Zullen gascentrales er op tijd zijn om kerncentrales te vervangen?
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Het idee om "groene" waterstof te verbranden in de aardgascentrales zou volgens onderstaande programmamakers zelfs rendabel zijn …
VPRO Tegenlicht NPO 2 op 1 augustus 2019 van 09:15 - 10:10
Kan Nederland van het aardgas af en het bestaande gasnet gebruiken voor groene waterstof?
De Gasunie, netbeheerders en producenten zien een nieuwe kans voor Nederland.
VPRO Tegenlicht NPO 2 op 1 augustus 2019 van 09:15 - 10:10
Kan Nederland van het aardgas af en het bestaande gasnet gebruiken voor groene waterstof?
De Gasunie, netbeheerders en producenten zien een nieuwe kans voor Nederland.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Om waterstof te maken zijn er twee sporen die men kan volgen:E.T. schreef: ↑03 aug 2019, 21:45De Arabieren, die met den olie en gas, bouwen thans in de woestijn gigantische zonnepanelenvelden waarmee ze 'gratis' elektriciteit opwekken om daarmee waterstofgas te maken uit (zee)water. De pijpleidingen om gas naar Europa te krijgen liggen er al. In de nabije toekomst kan waterstofgas eventueel worden bijgemengd met het aardgas.
Onze gascentrales maken hun stoom met het verbranden van die waterstof. Het rechtstreeks omzetten van waterstofgas naar elektriciteit (brandstofcel) is eerder iets om voertuigen met een elektromotor aan te drijven...
1. elektrolyse van water (zeewater kan ook): daarvoor is veel energie nodig. Indien die 'gratis' kan verkregen worden (zonnepanelen) dan is dat een mogelijkheid. Opslag van waterstof is niet eenvoudig.
2. door het openbreken van methaangas door middel van stoom (!) - daarvoor is ook weer veel energie nodig - is het mogelijk waterstof te bekomen.
In die gascentrales zou men dan die waterstof gaan verbranden om er zodoende stoom (een tweede keer stoom) mee te maken. Ik vind dat een rare productiemethode. Bij elke omzetting is er energieverlies. Waarom dan niet ineens de stoom die men nodig heeft om methaangas uiteen te halen, gebruiken om elektriciteit op te wekken?
Ook hier lijkt me het productiemodel alleen maar economisch rendabel indien men ergens een 'overschot' aan energie heeft. Dat kan bv. van windmolens of zonneparken zijn op een moment dat men de energie niet nodig heeft.
Waterstof vergt een heel minutieuze behandelingswijze want het is het meest vluchtige gas dat we kennen en heeft de kwalijke eigenschap om allerlei materialen bros en dus heel breekbaar te maken. Wanneer waterstof ontsnapt, dient men behoorlijk voorzichtig te zijn met vonken, want het spul brandt gemakkelijk en bovendien met een onzichtbare vlam.
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ze zien het daar wel zitten bij NPO2, merk ik. Mij goed. Ik ben vóór.
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
Het is alleszins een hele stap vooruit voor de toekomstige Arabische terroristen. Ze moeten zich niet meer verplaatsen om Europa in de lucht te laten vliegen. Twintig jaar geleden deden ze bij Toyota in het research lab van Zaventem al onderzoek om een motor te laten draaien op waterstof gas. Bij mijn weten rijdt er vandaag nog geen enkele Toyota op waterstof. De draaiende motor is er al lang, maar de liefhebbers om er mee rond te rijden, zijn moeilijk te vinden.E.T. schreef: ↑03 aug 2019, 21:45De Arabieren, die met den olie en gas, bouwen thans in de woestijn gigantische zonnepanelenvelden waarmee ze 'gratis' elektriciteit opwekken om daarmee waterstofgas te maken uit (zee)water. De pijpleidingen om gas naar Europa te krijgen liggen er al. In de nabije toekomst kan waterstofgas eventueel worden bijgemengd met het aardgas.
Onze gascentrales maken hun stoom met het verbranden van die waterstof. Het rechtstreeks omzetten van waterstofgas naar elektriciteit (brandstofcel) is eerder iets om voertuigen met een elektromotor aan te drijven...
-
wardje - Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
- Locatie: oostrozebeke
Bij Antwerpen staat de grootste elektriciteitscentrale ter wereld die op waterstof draait.
De elektriciteitscentrale is geplaatst bij chemiebedrijf Solvay. Voor Solvay betekent dit dat ze met deze centrale tussen de 20% en 40% van hun eigen elektriciteitsbehoefte kunnen genereren.
Deze levert 1 MW elektriciteit op. Dit staat gelijk aan het jaarlijkse verbruik van 2.200 huishoudens bij elkaar. Tevens wordt 500 kW warmte gegenereerd, die op de site wordt gebruikt.
