Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

25 okt 2019, 22:50

http://www.msn.com/nl-be/nieuws/nationa ... cid=ASUDHP

Blijkbaar is de huidige Vlaamse regering een regering van afschaffen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 okt 2019, 08:19

Geen enkel ander land deed dit op deze wijze.
Waar om zouden wij dat dan doen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

26 okt 2019, 09:11

voorn schreef:
Geen enkel ander land deed dit op deze wijze.
Waar om zouden wij dat dan doen.
Stemmetjes kopen van de verwende nesten. 🤔
Ice

29 okt 2019, 16:31

janieburton schreef:
25 okt 2019, 22:50
http://www.msn.com/nl-be/nieuws/nationa ... cid=ASUDHP

Blijkbaar is de huidige Vlaamse regering een regering van afschaffen.
Weet je waarom ze de subsidies voor elektrische wagens afschaffen?
Ze weten immers dat het onrealistisch en onbetaalbaar is, bovendien zouden de aanpassingen aan de hele infrastructuur klauwen belastinggeld kosten...bovenop de staatsschuld van 11 miljard € ... :roll:
Waarom denk je dat autofabrikanten nog steeds volop diesel- en benzinewagens blijven produceren? Die weten dat ook, alleen meten ze zich graag een groen imago aan en strijken intussen forse subsidies op waardoor ze ook nog eens de hoge milieu-boetes kunnen ontlopen.
Voor de productie van één elektrische wagen rijden we 8 jaar met een benzinewagen en dan heb je nog de schadelijke afval vd opgebruikte batterijen met beperkte duur van de elektrische wagen...

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

29 okt 2019, 17:04

Misschien denkt de regering dat het de moeite niet meer loont,voor de prijs van 2 e-bike's heeft men al een Renault(tje) :D
Nu nog genoeg stroom kunnen voorzien,en een speciale laadpaal , kwestie van er accijns op de stroom te heffen. :(
https://www.hln.be/auto/elektrische-ren ... ~a583f061/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

30 okt 2019, 11:11

Een elektrische auto is alles behalve milieuvriendelijk , en dan nog kinderarbeid voor de grondstoffen voor de batterij .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

31 okt 2019, 10:23

Slechts 25 procent van de Belgen overweegt nog een elektrische wagen te kopen, tegenover 35 procent 2,5 jaar geleden.
Prijs, autonomie en oplaadmogelijkheden zijn nog in de verste verten niet wat ze moeten zijn.
De premies voor elektrische wagens heeft men geschrapt omdat er dit jaar nog maar een kleine 500 personen beroep op gedaan hebben.
En onze politici kennende als er genoeg elektrische wagens zijn heffen ze er een belasting op .
Heb begin dit jaar een nieuwe wagen gekocht een benzinemodel na 30 jaar diesel te hebben gereden, ben aan het overwegen een diesel aan te schaffen van de nieuwste generatie die goedkoper is en minder vervuilt dan een elektrische.
Wat ook een rol speelt de steeds veranderende fiscaliteit waardoor er geen duidelijkheid is, en de overheid die daarbij massaal bedrijfswagens subsidieert met ONS belastinggeld.
Kortom is wat afstand ,trekkracht en( oplaadmogelijkheid) goed als stadswagen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

09 nov 2019, 18:13

Heb begin dit jaar een nieuwe wagen gekocht een benzinemodel na 30 jaar diesel te hebben gereden, ben aan het overwegen een diesel aan te schaffen van de nieuwste generatie die goedkoper is en minder vervuilt dan een elektrische.
Alleen hebben ze de diesel, al is die minder vervuilend als een benzine of een elektrische in het verdom hoekje geduwd ,en voor de elektrische hebben ze zelfs nog niet genoeg laadpalen, en ze weten nog niet wat ze met de mensen die zo een wagen kunnen kopen, maar die gewoon in een rijhuis wonen zonder garage,ze die moeten opladen.....
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

