Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 mei 2020, 16:12

E.T. schreef:
Blijkbaar niet hé. Als je al begint door verschillende begrippen bewust door elkaar te mengen.
Een salariswagen krijg je in plaats van een loonsverhoging met alle gevolgen vandien ...
E.T. schreef gisteren, 11:21
Ik zal dan maar nogmaals reageren:
Niemand gaat met een salariswagen naar een klant of op herstelling .
Uit zijn interview, maar dat zal je over het hoofd gezien hebben:

Ik blijf achter de salariswagen staan omdat er voor veel scenario’s eenvoudigweg geen goed alternatief bestaat, zowel voor professionele als privéverplaatsingen.'

Zoals je ziet, domme mensen kunnen ook een bedrijf opstarten. Weer eentje die zich hopeloos belachelijk gemaakt heeft.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 mei 2020, 16:22

Een vertegenwoordiger die met zijn eigen wagen (want dat is een salariswagen) klanten gaat bezoeken is inderdaad zeer goed bezig ...

Het gaat mij helemaal niet over salariswagens op zich of over alternatieven daarvoor.
Ik kaart alleen de begripsvervuiling aan die hier steeds weer wederkeert.
Hopeloos misschien wel maar ik hou de discussie liever proper.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

08 mei 2020, 18:10

Een salariswagen krijg je in plaats van een loonsverhoging met alle gevolgen vandien ...
Ik vind een salaris wagen een pluspunt, daar kan een loonsverhoging niet tegen op,met een salariswagen moet men zich geen zorgen maken over tanken, onderhoud, verzekering winterbanden, of ruiten wissers, als men een loonsverhoging kiest, moet men zelf een auto kopen, dus voor de file is dat het zelfde, en al de kosten van de auto die dekken niet de onderhoud prijs van wat er op het einde van de maand in het zakje zit, en eens men het loon plafond overschrijd,telt dat ook niet meer mee voor het latere pensioen,wie een salaris auto kan krijgen heeft alleen maar voordeel.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 mei 2020, 18:16

Klopt helemaal Tokkio.

Wie een salaris auto kan krijgen heeft alleen maar voordeel.
Met de nadruk op wie.

De belastingbetaler betaald 8O
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

08 mei 2020, 18:24

Hoh, maar in 2027 zal een elektrische vééél goedkoper zijn dan wat je nu voor je Skoda hebt betaald ( en die zal niet moeten onderdoen voor wat je nu gewoon bent). :D Wacht maar af tot wanneer de Chinezen met hun elektrische wagens hier de markt komen overspoelen.
De chinezen zitten niet stil,en voor die prijs heeft men (soms) nog niet eens een E bik :mrgreen:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/citro-n- ... uwen-22934
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 mei 2020, 18:27

E.T. schreef:
Een vertegenwoordiger die met zijn eigen wagen (want dat is een salariswagen) klanten gaat bezoeken is inderdaad zeer goed bezig ...
‘Een bedrijfswagen of bedrijfsauto (ook wel firmawagen of salariswagen in België of auto van de zaak in Nederland) is een voertuig dat de werkgever gratis of tegen gunstige voorwaarden ter beschikking stelt van zijn werknemer.‘

Is toch proper of niet.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 mei 2020, 18:47

Oeps Wiki :P
Bedrijfswagen / Bedrijfsauto / Firmawagen / Salariswagen / Auto van de zaak ...
Blijf alle termen maar door elkaar halen Dicksy.

Zonder duidelijke definitie zijn alle argumenten voor en tegen waardeloos en verzand de hele discussie.

Tokkio heeft daarstraks een goede opsomming gegeven van de voordelen van het krijgen van een salariswagen, de nadelen zijn voor de belastingbetaler. We hebben het hier wel over zo'n twee miljard.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 mei 2020, 19:35

E.T. schreef:
E.T. schreef gisteren, 11:21
Ik zal dan maar nogmaals reageren:
Niemand gaat met een salariswagen naar een klant of op herstelling .
Oeps Wiki :P
Bedrijfswagen / Bedrijfsauto / Firmawagen / Salariswagen / Auto van de zaak ...
Blijf alle termen maar door elkaar halen Dicksy.
Zonder duidelijke definitie zijn alle argumenten voor en tegen waardeloos en verzand de hele discussie.
Tokkio heeft daarstraks een goede opsomming gegeven van de voordelen van het krijgen van een salariswagen, de nadelen zijn voor de belastingbetaler. We hebben het hier wel over zo'n twee miljard.

