Dit klopt niet!
Hoezo natuurlijk niet?? Het was toch duidelijk de schuld van degene op de voorrangsweg?
Of was de snelheid dan toch irrelevant want het kon ook gebeurd zijn aan 70km/uur door verkeerde inschatting en door inbreuk op het recht van voorrang?
Is dat nog rechtspraak??
Op onbewezen, theoretische veronderstelling van snelheid de schuldvraag baseren door de FEITEN en oorzaak door inbreuk op voorrang en gebrek aan inschattingsvermogen te negeren?
Komaan, dan kunnen we al de wetten wel in de vuilbak kieperen want dan geldt geen enkele wet nog als rechters hun oordeel over de schuldvraag baseren op veronderstellingen die mogelijk, misschien, waarschijnlijk, theoretisch, de oorzaak zouden kunnen geweest zijn.
Dan kun je evengoed zeggen: als het slachtoffer net op dat moment niet op de baan was geweest en thuis in de zetel zat, dan was er niks gebeurd...dat is even absurd.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Je leest wel heel selectief Ice … In dit bijzonder geval is het gerecht van oordeel dat er een oorzakelijk verband is met zijn (heel ver) overdreven snelheid …Het was toch duidelijk de schuld van degene op de voorrangsweg?
Rij gewoon en dan overkomt dit je niet
Niks selectief: je moet wél de héle reactie lezen: de RECHTER geeft de schuld aan degene op de voorrangsweg wegens zijn snelheid! Héhé...
Dat is net het punt: het oorzakelijk verband werd enkel theoretisch verondersteld, kon en kán níet bewezen worden.
Het oordeel van een rechter hoort gebaseerd te zijn op bewezen feiten, niet op veronderstellingen.
Zelfs áls je gewoon rijdt aan de toegelaten snelheid van 70km/uur dan NOG kan het je overkomen dat iemand jouw voorrang niet respecteert en een aanrijding veroorzaakt.
Ben jij dan ook de schuldige? Heb jij dan het ongeval veroorzaakt??
Laten we dan alle voorrangsregels ook maar afschaffen want die hoeven we toch niet meer te volgen, wie te snel rijdt krijgt altijd toch de schuld.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
De heel ver overdreven snelheid is géén veronderstelling!Het oordeel van een rechter hoort gebaseerd te zijn op bewezen feiten, niet op veronderstellingen.
Als je gewoon rijdt aan de toegelaten snelheid of +/- normale snelheid dan nog kan het je overkomen dat iemand jouw voorrang niet respecteert en een aanrijding veroorzaakt.
Ben jij dan ook de schuldige? NEEN
Heb jij dan het ongeval veroorzaakt? NEEN
Stug blijven volharden en verdraaien, hé?!
Het oordeel van SCHULD door de rechter wordt WEL gebaseerd op de veronderstelling:
Dat indien de bestuurder zich wel aan de snelheid 70km/u HAD GEHOUDEN, in THEORIE het ongeval niet was gebeurd!
Met DIE VERONDERSTELLING legt de rechter de oorzaak en schuld bij snelheid terwijl het FEIT dat er geen voorrang verleend werd als oorzaak genegeerd wordt.
Toch niet zo moeilijk om te begrijpen?!
Hoe duidelijk moet je het nog hebben??
Volgens jóuw redenering ben JIJ dan WEL schuldig en heb JIJ dan de aanrijding veroorzaakt!
Helemaal niet, E.T.
Maar krom is niet recht!
Je mag de voorrangsregel overtreden omdat de ander te snel rijdt en dát stelt de rechter met dit oordeel: je mag wetten overtreden en inbreuken plegen zolang de ander maar te snel rijdt.
De hardrijder moet gestraft worden omdat hij de snelheidsbeperking overtrad, niet de schuld krijgen van de overtreding op de voorrang van de ándere bestuurder waardoor dit ongeval gebeurde.
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Niet goed naar links gekeken ..., of niet gezien ...!?
Geen afstand en snelheid kunnen inschatten van degene die kwam aangereden op de voorrangsbaan!?
In ieder geval de voorrang van de andere NIET gerespecteerd.
Als men de afstand en snelheid niet kan inschatten van het aankomend verkeer, kan men ook niet anticiperen in het verkeer, en is men zijn/haar rijbewijs niet waardig.
Blijf dan weg van achter dat stuur! Je speelt niet alleen met uw eigen leven.
Houd ook, en vóóral, rekening met de domheden van anderen, en je bent voor 90 % veilig.
Die resterende 10 % is voor eigen rekening.
En verder, is 'goed kijken', 'zien' en vooral 'voorzien', de belangrijkste leidraad voor veiliger verkeer.
Stuur- en pedalenwerk moet automatisch gaan, zodat er eventueel tijd is om te in te grijpen onder bedreigende omstandigheden.
Geen afstand en snelheid kunnen inschatten van degene die kwam aangereden op de voorrangsbaan!?
In ieder geval de voorrang van de andere NIET gerespecteerd.
Als men de afstand en snelheid niet kan inschatten van het aankomend verkeer, kan men ook niet anticiperen in het verkeer, en is men zijn/haar rijbewijs niet waardig.
Blijf dan weg van achter dat stuur! Je speelt niet alleen met uw eigen leven.
Houd ook, en vóóral, rekening met de domheden van anderen, en je bent voor 90 % veilig.
Die resterende 10 % is voor eigen rekening.
En verder, is 'goed kijken', 'zien' en vooral 'voorzien', de belangrijkste leidraad voor veiliger verkeer.
Stuur- en pedalenwerk moet automatisch gaan, zodat er eventueel tijd is om te in te grijpen onder bedreigende omstandigheden.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Ik denk dat Paca mij bedoelt … een voorrangsweg is inderdaad een voorrangsweg MAAR een egoïstische snelheidsmaniak die meer dan tweemaal de maximum snelheid denk te mogen rijden moet uit het verkeer genomen en gestraft worden! Zijn straf in dit geval is de volledige aansprakelijkheid van het ongeval …
Met een beetje pech trekt ook zijn verzekering zich terug
Met een beetje pech trekt ook zijn verzekering zich terug
-
marcelvm - Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10
U bent zeker een bestuurder die nooit een fout doet,dan zal u wel de enige zijn denk ikFazal schreef: ↑07 nov 2019, 18:36Niet goed naar links gekeken ..., of niet gezien ...!?
Geen afstand en snelheid kunnen inschatten van degene die kwam aangereden op de voorrangsbaan!?
In ieder geval de voorrang van de andere NIET gerespecteerd.
Als men de afstand en snelheid niet kan inschatten van het aankomend verkeer, kan men ook niet anticiperen in het verkeer, en is men zijn/haar rijbewijs niet waardig.
Blijf dan weg van achter dat stuur! Je speelt niet alleen met uw eigen leven.
Houd ook, en vóóral, rekening met de domheden van anderen, en je bent voor 90 % veilig.
Die resterende 10 % is voor eigen rekening. *
En verder, is 'goed kijken', 'zien' en vooral 'voorzien', de belangrijkste leidraad voor veiliger verkeer.
Stuur- en pedalenwerk moet automatisch gaan, zodat er eventueel tijd is om te in te grijpen onder bedreigende omstandigheden.