Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 12:26

Paul Siemons schreef:
22 nov 2020, 11:18
Fred1950 schreef:
22 nov 2020, 11:05

Perfecte zever :lol: Het rendement van een gascentrale is stukken hoger dan van een fossiel wagen. Dus, een elektrische auto die rijdt op gascentrale stroom stoot minder CO2 dan zijn fossiel broertje, ook al omdat het rendement van een elektrische wagen drie keer groter is dan van een fossiel geval.
Droom verder....

Nieuwe studie stelt dat elektrische wagen hogere CO2-uitstoot heeft dan dieselwagen

Elektrische auto's verlichten de Duitse klimaatbalans enkel op papier. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens.

https://www.hln.be/auto/nieuwe-studie-s ... ~a34a5fe6/
Dat is een heel oud artikel dat al lang achterhaald is. Als ik me niet vergis is HIER in deze topic al over gediscussieerd geweest, en aangezien de pastoor ook geen twee keer voor hetzelfde geld preekt ga ik er ook geen aandacht meer aan besteden. Ik meen me alleen te herinneren dat er van alles bij werd gesleurd dat niet correct is, en dat andere zaken niet in beschouwing werden genomen (*). De productie van de batterijen kent ook een evolutie en die wordt met de dag milieuvriendelijker, dus in die richting moet men het al niet meer gaan zoeken.

(*) o.a. aardolieproductie, transport, raffinage tot dieselbrandstof en dan nog eens transport van die dieselbrandstof tot aan de pomp.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

22 nov 2020, 12:33

Van de dieselbrandstof blijft niks over dan CO2 en stof.
Van een elektrische auto blijven de batterijen te vernietigen.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

22 nov 2020, 12:33

Lees dit eens , een ev zal nooit klimaat neutraal zijn .

https://www.climategate.nl/2020/10/elek ... oorbeelden
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 12:39

voorn schreef:
22 nov 2020, 12:33
Van de dieselbrandstof blijft niks over dan CO2 en stof.
Van een elektrische auto blijven de batterijen te vernietigen.
De batterijen gaan al minstens 10 jaar mee en zijn voor 80% recycleerbaar. Zoals het er nu aan toe gaat, gaat elke auto ook maar 10 jaar mee, en die wordt dan ook gerecycleerd aan een nog lager percentage.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 22 nov 2020, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 12:47

audibac schreef:
22 nov 2020, 12:33
Lees dit eens , een ev zal nooit klimaat neutraal zijn .

https://www.climategate.nl/2020/10/elek ... oorbeelden
Idem fout zoals ik hierboven heb aangehaald.

1/ een fossiele wagen gebruikt 3 x maal meer kWh/100km "aan de pomp" dan een elektrisch geval. Een idem categorie fossiele wagen verbruikt ongeveer 60-70 kWh/100km aan benzine of diesel.

2/ er wordt helemaal niet gesproken over hoeveel kWh er verbruikt wordt en hoeveel CO2 er geproduceerd wordt bij de aanmaak van benzine of diesel vanaf het moment dat de aardolie uit de bron komt tot wanneer de benzine of diesel zich in het pompstation bevindt.

nota bene : NIETS dat ooit vervaardigd wordt is CO2 neutraal, zelfs het bakken van uw brood niet. Wat men wel moet bereiken is dat éénmaal dat iets geproduceerd is , het nadien geen CO2 meer produceert en ook nog eens héél lang meegaat zonder herstelling en vervanging. Dat is het geval met zonnepanelen en elektrische wagens als je die wagens ook nog eens uitsluitend met de zonnepaneelstroom kan laten rijden.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

22 nov 2020, 13:08

Zonnepanelen zijn ook niet co2 neutraal , juist zoals die stomme windmolens , als al u stroom van zonnepanelen en windmolens moet komen , dan gaat België heel vol liggen en ge gaat nog niet genoeg stroom hebben om iedereen te voorzien , zonder te spreken van de recyclage achteraf .Maar zonder co2 geen leven hé want dat is een levensgas nietwaar .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

22 nov 2020, 13:13

Fred1950 schreef:
22 nov 2020, 12:39
voorn schreef:
22 nov 2020, 12:33
Van de dieselbrandstof blijft niks over dan CO2 en stof.
Van een elektrische auto blijven de batterijen te vernietigen.
De batterijen gaan al minstens 10 jaar mee en zijn voor 80% recycleerbaar. Zoals het er nu aan toe gaat, gaat elke auto ook maar 10 jaar mee, en die wordt dan ook gerecycleerd aan een nog lager percentage.
En hoeveel CO² produceert zo'n batterij-recyclage ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

