Toch recessie op komst?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 aug 2019, 10:33

De Amerikaanse aandelenbeurzen, Japanse alsook Wall Street wordt een recessie aangewakkerd door tegenvallende cijfers over de staat van de Duitse en Chinese economie.
Bedrijven investeren minder en consumenten kopen minder op de pof.
Analisten kijken vooral met angst naar wat de omgekeerde rentecurve wordt genoemd. Terwijl het normaal duurder is om geld te lenen op een wat langere termijn, bijvoorbeeld tien jaar, is het nu duurder om op korte termijn geld te lenen: zes maanden of een jaar.
President Trump speelt hier ook een rol in ; enerzijds wil hij China dwingen met zijn handelsvoorstellen akkoord te gaan en anderzijds de Fed om de rente te verlagen.
Zijn we voorbereid op een nieuwe economische crisis is de hamvraag.
Wat kan op termijn zorgen voor een felle negatieve escalatie?
Stel dat de ECB stopt het opkopen van obligaties. Veel bedrijven zijn verslaafd geraakt aan het goedkope geld. Die kraan gaat dicht. Dit houdt in dat de operationele winst onvoldoende is om aan de renteverplichtingen te voldoen. Laat staan dat ze hun schulden kunnen terugbetalen ,gevolg faillissementen .
Al eerder waarschuwde het IMF dat de huidige economische opleving vooral te danken is aan het vele krediet dat is verleend. Bedrijven met hoge schulden kunnen in de problemen komen als de rente stijgt.
Veel grote concerns zijn overgewaardeerd. Vaak gaat het om fusies door aandelenruil die zeepbel spat vroeg of laat toch uit elkaar met een zeer forse correctie op de effectenbeurzen.
Wil niet doemdenken maar toch ook niet blind staren op feiten die er wel zijn , en dat allemaal maakt de toekomst onzeker, als jan modaal heb je daar geen vat op maar de gevolgen kan je wel meetorsen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 aug 2019, 11:15

Er volgt met zekerheid een recessie. Alleen is het niet duidelijk wanneer die juist aanvangt. Het is (op kleinere tijdschaal) zoiets als 'wanneer krijgt Californië nog eens een reusachtige aardbeving?' ; die komt met zekerheid, maar wanneer?

Wanneer die yield curve negatief wordt, dan duurt het gewoonlijk nog meerdere maanden voordat de recessie officieel wordt, maar in de aanloop er naartoe, voelt men het al wel in de economie en de berichtgeving.
De grijze zones zijn recessies in de VS. De groene zone geeft de tijd aan tussen negatieve noteringen en de recessie.
Vandaag staan we op 0,01


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 aug 2019, 11:19

Dat is toch zeer dicht, veel moet er niet meer voorvallen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 aug 2019, 11:25

Klopt, maar het is ook 'de normale gang van zaken' , nietwaar? Maar het zal een periode worden waarin een aantal mensen hun reserves zullen moeten aanspreken.

Enkele duizenden jaren geleden schreef er eens iemand over 7 vette en 7 magere jaren.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

15 aug 2019, 11:50

Door een hint van een kennis die in een beleggingsclubje zit.
Verleden week woensdag al mijn Pricos aandelen van mijn pensioensparen verkocht.
Vrijdag was het al prijs Juist op tijd geweest. Er zijn er dus die veel op voorhand weten.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

15 aug 2019, 12:31

voorn schreef:
15 aug 2019, 11:50
Door een hint van een kennis die in een beleggingsclubje zit.
Verleden week woensdag al mijn Pricos aandelen van mijn pensioensparen verkocht.
Vrijdag was het al prijs Juist op tijd geweest. Er zijn er dus die veel op voorhand weten.
Wat een gouden zaak. De bank en de fiscus danken U. Om de winst volledig te maken, kunt gij het geld snel beleggen in goud. :D :D 8O

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

15 aug 2019, 13:45

Fazal schreef:
15 aug 2019, 12:49
Zou misschien nog zo geen slecht gedacht zijn!?

https://www.thebigsecretsofmoney.be/alg ... tegen-2020
Oppassen is de boodschap. In Amerika is er een onbetrouwbare poppenspeler aan het werk. Als hij onverwachts aan het verkeerde koordje trekt, keldert de goud prijs. Het zou niet de eerste keer zijn. 8O :roll:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 aug 2019, 14:46

Bijna alle overheidsobligaties geven negatief rendement: je gaat voor elke 100 euro die je vandaag uitleent, weliswaar 100 terugkrijgen, maar elk jaar ga je interest moeten betalen ipv te krijgen.

