Zullen gascentrales er op tijd zijn om kerncentrales te vervangen?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 aug 2019, 22:17

Het idee om "groene" waterstof te verbranden in de aardgascentrales zou volgens onderstaande programmamakers zelfs rendabel zijn …

VPRO Tegenlicht NPO 2 op 1 augustus 2019 van 09:15 - 10:10
Kan Nederland van het aardgas af en het bestaande gasnet gebruiken voor groene waterstof?
De Gasunie, netbeheerders en producenten zien een nieuwe kans voor Nederland.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 aug 2019, 22:34

E.T. schreef:
03 aug 2019, 21:45
De Arabieren, die met den olie en gas, bouwen thans in de woestijn gigantische zonnepanelenvelden waarmee ze 'gratis' elektriciteit opwekken om daarmee waterstofgas te maken uit (zee)water. De pijpleidingen om gas naar Europa te krijgen liggen er al. In de nabije toekomst kan waterstofgas eventueel worden bijgemengd met het aardgas.


Onze gascentrales maken hun stoom met het verbranden van die waterstof. Het rechtstreeks omzetten van waterstofgas naar elektriciteit (brandstofcel) is eerder iets om voertuigen met een elektromotor aan te drijven...
Om waterstof te maken zijn er twee sporen die men kan volgen:
1. elektrolyse van water (zeewater kan ook): daarvoor is veel energie nodig. Indien die 'gratis' kan verkregen worden (zonnepanelen) dan is dat een mogelijkheid. Opslag van waterstof is niet eenvoudig.
2. door het openbreken van methaangas door middel van stoom (!) - daarvoor is ook weer veel energie nodig - is het mogelijk waterstof te bekomen.

In die gascentrales zou men dan die waterstof gaan verbranden om er zodoende stoom (een tweede keer stoom) mee te maken. Ik vind dat een rare productiemethode. Bij elke omzetting is er energieverlies. Waarom dan niet ineens de stoom die men nodig heeft om methaangas uiteen te halen, gebruiken om elektriciteit op te wekken?

Ook hier lijkt me het productiemodel alleen maar economisch rendabel indien men ergens een 'overschot' aan energie heeft. Dat kan bv. van windmolens of zonneparken zijn op een moment dat men de energie niet nodig heeft.

Waterstof vergt een heel minutieuze behandelingswijze want het is het meest vluchtige gas dat we kennen en heeft de kwalijke eigenschap om allerlei materialen bros en dus heel breekbaar te maken. Wanneer waterstof ontsnapt, dient men behoorlijk voorzichtig te zijn met vonken, want het spul brandt gemakkelijk en bovendien met een onzichtbare vlam.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 aug 2019, 22:52

Er zijn inderdaad verschillende momenten van energieverlies maar het zit h'm in de combinatie PV-panelen in de woestijn, bestaande pijpleidingen, bestaande gascentrales … en het einde van verbranden van aardgas.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

03 aug 2019, 23:04

ET , De blauwe zinnen zijn geen link, ook niet gevonden?
Nogmaals, via elektrolyse kan men ook waterstof maken.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 aug 2019, 23:39

E.T. schreef:
03 aug 2019, 22:52
Er zijn inderdaad verschillende momenten van energieverlies maar het zit h'm in de combinatie PV-panelen in de woestijn, bestaande pijpleidingen, bestaande gascentrales … en het einde van verbranden van aardgas.
Ze zien het daar wel zitten bij NPO2, merk ik. Mij goed. Ik ben vóór.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

04 aug 2019, 11:06

E.T. schreef:
03 aug 2019, 21:45
De Arabieren, die met den olie en gas, bouwen thans in de woestijn gigantische zonnepanelenvelden waarmee ze 'gratis' elektriciteit opwekken om daarmee waterstofgas te maken uit (zee)water. De pijpleidingen om gas naar Europa te krijgen liggen er al. In de nabije toekomst kan waterstofgas eventueel worden bijgemengd met het aardgas.
Onze gascentrales maken hun stoom met het verbranden van die waterstof. Het rechtstreeks omzetten van waterstofgas naar elektriciteit (brandstofcel) is eerder iets om voertuigen met een elektromotor aan te drijven...
Het is alleszins een hele stap vooruit voor de toekomstige Arabische terroristen. :D :D Ze moeten zich niet meer verplaatsen om Europa in de lucht te laten vliegen. Twintig jaar geleden deden ze bij Toyota in het research lab van Zaventem al onderzoek om een motor te laten draaien op waterstof gas. Bij mijn weten rijdt er vandaag nog geen enkele Toyota op waterstof. De draaiende motor is er al lang, maar de liefhebbers om er mee rond te rijden, zijn moeilijk te vinden.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 aug 2019, 11:20

Bij Antwerpen staat de grootste elektriciteitscentrale ter wereld die op waterstof draait.
De elektriciteitscentrale is geplaatst bij chemiebedrijf Solvay. Voor Solvay betekent dit dat ze met deze centrale tussen de 20% en 40% van hun eigen elektriciteitsbehoefte kunnen genereren.
Deze levert 1 MW elektriciteit op. Dit staat gelijk aan het jaarlijkse verbruik van 2.200 huishoudens bij elkaar. Tevens wordt 500 kW warmte gegenereerd, die op de site wordt gebruikt.
Een brandstof cel maakt elektriciteit uit waterstof en lucht. Een katalysator zorgt voor de omzetting , bij dit proces wordt heel efficiënt elektriciteit opgewekt zonder geluid, zonder roet uitstoot, zonder slijtage.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 aug 2019, 11:26

E.T. schreef:
03 aug 2019, 22:17
VPRO Tegenlicht NPO 2 op 1 augustus 2019 van 09:15 - 10:10
Kan Nederland van het aardgas af en het bestaande gasnet gebruiken voor groene waterstof?
De Gasunie, netbeheerders en producenten zien een nieuwe kans voor Nederland.
Dit is inderdaad geen link maar je kan het programma zelf via "terug kijkt tv" wel opvragen...