Discussie verzanden? Een bedrijfsleider die uw bewering weerlegt kent er niks van. 8O
Mocht u het ontgaan zijn, kijk eens wat u beweerde. En of het nu twee miljard kost en de belastingbetaler dat moet ophoesten is geweten. Daar ging het niet om.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 mei 2020, 20:02

Dicksy schreef:
08 mei 2020, 19:35
E.T. schreef:
E.T. schreef gisteren, 11:21
Ik zal dan maar nogmaals reageren:
Niemand gaat met een salariswagen naar een klant of op herstelling .
Oeps Wiki :P
Bedrijfswagen / Bedrijfsauto / Firmawagen / Salariswagen / Auto van de zaak ...
Blijf alle termen maar door elkaar halen Dicksy.
Zonder duidelijke definitie zijn alle argumenten voor en tegen waardeloos en verzand de hele discussie.
Tokkio heeft daarstraks een goede opsomming gegeven van de voordelen van het krijgen van een salariswagen, de nadelen zijn voor de belastingbetaler. We hebben het hier wel over zo'n twee miljard.

Discussie verzanden? Een bedrijfsleider die uw bewering weerlegt kent er niks van. 8O
Mocht u het ontgaan zijn, kijk eens wat u beweerde. En of het nu twee miljard kost en de belastingbetaler dat moet ophoesten is geweten. Daar ging het niet om.
Misschien is het dat net wat men met de "vergroening" wil bereiken. De staat kan dit niet blijven betalen, tenzij met nog meer belastingen. Een elektrische wagen is ook nog eens goedkoop in verbruik, en is dus een lagere kost voor de werkgever die een "laadkaart" i.p.v. een tankkaart ter beschikking stelt. Bedrijven genieten ook nog eens van lagere elektriciteitstarieven , en dus is het laden op het bedrijf ook nog eens extra goedkoper voor het bedrijf. Een elektrische wagen heeft nauwelijks onderhoud nodig, nogmaals een besparing voor het bedrijf. En ... de leasingsbedrijven die de wagens ter beschikking stellen kunnen eveneens een gunstige prijs afdingen bij de producent, dat maakt geen verschil uit met vroeger. Alles bij elkaar zijn dit kosten die niet meer als aftrekpost zullen ingebracht worden. Rest dan nog het CO2 uitstoot die sowieso naar beneden moet om Europese boetes te vermijden.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 mei 2020, 20:09

Fred1950 schreef:
Misschien is het dat net wat men met de "vergroening" wil bereiken.
Oeps, en ik dacht dat ze zoiets bedoelden, alles in het groen. :P :P
Afbeelding

of

Afbeelding

of


Afbeelding

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 mei 2020, 22:09

Dicksy schreef:
08 mei 2020, 19:35
Discussie verzanden? Een bedrijfsleider die uw bewering weerlegt kent er niks van.
Mocht u het ontgaan zijn, kijk eens wat u beweerde.
Een "bedrijfsleider" die blijkbaar het verschil niet wil kennen tussen de verschillende types zal daar door z'n boekhouder later wel op gewezen worden. Door bewust de term bedrijfswagen te gebruiken hoopt hij de negatieve connotatie die kleeft op salariswagen te omzeilen. Hij zit niet voor niks in de 'communicatie'

Ik weet wat ik beweerde maar je moet het wel willen lezen hé. Een collega hier gebruikt wel eens het gezegde van de bril en de kaars …
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 mei 2020, 22:50

E.T. schreef:
Dicksy schreef gisteren 12.10

Kristof De Roeck
De auteur is Managing Director van het communicatiebureau All Colors of Communication.

