Wat moet je hierover denken?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2019, 14:58

frits1955 schreef:
12 aug 2019, 13:38
Zijn er misschien collaborateurs vrijgelaten uit de gevangenis??
In 1950 was meer dan 95% van de collaborateurs al op vrije voeten - ook diegenen die levenslang gekregen hadden. In 1975 zat niemand nog in de cel wegens collaboratie.
En waarom die zaken nog steeds relevant zijn? Ter extreme rechterzijde - o.a. binnen het Vlaams Belang - koestert men nog steeds de mythe dat de repressie een wraakoefening van "België" zou geweest zijn op de Vlaamse Beweging; om die Vlaamse beweging op de knieën te krijgen. In diezelfde kringen loopt men nog altijd te roepen dat de repressie "extreem streng" was - daar is helemaal niets van aan. Zelfs op dit forum koesteren sommigen nog die mythe van een wraakzuchtig België....Ook niet voor niets dat het VB met de regelmaat van een klok voorstellen indient om amnestie te krijgen voor veroordeelde collaborateurs.
Wat heeft Bruno DW dan voor nieuws komen zeggen? We hebben dat toch al eerder gehoord? Ik blijf met de vraag zitten: waarom verschijnt dat allemaal precies nú ??
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 aug 2019, 15:07

Ik vrees dat je spoken ziet hoor. Voor wie interesse heeft voor de materie van de collaboratie en de repressie vertelde Bruno de Wever inderdaad niets nieuws .Je kan natuurlijk overal complotten gaan achter zoeken. Waarom zend de VRT opnieuw "De kinderen van de collaboratie" uit en in het najaar "De kinderen van het verzet"? Waarom verschijnt er wel elke week een boek over die materie? Om Bart de Wever dwars te zitten? om het VB in een verdacht daglicht te stellen?Dat geloof je toch zelf niet.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2019, 15:09

Gewoon toeval, dan. Kinderlijke onschuld en goedgelovigheid. Het siert u.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 aug 2019, 15:44

Leg het dan eens even uit welk masterplan hierachter zit - behalve het feit dat het komkommertijd is en dat de kolommen moeten gevuld worden? In alle eerlijkheid: ik zit niet te stoken of zoiets :wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2019, 16:36

Ik zou het niet weten, maar net op het moment dat Bart DW beslissingen gaat nemen en het onderste uit de kan wil halen voor de N-VA, komt hier een bericht bovendrijven dat altijd op één of andere manier afstraalt op hem, hoewel zijn naam niet genoemd wordt.
Voeg dit bij de voorgaande verdachtmakingen en opzettelijke verkeerde interpretaties van zijn woorden (vb. 'die obediëntie' , weet je nog) en je merkt dat er een tendentieuze wind waait door de media. Allez, dat is wat mij opvalt, hé.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

12 aug 2019, 17:24

Zie nog maar eens naar "de kinderen van de collaboratie"op VRT nu "Canvas"
https://www.canvas.be/kinderen-van-de-collaboratie
en zie wie er aan het woord komt, het is wel zo dat de kinderen en niets kunnen aan doen dat hun ouders meegezeuld hebben met den duits, maar ze leefden wel in een gezin waar dat gedachtegoed er met de paplepel inging,men kan het vergelijken met het geloof van verschillende strekkingen, eens moslim denkt men als moslim, zo ook bij de joden, de (echte) katholieken, de getuigen van jehova ezv ,en dat blijft altijd nazinderen...........
Maar de ouders "De Wever" waren niet alleen, en zijn er nog die in de politiek zitten van families waar ze vroeger "zwart" waren, maar als het verkiezingen zijn of worden gaat men telkens in de pot roeren ,om te zien wat er komt bovendrijven.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 aug 2019, 18:01

[quote komt hier een bericht bovendrijven dat altijd op één of andere manier afstraalt ][/quote]

Ah zo, nu snap ik het. Op geen enkel moment dacht ik aan BDW bij het lezen van het relaas van de veel oudere broer Bruno. Dat sommigen hier dat relaas laten afstralen op BDW is geheel voor hun simplistische rekening.
Dat de familiale omstandigheden en een bepaald soort Vlaams nationalisme invloed zullen gehad hebben op beide broers is logisch maar het is vele bruggen te ver om BDW dan te gaan vereenzelvigen met nazi praatjes etc.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 aug 2019, 18:12

maar ze leefden wel in een gezin waar dat gedachtegoed er met de paplepel inging,
Ja, dat klopt. En als je goed luistert en kijkt dat zie je dat heel wat kinderen van...zich volledig distantiëren van het gedachtegoed van hun ouders/grootouders. Net zo zijn er nog steeds die volharden in de boosheid en proberen recht te praten wat voor eeuwig krom zal blijken te zijn.
Ik zag onlangs in Gent het stuk "Zwartzak" van Wim Claeys - hij groeide op als zoon van een Oostfronter die vocht bij de Waffen SS. Die Wim Claeys zit overigens ook in de tv-reeks" Kinderen van..". Je kan die man absoluut niet verdenken van enige sympathie voor het zwarte gedachtegoed ondanks een vader waar hij verder veel bewondering voor had.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

12 aug 2019, 18:20

Men kan toch niet ontkennen( en druk mij zeer voorzichtig uit) je onthoud toch altijd als kind wat reilt en zeilt in het gezin waar je opgroeit.
Dat je op oudere leeftijd je daar van distancieert is altijd mogelijk maar een kleine anekdote: kijk naar vreemdelingen de kinderen volgen ook dikwijls wat ze thuis horen en zien, dus???
Een kind is gemakkelijk te manipuleren en onthoud veel dingen wat het hoort en ziet.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2019, 18:31

Ik "onthoud" ook nog dat mijn vader ging appelen pikken in een boomgaard toen we op reis waren in Duitsland of in Frankrijk.

Er is een hemelsbreed verschil tussen zich iets herinneren en er wetens en willens dan ook gaan aan meedoen. Dat is nochtans wat je hier - heel voorzichtigjes weliswaar - suggereert dat Bart DW misschien wel eens zou kunnen gedaan hebben. Zou kunnen, toch?

Ik ga het je rechtuit zeggen: dat is kleuterdenken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

12 aug 2019, 18:37

Wil;
respecteer je mening hoop dat je van mij dat ook doet :D
MaLoReg

12 aug 2019, 18:55

Raad aan de doemdenkers: graaf dan ook eens in de andere partijen !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

12 aug 2019, 19:07

MaLoReg

Geef eens een tip, als je A zegt moet je B zeggen :D

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 aug 2019, 19:09

Raad aan de doemdenkers: graaf dan ook eens in de andere partijen !
Volgaarne :wink: De Katholieke Partij was voor de oorlog een stevige voorstander van een autoritair bewind; ze hebben zich nooit verzet tegen de Duitse bezetting. Ondertussen zal iedereen wel weten dat één van de kopstukken van die partij - Antwerps oorlogsburgemeester Leo Delwaide - actief meegewerkt heeft met de Duitse bezetter en eigenhandig razzia's liet uitvoeren in de jodenbuurt. De opvolger van de Katholieke Partij - de CVP - was een grote voorstander van een minimale repressie. Zij hoopten namelijk het kiespubliek- en leden van Rex en VNV aan zich te binden. Over de verstrengeling tussen bepaalde katholieke families en de collaboratie is het laatste woord nog niet gesproken;

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

12 aug 2019, 19:12

Ben één en al oor, hoe zoudt ge zelf zijn, we zijn nooit te oud om
bij te leren over onze historie :D