09 nov 2019, 18:39

Plus het brandgevaar van de batterijen.
Zelfs de brandweer krijgt zoiets moeilijk geblust.
En denk dan maar eens dat dat gebeurt in één v/d vele ondergrondse garages van appartementsgebouwen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

10 nov 2019, 15:02

De regering heeft de mond vol van milieu vriendelijke vervoers- normen, maar kijken niet verder dan hun neus lang is,en het enige dat ze interesseert is hun smoelenboek pagina ,de technologie van waterstof komt er aan
maar ze blijven hameren op de LEZ norm, omdat die veel geld opbrengt, zijn te traag om te investeren in laadpalen,weten niet wat doen voor al wie in een rijhuis woont.....(misschien een unieke parkeerplaats verkopen aan de eigenaar van een E-wagen...) ontkennen het gevaar van brand van een E-wagen,en of ze wel of niet mogen parkeren in een ondergrondse garage,ze zijn zoals altijd jaren achteruit,en willen het dan oplossen met gas en andere boeten,maar in Duitsland mag men wel zeggen dat ze vooruitziend zijn,die begrijpen dat niet de batterij E-wagen de toekomst is , maar de auto met de brandstofcel die met waterstof stroom maakt en zo de auto al tot 500 KM ver brengt.
http://www.fleetbydieteren.be/waterstof ... t/?lang=nl
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

16 nov 2019, 00:56

Waarschijnlijk heeft niet eenieder hier de behoefte gevoeld om zich over en onder wagens met een ontploffingsmotor te begeven in zijn jeugd ... ik wel. Zuivere interesse, meer moet je daar niet achter zoeken.
Het gaat mijn verstand te boven dat een elektrische wagen in fine meer zou moeten kosten als een benzine of dieselmotor wagen.
Wie het mij kan uitleggen ...graag!
Ice

16 nov 2019, 02:23

https://www.xandernieuws.net/algemeen/r ... et-e-auto/
Auto pilot faalt, vlammen tot aan de boomkruin
De 57 jarige Dominik Freymuth uit München was op 3 oktober met zijn Tesla S85D –aanschafprijs: meer dan € 100.000,- – onderweg naar Salzburg, toen hij vanwege een lichte verkoudheid een hoestbonbon uit het handschoenenkastje wilde pakken. Hij zette de Tesla op de auto-pilot, maar schrok zich een hoedje toen deze de auto al na enkele seconden op de tegenovergestelde rijbaan stuurde.

Freymuth rukte in paniek het stuur naar rechts, waardoor het voertuig met 60 km/uur tegen een boom botste. De auto vloog onmiddellijk in brand. Gelukkig schoot de 70 jarige automobilist Josef Blösl, die achter hem reed, te hulp. Toen hij het slachtoffer uit zijn auto wilde trekken volgde echter een grote knal, waardoor Freymuth even dacht dat zowel hij als zijn helper het niet zouden overleven.

Toch lukt het Blösl om hem eruit te halen. Met behulp van drie anderen die ook waren gestopt sleepten ze de zwaargewonde Freymuth bij de brandende Tesla vandaan. ‘En toen explodeerde er wéér iets,’ herinnert hij zich. De vlammen reikten tot aan de boomkruin.
Door de zware metalen in de accu kon de brandweer het wrak van zijn Tesla niet blussen, waardoor deze 72 uur in een speciale container met 11.000 liter water moest worden gedompeld. Dat water is nu zo vervuild, dat de verwerking ervan 250 euro per 1000 liter kost.