Een spaarboekje brengt niets op. Reken de inflatie erbij en je betaalt ook daar om je geld op een rekening te mogen zetten.

Goud brengt ook geen interest op, maar het heeft het voordeel dat het over langere periodes zijn waarde behoudt.

De goudmarkt is een kleine markt. Als maar 5% van de beleggers wat geld in die markt willen stoppen, dan schieten de prijzen omhoog. Laat staan dat er een paar grote jongens zouden in willen investeren.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Fazal

15 aug 2019, 18:05

De kannibaal schreef:
15 aug 2019, 13:45
Fazal schreef:
15 aug 2019, 12:49
Zou misschien nog zo geen slecht gedacht zijn!?

https://www.thebigsecretsofmoney.be/alg ... tegen-2020
Oppassen is de boodschap. In Amerika is er een onbetrouwbare poppenspeler aan het werk. Als hij onverwachts aan het verkeerde koordje trekt, keldert de goud prijs. Het zou niet de eerste keer zijn. 8O :roll:
Volledig akkoord, maar dat risico hebben we met aandelen en alle mogelijke andere investeringen toch ook ...!?
In ieder geval, ikzelf ga er mij niet aan wagen. We hebben dit idd al nog meegemaakt.
Ice

17 aug 2019, 15:50

voorn schreef:
15 aug 2019, 11:50
Door een hint van een kennis die in een beleggingsclubje zit.
Verleden week woensdag al mijn Pricos aandelen van mijn pensioensparen verkocht.
Vrijdag was het al prijs Juist op tijd geweest. Er zijn er dus die veel op voorhand weten.
Natuurlijk, dat is immers allemaal georkestreerd.
Maar de tijd is er nog niet rijp voor...die komt als het gemor en verzet bij de bevolking te groot wordt om nog in te dijken...dan hebben ze chaos nodig en afleiding van de politieke diefstal en het gegraai zodat de moegetergde en uitgeperste bevolking hun aandacht moet gaan naar overleven ipv naar de criminele roverheid.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

18 aug 2019, 11:10

Stel dat de ECB stopt het opkopen van obligaties. Veel bedrijven zijn verslaafd geraakt aan het goedkope geld. Die kraan gaat dicht. Dit houdt in dat de operationele winst onvoldoende is om aan de renteverplichtingen te voldoen. Laat staan dat ze hun schulden kunnen terugbetalen ,gevolg faillissementen .
logisch, vele bedrijven leven in een zeepbel,door dat goedkope geld leven ze in een euforie, maar geleend geld moet ook terug gegeven worden,maar ze geven de schuld die op hun eind datum loopt terug met nieuw geleend geld,en als de zeepbel barst zijn het de arbeiders die de pineut is.
Maar dat is niet alleen voor de bedrijven, maar zeker voor de landen, die geraken nu nog niet aan hun begroting evenwicht ondanks de steeds hogere belasting en accijns en het "gratis" geld, maar eens er op dat "gratis" geld intrest op betaald moet worden, dan komt heel de bevolking in de problemen,en dan krijgen de Griekse toestanden,waarvan de eerste maatregel is , het eigen geld dat op de bank staat,te beperken tot max ....200€ per week,die er mag afgehaald worden, en zeker de vermindering van het pensioengeld,want ze vinden dat de vergrijzing veel te veel kost.
Er is een slogan"lenen kost ook geld" maar daar de ECB lenen "gratis" maakt zijn ze dat uit het oog verloren.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 aug 2019, 11:46

Als gratis niet bestaat voor de kleine man dan ook niet voor grote jan

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 aug 2019, 12:53

Het geld is ook gratis voor de kleine man: wie een hyp. lening afsluit voor 10 jaar vast, betaalt nu 1,19%.
De inflatie is hoger dan die rentevoet en dus is de reële rente negatief.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 aug 2019, 12:55

E.T. schreef:
18 aug 2019, 11:46
Als gratis niet bestaat voor de kleine man dan ook niet voor grote jan
Gratis bestond toch niet! :wink: