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

28 jan 2019, 19:58

Ik weet het laten voorschrijven door de huis arts is natuurlijk goedkoper

Ik ga echt niet elke maand naar de dokter 3 a4 keer per jaar is wel voldoende zeker.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
55 Monique

29 jan 2019, 09:12

Idd , maar was maar gewoon de vraag ,

Dat is als via huisarts laat voorschrijven ...

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

29 jan 2019, 14:43

55 Monique schreef:https://www.hln.be/geld/consument/steri ... ~a6920176/ ....

En ze krijgen ook al zo moeilijk apothekers  ,  ...... 
Ocharme toch  :cry:

Nochtans, die  al een apotheek hebben. Amai zeg.
Kijk eens op de buiten, niet in de stad want daar zijn te weinig vierkante meters.
Dus op de buiten : kijk eens wat voor een kast van een woning met apotheek aan vast, de apothekers neerpoten.
Dat weerspiegelt genoeg hoe moeilijk ze het hebben  :evil: Dit duivelt schudt van niet !
55 Monique schreef:Zij verwacht dat daardoor de prijzen zullen zakken ? Zij verwacht alles , maar de echte zaken die ze zou moeten aanpakken die mensen laat ze in de kou staan .... 
Daar heb je voor een groot stuk gelijk. Inderdaad.

Maar neem toch eens een half uur de tijd om de volledige tekst te lezen van : 
een vrij toegankelijk artikel (in tegenstelling tot vaak, moet je niets doen (geen registratie, geen abonnement)
https://www.tijd.be/dossier/poupehan/De ... n/10091201

Ik ben zeker geen M. De Block fan, maar heb het hele artikel gelezen, en ik stel vast dat ..

Bij vele mensen rondom mij : dat zij niet weten hoe verziekt het systeem in België is ; 
en beperkt wordt door allerhande gewoon "slechte maatregelen" van vorige ministers ; tot zelfs vele jaren terug.
Te veel ministers hebben de boel gewoon verder laten ...verzieken, had ik bijna getypt ; neen ! ! Laten verrotten.

Eerst lezen, dan oordelen.  Sommige vooroordelen zullen dan wegvallen.
De algemene trend van dit deel van jouw antwoord, ja ...
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

29 jan 2019, 14:59

Wat mij altijd (ja, sinds mijn jeugd) getroffen heeft is het "verslaafd" zijn aan medicatie, van welke soort dan ook.
Misschien ligt het aan mijn opvoeding door een WOI/WOII veteraan maar ben altijd goed af geweest met zijn adagio: Dat is vanzelf gekomen, dat gaat vanzelf weer weg! Mijn eigenste arts geeft me glimlachend gelijk. BTW, heb hem de laatste tien jaren maar een tweetal maal geconsulteerd ... heb in zeker 30 jaren geen medicijn meer opgedrongen gekregen ... het normale leven dus! Het is niet omdat uw linker pinkje wat gevoelig is dat er automatisch iets moet voor genomen worden ... vergis u niet ... apothekers kennen hun pappenheimers wel!

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

29 jan 2019, 15:03

Paca schreef:Wat mij altijd (ja, sinds mijn jeugd) getroffen heeft is het "verslaafd" zijn aan medicatie, van welke soort dan ook.
Misschien ligt het aan mijn opvoeding door een WOI/WOII veteraan maar ben altijd goed af geweest met zijn adagio: Dat is vanzelf gekomen, dat gaat vanzelf weer weg! Mijn eigenste arts geeft me glimlachend gelijk. BTW, heb hem de laatste tien jaren maar een tweetal maal geconsulteerd ... heb in zeker 30 jaren geen medicijn meer opgedrongen gekregen ... het normale leven dus! Het is niet omdat uw linker pinkje wat gevoelig is dat er automatisch iets moet voor genomen worden ... vergis u niet ... apothekers kennen hun pappenheimers wel!
Tja diabetes gaat niet terug weg zoals het gekomen is, om maar één voorbeeld te geven.