“Bedrijfswagen fors duurder door nieuwe wet”

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

11 mar 2019, 20:13

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190311_04245688

Het wetsvoorstel van CD&V om het Belgische bedrijfswagenpark versneld te vergroenen maakt de sector ongerust. “Een werknemer zou tot honderden euro’s per maand moeten opleggen”, waarschuwen de federaties Febiac, Traxio en Renta.

Zijn goed bezig bij de regering , want gaan ze doen met mensen die het echt nodig hebben .
Of gaan ze met classeurs en bakken op hun elektrische fiets op de baan .
En verkopers met van alle koopwaren ? Economie slabakt nu al , wat gaat dat teweeg brengen .
Te zot voor woorden zij bepalen de regels , maar houden met niets rekening moet haalbaar zijn om over te schakelen ten eerste voor klimaat , personeel kan toch niet gaan opleggen , omdat de elektrische wagens nog zo duur zijn in aankoop ? Maar al de dieselwagens die naar buitenland worden verscheept dat is dan wel toegelaten en dat maakt geen vervuiling .Denk dat ze allemaal aan doordraaien door Juffrouw Anuna De Wever .
Personeel wagen binnen leveren punt uit .We gaan dan eens zien bij de regering .Te gek voor woorden .
Politiekers met weinig inzicht en inhoud , nog geen besef wat echte werk inhoud .
Wat gaan ze doen met ziekenzorg ,die aan huis komen, en privé verpleegsters .
Tast maar toe budget .

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

13 mar 2019, 15:12

gast43 schreef:
11 mar 2019, 20:13
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190311_04245688


want gaan ze doen met mensen die het echt nodig hebben .
Of gaan ze met classeurs en bakken op hun elektrische fiets op de baan .
En verkopers met van alle koopwaren ?
Juist mensen die het "echt nodig" hebben.

Nu is bijna 3/4 van alle bedrijfswagens een verdoken loon aan de werknemers, die feitelijk enkel en alleen van bij hun thuis naar hun werk rijden en er mee ook rijden in het weekend.
Diegenen die zo'n bedrijfswagen hebben zijn blij omdat het hun goedkoper uitkomt omdat ze zelf geen nieuwe wagen moeten kopen en ze hebben na een aantal jaren terug een nieuwe auto als "bedrijfswagen"; ze moeten er wel maandelijks belastingen op betalen( maar het is nog steeds goedkoper dan een auto zelf aan te kopen en het bedrijf doet er ook voordeel.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

14 mar 2019, 09:19

Janieburton

Nu is bijna 3/4 van alle bedrijfswagens een verdoken loon aan de werknemers :evil: :evil:


Verdoken loon , sorry wordt wel aangegeven en minder pensioen later ? enz
Jij bent akkoord als de mensen daar zoveel honderden euro betalen op loon van 1800 euro per maand ?
Stopt dat met alles van vervoer is ineens opgelost moet er geen gezeur en geklaag meer zijn .


Vraag mij eigenlijk af wat ze gaan doen met thuiszorg , zijn veel die met eigen wagen rijden .
Sociale assistenten , die huisbezoeken doen
Privé verpleegsters
Ziekenvervoer privé -mutualiteiten
Veel mensen die naar stadsdiensten worden verwezen vervoer naar klinieken , waar mensen gebruik kunnen van maken .
Mantelzorgers worden niet vergoed ???
Gaan ze die allemaal uit eigen zak laten betalen , en beschikken ze capaciteit op korte tijd over te schakelen ,
en bezit ieder de bemiddeling om nieuwe te kopen .
Of gaat de zorg daar ook omhoog , zoals in de rusthuizen door inflatie .
Rusthuizen zijn al niet meer betaalbaar als zo verder gaat , zal in de toekomst ook uitwijzen thuiszorg onvermijdelijk .
Is nog maar één onderwerp en groep dat ik aanhaal .
Of gaan ze die met paard en kar op de baan sturen ?
Of met triporteur en hond of bakfiets zoals vroeger met kar en trappen maar ?

