De cultuur moet ook besparen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

11 nov 2019, 22:26

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/politi ... li=BBqiQ9V

Het is maar normaal dat men daar ook aan besparingen doet.

In het verleden zijn er een aantal voorbeelden van zogezegde "Kunst" met een grote K.

Zuilen beplakken met ham in Gent
De verteringsmachine ofwel het "cloacamachine of strontmachine" waar, als ik me niet vergis, de toenmalige Koning Albert en Koningin Poala hebben naar staan kijken.
De kevers tegen het plafond in het Koninklijk Paleis in Brussel.

Voor de "echte kunstenaars" is het pijnlijk maar in die branche zitten er ook veel charlatans en theater gezelschappen die denken dat ze kunst maken of kunnen maken en die daarvoor subsidies krijgen.

Men moet de vele pseudo kunstenaars eens aan het verstand brengen dat als men niet kan leven van wat men doet als zogezegde kunstenaar dat dit dan een hobby is en dat men een hobby zelf moet bekostigen.

Ik wil gerust echte kunstenaars, musici 's en goede theatergezelschappen steunen via een percentage via de belastingen die ik betaal maar geen charlatans die denken dat ze kunst maken

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

12 nov 2019, 01:11

Inderdaad! Als mijn hond met modderpoten het huis "binnenfliddert" maakt hij ook kunst. Heb hem gezegd dat hij misschien subsidies kan krijgen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

12 nov 2019, 07:34

Ieder departement zal moeten besparen, wat wil je en nog zal het niet genoeg zijn het gat in de schatkist ( of moeten we spreken van mand) is te groot.
Het valt mij wel op dat we BDW niet veel uitspraken meer horen doen, heeft nu via JJ een goeie spreekbuis zonder dat hij zelf in de schijnwerpers staat om de bui op te vangen.
Hij wacht nu rustig af tot Magnette op zijn bek gaat en desnoods nog enkele andere , om dan op het voorplan te treden en dan zijn zeg te doen en er eventueel naar te handelen, ge moet het toegeven t'is een top strateeg, zou op het slagveld een geweldige aanvoerder zijn, die staat ook altijd opeen afstand het slagveld te bekijken en zijn pionnen in slagorde te brengen, als ik dat hier zo lees heb verdorie bijna een script geschreven voor een nieuwe soap-serie. Weet nog niet de titel maar dat komt wel ,even brainwachen :D :D

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 nov 2019, 11:39

janieburton schreef:
11 nov 2019, 22:26
… Ik wil gerust echte kunstenaars, musici 's en goede theatergezelschappen steunen ...
Maar da gade gij nie bepalen hè, da gade gij nie bepalen! Gelukkig niet.
wardje schreef:
12 nov 2019, 07:34
… een script geschreven voor een nieuwe soap-serie...
Inderdaad Wardje een echte zeepbel.

Het is ontroerend hoe sommigen blijven geloven in de grote leider. :|

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

12 nov 2019, 12:07

wardje schreef:
12 nov 2019, 07:34
Het valt mij wel op dat we BDW niet veel uitspraken meer horen doen, heeft nu via JJ een goeie spreekbuis zonder dat hij zelf in de schijnwerpers staat om de bui op te vangen.
Die Calvo met zijn grote waffel is anders ook maar stilletjes de laatste tijd.
Hij laat de vuilbekkerij over aan groot licht Almaci.
Zou hij ondertussen begrepen hebben dat spreken zilver is en zwijgen goud?
:lol: :lol:
Ondank is 's werelds loon

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 nov 2019, 12:12

E.T. schreef:
Het is ontroerend hoe sommigen blijven geloven in de grote leider. :|
Als we een paars/groene regering krijgen, wat ik vurig hoop, zijn we tenminste van dit soort gezeik al af op federaal niveau. Het zal hier wreed stil worden op het discussieforum en veel bukken voor de hoop kazakken die in het rond gaan vliegen. 🤔

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 nov 2019, 12:33

Ik wil gerust echte kunstenaars, musici 's en goede theatergezelschappen steunen ...
Daar gaat overal het mes in - en nog geen klein beetje. Enkel het soort "cultuur" dat Jan Hesp & Co bevalt krijgt bergen centen: Bokrijk, een Vlaamsch Museum, die idiote Vlaamsche canon en -nauwelijks te geloven - ook de kunstverzameling van miljardair Huts krijgt een hoop centen toegeschoven. Allicht binnenkort ook nog het vendelzwaaien en volksdansen met een bollekeszakdoek rond het hoofd geknoopt. Tot zover het cultuurbeleid van Jan Hesp.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

