Fortis versus Arco......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 aug 2019, 10:58

Finaal hebben zich zo’n 290.000 beleggers aangemeld voor een compensatie na het Fortis-debacle van 2008.
De verzekeraar heeft 1,3 miljard euro ter beschikking gesteld om de gedupeerde beleggers te vergoeden. Er werd al voor 593 miljoen euro uitgekeerd aan 159.000 beleggers.
Vraag mij af ;wie financierd dat?, de belgische belastingsbetaler?
Langs de andere kant Arco, iedereen weet ook dat het aandelen waren en mis belegt werden door????
Europa staat op zijn achterste poten als het gaat om een deelse vergoeding, maar voor Fortis kraait er geen haan naar.
Begrijp het niet ten volle en waarschijnlijk krijg ik wel een aanneembaar antwoord hierop het forum.
Shoot!!!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 aug 2019, 11:44

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180713_03612395

Ageas - private onderneming - sluit een deal met de Fortis-gedupeerden.

Bij Arco was de overheid van zin om een deal op te leggen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 aug 2019, 12:19

Maar in eerste instantie was het Fortis ,dat achteraf Ageas (een private onderneming)dit overneemt is mijn inziens een pleister op de wonde.
Voor Ageas was Fortis de schuldige die meegetrokken werd in de bankencrisis.
Je kan dan de lijn doortrekken en zeggen het was ook Dexia die verantwoordelijk was voor de beleggingen van het ACV, dan kwam men op de proppen met een BAD bank en werd de naam verandert naar Belfius .
Maar het debacle begon meen ik mij te herinneren met de overname van ABN AMRO in 2007 door Fortis.
De Nederlandse onderdelen werden eind 2008 genationaliseerd, de Belgische bankactiviteiten werden verkocht. Aandeelhouders zagen daardoor de waarde van hun bezittingen in korte tijd veel minder waard worden.
Dus voor Ageas overnam was het kwaad geschied nu de fortis aandeelhouders hebben nu nog ( enig) houvast dat het een private aangelegenheid is geworden.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

07 aug 2019, 13:38

Wardje da's nu éénmaal het verschil tussen privé en staat. 't Is niet moeilijk hoor.