De EU versus SPANJE

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

14 okt 2019, 20:20

Het Spaanse hooggerechtshof heeft de politieke mandatarissen uit Catalonië die ondertussen al reeds twee jaar in de nor zitten, bedacht met gevangenisstraffen van 10 tot 13 jaar. Aanklacht : het gebruik van overheidsmiddelen voor het organiseren van een referendum en opruiïng. Ik ben benieuwd hoe de EU hierop zal reageren. Dat het hier om een ordinair politiek proces gaat lijkt me vrij duidelijk. Het woord "rebellie" heeft men moeten schrappen uit de aanklacht omdat er geen geweld mee gepaard ging. Het geweld was er wel degelijk wel, maar werd uitgeoefend door "de goeien", zijnde de Spaanse politie.
Nu staat de EU steeds op de eerste rij om moord en brand te schreeuwen tegen de leiders van Polen, Hongarije en dergelijke omdat de mensen daar de verkeerde leiders kiezen in haar denkbeeld. In tegenstelling tot de EU-politiek om de grenzen wijd open te zetten voor alle miserie van de wereld, kiezen deze landen voor een logischer controle t.o.v. wie ze hun land binnenlaten. Curieus hoe ze nu zal reageren, ook omdat Spanje in de EU deel uitmaakt van de fractie waar ook de CD&V van wouter Beke zetelt.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

15 okt 2019, 09:39

Het is maar de vraag hoe ernstig je een referendum voor Catalaanse onafhankelijkheid moet nemen als maar 40% van de stemgerechtigden komt opdagen en er nogal met de pet gegooid werd met stemformulieren en procedures.
Dat anderzijds de straffen voor de Catalaanse politici buiten proportie zijn klopt uiteraard.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

15 okt 2019, 10:35

Indien er maar 40% van de kiesgerechtigden hun stem zouden hebben uitgebracht, heeft dat te maken met het uiteenmatrakken door de politie en de schrik hiervoor vanwege veel kiezers. Maar dit is niet de kwestie. De kwestie is dat de zware gevangenisstraffen niet alleen buiten proportie zijn zoals je terecht schreef, maar totaal ongegrond. Als je 13 jaar krijgt voor het organiseren van een referendum, dan zou je al levenslang moeten krijgen voor het stelen van een appelsien.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

15 okt 2019, 11:03

Inderdaad ja. Wat wij anderzijds weer vergeten is de recente geschiedenis van Spanje - een bloedige burgeroorlog, een keiharde dictatuur tot in 1975 en in 1981 nog een poging tot extreem-rechtse staatsgreep. De parlementaire democratie is in Spanje in wezen nog piepjong en ergens is het begrijpelijk dat pogingen tot afscheiding dan ook gezien worden als aantasting van die democratie en dus streng aangepakt worden.
Dat Catalonië verder een financiële melkkoe is voor Madrid is ook overduidelijk.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 okt 2019, 11:40

Die strafmaat staat gewoon in het Spaanse strafwetboek … Iedere Catalaan had moeten weten wat hem/haar te wachten stond 8)

Wat zou er in België staan op het organiseren van een referendum?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

15 okt 2019, 12:21

E.T. schreef:
Die strafmaat staat gewoon in het Spaanse strafwetboek … Iedere Catalaan had moeten weten wat hem/haar te wachten stond 8)
Op welk misdrijf is die strafmaat van toepassing als u zegt dat ze in het Spaanse strafwetboek staat?

1.- Hoe kan het ‘organiseren van een referendum zonder toelating van de centrale regering’ een misdrijf zijn als het in 2005 uit het strafwetboek gehaald werd ?
2.- Hoe kan men iemand veroordelen voor het ‘gebruik van overheidsgeld’ om dit referendum te organiseren als de oud-minister van financiën na het referendum zelf verklaart heeft dat er nooit één euro overheidsgeld gebruikt werd om het referendum te organiseren. Trouwens die oud-minister was een adept van de partij van Rajoy.
3.- Rebellie of opruiing dan maar gebruiken? Zoek de betekenis op en projecteer het op wat in Spanje nu gebeurd is.
Een politieke afrekening onder de paraplu van de EU.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

15 okt 2019, 14:17

E.T. schreef:
15 okt 2019, 11:40
Die strafmaat staat gewoon in het Spaanse strafwetboek … Iedere Catalaan had moeten weten wat hem/haar te wachten stond 8)

Aangezien Dicksy al gereageerd heeft met de argumentatie die ook ik van plan was te schrijven, kan ik mijn antwoord al achterwege laten. :wink:
Niettemin, zoals ik in de titel al aangaf, was ik benieuwd naar de reactie van de EU. Die is ondertussen bekend en wordt vandaag flink gehekeld door Jan Segers in HLN. Hij gebruikt identiek dezelfde voorbeelden als de mijne : (citaat) "Als de manier waarop Madrid de Catalanen bestraft een interne kwestie is, geldt dat dan voortaan ook voor Polen en Hongarije ? Schaam je, Spanje. Schaam je, Europa."
Overigens, hoe de term "opruiïng" in het Spaanse strafwetboek omschreven staat, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat dergelijke termen zeer ruim kunnen geïnterpreteerd worden door al dan niet rechtvaardige rechters. Een Noord-Koreaan of een Chinees die in het openbaar de wenkbrauwen durft fronsen bij een regeringsbesluit, riskeert als opruier in een "heropvoedingskamp" te belanden. Spanje begint in de buurt te komen.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

15 okt 2019, 17:02

E.T. schreef:
15 okt 2019, 11:40
Die strafmaat staat gewoon in het Spaanse strafwetboek … Iedere Catalaan had moeten weten wat hem/haar te wachten stond 8)
Helemaal akkoord.

Wat betreft Europa zie ik niet in wat die er mee te maken hebben.

Heel interessant vind ik ook: Catalaans nationalisme scheurt de samenleving

ter info: Uitspraak Spaans hooggerechtshof

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

15 okt 2019, 18:11

hovel schreef:
15 okt 2019, 17:02





Wat betreft Europa zie ik niet in wat die er mee te maken hebben.

Ter verduidelijking : Spanje ligt in Europa en is lid van de EU, ook wel eens Europa genoemd. Ondanks het feit dat de EU zich inderdaad best niet moeit met binnenlandse aangelegenheden van haar lidstaten, doet ze dit toch onophoudelijk met haar overkoepelende regeltjes en richtlijnen. Meer bepaald en in het bijzonder wanneer lidstaten niet exact handelen volgens haar smaak. (Lees ook hierboven)
Maar als Spanje op geweldloze betogers massaal begint te kloppen en hun politieke verkozenen groteske gevangenisstraffen oplegt, dan laat ze begaan. Ik hield dit nog bij hypocrisie maar professionele commentaarschrijvers hebben het over "Een schande". Maar iedereen is natuurlijk vrij om daar anders over te denken.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

15 okt 2019, 18:46

figarerro schreef:
Ondanks het feit dat de EU zich inderdaad best niet moeit met binnenlandse aangelegenheden van haar lidstaten
Uitgezonderd dan voor Hongarije en Polen. Daar moeien zij zich wel met binnenlandse aangelegenheden maar voor Spanje is dit een binnenlandse aangelegenheid waar ze zich niet in willen moeien. Probeer maar eens te volgen.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

15 okt 2019, 20:13

figaretto schreef:
15 okt 2019, 18:11
hovel schreef:
15 okt 2019, 17:02
Wat betreft Europa zie ik niet in wat die er mee te maken hebben.
Ondanks het feit dat de EU zich inderdaad best niet moeit met binnenlandse aangelegenheden van haar lidstaten, doet ze dit toch onophoudelijk met haar overkoepelende regeltjes en richtlijnen.
Europa moeit zich niet. De regeltjes en richtlijnen waar u het over heeft zijn door alle lidstaten samen afgesproken. Het is dan normaal dat iedereen zich houdt aan de door hun zelf afgesproken regels.
figaretto schreef:
15 okt 2019, 18:11
Maar als Spanje op geweldloze betogers massaal begint te kloppen ...
Het is misschien wel wat uit de hand gelopen. Anderzijds kan men ook stellen dat het uitgelokt is.
figaretto schreef:
15 okt 2019, 18:11
... en hun politieke verkozenen groteske gevangenisstraffen oplegt ...
Grotesk? Misschien zijn ze wel mild geweest. Het had veel erger gekund.
figaretto schreef:
15 okt 2019, 18:11
... dan laat ze begaan. Ik hield dit nog bij hypocrisie maar professionele commentaarschrijvers hebben het over "Een schande".
Ze kan en mag zich niet moeien! Interne aangelegenheid! Het zegt misschien meer over de objectiviteit van de zogenaamde professionele commentaarschrijvers.

De schande ligt volledig bij de separatisten.

Heb je dit gelezen? Catalaans nationalisme scheurt de samenleving

Ik kan me helemaal vinden in de uitdrukking geraffineerde propaganda uit Barcelona.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

15 okt 2019, 20:34

hovel schreef:
15 okt 2019, 17:02

Het is misschien wel wat uit de hand gelopen. Anderzijds kan men ook stellen dat het uitgelokt is.



Heb je dit gelezen? Catalaans nationalisme scheurt de samenleving

"Wat uit de hand gelopen", een mooi eufemisme.
En ja, ik las het artikel uit nrc.nl. Sta me toe te zeggen dat ik het zeer eenzijdig en tendentieus vind. Overigens de verwijzing naar Orwell is wel degelijk toepasselijk op de toestand. (citaat)
George Orwell, die als idealistische strijder in de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) aan het front stond, schreef geïnspireerd door zijn ervaringen met de communisten in Catalonië zijn Animal Farm. Dat boek is een parodie op de manipulatie van de massa door een kleine elite die alleen bezig is met hun eigen belang en niet met het gemeengoed. (einde citaat)
Is dit nu niet precies hoe de EU te werk gaat ?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

16 okt 2019, 19:21

De EU gaan vergelijken met het Stalinisme lijkt me toch wat overdreven :wink:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

17 okt 2019, 17:16

frits1955 schreef:
16 okt 2019, 19:21
De EU gaan vergelijken met het Stalinisme lijkt me toch wat overdreven :wink:
Noem het een zachte stalinisme, dat nijgt naar dictatuur........ :twisted:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

17 okt 2019, 18:21

Ik meen dat Spanje en ook de EU ( hun staten) de resoluties van de Verenigde Naties bijgetreden zijn. Hieronder deze bepalingen i.v.m. het zelfbeschikkingsrecht der volkeren.

Artikel 2 bepaalt dat alle volkeren het recht hebben op zelfbeschikking; door dat recht bepalen zij hun politieke status en streven zij economische, sociale en culturele ontwikkeling na.
Artikel 3 bepaalt dat politieke, economische, sociale en educatieve onvoorbereidheid nooit als een grond mogen dienen om de onafhankelijkheid uit te stellen.
Artikel 4 stelt dat elke gewapende actie of repressie tegen de afhankelijke volkeren zal moeten stoppen opdat ze hun onafhankelijkheid kunnen bereiken.[9]



Vrij duidelijk zou ik zeggen.