12 nov 2019, 13:15

E.T. schreef:
12 nov 2019, 11:39
janieburton schreef:
11 nov 2019, 22:26
… Ik wil gerust echte kunstenaars, musici 's en goede theatergezelschappen steunen ...
Maar da gade gij nie bepalen hè, da gade gij nie bepalen! Gelukkig niet.
Ik bepaal dat niet, maar dat is allang voor jou beslist, via jouw belasting betaal of subsideer je veel meer dan je denkt.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 nov 2019, 13:50

frits1955 schreef:
Daar gaat overal het mes in - en nog geen klein beetje. Enkel het soort "cultuur" dat Jan Hesp & Co bevalt krijgt bergen centen
Misschien moeten er nog rekeningen vereffend worden met bepaalde leden van dat ‘elitair clubje’ ?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 nov 2019, 14:21

Alleen al dat taaltje al "...rekeningen vereffenen".Die klank van ressentiment en nijd steeds. Dat heeft toch allemaal niets te maken met het wezen van wat cultuur is? Zou Jan Hesp zelfs maar weet hebben van het feit dat de vaderlandse architectuur, design, moderne dans, mode, game industrie , film - en tv-producties in het buitenland hoge toppen scheren? Dat ze daar "excelleren" ? Ik denk het niet. Zou Jan Hesp weten dat die kunstenaars, artiesten , designers...allemaal klein begonnen zijn met hongerloontjes maar toch hebben kunnen doorzetten o.a. met dank aan een paar duizend euro subsidie? Ik denk het niet. Als je de bodem van de piramide gaat wegslaan stort het hele zaakje in.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 nov 2019, 14:42

P.P. Rubens is ook rijk gestorven en dit zonder subsidies. Kwaliteit komt altijd bovendrijven.
‘ Ik denk het niet. Zou Jan Hesp weten dat die kunstenaars, artiesten , designers...allemaal klein begonnen zijn met hongerloontjes maar toch hebben kunnen doorzetten o.a. met dank aan een paar duizend euro subsidie?
Mijn pré was ook niet om naar huis te schrijven in het begin van mijn carrière, noem het ook gerust een hongerloontje, en ik heb ook moeten doorzetten zonder subsidies. En dat is voor meerdere beroepscategorieën het geval geweest.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 12 nov 2019, 15:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

12 nov 2019, 14:44

frits1955 schreef:
12 nov 2019, 14:21
Als je de bodem van de piramide gaat wegslaan stort het hele zaakje in.
Et alors ?

https://www.youtube.com/watch?v=PaUYlWcq0AA

:)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 nov 2019, 15:08

P.P. Rubens is ook rijk gestorven en dit zonder subsidies. Kwaliteit komt altijd bovendrijven.
Rubens is in de eerste plaats rijk geworden door zijn job als diplomaat en spion voor het Spaanse hof en de landvoogden Albrecht en Isabella. Door zijn bekendheid als schilder gingen de deuren van de Engelse, Franse en Duitse koninklijke residenties open en daar hield Rubens zijn ogen en vooral zijn oren goed open. Vooral dat laatste leverde hem royale verloningen op en twee adellijke titels. Het schilderen was een ideale dekmantel voor zijn politieke activiteiten.Wat ook zelden besproken wordt is de grote moeite die Rubens zich getroostte om de vrede in onze gewesten te bevorderen tijdens de 80-jarige en 30-jarige oorlog.Uiteraard was Rubens vooral technisch een groot kunstenaar maar bedenk dat hij als één der eersten een schildersfabriekje runde waar vooral zijn leerlingen aan de lopende band onderling weinig verschillende werken op bestelling afleverden en het geld deden binnenstromen.
Wie zegt dat Rubens geen subsidies kreeg weet niet wat hij zegt.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

12 nov 2019, 15:58

Ik ben misschien wel een oude vent.
Maar vraag me toch af waarom de kunst op alle vlakken soms degoutant moet worden.
Opera in Naziuniform, ballet naakt nu wordt de opvoering van Jeanne Dark al een transgender.
Moet daar ook geld naartoe of heb ik de trein gemist.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 nov 2019, 16:14

frits schreef:
Wie zegt dat Rubens geen subsidies kreeg weet niet wat hij zegt.
Als ge ‘verloond worden voor uw doeken’ aan de vele Europese hoven en spionagewerk subsidies noemt dan is elk beroep een subsidiekwestie.