Zullen gascentrales er op tijd zijn om kerncentrales te vervangen?
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
Deze auto heeft hoegenaamd niks meer te maken met de originele opzet. Het lijkt eerder op een noodoplossing om 20 jaren researchwerk iets te laten opbrengen. Om deze auto 1 m te laten vooruitgaan is drie maal meer energie noodzakelijk dan bij een elektrische aandrijving.Wil. schreef: ↑04 aug 2019, 11:44De Toyota Mirai rijdt al een tijdje rond. De stad Londen heeft er een hele vloot van rondrijden in de binnenstad (politie).De kannibaal schreef: ↑04 aug 2019, 11:06Twintig jaar geleden deden ze bij Toyota in het research lab van Zaventem al onderzoek om een motor te laten draaien op waterstof gas. Bij mijn weten rijdt er vandaag nog geen enkele Toyota op waterstof. De draaiende motor is er al lang, maar de liefhebbers om er mee rond te rijden, zijn moeilijk te vinden.
Waterstof: een geval van kip/ei. Niet genoeg tankstations want niet genoeg klanten en omgekeerd.
Daarnaast is er heel veel energieverlies voordat men waterstof gemaakt heeft. Indien er 'gratis energie' is, is het zinvol om die te gebruiken om waterstof op te wekken.
Voor de kostprijs van de waterstof rekent men 10.5 € per 100 km, hetgeen ongeveer overeenkomt met de prijs van de diesel, met dat verschil dat er voor de Staat geen bijdragen worden geleverd aan accijnzen. Een situatie die uiteraard niet kan blijven duren.
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
- Locatie: In mijn zetel
Niet te voorbarig zijn of zoals sommige mensen een film bezien, tegen het einde ga ik zien en dan weet ik weer alles. (Laat de rest maar wroeten.)
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Wat was het origineel opzet dan wel?De kannibaal schreef: ↑04 aug 2019, 13:59Deze auto heeft hoegenaamd niks meer te maken met de originele opzet.
NogmaalsOm deze auto 1 m te laten vooruitgaan is drie maal meer energie noodzakelijk dan bij een elektrische aandrijving.
De mirai is een auto die een elektrische aandrijving heeft.
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
-
renzo - Lid geworden op: 25 jan 2003, 06:39
Om de uitzending te bekijken: https://tvblik.nl/gemist/npo-1/t#overview
Zoek op Tegenlicht, vervolgens de uitzending Deltaplan waterstof.
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
De originele opzet was waterstof tanken, rechtstreeks verbranden in een verbrandingsmotor om het voertuig aan te drijven. Hoog rendement en zero emissie.Wil. schreef: ↑04 aug 2019, 15:29Wat was het origineel opzet dan wel?De kannibaal schreef: ↑04 aug 2019, 13:59Deze auto heeft hoegenaamd niks meer te maken met de originele opzet.
NogmaalsOm deze auto 1 m te laten vooruitgaan is drie maal meer energie noodzakelijk dan bij een elektrische aandrijving.
De mirai is een auto die een elektrische aandrijving heeft.
Waarom 3 maal meer energie, eerste verlies, omzet van hetzij gas, hetzij fuel, naar elektriciteit. Tweede verlies, elektriciteit voor de aanmaak van waterstof onder hoge druk. derde verlies, de omzet van waterstof naar elektriciteit via de brandstof cel, om uiteindelijk een elektrische motor te voeden.
Deze Toyota of elk ander met waterstof aangedreven voertuig is een nachtmerrie voor de hulpdiensten. Waterstof ziet men niet, riekt men niet, en als het brandt, ziet men het ook niet tot naastliggend materiaal in de fik gaat. En de volgende stap is boem en alles is verdwenen. Voor de eigenaar, een vrije keuze, voor de hulpdiensten een groot gevaar. De verkoper van het voertuig zal U aantonen dat het bijna onmogelijk is, dat het gas ontsteekt, maar wij wachten vol spanning af tot de eerste lijnbus de lucht in gaat. Het is nu al een zekerheid dat het gaat gebeuren. Waarschijnlijk mag een dergelijk voertuig geen gesloten ruimte binnen en het zou verwonderlijk en onverantwoord zijn dat men ze toelaat in tunnels.