22 nov 2020, 13:19

Fred1950 schreef:
22 nov 2020, 12:47
nota bene : NIETS dat ooit vervaardigd wordt is CO2 neutraal, zelfs het bakken van uw brood niet. Wat men wel moet bereiken is dat éénmaal dat iets geproduceerd is , het nadien geen CO2 meer produceert en ook nog eens héél lang meegaat zonder herstelling en vervanging. Dat is het geval met zonnepanelen en elektrische wagens als je die wagens ook nog eens uitsluitend met de zonnepaneelstroom kan laten rijden.
Begin dan zelf eens met zonnepanelen te leggen hé schone...... :roll:

In de winter ga je niet ver met uw bakske bollen zenne......
Als een gemiddelde installatie van 5 kva gemiddeld tussen de 5 & 10 kWh per dag produceert mag je content zijn.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 13:25

audibac schreef:
22 nov 2020, 13:08
Zonnepanelen zijn ook niet co2 neutraal , juist zoals die stomme windmolens , als al u stroom van zonnepanelen en windmolens moet komen , dan gaat België heel vol liggen en ge gaat nog niet genoeg stroom hebben om iedereen te voorzien , zonder te spreken van de recyclage achteraf .Maar zonder co2 geen leven hé want dat is een levensgas nietwaar .
Ge begrijpt het niet .... Hier komt het erop aan : "Wat men wel moet bereiken is dat éénmaal dat iets geproduceerd is , het nadien geen CO2 meer produceert en ook nog eens héél lang meegaat zonder herstelling en vervanging."

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

22 nov 2020, 13:38

Fred1950 schreef:
22 nov 2020, 12:39
voorn schreef:
22 nov 2020, 12:33
Van de dieselbrandstof blijft niks over dan CO2 en stof.
Van een elektrische auto blijven de batterijen te vernietigen.
De batterijen gaan al minstens 10 jaar mee en zijn voor 80% recycleerbaar. Zoals het er nu aan toe gaat, gaat elke auto ook maar 10 jaar mee, en die wordt dan ook gerecycleerd aan een nog lager percentage.
Het is verkeerd om de levensduur van een batterij uit te drukken in jaren. Elke batterij wordt ontworpen voor een aantal ontladingscycli. Voor een UPS geeft men 10 jaar levensduur op, maar de meeste batterijen geven de geest na 2 jaar. Ze kunnen uiteraard langer gebruikt worden, maar ze hebben een menselijk gedrag, hoe ouder, hoe minder de prestaties. De ontladingscycli worden bovendien sterk beïnvloed door de laadprocedure en vooral de kwaliteit van de aangeboden netspanning. De restlading, de dieptelading, maar vooral de harmonische vervorming van het net zullen sterk knabbelen aan het aantal vooropgestelde ontladingscycli.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 14:11

De manier van laden is inderdaad heel belangrijk, belangrijker dan het aantal laadcycli. Als je de batterij van een elektrische wagen nooit volledig vollaadt ( tot bvb. 80 % ) en nooit volledig leeg rijdt ( tot bvb. 25 % ) is die praktisch onverslijtbaar. Het is ook belangrijk om "traag" te laden, ideaal zelfs maar aan 10 ampere bij 230 Volt. De netspanning of wat er ook op het net gebeurt speelt geen rol. Die wisselspanning wordt in gelijkspanning omgezet en al wat er fout loopt op het net wordt weggefilterd door de electronica. De batterijen van een elektrische wagen vergelijken met een UPS gaat niet op. In de oude UPS's zitten meestal nog loodaccu's en die gaan inderdaad maar enkele jaren mee.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 14:14

Charlie Maru schreef:
22 nov 2020, 13:13
Fred1950 schreef:
22 nov 2020, 12:39
voorn schreef:
22 nov 2020, 12:33
Van de dieselbrandstof blijft niks over dan CO2 en stof.
Van een elektrische auto blijven de batterijen te vernietigen.
De batterijen gaan al minstens 10 jaar mee en zijn voor 80% recycleerbaar. Zoals het er nu aan toe gaat, gaat elke auto ook maar 10 jaar mee, en die wordt dan ook gerecycleerd aan een nog lager percentage.
En hoeveel CO² produceert zo'n batterij-recyclage ?
Men hoeft die niet meteen te recycleren, eerder te "reviseren". Men vervangt versleten cellen door nieuwe en herstelt de elektronica erin als er iets fout mee is. Zolang er cellen en onderdelen voor verkrijgbaar zijn kan die eeuwig blijven leven. :)

( p.s. hoe zou jij kunnen weten of ik al dan niet zonnepanelen heb liggen :roll: )

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

22 nov 2020, 14:28

Maar wie heeft er 30.000€ over voor een kleine wagen?
Of wie heeft zoveel pingping ping?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 14:32

voorn schreef:
22 nov 2020, 14:28
Maar wie heeft er 30.000€ over voor een kleine wagen?
Of wie heeft zoveel pingping ping?
Sommigen zijn al tweedehands voor 5000 Euro te krijgen. En aangezien daar amper iets kapot aan kan gaan zijn dat telkens top okazies.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

22 nov 2020, 14:36

En waarom zijn die dan al occasie?