'Als bedrijfsleider van een jong communicatiekantoor met een 22-tal medewerkers, blijf ik achter de salariswagen staan. Meer nog, bij ons kan iedereen een salariswagen – ook wel bedrijfswagen genoemd -krijgen. Logisch voor diegenen die vaak de baan op moeten, maar dat is niet altijd de belangrijkste reden. De meeste medewerkers hebben een gezin, en stellen vroeg of laat vast dat een wagen onmisbaar is. Zelfs de grootste liefhebber van het openbaar vervoer merkt al snel dat de combinatie kinderen naar school brengen, naar het werk gaan, inkopen doen, kinderen van school ophalen en vervolgens na het eten naar de muziekschool of sporttraining brengen niet echt haalbaar is met alleen de bus of trein ter beschikking
Ik blijf achter de salariswagen staan omdat er voor veel scenario’s eenvoudigweg geen goed alternatief bestaat, zowel voor professionele als privéverplaatsingen.'
Door bewust de term bedrijfswagen te gebruiken hoopt hij de negatieve connotatie die kleeft op salariswagen te omzeilen. Hij zit niet voor niks in de 'communicatie'
Dat van die kaars en bril kan ik u inderdaad geen ongelijk in geven.
Einde discussie.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

09 mei 2020, 16:39

Tokkio heeft daarstraks een goede opsomming gegeven van de voordelen van het krijgen van een salariswagen, de nadelen zijn voor de belastingbetaler. We hebben het hier wel over zo'n twee miljard.
Voor wie een salariswagen mag gebruiken van de baas is er tevreden over,ons kleinkind is al aan haar derde bezig, ze mag er mee naar huis, maar ze moet er ook mee naar klanten,dus als ze dat met een eigen gekochte auto moet doen, komt ze er niet met die paar euros (bruto) die ze meer zou krijgen op het einde van de maand.
Het kan zijn dat de belasting betaler ervoor moet bijleggen,alhoewel bijleggen is het verkeerde woord, er vloeien minder belastingen naar de staat ,dan als ze kiest voor de optie geld,dan moet ze haar verplaatsingen met eigen wagen doen, en er ook nog eens meer belasting op betalen,en dat meer, is niet alleen op het loon, maar ze betaald dan ook de brandstof en het onderhoud uit eigen zak, en daar zit ook nog eens belasting in.
Dus een salaris wagen is een win win ,zowel voor de gebruiker en voor de werkgever,maar ze betalen wel belasting.
Maar als men dan leest de de grote bedrijven(de echte grote) amper 1,7% belasting betalen, en die zomaar 172 miljard kunnen doorsluizen naar belasting paradijzen, dan zijn die 2 miljard van de salariswagen gebruikers pinuts.
En als men dan nog ziet welk (salaris) wagenpark onze ministers hebben(en dat zijn geen fiatjes 500)en ze nog de beschikking hebben over een eigen chauffeur dan gun ik het iedereen die een salariswagen kan gebruiken voor zijn woon en werk verkeer.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 jul 2020, 11:33

Wil. schreef:
16 feb 2020, 10:17
Door de nieuwe inzichten die ik de laatste week heb verworven, voel ik de noodzaak om mijn vergelijkende tabel met de voor- en nadelen van de BEV (battery electric vehicle) bij te werken.

Afbeelding
Een recente evolutie die - indien bevestigd - heel wat bezwaren tegen elektrische auto's zal opzij schuiven:

Een batterij die een reikwijdte heeft van 2.000 km!

Deze batterij bevat 5 tot 8 keer meer energie voor hetzelfde gewicht.
De laadtijd zou 30 minuten bedragen (minimum-maximum) voor alweer 2.000 km.
De grondstoffen om ze te maken zouden goedkoop zijn (een lithium-zwavel accu).

Indien deze mooie vooruitzichten ook in de praktijk zullen blijken te kloppen, dan vallen alle nadelen (zie groene onderstrepingen in de tabel bovenaan) van de elektrische auto zo goed als weg.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

23 jul 2020, 17:03

Wil. schreef:
23 jul 2020, 11:33
Een batterij die een reikwijdte heeft van 2.000 km!

Deze batterij bevat 5 tot 8 keer meer energie voor hetzelfde gewicht.
De laadtijd zou 30 minuten bedragen (minimum-maximum) voor alweer 2.000 km.
Artikel is ondertussen 3 maand oud......
Bizar dat zo een innovatie nog niet in het grote nieuws beland is.......

Met een gemiddelde van 15Kwh/100Km betekent 2.000Km een batterij met een capaciteit van 300Kwh

Dat spel laden op een half uur ?
Als men een laadspanning van 400V neemt komt men nog altijd uit op een laadstroom van 750A.

Klinkt weinig realistisch......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier