Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 15:02

voorn schreef:
22 nov 2020, 14:36
En waarom zijn die dan al occasie?
Omdat fanaten een grotere, snellere , en één met een grotere actieradius willen. :wink:

Er zijn heel bedrijven die een elektrische wagen aankochten, puur om zich als "groen" te profileren.

In een elektrische wagen steekt ook nog een klassieke 12 Volt accu voor de boordcomputer , lichten , enz ... en mijn garagist heeft ooit die batterij moeten gaan opladen omdat dergelijke wagen een paar jaar zonder rijden had stilgestaan. Als met de wagen niet gereden wordt en/of niet opgeladen wordt, ontlaadt die 12 Volt batterij stilletjes aan door de electronica die steeds aangeschakeld blijft ( denk aan het op afstand openen en sluiten van deuren ).

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

22 nov 2020, 15:05

voorn schreef:
22 nov 2020, 14:28
Maar wie heeft er 30.000€ over voor een kleine wagen?
Of wie heeft zoveel pingping ping?
Ik vraag mij dat ook af collega. Op het net kan men dan de Top 10 vinden van de elektrische wagens met de grootste waardevermindering na 3 jaren. Van de 30.000 Euro blijft er dan nog amper 26% over, 625 Euro per maand aan kapitaal alleen dat verdampt, en dan heeft men nog geen km gereden. Het is niet meer aan mij om een planning te maken voor de toekomst, maar de lonen gaan spectaculair moeten stijgen of de economie drastisch moeten krimpen, want anders heeft de jeugd dringend nood aan een generatie ezeltjes die dagelijks een flinke portie Euro's kunnen schijten.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

22 nov 2020, 16:43

Een kennis van mij heeft voor 33.000 Euro, een elektrisch wagentje van het merk Honda gekocht, en hij zit nu al in de penarie. De actieradius van dat ding is hooguit 175 km. Hij heeft al meer geladen dan gereden. :mrgreen:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

22 nov 2020, 16:52

Fred1950 schreef:
22 nov 2020, 14:14
Charlie Maru schreef:
22 nov 2020, 13:13
Fred1950 schreef:
22 nov 2020, 12:39

De batterijen gaan al minstens 10 jaar mee en zijn voor 80% recycleerbaar. Zoals het er nu aan toe gaat, gaat elke auto ook maar 10 jaar mee, en die wordt dan ook gerecycleerd aan een nog lager percentage.
En hoeveel CO² produceert zo'n batterij-recyclage ?
Men hoeft die niet meteen te recycleren, eerder te "reviseren". Men vervangt versleten cellen door nieuwe en herstelt de elektronica erin als er iets fout mee is. Zolang er cellen en onderdelen voor verkrijgbaar zijn kan die eeuwig blijven leven. :)

( p.s. hoe zou jij kunnen weten of ik al dan niet zonnepanelen heb liggen :roll: )
Kom....kom....Fred.....
Eerst is"t recycleren, daarna reviseren..... wat is't nu feitelijk ?
Je gaat er de klemmen een beetje van opblinken zeker?


Zoals kannibaal hierboven al schreef:
De levensduur van een batterij wordt grotendeels bepaald door het aantal oplaad/ontlaadcycli.

versleten cellen vervangen door nieuwe....? dus een batterij met den helft nieuwe cellen en den helft oude...?
Dat is alléén maar een "BRICOLEUR" waardig Fred.
Fred1950 schreef:
22 nov 2020, 14:14
( p.s. hoe zou jij kunnen weten of ik al dan niet zonnepanelen heb liggen :roll: )
Alzheimer Fred ? :roll: :roll:

viewtopic.php?p=4853563&sid=5dd0adcebea ... a#p4853563
Fred1950 schreef:
04 okt 2020, 10:10
Ik ? Ik heb geen zonnepanelen liggen ( en wil die trouwens niet meer .... )
Niet meer willen....? je hebt die dan waarschijnlijk ook nooit gehad.

Doe de mensen hier eens een plezier Fred.....
Stap nu uiteindelijk eens uit uwe fantasie-bubbel. :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

22 nov 2020, 17:05

Vergeet die electrische wagens. Waar gaan we de stroom vandaan halen. ?????????? Paard en kar ja............en de rest te voet en met de fiets.
De zon is gratis voor iedereen

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

22 nov 2020, 17:07

N'n elektrische :lol:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 17:21

Charlie Maru schreef:
22 nov 2020, 16:52
Fred1950 schreef:
22 nov 2020, 14:14

( p.s. hoe zou jij kunnen weten of ik al dan niet zonnepanelen heb liggen :roll: )
Alzheimer Fred ? :roll: :roll:
......
.......
Eerst is"t recycleren, daarna reviseren..... wat is't nu feitelijk ?
Je gaat er de klemmen een beetje van opblinken zeker?
Ah ja , ik onthoud alleen maar belangrijke bijdragen, en niet wat ik aan iedereen al geantwoord heb. :D

Recycleren of reviseren ? Beide. Alleen de celletjes moeten gerecycleerd worden, de doos en de elektronica die er in zit helemaal niet, tenzij de defecte elektronica die er in zit. Hoeveel GSM's heb jij al "versleten" en laten recycleren op 10 jaar tijd ? Het is niet een alles of niets verhaal en het geheel is van betere kwaliteit dan de consumenten elektronica. Je vergelijkt blijkbaar dergelijke batterij met een klassieke 12 Volt uit je wagen. Die "opblinkbare" klemmen ga je bij een accupack van een elektrische wagen niet terug vinden.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 17:27

E.T. schreef:
22 nov 2020, 17:07
N'n elektrische :lol:
vélo bedoel je. :) En welja, die batterijen ervan zijn van hetzelfde type dat in elektrische wagens steken, en toch zijn er bij die na 5 jaar er de brui aan geven. Dat komt omdat de elektronica errond zeer goedkoop is opgebouwd, en die niet belet dat de cel compleet ontladen geraakt of het overladen slecht bewaakt. Een li-ion cel die totaal leegloopt is onherroepelijk verloren.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

22 nov 2020, 17:29

het nadien geen CO2 meer produceert en ook nog eens héél lang meegaat zonder herstelling en vervanging.
Enn EV blijft altijd C0² verbruiken , als die aan de laatpaal hangt, daar in het beste geval er maar 15% groene stroom is en de andere 85% van vervuilende centrales komen,men al minstens 50 zonnepanelen moet leggen om de EV ,op te laden, en ondertussen nog genoeg stroom voor het huishouden over heeft,daar kan maar 1% van de huizen aan voldoen,en men focust op het verminderen van de C0²,maar er komt meer C0² vrij door bosbranden, vulkaanuitbarsting, houtkachels ,BBQ, scheepvaart,ezv vrij dan door de auto's die op benzine rijden, want diesels stoten geen Co2 uit.
Verder zijn al die rapporten die ze vrijgeven over de EV's niet de echte werkelijkheid, dus ze geven valse informatie,en ook door het feit dat ze wel 1 miljoen auto's mogen maken, maar er maar een half miljoen voor gerekend worden, , als ze er 250 duizend EV's voor in de plaats zetten, ze geloven hun eigen leugens nog, en de wereld heeft nog nooit C0² neutraal geweest, zelfs niet als ze met paard en kar reden.
Het enige dat ze willen is dat de arbeider, terug te voet gaat, en dat de rijke de autostrade voor hun alleen hebben met hun tesla's...........
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 17:39

tokkio schreef:
22 nov 2020, 17:29
het nadien geen CO2 meer produceert en ook nog eens héél lang meegaat zonder herstelling en vervanging.
Enn EV blijft altijd C0² verbruiken , als die aan de laatpaal hangt, daar in het beste geval er maar 15% groene stroom is en de andere 85% van vervuilende centrales komen,men al minstens 50 zonnepanelen moet leggen om de EV ,op te laden, en ondertussen nog genoeg stroom voor het huishouden over heeft,daar kan maar 1% van de huizen aan voldoen,en men focust op het verminderen van de C0²,maar er komt meer C0² vrij door bosbranden, vulkaanuitbarsting, houtkachels ,BBQ, scheepvaart,ezv vrij dan door de auto's die op benzine rijden, want diesels stoten geen Co2 uit.
Verder zijn al die rapporten die ze vrijgeven over de EV's niet de echte werkelijkheid, dus ze geven valse informatie,en ook door het feit dat ze wel 1 miljoen auto's mogen maken, maar er maar een half miljoen voor gerekend worden, , als ze er 250 duizend EV's voor in de plaats zetten, ze geloven hun eigen leugens nog, en de wereld heeft nog nooit C0² neutraal geweest, zelfs niet als ze met paard en kar reden.
Het enige dat ze willen is dat de arbeider, terug te voet gaat, en dat de rijke de autostrade voor hun alleen hebben met hun tesla's...........
Ik schreef het al, ge moet die EV laden met je zonnepaneelstroom. :D Gemiddeld rijdt men 50 km per dag en dat doe je met 10 kWh. Om die 10 kWh per dag te produceren heb je geen 50 zonnepanelen nodig. Van zodra de ontwikkelingskosten betaald zijn wordt een elektrische auto goedkoper dan een klassieke. Die is immers veel eenvoudiger en gemakkelijker te produceren met een pak minder aan onderdelen. En vergeet ook niet : géén onderhoudskosten en slechts 5 Euro/100km aan verbruik.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

22 nov 2020, 21:54

Toch tof zo'n elektrische koekedoos....... :mrgreen: :mrgreen:
Toch niet bij de Fred langsgeweest voor het vervangen van versleten accucellen ?

https://www.hln.be/bizar/brandende-accu ... ~a83114b0/

https://www.hln.be/auto/elektrische-aut ... ~aa3d1c08/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 nov 2020, 22:24

Charlie Maru schreef:
22 nov 2020, 21:54
Toch tof zo'n elektrische koekedoos....... :mrgreen: :mrgreen:
Toch niet bij de Fred langsgeweest voor het vervangen van versleten accucellen ?

https://www.hln.be/bizar/brandende-accu ... ~a83114b0/

https://www.hln.be/auto/elektrische-aut ... ~aa3d1c08/
Pas maar op dat je Smartphone of GSM ook niet eens een keer in brand vliegt, daar zitten hetzelfde type li-ion batterijen in zoals in EV's :mrgreen:

Veel , neen , alles hangt af van de ingenieurs die de electronica ervan errond ontwikkelen.

Bij de eerste link is te zien dat de Tesla S die fameuze ronde pilles ( 18650 formaat ) gebruikt. Die worden nu niet meer gebruikt omdat die te veel plaats innemen wegens de ronding. Nu gebruikt men "pouch" cellen. Die worden gemaakt uit verschillende op mekaar geperste vellen met elk hun chemische samenstelling om zo de anode en kathode te vormen. Die vellen knipt men in stukken en vouwt men tezamen tot iets van platte vorm. In de eerste Tesla's zaten meer dan 7000 van die 18650 ronde pilles, verticaal geplaatst en verspreid over de ganse bodem van de wagen. In de meeste wagens van tegenwoordig steken tussen de 200 en 400 "pouch" cellen met elk een veel grotere capaciteit ( Ah waarde ). Dat bespaart volume en gewicht.
Ice

23 nov 2020, 13:46

Fred1950 schreef:
22 nov 2020, 22:24
Pas maar op dat je Smartphone of GSM ook niet eens een keer in brand vliegt, daar zitten hetzelfde type li-ion batterijen in zoals in EV's :mrgreen:

Veel , neen , alles hangt af van de ingenieurs die de electronica ervan errond ontwikkelen.
......
Neen, je pouch cellekes of batterijkes hebben er niks mee te maken, het gaat hierover:
Idefix schreef:
22 nov 2020, 17:05
Vergeet die electrische wagens. Waar gaan we de stroom vandaan halen. ?????????? Paard en kar ja............en de rest te voet en met de fiets.
Het probleem is niet de technologie van elektrisch rijden maar de de stroom óm elektrisch te kúnnen rijden.... :roll:
Weer naast de hele kwestie blijven lullen om reclame te maken voor elektrisch rijden terwijl er om te beginnen al niet genoeg elektriciteit zal zijn... :P

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 nov 2020, 14:11

Ice schreef:
23 nov 2020, 13:46
.....
Het probleem is niet de technologie van elektrisch rijden maar de de stroom óm elektrisch te kúnnen rijden.... :roll:
Weer naast de hele kwestie blijven lullen om reclame te maken voor elektrisch rijden terwijl er om te beginnen al niet genoeg elektriciteit zal zijn... :P
Als ge kans de topic herleest zou je al moeten weten dat dit geen echt probleem zal zijn. Het motto is : "laad 's nachts op aan een lage stroomsterkte" ( of laad overdag in 't weekend op als ge zonnepanelen liggen hebt ) ... Er is echt wel stroom genoeg hoor, sommige landen hebben er zelfs te veel van ....
Ice

23 nov 2020, 15:17

Fred1950 schreef:
23 nov 2020, 14:11
Ice schreef:
23 nov 2020, 13:46
.....
Het probleem is niet de technologie van elektrisch rijden maar de de stroom óm elektrisch te kúnnen rijden.... :roll:
Weer naast de hele kwestie blijven lullen om reclame te maken voor elektrisch rijden terwijl er om te beginnen al niet genoeg elektriciteit zal zijn... :P
Als ge kans de topic herleest zou je al moeten weten dat dit geen echt probleem zal zijn. Het motto is : "laad 's nachts op aan een lage stroomsterkte" ( of laad overdag in 't weekend op als ge zonnepanelen liggen hebt ) ... Er is echt wel stroom genoeg hoor, sommige landen hebben er zelfs te veel van ....
Genoeg stroom?
Ah, daarom waarschuwt de roverheid al zo vaak de afgelopen jaren voor black-outs door tekorten en betalen we steeds méér aan stroom omdat deze basisbehoefte schaars wordt? :P of zitten ze dan weer te liegen? :twisted:
Zou bij overvloed aan stroom de prijs dan niet eerder spotgoedkoop moeten zijn? :P