Want iedereen hamert op bedrijfswagens.
En dan rekening houden tijdslimiet zoveel per dag ,of per uur , is niet meer haalbaar .
Weten ze bij de regering wat werken is , en houden ze met alles rekening , dat daar tijd moet overgaan om alles te kunnen realiseren .

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

14 mar 2019, 10:17

janieburton schreef:
13 mar 2019, 15:12

Juist mensen die het "echt nodig" hebben.
@ gast43,

Ik schreef toch mensen die het echt nodig hebben.

Ik weet ook dat sommige in de thuiszorg hun eigen wagen (moeten) gebruiken.(ik moet ook mijn eigen wagen gebruiken om naar mijn werk te gaan daar mijn shiften soms eindigen om 1 of 2 uur s'nachts en er geen openbaar vervoer is).

Ik he toch ook niet geschreven dat een bedrijfswagen "in het zwart is"; ze moeten er wel maandelijks belastingen op betalen en ja het telt niet mee voor het pensioen

even ter zijde mbt tot de mantelzorgers, de soms die aan de zorgbehoeftige van 130€ die maandelijks wordt uit betaald door de zorgkas is een zogenaamde mantelzorgpremie

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

14 mar 2019, 10:38

Wat is 130 euro mantelzorgpremie ...Is welkom die premie , maar de kosten die daar tegen overstaan :evil:
Wat ze moeten betalen op de maand :evil: Thuiszorg-en Rusthuizen .
Wat ben je met 130 euro per maand als je bovenop nog eens 700 a 800 euro per maand moet opleggen rusthuis ? pensioen en mantelzorgpremie telt samen en lees dan eens per dag rusthuis plus andere zorgen die niet in pakket zijn inbegrepen ?

Maar naar u werk rijden op en af , of ganse dagen met de wagen van patiënt naar patiënt
Poetsvrouwen -bejaarde zorg aan huis , is wel groot verschil . En wat de vergoeding ?
Overheid en gezondheidszorg zijn wel gemakkelijk op de kap van de werknemers ....
Mantelzorgers GRATIS die met hun eigen wagen rijden , kun je die mensen vergoeden van u 130 euro
om nieuwe elektrische wagen te kopen in de toekomst ? ( als die gaan afhaken ga je die mensen dat niet kwalijk kunnen nemen ) terecht , maar hebben al zoveel personeel te kort , in gezondheidszorg
Maar ga eens controle doen bij de wagens van ocmw-ziekenzorg mutualiteiten politie-enz enz
of die in orde gaan zijn in de toekomst :roll: :evil: :evil:
Regelen alles voor ander , maar zijn zelf nooit in orde , met de regels en wetten .
Houden met niemand rekening , is zoals je zelf schrijft , als er geen openbaar vervoer , na bepaalde uren ben je verplicht voor u eigen in te staan , en ook aan de normen voldoen .

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

15 mar 2019, 09:21

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/gr ... ~ae0a5fd6/

Groen wil tankkaart volgend jaar weg, salariswagens in 2022
Partij streeft met PaKt 2030 naar 55 procent minder CO2 en 80.000 extra jobs

Tegen 2030 de CO2-uitstoot met 55 procent verminderen, de energie-efficiëntie met 45 procent verhogen, 60 procent elektriciteit uit hernieuwbare bronnen halen, 80.000 extra jobs creëren en 2 procent extra duurzame groei realiseren. Dat zijn de doelstellingen van het paKt 2030 dat Groen deze middag heeft voorgesteld. De partij maakt zich sterk dat het financiële plaatje van het plan klopt en zelfs voor 2 miljard euro aan terugverdieneffecten kan opleveren :evil: :evil:

