11 11 11 of een andere sponsor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

24 nov 2019, 15:30

Nu ga ik hier geen verdediging aanvoeren voor 11.11.11. maar even simpel denken:
Omdat er een verkeerde figuur aan de macht is moeten we dus die arme burgers van dat land maar laten verhongeren? Je zet jezelf zo op hetzelfde niveau als die machthebber: laat ze maar stikken;
11.11.11 en zoveel andere ngo-zusters proberen wat wij "solidariteit "noemen toe te passen. Dat dit niet allemaal zonneklaar is kan je waarschijnlijk Afrikaanse toestanden noemen, maar zonder de ngo's zouden een hele hoop mensen gewoon verhongeren, dat kan je dan rationeel natuurlijke selectie noemen, maar eerlijk gezegd , dat kunnen wij als meer begunstigd toch niet laten gebeuren.
Misschien is het maar een doekje voor het bloeden en geeft het ons wat minder schuldgevoel, toch verdient 11.11.11 (en alle anderen) onze steun.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

24 nov 2019, 15:41

Misschien nu beter ook nog een 12 12 12, om de armoede in 'eigen' land te bestrijden!?
Of beter nog, een 10 10 10! Dan komt eigen volk eindelijk en tenminste, op de eerste plaats.
Ice

24 nov 2019, 16:48

kitten schreef:
24 nov 2019, 15:30
Nu ga ik hier geen verdediging aanvoeren voor 11.11.11. maar even simpel denken:
Omdat er een verkeerde figuur aan de macht is moeten we dus die arme burgers van dat land maar laten verhongeren? Je zet jezelf zo op hetzelfde niveau als die machthebber: laat ze maar stikken;
11.11.11 en zoveel andere ngo-zusters proberen wat wij "solidariteit "noemen toe te passen. Dat dit niet allemaal zonneklaar is kan je waarschijnlijk Afrikaanse toestanden noemen, maar zonder de ngo's zouden een hele hoop mensen gewoon verhongeren, dat kan je dan rationeel natuurlijke selectie noemen, maar eerlijk gezegd , dat kunnen wij als meer begunstigd toch niet laten gebeuren.
Misschien is het maar een doekje voor het bloeden en geeft het ons wat minder schuldgevoel, toch verdient 11.11.11 (en alle anderen) onze steun.
Simpel denken?
Die arme burgers die verhongeren zijn de verantwoordelijkheid van hún regeringen/machthebbers misschien?
Als dictators zich wentelen in weelde en rijkdom terwijl hun bevolking crepeert van de honger, vindt jij dat je verantwoordelijk en moreel verplicht bent om jouw bestaansmiddelen af te geven waarvoor je gewérkt hebt?

Als ze in die landen geen stammentwisten meer uitvechten en in plaats daarvan in het verleden een beschaving hadden opgebouwd met sociale voorzieningen dan waren er toch nooit ngo's nodig geweest?
Zelfs afrikanen zelf zeggen dat financiële steun:
1. Niet terecht komt bij de noodlijdenden en
2. Dat ze zelf moeten leren vissen ipv de vis te kríjgen
3. Zelfbedruipend moeten worden, tenslotte hebben ze allemaal rijke bodemschatten...waarvan de winst in de zakken verdwijnt van corrupte regeringen terwijl hun bevolking blijft creperen van honger en dorst....

Bovendien worden al decennia lang jaarlijks miljarden van wat wij aan belasting betalen aan die arme dutskes gegeven als "ontwikkelingshulp"?
Maar als jij jezelf tekort wil doen om je schuldgevoel te sussen (dat wij wel een beschaving opbouwden door hard te werken) door bij te dragen voor die arme negertjes, zoals decennia geleden al met zilverpapierkes terwijl er nóg steeds níks verbeterd is voor die arme burgers die nog steeds honger lijden, mag je dat altijd doen als je dat de gemoedsrust geeft dat je je plicht als 'begunstigde' mens hebt gedaan...

Anderen zijn intussen al genoodzaakt om met die 'giften' nu hun eigen kinderen eten te geven...of mogen wij pas voor onze kinderen zorgen als er in de hele wereld niemand nog honger lijdt? :roll:

@Fazal: armoede onder eigen bevolking?
Dat bestaat toch niet, wij zijn immers allemaal rijk? :twisted:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

24 nov 2019, 17:31

Misschien is het maar een doekje voor het bloeden en geeft het ons wat minder schuldgevoel, toch verdient 11.11.11 (en alle anderen) onze steun.
Ik geef Ice gelijk, waarom moet het van Jan modaal komen, waarom niet eens van de baas van Amazon, den Bil gates, de zutterberg, den Trump,den buffet warren om er maar enkele te noemen, ook de voetballers, en de andere grote sportmannen,die willen zelfs zo min mogelijk belasting betalen, en dat zou goed zijn voor de eigen bevolking van hun land, ze geven wel aan een "goed doel" als ze het in vermindering van belasting kunnen gebruiken,wat dan terug tot nadeel is van de eigen bevolking.
En wat denkt u van de CEO's van al die NGO's kitten, googel eens op hun jaarlijks inkomen.....
Waarom neemt men geen maatregelen tegen die "koning" van dat arm land en zeggen die auto fabrikanten niet dat ze hem geen auto willen verkopen,en hij eerst voor zijn volk moet zorgen,......omdat er te veel belangen zijn die bepaalde mensen hebben in dat land en ze het land leegplunderen ten koste van de bevolking,en dat gebeurd al jaren, zie naar Congo.... als de ene of da andere veroveraar er zijn vlag gepland heeft en het aan zijn "koning" geschonken heeft, en in ruil gaven ze in die tijd ,wat spiegel, en wat messen, nu geven ze geld aan die landen ,maar geen eten aan de bevolking. :(
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

24 nov 2019, 19:47

Maar ik spreek toch niet over armoede hier niet aanpakken en ook niet dat je je laatste geld uit je zakken moet halen, maar die kleine bijdrage kan er meestal wel vanaf.
Je kan op het internet de meeste lonen van CEO( als het zo absoluut wil noemen) wel vinden. Als je aan het hoofd staat van een bedrijf met laat ons zeggen 40 a 50 mensen dan is een loon van enkel duizend € toch echt niet overdreven. En natuurlijk staan in de pers de mistoestanden breed uitgesmeerd, zoals overal is er kaf en koren.
En ja , ik voel me moreel verantwoordelijk om iets te doen, wetende dat het misschien maar een druppel is op een hete plaat, dan nog al kan ik maar 1 mens helpen dan zal ik het doen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

24 nov 2019, 20:27

kitten schreef:
24 nov 2019, 19:47
En ja , ik voel me moreel verantwoordelijk om iets te doen, wetende dat het misschien maar een druppel is op een hete plaat, dan nog al kan ik maar 1 mens helpen dan zal ik het doen.
Die 1 mens die je zult helpen is de machthebber (om niet te zeggen dictator) nog rijker te maken.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

24 nov 2019, 20:33

Ice schreef:
24 nov 2019, 16:48
Simpel denken?
Die arme burgers die verhongeren zijn de verantwoordelijkheid van hún regeringen/machthebbers misschien?
Als dictators zich wentelen in weelde en rijkdom terwijl hun bevolking crepeert van de honger, vindt jij dat je verantwoordelijk en moreel verplicht bent om jouw bestaansmiddelen af te geven waarvoor je gewérkt hebt?

Als ze in die landen geen stammentwisten meer uitvechten en in plaats daarvan in het verleden een beschaving hadden opgebouwd met sociale voorzieningen dan waren er toch nooit ngo's nodig geweest?
Zelfs afrikanen zelf zeggen dat financiële steun:
1. Niet terecht komt bij de noodlijdenden en
2. Dat ze zelf moeten leren vissen ipv de vis te kríjgen
3. Zelfbedruipend moeten worden, tenslotte hebben ze allemaal rijke bodemschatten...waarvan de winst in de zakken verdwijnt van corrupte regeringen terwijl hun bevolking blijft creperen van honger en dorst....
De nagel op de kop. :!:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
Ice

25 nov 2019, 16:45

Charlie Maru schreef:
24 nov 2019, 20:27
kitten schreef:
24 nov 2019, 19:47
En ja , ik voel me moreel verantwoordelijk om iets te doen, wetende dat het misschien maar een druppel is op een hete plaat, dan nog al kan ik maar 1 mens helpen dan zal ik het doen.
Die 1 mens die je zult helpen is de machthebber (om niet te zeggen dictator) nog rijker te maken.
Arme mensen uit rijke landen helpen met goede doelen alleen rijke mensen in arme landen.
De moreel verantwoordelijken verrijken zo enkel de gewetenloze machthebbers en houden zo, ondanks hun goede bedoelingen, armoede en honger van de bevolking mee in stand.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

25 nov 2019, 19:17

Ik heb geen enkel probleem om arme mensen te helpen, maar dan RECHTSTREEKS.
Men kan die mensen ook op allerlei manieren helpen, het hoeft daarom niet altijd geld te zijn.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

26 nov 2019, 16:02

Men kan die mensen ook op allerlei manieren helpen, het hoeft daarom niet altijd geld te zijn.
Ik werkte nog, en ik kwam met de vrachtwagen van het chocolade fabriek in Melun (parijs) terug naar België, aan de lichten stond een "zwerver" met een karton in de hand waar in het Engels opstond dat hij honger had, ik had 3 stukken chocolade gekregen in het fabriek, en daar ik toch stond te wachten , wilde ik hem stuk een geven, maar het enige wat hij zei is...... money, money . :(
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

26 nov 2019, 17:53

Dat zijn meestal geen zwervers hoor tokkio ..., dat zijn zelfstandigen. :wink:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

26 nov 2019, 18:05

:D :D
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 nov 2019, 18:41

Eerder onderaannemers van een (Oost-Europese) multinational 8)