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
De redenen waarom Audi, BMW, VW en de andere fabrikanten in deze nieuwe technologie investeren zijn niet voor het milieu of hun klanten maar het levert hen miljarden aan EU-subsidies op.
Daarnaast voorkomen e-auto’s dat de grote fabrikanten boetes moeten betalen vanwege het niet behalen van de klimaatdoelen, omdat ze met hun zogenaamde zero emissiemodellen hun totale uitstoot naar beneden brengen.
Jeweetwel: emissies? Dat bedrog op papier dat in werkelijkheid geen gram uitstoot vermindert?
Net als de politiek doet met onze belastingen voor miljoenen vodjes emissies kópen om tonnen co2 te mogen blijven uitstoten om de afgesproken klimaatnormen op papier te behalen?
Enkel een rekensommetje maar er wordt géén gram minder co2 uitgestoten.
Pure zwendel idem e-auto's.
En natuurlijk speelt voor autofabrikanten, behalve subsidies en boetes, een groen imago ook mee, voor de verkoop natuurlijk...
Maar ze blijven wel allen diesels en benzine auto's produceren omdat ze weten dat e-auto's onrealistisch en onhaalbaar zijn.
Daarnaast voorkomen e-auto’s dat de grote fabrikanten boetes moeten betalen vanwege het niet behalen van de klimaatdoelen, omdat ze met hun zogenaamde zero emissiemodellen hun totale uitstoot naar beneden brengen.
Jeweetwel: emissies? Dat bedrog op papier dat in werkelijkheid geen gram uitstoot vermindert?
Net als de politiek doet met onze belastingen voor miljoenen vodjes emissies kópen om tonnen co2 te mogen blijven uitstoten om de afgesproken klimaatnormen op papier te behalen?
Enkel een rekensommetje maar er wordt géén gram minder co2 uitgestoten.
Pure zwendel idem e-auto's.
En natuurlijk speelt voor autofabrikanten, behalve subsidies en boetes, een groen imago ook mee, voor de verkoop natuurlijk...
Maar ze blijven wel allen diesels en benzine auto's produceren omdat ze weten dat e-auto's onrealistisch en onhaalbaar zijn.
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
Gij zijt de absolute subsidie kampioen nog vergeten te vermelden; VanHool.Goed voor een 300.000 € Eu-subsidies per bus. De subsidie is uiteraard bestemd voor de aankoper van de bus, maar wij weten ondertussen van de gesubsidieerde zonnepanelen in welke zakken de eigenlijke subsidies terecht komen.
Vanhool steekt dan ook regelmatig een dreigende vinger op richting regering, als de Belgische bestellingen achterblijven, massale ontslagen........???? De Vlaamse werkgelegenheid profiteert in alle geval niet mee van de EU subsidies. De bussen worden gebouwd in Macedonië.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
- Locatie: vlaanderen
Nee, alleen water....maar ze zijn er nog niet,maar wel al een stap in de goede richting,en eens de saoudies hun zegen geven zullen er wel tankstations bijkomen,maar eerst moet hun olie vooraad leeg zijn , en dat kan nog jaren duren.Komen er bij het VERBRANDEN van waterstof dan geen schadelijke stoffen vrij?
https://www.hyundai.nl/hyundai-nexo
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
wardje - Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
- Locatie: oostrozebeke
Zie dat bij enkelen de auto die rijdt op waterstof het van het is.
Het gebruik van waterstof als brandstof in de auto heeft ook nadelen. Waterstof is een gas met een zeer lage energiedichtheid, waardoor het opslaan van een kleine hoeveelheid waterstof al een enorme waterstoftank zou vragen en daarvoor zijn bij veel automerken geen plaats.
Tankstations hebben hetzelfde probleem als autobrand stoftanks: ze moeten werkelijk enorm zijn.
Een oplossing voor de omvang van de tanks zou het comprimeren (samenpersen) van de waterstof kunnen zijn. Wetenschappers zijn druk bezig hiervoor een veilige en BETAALBARE methode te ontwikkelen.
Denk dat het rijden elektrisch of met waterstof bij doorsnee voertuigen nog heel wat voeten in de aarde zal hebben , maar er wordt aangewerkt en ooit komt een oplossing die aanvaardbaar is, daar ben ik van overtuigd.
Het gebruik van waterstof als brandstof in de auto heeft ook nadelen. Waterstof is een gas met een zeer lage energiedichtheid, waardoor het opslaan van een kleine hoeveelheid waterstof al een enorme waterstoftank zou vragen en daarvoor zijn bij veel automerken geen plaats.
Tankstations hebben hetzelfde probleem als autobrand stoftanks: ze moeten werkelijk enorm zijn.
Een oplossing voor de omvang van de tanks zou het comprimeren (samenpersen) van de waterstof kunnen zijn. Wetenschappers zijn druk bezig hiervoor een veilige en BETAALBARE methode te ontwikkelen.
Denk dat het rijden elektrisch of met waterstof bij doorsnee voertuigen nog heel wat voeten in de aarde zal hebben , maar er wordt aangewerkt en ooit komt een oplossing die aanvaardbaar is, daar ben ik van overtuigd.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Twee grafieken die belangrijker worden naarmate de jaren zullen vorderen (dit zijn gegevens uit 2009):
De eerste geeft de aangroei van de bevolking weer in Saudi Arabië. De zwarte lijn volgt een gestaag ritme. Op minder dan 10 jaar is de bevolking daar met een goede 20% gegroeid. Dat is sinds 2009 niet plots gestopt.
De tweede grafiek is de combinatie van export, productie en intern gebruik in het land.
2009 was het jaar dat de export (groene deel) teruggevallen is tot het niveau van vóór de golfoorlog. De productie (het grijze deel achter de groene staafjes) maakt slechts een kleine terugval. Maar belangrijk is dat de interne consumptie van de Saoedi's behoorlijk toeneemt. Dat is logisch want het bevolkingsaantal neemt toe.
Het lijdt dan ook geen twijfel dat de binnenlandse consumptie op een bepaald ogenblik zodanig groot wordt dat er geen export meer mogelijk is. Gezien het ritme waaraan de veranderingen plaatsvinden, kan het geen 10 jaar meer duren voordat het zo ver is. De tweede grootste producent van de wereld (na Rusland) zal dan wegvallen.
De bevolking van het land is bovendien vrij jong. Indien de economie deze mensen niet aan het werk kan zetten, wordt de kans op onlusten in het land des te groter. Het wordt spannend.
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
@WIL
de grafieken hierboven zijn waarschijnlijk wel correct, maar de commentaren zijn duidelijk geïnspireerd door een klimaat goeroe. Of de Arabieren zijn aan het overschakelen om hun kamelen benzine te leren drinken ipv water, of de profeet die de verwachtingen heeft opgesteld om het snijpunt te vinden tussen import en export, heeft zich van schaal vergist en ipv 10 jaren, spreken wij over een termijn van 100 jaar.
Als de kaarten werkelijk zo op tafel liggen, dat wij alles van Poetin moeten verwachten, dan moeten wij bij de volgende verkiezingen ons kiesgedrag drastisch veranderen en dient er massaal op de communisten gestemd te worden. Het was nu reeds een lovenswaardig begin, maar een stroom versnelling is noodzakelijk. Volgens de voorspelling, nog maximum 2 maal kiezen gaan en de Arabische petrol is op.
de grafieken hierboven zijn waarschijnlijk wel correct, maar de commentaren zijn duidelijk geïnspireerd door een klimaat goeroe. Of de Arabieren zijn aan het overschakelen om hun kamelen benzine te leren drinken ipv water, of de profeet die de verwachtingen heeft opgesteld om het snijpunt te vinden tussen import en export, heeft zich van schaal vergist en ipv 10 jaren, spreken wij over een termijn van 100 jaar.
Als de kaarten werkelijk zo op tafel liggen, dat wij alles van Poetin moeten verwachten, dan moeten wij bij de volgende verkiezingen ons kiesgedrag drastisch veranderen en dient er massaal op de communisten gestemd te worden. Het was nu reeds een lovenswaardig begin, maar een stroom versnelling is noodzakelijk. Volgens de voorspelling, nog maximum 2 maal kiezen gaan en de Arabische petrol is op.
En naar verluidt nog zo een.....200 jaar.....