Nu kan hij niemand vinden die zijn Tesla wil bergen en slopen. ‘Niemand wil zijn vingers branden aan het bergen van een auto met een onvoorspelbare 600 kilo zware lithium-ion batterij erin,’ bericht de Oostenrijkse zender ORF.
https://www.xandernieuws.net/algemeen/v ... mment-9968
In heel Europa zijn er slechts twee bedrijven (een in Duitsland en een in België) die onbeschadigde accu’s deels (tot maximaal 70%) kunnen recyclen.
Het lithium in de accu’s kan in de praktijk echter niet worden verwerkt, omdat de kosten hiervan gigantisch zijn.
Beide bedrijven kunnen niet overweg met beschadigde accu’s, waar er ongetwijfeld veel meer van zullen komen naarmate er meer e-auto’s op de weg verschijnen en er meer ongelukken mee gebeuren.
E-auto’s veroorzaken nieuw milieuprobleem
Het lijkt er dan ook sterk op dat de samenleving door de almaar dwingender wordende omschakeling op e-auto’s al over een paar jaar – langer gaan de accu’s nl. niet mee - met een nieuw milieuprobleem wordt opgescheept.
Omdat de accu’s zo’n € 10.000,- kosten zal meteen de complete e-auto moeten worden afgeschreven, wat een bijkomend extra afval probleem veroorzaakt. Aangezien brandstof auto’s gemiddeld twee tot drie keer zo lang op de weg rijden, zijn die ook om deze reden veel duurzamer dan e-auto’s.

In de propaganda van overheid en media wordt ook altijd ‘vergeten’ het feit te melden dat er het equivalent van 80 tot 300 olievaten energie nodig is om een accu te maken die de energie van één zo’n vat kan leveren. Daarmee wordt de zogenaamde CO2 winst (voor zover die al van belang zou zijn) in één klap weggevaagd.
Het Internationale Energie Agentschap stelt dan ook dat het efficiënter maken van brandstof auto’s 300% meer energie zal besparen dan alle e-auto’s die in 2040 op de weg moeten rijden.

Alles pleit tegen de e-auto
Werkelijk alles pleit tegen de omschakeling op elektrische auto’s. Op het gebied van financiën (alleen al de accu van een e-auto kost meer dan € 10.000,-), economie, milieu/klimaat, technologie, verkeer, en dus ook veiligheid scoort de e-auto vergeleken met moderne brandstof auto’s (ook diesels) een zware onvoldoende, en is er voorlopig nog geen substantiële verbetering in zicht. Geen wonder dat in de meeste landen de verkopen maar niet op stoom willen komen, en torenhoge miljardensubsidies plus ‘zachte’ dwangmaatregelen nodig zijn om burgers zover te krijgen een peperdure potentiële rijdende bom aan te schaffen.

Stappenplan naar het einde van vrijheid van vervoer
Los van de klimaathype, waar fabrikanten en overheid flink aan verdienen, ligt een van de mogelijke doelen waarom e-auto’s dan toch zo gepromoot worden wat verder weg in de toekomst.
Het stappenplan dat moet leiden naar het einde van de vrijheid van vervoer voor het overgrote deel van het volk lijkt er ongeveer als volgt uit te zien:

* Zorg er met valse klimaatpropaganda en hoge subsidies voor dat een substantieel deel van de automobilisten met een e-auto de weg opgaat;

* Creëer op deze wijze een almaar groter wordend veiligheids- en verkeersprobleem omdat er steeds meer ernstige ongelukken gebeuren, en wegen urenlang moeten worden afgesloten vanwege accubranden en -explosies, die alleen tegen zeer hoge kosten kunnen worden geblust (om over de menselijke drama’s maar te zwijgen);

* Overtuig het volk ervan dat de wegen weer veiliger kunnen worden als zowel e-auto’s als bestaande brandstofauto’s verplicht auto-pilots krijgen die van buitenaf, door verkeerscentrales, worden aangestuurd; (/ en stel een datum waarop brandstofauto’s waarvan de eigenaar geen auto-pilot kan of wil bekostigen, geheel worden verboden);

* Zodra de overheid de totale controle over het wagenpark heeft overgenomen, worden stapsgewijs eisen gesteld aan het tijdstip dat u de weg opgaat, wáár u dat doet en met welke maximum snelheid, en de bestemming waar u naartoe wilt.

