Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 jul 2020, 20:23

Er zijn nog onopgeloste problemen met dat zwavelding. Het materiaal neemt in volume toe bij het laden, en dat veroorzaakt mechanische spanningen die op zijn beurt het vermogen van de cel doen afnemen. Men gebruikt ook puur Lithium als anode materiaal, en dat is zeer brandbaar.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4218301093

Een ander experiment gebeurt met lithium-titaan-oxide ( LTO ) dat het grafiet in klassieke Li-ion cellen zou vervangen. Die cellen hebben dan weeral het probleem dat ze kleine hoeveelheden waterstof en CO vrijgeven.

https://www.researchgate.net/profile/Xu ... spects.pdf ( en/of klik op "Download full-text PDF" )

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 jul 2020, 14:23

Daar heb ik ook aan gedacht, maar ja, die Chinese onnozelaars weten het weer beter, hé.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

24 jul 2020, 17:56

Een ander experiment gebeurt met lithium-titaan-oxide ( LTO ) dat het grafiet in klassieke Li-ion cellen zou vervangen. Die cellen hebben dan weeral het probleem dat ze kleine hoeveelheden waterstof en CO vrijgeven.
Deze batterijen hebben veel voordeel, het enige nadeel is het gewicht,misschien vinden ze een oplossing voor de E- voertuigen, maar als zonnepaneel thuisbatterij is het toekomst,doordat het grond materiaal vanadiu is en Dat is overal ter wereld te vinden .
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 40220.html
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

24 jul 2020, 18:26

tokkio schreef:
24 jul 2020, 17:56
Een ander experiment gebeurt met lithium-titaan-oxide ( LTO ) dat het grafiet in klassieke Li-ion cellen zou vervangen. Die cellen hebben dan weeral het probleem dat ze kleine hoeveelheden waterstof en CO vrijgeven.
Deze batterijen hebben veel voordeel, het enige nadeel is het gewicht,misschien vinden ze een oplossing voor de E- voertuigen, maar als zonnepaneel thuisbatterij is het toekomst,doordat het grond materiaal vanadiu is en Dat is overal ter wereld te vinden .
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 40220.html
Die "Vanadium" batterij is geen LTO batterij, het is niet eens een Lithium-ion batterij. Die batterij heeft zelfs een mechanische pomp nodig. https://en.wikipedia.org/wiki/Vanadium_redox_battery

Men gebruikt Vanadium in bepaalde types Li-ion batterijen ( LiVFePO4 ) maar dat is niet alom gebruikelijk, en Vanadium is ook niet echt overal te vinden. Wat Colruyt doet gaat een stille dood sterven. Dat soort batterijen hoort niet in een woning thuis, er bestaan betere alternatieven zoals het Lithium-ijzer-fosfaat type dat ook geen cobalt, nikkel en mangaan bevat.

LTO batterijen hebben wel een voordeel, namelijk dat men er heel sterke stroomsterktes kan uit halen, en dat men ze ook heel snel kan opladen. Voor E-voertuigen is dat interessant, maar voor thuisbatterijen heeft dat weinig zin omdat die altijd traag geladen en ontladen zullen worden. Men zou die LTO's best als kleine batterij kunnen gebruiken in draadloze werktuigen zoals boormachines waar men veel kracht van eist en die dan ook terug snel opgeladen kunnen worden. De nadelen ervan wegen dan ook niet zo erg door.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

21 nov 2020, 09:47

Fred1950 schreef:
24 jul 2020, 18:26

LTO batterijen hebben wel een voordeel, namelijk dat men er heel sterke stroomsterktes kan uit halen, en dat men ze ook heel snel kan opladen. Voor E-voertuigen is dat interessant,...
Enig idee waar de stroom vandaan gaat moeten komen om de E-voertuigen te laden?
Dat is nu nog niet zo'n groot probleem gezien het aantal E aangedreven wagens tot hiertoe een marginaal deel vertegenwoordigen van totale wagenpark ; maar men wil het snel laten, gaan in de UK zouden vanaf 2030 al geen voertuigen met verbrandingsmotoren mogen verkocht worden , is de infrastructuur daarvoor al voorzien?
In België zouden dat aan windmolens extra al zo'n + 3000 eenheden meer moeten zijn ofte zo'n 4 a 5 per gemeente..... zijn ze daar al mee bezig?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 nov 2020, 10:36

Paul Siemons schreef:
21 nov 2020, 09:47
Fred1950 schreef:
24 jul 2020, 18:26

LTO batterijen hebben wel een voordeel, namelijk dat men er heel sterke stroomsterktes kan uit halen, en dat men ze ook heel snel kan opladen. Voor E-voertuigen is dat interessant,...
Enig idee waar de stroom vandaan gaat moeten komen om de E-voertuigen te laden?
Uit de eigen zonnepanelen, eventueel opgespaard in thuisbatterijen.

Elektrische wagens worden ook zuiniger. De "oude" Renault Kangoo van SOF verbruikt 20 kWh/100km aan het stopcontact, de nieuwste ZOE doet het al met maar 15 kWh/100km ( ook gemeten aan het stopcontact ). Wat nu aan groene stroom in België wordt geproduceerd in zijn globaliteit volstaat om gans het Belgische wagenpark elektrisch te laten rijden. Snelladen is echter uit de boze, mensen gaan hun gedrag moeten aanpassen en gaan "langzaam" in daluren moeten opladen, bvb. aan 10-16 Ampere op 230 Volt. Het grootste probleem zal niet het gebrek aan stroom zijn, maar het opvangen van piekbelastingen. En daar wordt aan gewerkt door een "capaciteitstarief" in te voeren : hoe hoger de piekstroom is die je aan het net onttrekt, des te meer netvergoeding ga je betalen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 nov 2020, 11:05

Fred1950 schreef:
21 nov 2020, 10:36
Paul Siemons schreef:
21 nov 2020, 09:47
Fred1950 schreef:
24 jul 2020, 18:26

LTO batterijen hebben wel een voordeel, namelijk dat men er heel sterke stroomsterktes kan uit halen, en dat men ze ook heel snel kan opladen. Voor E-voertuigen is dat interessant,...
Enig idee waar de stroom vandaan gaat moeten komen om de E-voertuigen te laden?
Uit de eigen zonnepanelen, eventueel opgespaard in thuisbatterijen.

Elektrische wagens worden ook zuiniger. De "oude" Renault Kangoo van SOF verbruikt 20 kWh/100km aan het stopcontact, de nieuwste ZOE doet het al met maar 15 kWh/100km ( ook gemeten aan het stopcontact )
De nieuwe Kangoo: nog altijd 19,4 kWh/100km
De Zoe: 16,9 kWh
Afbeelding

Veel krachtige en grotere auto's zitten rond 20 kWh. Ik spreek uit ervaring: mijn plug-in hybride bmw gaat zelden onder 20 kWh.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

21 nov 2020, 12:18

Wil. schreef:
21 nov 2020, 11:05
Fred1950 schreef:
21 nov 2020, 10:36
Paul Siemons schreef:
21 nov 2020, 09:47



Veel krachtige en grotere auto's zitten rond 20 kWh. Ik spreek uit ervaring: mijn plug-in hybride bmw gaat zelden onder 20 kWh.
Amaai, toch minstens een 745, hoop ik. Welke schaal? 1:18 of 1:43. Schaal 1:1 hebben wij er ook zo een aantal bollen. Allemaal geleased aan ministers. Als ik naar mijn belastingbijdrage zie, een peperdure, haast onbetaalbare zaak. :D :)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 nov 2020, 12:41

Neen, kannibaal. Een mens moet een beetje modest blijven, nietwaar. Het is een 530e. De 7 is te groot, vind ik.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 nov 2020, 16:34

De Wever heeft weeral eens een hoofdvogel afgeschoten : "Als we de kerncentrales sluiten gaan we dure stroom uit Frankrijk moeten invoeren" ..... Maar ... die kerncentrales zijn reeds Franse Engie centrales, tiens, de winst vloeit al sowieso naar Frankrijk. Waarom zou die dan duurder worden ? Engie wil er trouwens graag vanaf geraken, de onderhoudskosten worden te groot.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