Een brandstof cel maakt elektriciteit uit waterstof en lucht. Een katalysator zorgt voor de omzetting , bij dit proces wordt heel efficiënt elektriciteit opgewekt zonder geluid, zonder roet uitstoot, zonder slijtage.
De elektriciteitscentrale is geplaatst bij chemiebedrijf Solvay. Voor Solvay betekent dit dat ze met deze centrale tussen de 20% en 40% van hun eigen elektriciteitsbehoefte kunnen genereren.
Deze levert 1 MW elektriciteit op. Dit staat gelijk aan het jaarlijkse verbruik van 2.200 huishoudens bij elkaar. Tevens wordt 500 kW warmte gegenereerd, die op de site wordt gebruikt.
Een brandstof cel maakt elektriciteit uit waterstof en lucht. Een katalysator zorgt voor de omzetting , bij dit proces wordt heel efficiënt elektriciteit opgewekt zonder geluid, zonder roet uitstoot, zonder slijtage.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Dit is inderdaad geen link maar je kan het programma zelf via "terug kijkt tv" wel opvragen...
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Voertuigen (ook Toyota's) zijn tegenwoordig uitgerust met elektromotoren en hebben een brandstofcel i.p.v. batterij. Deze brandstofcellen zetten waterstof om in elektriciteit en water.De kannibaal schreef: ↑04 aug 2019, 11:06Bij mijn weten rijdt er vandaag nog geen enkele Toyota op waterstof. De draaiende motor is er al lang, maar de liefhebbers om er mee rond te rijden, zijn moeilijk te vinden.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
De Toyota Mirai rijdt al een tijdje rond. De stad Londen heeft er een hele vloot van rondrijden in de binnenstad (politie).De kannibaal schreef: ↑04 aug 2019, 11:06Twintig jaar geleden deden ze bij Toyota in het research lab van Zaventem al onderzoek om een motor te laten draaien op waterstof gas. Bij mijn weten rijdt er vandaag nog geen enkele Toyota op waterstof. De draaiende motor is er al lang, maar de liefhebbers om er mee rond te rijden, zijn moeilijk te vinden.
Waterstof: een geval van kip/ei. Niet genoeg tankstations want niet genoeg klanten en omgekeerd.
Daarnaast is er heel veel energieverlies voordat men waterstof gemaakt heeft. Indien er 'gratis energie' is, is het zinvol om die te gebruiken om waterstof op te wekken.
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
Naar de kostprijs gaan wij niet vragen, maar het grootste gedeelte hiervan is afkomstig van belastinggeld. Voor Solvay een uitstekende investering (zij investeerden 8% van de totale investering), maar als elektriciteitscentrale stelt het niks voor. Men noemt het daarom ook " de speelgoedcentrale voor ingenieurs". Na 3 jaar was ze al rijp voor de geriatrie en leverde ze nog een kleine 300 KW. Het is mij onbekend of men de cellen voorzien heeft van nieuwe menbranen om ze nieuw leven in te pompen, maar ik denk dat zij ondertussen is stilgelegd.wardje schreef: ↑04 aug 2019, 11:20Bij Antwerpen staat de grootste elektriciteitscentrale ter wereld die op waterstof draait.
De elektriciteitscentrale is geplaatst bij chemiebedrijf Solvay. Voor Solvay betekent dit dat ze met deze centrale tussen de 20% en 40% van hun eigen elektriciteitsbehoefte kunnen genereren.
Deze levert 1 MW elektriciteit op. Dit staat gelijk aan het jaarlijkse verbruik van 2.200 huishoudens bij elkaar. Tevens wordt 500 kW warmte gegenereerd, die op de site wordt gebruikt.
Een brandstof cel maakt elektriciteit uit waterstof en lucht. Een katalysator zorgt voor de omzetting , bij dit proces wordt heel efficiënt elektriciteit opgewekt zonder geluid, zonder roet uitstoot, zonder slijtage.
Het wordt hier verkocht al het ei van Columbus, maar als senior zou ik mijn kinderen en kleinkinderen toch maar aanraden, om dringend te kiezen voor een bestaande kernenergie technologie, want anders wacht hun veel kou en ontbering. Als deze nieuwe centrales in dienst zijn hebben ze nog minstens 50 jaren om zich te amuseren met de ontwikkeling van waterstof of misschien zelfs methaan dan in overvloed beschikbaar is op Mars. Nog oneindig veel stof voor de Science fiction schrijvers hier aanwezig, maar ondertussen draait de wereld en de economie verder en dient men in de eerste plaats te overleven.