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 aug 2019, 11:30

De kannibaal schreef:
04 aug 2019, 11:06
Bij mijn weten rijdt er vandaag nog geen enkele Toyota op waterstof. De draaiende motor is er al lang, maar de liefhebbers om er mee rond te rijden, zijn moeilijk te vinden.
Voertuigen (ook Toyota's) zijn tegenwoordig uitgerust met elektromotoren en hebben een brandstofcel i.p.v. batterij. Deze brandstofcellen zetten waterstof om in elektriciteit en water.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 aug 2019, 11:33

wardje schreef:
04 aug 2019, 11:20
Bij Antwerpen staat de grootste elektriciteitscentrale ter wereld die op waterstof draait.
Deze levert 1 MW elektriciteit op. Tevens wordt 500 kW warmte gegenereerd, .
Is dit één grote brandstofcel of een aanéénschakeling van brandstofcellen (hoeveel dan wel)?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 aug 2019, 11:36

Wil. schreef:
03 aug 2019, 23:39
Ze zien het daar wel zitten bij NPO2.
Hollanders hé :lol:
Ze mogen daar in Groningen geen aardgas meer oppompen dus zoeken ze nu al andere oplossingen …

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 aug 2019, 11:44

De kannibaal schreef:
04 aug 2019, 11:06
Twintig jaar geleden deden ze bij Toyota in het research lab van Zaventem al onderzoek om een motor te laten draaien op waterstof gas. Bij mijn weten rijdt er vandaag nog geen enkele Toyota op waterstof. De draaiende motor is er al lang, maar de liefhebbers om er mee rond te rijden, zijn moeilijk te vinden.
De Toyota Mirai rijdt al een tijdje rond. De stad Londen heeft er een hele vloot van rondrijden in de binnenstad (politie).

Waterstof: een geval van kip/ei. Niet genoeg tankstations want niet genoeg klanten en omgekeerd.
Daarnaast is er heel veel energieverlies voordat men waterstof gemaakt heeft. Indien er 'gratis energie' is, is het zinvol om die te gebruiken om waterstof op te wekken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 aug 2019, 11:47

Hij functioneert op waterstof, als bijproduct van de chloorproductie bij Solvay , met 12.600 brandstofcellen produceert hij continu 1 MW elektriciteit en 1 MW warmte zegt men.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 aug 2019, 12:05

Dus het kan wel hé … als je de waterstof zo goed als gratis krijgt :lol:

Pssst niet tegen de minister zeggen hé want dan komt er accijnzen op

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

04 aug 2019, 13:18

wardje schreef:
04 aug 2019, 11:20
Bij Antwerpen staat de grootste elektriciteitscentrale ter wereld die op waterstof draait.
De elektriciteitscentrale is geplaatst bij chemiebedrijf Solvay. Voor Solvay betekent dit dat ze met deze centrale tussen de 20% en 40% van hun eigen elektriciteitsbehoefte kunnen genereren.
Deze levert 1 MW elektriciteit op. Dit staat gelijk aan het jaarlijkse verbruik van 2.200 huishoudens bij elkaar. Tevens wordt 500 kW warmte gegenereerd, die op de site wordt gebruikt.
Een brandstof cel maakt elektriciteit uit waterstof en lucht. Een katalysator zorgt voor de omzetting , bij dit proces wordt heel efficiënt elektriciteit opgewekt zonder geluid, zonder roet uitstoot, zonder slijtage.
Naar de kostprijs gaan wij niet vragen, maar het grootste gedeelte hiervan is afkomstig van belastinggeld. Voor Solvay een uitstekende investering (zij investeerden 8% van de totale investering), maar als elektriciteitscentrale stelt het niks voor. Men noemt het daarom ook " de speelgoedcentrale voor ingenieurs". Na 3 jaar was ze al rijp voor de geriatrie en leverde ze nog een kleine 300 KW. Het is mij onbekend of men de cellen voorzien heeft van nieuwe menbranen om ze nieuw leven in te pompen, maar ik denk dat zij ondertussen is stilgelegd.
Het wordt hier verkocht al het ei van Columbus, maar als senior zou ik mijn kinderen en kleinkinderen toch maar aanraden, om dringend te kiezen voor een bestaande kernenergie technologie, want anders wacht hun veel kou en ontbering. Als deze nieuwe centrales in dienst zijn hebben ze nog minstens 50 jaren om zich te amuseren met de ontwikkeling van waterstof of misschien zelfs methaan dan in overvloed beschikbaar is op Mars. Nog oneindig veel stof voor de Science fiction schrijvers hier aanwezig, maar ondertussen draait de wereld en de economie verder en dient men in de eerste plaats te overleven.