21 nov 2020, 17:36

Fred1950 schreef:
21 nov 2020, 16:34
De Wever heeft weeral eens een hoofdvogel afgeschoten : "Als we de kerncentrales sluiten gaan we dure stroom uit Frankrijk moeten invoeren" ..... Maar ... die kerncentrales zijn reeds Franse Engie centrales, tiens, de winst vloeit al sowieso naar Frankrijk. Waarom zou die dan duurder worden ? Engie wil er trouwens graag vanaf geraken, de onderhoudskosten worden te groot.
Natuurlijk, de koe is gemolken, geeft bijna geen melk meer, en dat beetje melk is dan nog zuur :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

22 nov 2020, 10:05

Zalig geschreven:

'Tinnes kortzichtigheid leidt tot blindheid. Want ter vervanging van de kerncentrales komen er CO2-producerende gascentrales. We lezen er alles over in de eerste editie van Tiny en het gasimperium. Het verhaal van hoe Tiny CO2-uitstoot financiert en van Bob De Bouwer een euromiljardair maakt. Een groen sprookje met een happy end voor Bob de Bouwer maar een cataclysme voor onze bankrekening. Ik volg niet meer. Om de CO2-uitstoot te verminderen moeten we massaal elektrische wagens kopen, die vervolgens rijden op elektriciteit opgewekt door gascentrales die onwezenlijk veel CO2-uitstoten. Het is alsof Magritte en Trump samen Utopia van Thomas More herschrijven.'

https://doorbraak.be/tinne-van-der-stra ... turmdrang/

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

22 nov 2020, 10:39

Er wordt zelfs beweerd dat de afgebroken kolencentrales minder CO2 uitstootten dan de gascentrales.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 11:05

Dicksy schreef:
22 nov 2020, 10:05
Zalig geschreven:

'Tinnes kortzichtigheid leidt tot blindheid. Want ter vervanging van de kerncentrales komen er CO2-producerende gascentrales. We lezen er alles over in de eerste editie van Tiny en het gasimperium. Het verhaal van hoe Tiny CO2-uitstoot financiert en van Bob De Bouwer een euromiljardair maakt. Een groen sprookje met een happy end voor Bob de Bouwer maar een cataclysme voor onze bankrekening. Ik volg niet meer. Om de CO2-uitstoot te verminderen moeten we massaal elektrische wagens kopen, die vervolgens rijden op elektriciteit opgewekt door gascentrales die onwezenlijk veel CO2-uitstoten. Het is alsof Magritte en Trump samen Utopia van Thomas More herschrijven.'

https://doorbraak.be/tinne-van-der-stra ... turmdrang/
Perfecte zever :lol: Het rendement van een gascentrale is stukken hoger dan van een fossiel wagen op het gebied van het opwekken van energie. Dus, een auto die op gas rijdt stoot meer CO2 uit dan een gascentrale voor het hetzelfde pakketje energie als resultaat. Een elektrische wagen heeft een rendement dat drie keer groter is dan een fossiel geval dat op gas rijdt. Al bij mekaar kan je stellen dat een elektrische wagen die op stroom van een gascentrale rijdt vier keer minder CO2 uitstoot dan een wagen op gas uit dezelfde klasse.

Wie die bovenstaande tekst geschreven heeft is dus een dwarsligger die niet weet waar de treinsporen liggen. :lol:

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

22 nov 2020, 11:18

Fred1950 schreef:
22 nov 2020, 11:05

Perfecte zever :lol: Het rendement van een gascentrale is stukken hoger dan van een fossiel wagen. Dus, een elektrische auto die rijdt op gascentrale stroom stoot minder CO2 dan zijn fossiel broertje, ook al omdat het rendement van een elektrische wagen drie keer groter is dan van een fossiel geval.
Droom verder....

Nieuwe studie stelt dat elektrische wagen hogere CO2-uitstoot heeft dan dieselwagen

Elektrische auto's verlichten de Duitse klimaatbalans enkel op papier. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens.

https://www.hln.be/auto/nieuwe-studie-s ... ~a34a5fe6/