Vraag me soms af of die bij groen heel graag werken ??? Voorstellen en realiseren is andere taak :roll:
En dat ze dan ook eens controle doen op de bevuilde wagens , wat er rondrijd .
Iedereen partij jaagt de mensen op kosten en op einde van de rit spaarboekjes op gesoupeerd , en dan ?
T'is niet alleen CO2 Wagens,personeel op kosten jagen moeten toch hun werk kunnen doen , plus woningen conform in de toekomst .Wat gaan ze met die wagenparken doen ook allemaal op de schroothoop , liever verschepen EN dat is geen vervuiling :evil:

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

15 mar 2019, 10:05

CO2 taks vor bedrijven !? die zullen vlug verkassen naar landen waar ze geen CO2 taks heffen.
Die groentjes toch :evil:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

15 mar 2019, 11:45

-Bijna 4 miljard€ belastinggeld gaat naar salaris- en bedrijfswagens.
-70% van die subsidies gaat naar de 20% hoogste inkomens; slechts 1% van de arbeiders heeft een wagen van het bedrijf.
-Er rijden bijna 650.000 salaris- en bedrijfswagens rond - daarmee is België het enige land dat zijn eigen files en klimaatproblemen subsidieert.
-De oplossing is bijzonder simpel: enkel mensen die echt een bedrijfswagen nodig hebben vanwege veelvuldige verplaatsingen ( ambulante verpleging, vertegenwoordigers etc) kunnen er nog een krijgen terwijl de anderen gewoon een hoger nettoloon moeten krijgen zodat belastingontduiking via salariswagens stopt te bestaan.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

15 mar 2019, 12:03

CO2 taks vor bedrijven !? die zullen vlug verkassen naar landen waar ze geen CO2 taks heffen.
Die groentjes toch :evil:
Nonsens.
Enkele decennia geleden liep je spontaan een huidziekte op als je in Antwerpen te dicht bij het Scheldewater kwam. Men heeft de industriële clusters in de haven verplicht om veel minder zware metalen etc in de Schelde te lozen en tegelijkertijd de landbouw verplicht om minder stikstoffen en nutriënten te lozen terwijl zo goed als alle huishoudelijk afvalwater ondertussen gezuiverd werd. Resultaat: de Schelde heeft zich qua fauna en flora stevig hersteld en je kan er zelfs terug in zwemmen.
De lessen die je hier uit kunt trekken zijn: de industrie kan -als het opgelegd werd - zijn eigen rotzooi zuiveren. Uit zichzelf zullen ze het niet doen want dat past niet in hun businessmodel. Zijn er bedrijven uit de Antwerpse haven gaan lopen? Neen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

15 mar 2019, 12:09

Frist1955

Daar ben het ik mee eens , dat ze daar iets moeten aandoen .
Mensen moet hun werk doen . Maar je kan niet de kosten verhalen op personeel die het echt nodig hebben , en daar moet iets aangedaan worden .Ook rekening houden telkens met eigen wagen naar werk en dan vandaar overstappen bedrijfswagen , is ook veel tijdverspilling .
Dat ze eens eerst alles grondig uitspitten en dan besluiten nemen . Maar niet op deze manier .
Hoeveel wetteksten zijn er al bijgekomen de laatste jaren waarvan de resultaten :evil: :evil:

Nog veel werk aan de winkel , als ze alles grondig willen aanpakken , maar ? :roll:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

15 mar 2019, 13:12

Het is toch pure logica dat de grootste vervuilers ook de grootste inspanningen moeten doen qua reductie van uitstoot van schadelijke stoffen: een blinde ziet toch dat de industrie bijna de helft van de totale uitstoot van broeikasgassen (CO²,methaan, N²0 etc) voor zijn rekening neemt. Neem je dan ook nog eens de gerelateerde uitstoot van het transport erbij is het toch duidelijk welke schouders de zwaarste lasten moeten dragen.
Onderstaande grafiek verwijst naar 2017:


Afbeelding

https://www.klimaat.be/nl-be/klimaatver ... e-uitstoot
Ice

15 mar 2019, 14:28

frits1955 schreef:
15 mar 2019, 11:45
-Bijna 4 miljard€ belastinggeld gaat naar salaris- en bedrijfswagens.
-70% van die subsidies gaat naar de 20% hoogste inkomens; slechts 1% van de arbeiders heeft een wagen van het bedrijf.
-Er rijden bijna 650.000 salaris- en bedrijfswagens rond - daarmee is België het enige land dat zijn eigen files en klimaatproblemen subsidieert.
-De oplossing is bijzonder simpel: enkel mensen die echt een bedrijfswagen nodig hebben vanwege veelvuldige verplaatsingen ( ambulante verpleging, vertegenwoordigers etc) kunnen er nog een krijgen terwijl de anderen gewoon een hoger nettoloon moeten krijgen zodat belastingontduiking via salariswagens stopt te bestaan.
Eerlijkheidshalve moet het verschil gemaakt worden tussen salaris- en bedrijfswagens.
Salariswagens geven voor woon- werkverkeer is goedkoper voor de werkgéver dan nettoloon en nadelig voor de werknemer voor zijn later pensioen.
De politiek heeft zélf de salariswagens toegestaan hiervoor.
Enkel bedrijfswagens voor verplaatsingen voor beroepsdoeleinden zijn te rechtvaardigen en die betálen ook zelf maandelijks een deel van hun bedrijfswagen door voordelen van allerlei aard terwijl de werkgéver fiscaal voordeel heeft.
De hoogste inkomens hebben trouwens geen bedrijfswagen nódig, die hebben geld genoeg om zelf een auto te kopen! Dus alle ceo's en politici: bedrijfswagens inleveren, dat zíj het voorbeeld maar geven?

@frits: wélke arbeider heeft een salariswagen? Dat zijn allemaal bedienden....?
En een hóger nettoloon? Je droomt, zeker? Er wordt al weken gekibbeld over 1,1% loonsverhoging...welk nettoloon zou er tegenover een eigen wagen moeten staan met de huidige prijzen?
Ahhh, dan maken we er toch een 'mobiliteits' vergoeding van waar je nog geen fiets meer van kunt kopen? :roll:
Toch overduidelijk dat iedereen uit de auto moet gejaagd worden en daarvoor zetten ze de mensen weer tegen elkaar op en dat lukt dan ook nog.

Verder wordt onderhandeld voor de tankkaart in een rechtsgeldige arbeidsovereenkomst/loonpakket dat werkgever en werknemer overeenkomen, dat is een contract tussen werkgever en werknemer en daar hebben groene ecofascisten zich niet mee te bemoeien of gaan ze óók de arbeidscontracten opstellen ook?! :evil:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

15 mar 2019, 15:37

Personeel wagen binnen leveren punt uit .We gaan dan eens zien bij de regering .Te gek voor woorden .
Politiekers met weinig inzicht en inhoud , nog geen besef wat echte werk inhoud .
Maar de politieker's hebben allemaal een "bedrijfswagen", sommige zelfs met chauffeur,en ze zullen niet uit hun eigen zak tanken,en ook niet met een klein fiatje 500 rondrijden, van hypocrisie gesproken.....
En het moeten dikke BMW's ,Mercedes of Tesla"s zijn, want Volvo of Audi die hier in België gemaakt wordt ,zo chauvinistisch zijn ze nu ook weer niet.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

24 mar 2019, 15:01

Veel kaderleden hebben een bedrijfswagen of vergoeding omdat ze ten allen tijde opgeroepen kunnen worden.
Tevens zijn er veel bedrijven zoals suppermarktketens die vergaderingen en sessies houden ver van de standplaats.
Het is toch logisch dat dit vergoed wordt
Bij ons kreeg je een royale km vergoeding of mocht u een taxi bestellen.