Al dit soort rasechte communistische planmaatregelen zullen worden gedaan in naam van de veiligheid, het spreiden van de verkeersdrukte, en ook energie besparing, omdat de elektrische infrastructuur bij lange na niet toereikend zal zijn om miljoenen auto’s (waarvan honderdduizenden gelijktijdig) 24/7 snel op te kunnen laden. Dat vergt een investering van tientallen miljarden euro’s – geld dat er niet is, en er gezien de aanstormende crisis nooit zal komen ook.
Knettergek zijn ze al bij onze noorderburen:
In Nederland wordt op snelwegen de maximumsnelheid van 100km/uur al ingevoerd met het valse voorwendsel van het klimaat....énkel overdág....'s nachts blijft 130km/uur gelden...deze maatregel zal de stikstof uitstoot verminderen met.....0,1% astemblieft..verwaarloosbaar dus...(ze gaan daar ook de boeren verhinderen om nog voedsel te verbouwen door de veestapel te halveren (koeien schijten teveel stikstof uit) om hongersnood te veroorzaken - vermeende crisissen volgen elkaar op: na CO2 nepcrisis de stikstof nepcrisis zelfs PFAS - dat is om de bouw/werkgelegenheid te kunnen saboteren - en natuurlijk de klimaatleugen..)
De NL politiek geeft hiermee ópenlijk toe dat het enkel draait om de bewegingsvrijheid voor de burger in te perken en uiteraard de PAKKANS te vergroten om nóg meer boetes te kunnen innen......ze geven hun volksverlakkerij dus ook nog zelf toe door enkel overdag de snelheid te beperken...
Voor hoeveel wedden we dat onze politiek, als eu-collega met NL, in ons apenland diezelfde maatregel van maximum 100km/uur op tafel zal gooien binnenkort en er dan nog zelfs voorstanders gaat voor vinden die graag in eigen vel snijden? :roll:

Voldoende uitleg, Paca?

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

16 nov 2019, 06:57

https://www.hln.be/in-de-buurt/zemst/am ... gle.com%2F

Amper drie weken na levering brandt hybride BMW van ruim 100.000 euro uit op parking gemeenteschool
Ook drie andere wagens zwaar beschadigd. Oorzaak nog niet gekend

In het Vlaams-Brabantse Eppegem bij Zemst is vanmiddag een splinternieuwe hybride BMW X5 45e van ruim 100.000 euro uitgebrand. De wagen – amper drie weken oud – stond geparkeerd op de parking van gemeenteschool De Waterleest. Ook drie andere wagens brandden uit. “Heel pijnlijk om mijn nieuwe wagen nu al te moeten verliezen”, zegt eigenaar Filip Vander Aerschot.


Moet je maar overkomen als eigenaar , plus andere mensen die daar ook op de plaats aanwezig waren .
Is toch teken dat er iets scheelt is wel niet de eerste en zal ook de laatste niet zijn .

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

16 nov 2019, 06:57

https://www.hln.be/in-de-buurt/zemst/am ... gle.com%2F

Amper drie weken na levering brandt hybride BMW van ruim 100.000 euro uit op parking gemeenteschool
Ook drie andere wagens zwaar beschadigd. Oorzaak nog niet gekend

In het Vlaams-Brabantse Eppegem bij Zemst is vanmiddag een splinternieuwe hybride BMW X5 45e van ruim 100.000 euro uitgebrand. De wagen – amper drie weken oud – stond geparkeerd op de parking van gemeenteschool De Waterleest. Ook drie andere wagens brandden uit. “Heel pijnlijk om mijn nieuwe wagen nu al te moeten verliezen”, zegt eigenaar Filip Vander Aerschot.


Moet je maar overkomen als eigenaar , plus andere mensen die daar ook op de plaats aanwezig waren .
Is toch teken dat er iets scheelt is wel niet de eerste en zal ook de laatste niet zijn .

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

30 nov 2019, 09:48

Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home