Eerste stappen van Groen en Ecolo

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Polmar
Lid geworden op: 23 feb 2004, 16:51

26 nov 2019, 11:53

Afschaffen van de wagens met vervuilende(?)motoren , dus de bedrijfswagens . Iedereen heeft schijnbaar haatgevoelens tegen degenen die bedrijfswagen hebben en binnen een paar jaar alleen nog elektrische wagens;
Dan zullen ze zich moeten spoeden om overal oplaadpalen te plaatsen en wat nog belangrijker is waar gaan ze de stroom halen ? Zoals nu in Frankrijk die kernstroom levert ?
Wat met de werknemers die per jaar meer dan 50,000 km rijden ?
Dat er een schifting moet komen , akkoord, er zijn duizenden die een leasewagen hebben die niet echt nodig is .
VB : De dochter van mijn buurman gaat met de wagen tot aan het station 10 km verder en dan op de trein, want ze rijd dan ook nog gratis (als werkneemster van NMBS)! waarom heeft dat meisje een leasewagen nodig ?? Zo zijn er een paar duizend in Belgie !!
Dus day moet eens bekeken worden !
Polmar
Apple Imac Mojave

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

26 nov 2019, 11:55

Bij de NMBS krijg je een leasing wagen en een gratis abonnement?
Bovenop de 200 premies??

Polmar
Lid geworden op: 23 feb 2004, 16:51

26 nov 2019, 16:43

Ja Lars !!!! De auto is een Audi + andere voordelen !

Polmar
Apple Imac Mojave

LievenL
Lid geworden op: 20 nov 2019, 14:21
Locatie: Server X

26 nov 2019, 17:47

Polmar schreef:
26 nov 2019, 11:53
Afschaffen van de wagens met vervuilende(?)motoren , dus de bedrijfswagens .
Liever stikken? Toe maar, ook een fijne avond verder.

Mocht ik 0,01€ krijgen voor elke onnodige kilometer die door een leasingdiesel per jaar wordt gereden was ik nu steenrijk. En dan heb ik niet eens iets tegen pakketdiensten of webwinkels. Dat ze tegenwoordig op zondag leveren is er ver over...voor het personeel, iedereen heeft recht op minstens één dag rust in de week.

De voorstellen van Groen en Ecolo zijn absoluut noodzakelijk, maar misschien zien senioren zonder kleinkinderen dat anders.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

26 nov 2019, 18:13

Misschien beter alle autowegen sluiten!?
Er zijn toch 'overal' wegenwerken aan de gang, en men moet omrijden, weer omrijden, en nog eens omrijden.
En die circulatieplannen mag men dan ook vergeten.
Geen auto's meer op de baan, tenzij voor degenen die er willen voor betalen, en niet weinig.
Jong en oud, goed- of niet goed te been, iedereen op de fiets, en- of op de bakfiets om boodschappen en de kinderen van de school te halen.
Rolstoelen blijven welkom, tenzij op tram, bus of trein, omdat aanpassingen teveel geld zouden kosten.
"Hugh ..., ik heb gezegd", dixit o.a. Filip Watteeuw van Gent.
Afbeelding :D

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

26 nov 2019, 18:16

Liever stikken? Toe maar, ook een fijne avond verder.
Als men de bedrijfswagen afschaft, gaan de mensen zelf een auto moeten kopen, dus dan zal de uitstoot nog groter worden,en de files niet korter,doordat de gebruiker langer met zijn auto blijft rijden, de aanschaf van al die leasingdiesels,is in het voordeel van de werknemer en de werkgever, en ook voor de autofabrieken,die rekenen op een meerverkoop en fabricage van al die auto's.
Het openbaar vervoer is een ramp, er is geen alternatief,hoe gaan ze anders op hun werk geraken?
En de nieuwe generatie diesel is properder dan de benzine,en zelfs in de aanmaak en verbruik beter dan de E auto, want daar is de stroom van gas en kolen centrales.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 nov 2019, 19:03

tokkio schreef:
26 nov 2019, 18:16
… als men de salariswagen (met tankkaart) afschaft, gaan de mensen zelf een auto moeten kopen en worden de files niet korter …
De winst zit in het feit dat de mensen dan op eigen kosten moeten gaan rijden en dus geen overbodige verplaatsingen meer gaan doen 8)

LievenL
Lid geworden op: 20 nov 2019, 14:21
Locatie: Server X

26 nov 2019, 21:04

tokkio schreef:
26 nov 2019, 18:16
Liever stikken? Toe maar, ook een fijne avond verder.
Als men de bedrijfswagen afschaft, gaan de mensen zelf een auto moeten kopen, dus dan zal de uitstoot nog groter worden,en de files niet korter,doordat de gebruiker langer met zijn auto blijft rijden, de aanschaf van al die leasingdiesels,is in het voordeel van de werknemer en de werkgever, en ook voor de autofabrieken,die rekenen op een meerverkoop en fabricage van al die auto's.
Het openbaar vervoer is een ramp, er is geen alternatief,hoe gaan ze anders op hun werk geraken?
En de nieuwe generatie diesel is properder dan de benzine,en zelfs in de aanmaak en verbruik beter dan de E auto, want daar is de stroom van gas en kolen centrales.
Die logica zeg, als het bedrijf de auto niet koopt moeten de mensen dat zelf doen, en er dan langer mee moeten rijden en dus meer vervuilen. Uw 1 + 1 ligt ver van de normale 2.
Daar gooi je nog eens het openbaar vervoer bovenop en vergeet je voor het opwekken van elektriciteit voor de gemakkelijkheid zonne-, wind- en andere alternatieve niet-vervuilende energie.

Wil er nog iemand een trolletje voor de voortuin?
Ice

27 nov 2019, 14:44

LievenL schreef:
26 nov 2019, 21:04
Die logica zeg, als het bedrijf de auto niet koopt moeten de mensen dat zelf doen, en er dan langer mee moeten rijden en dus meer vervuilen. Uw 1 + 1 ligt ver van de normale 2.
Daar gooi je nog eens het openbaar vervoer bovenop en vergeet je voor het opwekken van elektriciteit voor de gemakkelijkheid zonne-, wind- en andere alternatieve niet-vervuilende energie.

Wil er nog iemand een trolletje voor de voortuin?
Daar gaan we weer!
Maak nu eerst eens het onderscheid tussen een BEDRIJFSWAGEN voor verplaatsingen voor beroepsdoeleinden: voor de klánten van de werkgever - en SALARISWAGENS in ruil voor minder nettoloon en minder pensioen.

Dán kun je een discussie gaan voeren over het vervoer om te KUNNEN gaan werken!
@Lieven als voorstander voor het afschaffen van bedrijfswagens:
- hoe gaan mensen met een gemiddeld loontje nieuwe auto's kunnen kopen? Enig idee wat tegenwoordig een auto kóst? Enig idee wat het levensonderhoud kost tegenwoordig?
Waarom rijden mensen langer met dezelfde auto, denk je? :roll:
Vermoedelijk heb je zelf geen salaris- of bedrijfswagen voor beroepsdoeleinden (gehad)?
En verder graag je oplossingen voor:
- hoe ga je de verplaatsingen voor beroepsdoeleinden in de praktijk realiseren met een beperkte actieradius van de e-wagen?
- wáár ga je de talloze laadpalen plaatsen?
- hoe en wíe gaat die laadpalen betálen?
- hoe ga je vanuit je garage je auto opladen aan de laadpaal? Op straat parkeren?
- hoe ga je de laadpalen beschermen tegen vandalen?
- wáár ga je de benodigde energie halen om duizenden e-auto's op te laden?
- hoe ga je de piekmomenten van opladen opvangen om black-outs te voorkomen?
Of heb je daarover nog niet nagedacht? :mrgreen:

Behalve dát allemaal het volgende:
Strikt genomen behoort de onderhandeling voor loonpakket met of zonder bedrijfs-/salariswagen enkel tussen werkgéver en werknémer met een rechtsgeldig arbeidscontract en CAO-voorwaarden per sector....daarmee heeft de wetgever zich niet te bemoeien!
Groen/ecolo bemoeit zich dus met rechtsgeldige arbeidscontracten tussen werkgever en werknemer onder het valse voorwendsel van mobiliteit, milieu of de klimaatleugen.
De politiek kan enkel de fiscale voordelen van salaris/bedrijfswagens voor de werkgevers terugdraaien maar geen enkele werkgever verbieden om te onderhandelen over een bedrijfswagen in het loonpakket...werkgevers hebben overigens nog andere (fiscale) mogelijkheden en achterpoortjes om wetten te omzeilen, vraag maar eens aan openvld, voka en unizo.

Dat politici zich maar beter bezighouden met de OPENBARE dienstverléning door het openbaar vervoer efficiënt, próper en betaalbaar te maken in plaats van de werkende burgers op kosten te jagen met leugens en te pesten door vervoer om te kúnnen gaan werken onmogelijk te maken.

Een politieke discussie over bedrijfswagens zijn dus NONSENS, zij hebben GEEN zeggenschap over arbeidscontracten mbt salaris-/bedrijfswagens, enkel over de fiscale voordelen van salaris-/bedrijfswagens, die ze overigens ZELF hebben toegestaan!
Wie zijn de trollen?? :twisted:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

27 nov 2019, 17:24

Over de LEZ is de laatste leugen nog niet gezegd ,maar die pestbelasting brengt veel geld op, maar verder is er geen inpakt op de lucht kwaliteit,neem nu Antwerpen, aan de ene kant hebben ze de autostrade waar ze meer stilstaan dan rijden,met de nodige uitlaatgassen er bij, aan de andere kant hebben ze de haven waar een 100tal grote vrachtschepen hun motoren laten draaien.al in 2017 was er niet een bewijs dat de lucht kwaliteit beter is .
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171006_03116122
En dan lees ik gisteren in de krant over "zin en onzin van de LEZ"en staat er dat het verschil tussen een euro 1 en een euro 5 nihil is, alleen de euro 6D is een kleine verbetering,waar zijn ze dan mee bezig,en na Gent en Brussel gaan er natuurlijk nog steden volgen, en dan de gemeenten.....pure dictatuur.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/zi ... ~a5ead8a3/
en daar Magnette wilt dat tegen 2023 alle bedrijfswagen elektrisch moeten zijn......
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/op ... ~ac5ed1ed/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

LievenL
Lid geworden op: 20 nov 2019, 14:21
Locatie: Server X

27 nov 2019, 17:36

Ice schreef:
27 nov 2019, 14:44

Maak nu eerst eens het onderscheid tussen een BEDRIJFSWAGEN voor verplaatsingen voor beroepsdoeleinden: voor de klánten van de werkgever - en SALARISWAGENS in ruil voor minder nettoloon en minder pensioen.
Waarom? De verplaatsingen zijn beide voor één persoon en onzinnig en op een andere manier mogelijk.
Ice schreef:
27 nov 2019, 14:44
- hoe gaan mensen met een gemiddeld loontje nieuwe auto's kunnen kopen? Enig idee wat tegenwoordig een auto kóst? Enig idee wat het levensonderhoud kost tegenwoordig?
Waarom rijden mensen langer met dezelfde auto, denk je? :roll:
Vermoedelijk heb je zelf geen salaris- of bedrijfswagen voor beroepsdoeleinden (gehad)?
Waarom nog een auto kopen om in de file te staan?
Waarom nog een auto houden die niet in de grote steden binnen mag (Brussel, Antwerpen, Gent volgt wel, het buitenland was ons al voor).
Verkeerd vermoeden, veel bedrijfswagens gehad, in andere tijden, zelfs nog steenkool gebrand in een kachel.
Ice schreef:
27 nov 2019, 14:44
En verder graag je oplossingen voor:
- hoe ga je de verplaatsingen voor beroepsdoeleinden in de praktijk realiseren met een beperkte actieradius van de e-wagen?
- wáár ga je de talloze laadpalen plaatsen?
- hoe en wíe gaat die laadpalen betálen?
- hoe ga je vanuit je garage je auto opladen aan de laadpaal? Op straat parkeren?
- hoe ga je de laadpalen beschermen tegen vandalen?
- wáár ga je de benodigde energie halen om duizenden e-auto's op te laden?
- hoe ga je de piekmomenten van opladen opvangen om black-outs te voorkomen?
Of heb je daarover nog niet nagedacht? :mrgreen:
Het gros van verplaatsingen voor beroepsdoeleinden kan digitaal vermeden worden. Laadpalen zijn onbelangrijk en dus perfect betaalbaar, garages zijn plaatsverlies.
De rest is een amalgaam van zure kortzichtige opmerkingen die gestoeid zijn op de huidige situatie en niet op een evoluerende maatschappij.
Ice schreef:
27 nov 2019, 14:44
Wie zijn de trollen??
Vooral diegene die discussies uit een context halen en de essentie niet (willen) zien. We 'moeten' niet allemaal van hot naar her, maar we willen dat wel zo goedkoop mogelijk.

Hoog tijd om wat vragen te stellen:
1. waar komen jouw boontjes vandaan? Kenia?
2. Ooit al nagedacht of de prijs of prijzen die je in een supermarkt betaalt wel 'fair' zijn?
3. Is even naar de bakker gaan met de auto hetzelfde voor een bedrijfswagen of een salariswagen?

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

27 nov 2019, 18:29

België is het duurste land ,een milieu vignet in Duitsland kost nu 12,5€ voor een heel jaar,voor Frankrijk 20€,
Alleen de lucht is er niet properder mee.......
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

27 nov 2019, 23:00

Polmar schreef:
26 nov 2019, 16:43
Ja Lars !!!! De auto is een Audi + andere voordelen !

Polmar
Een 1ste klas abonnement?

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

28 nov 2019, 11:43

tokkio schreef:
27 nov 2019, 18:29
België is het duurste land ,een milieu vignet in Duitsland kost nu 12,5€ voor een heel jaar,voor Frankrijk 20€,
Alleen de lucht is er niet properder mee.......
Wel een onderscheid maken tussen een milieuvignet in België en Duitsland.
In Duitsland hebben de meeste steden ( nog niet allemaal ) een milieuzone ingevoerd. Er zijn "groene " "gele" en "rode" zones. Wil je in een "groene" zone binnenrijden ( vergelijkbaar met de LEZ- zones in België) moet je een "groene" sticker op je voorruit plakken. Deze sticker is te koop bij ( onder andere ) de TüV , de tegenhanger van onze automobielinspectie. De sticker wordt uitgereikt aan de hand van uw inschrijvingsbewijs waarop de Euro-norm van je wagen is vermeld. Enkel wagens die aan bepaalde normen voldoen krijgen de sticker.Die sticker is ONBEPERKT geldig ( dus niet voor 1 jaar ! )
En dan mag je in ALLE steden met een "milieuzone" binnen. Die zones zijn duidelijk aangeduid .
Wordt je betrapt zonder sticker in een dergelijke zone kost je dat ( in elke stad ! ) € 80 basisboete, vermeerderd met wat ze in Duitsland "bearbeitungsgebühr" noemen . Dit bedrag kan schommelen van stad tot stad en bedraagt meestal ongeveer € 30, zodat de totale boete ongeveer € 110 is.
Ice

28 nov 2019, 13:01

LievenL schreef:
27 nov 2019, 17:36
Waarom? De verplaatsingen zijn beide voor één persoon en onzinnig en op een andere manier mogelijk.
Je vraagt waarom?
Omdat de ene de bedrijfswagen nodig heeft om klanten van de baas te bedienen en de salariswagen enkel dient om naar de vaste werkplaats te rijden, misschien?
Beiden om het voordeel voor de werkgever?
We zullen anders bussen inleggen om dagelijks, voor alle werknemers met hetzelfde beroep met beroepsverplaatsingen bijv vertegenwoordigers, hele dagen rond te toeren om de klanten van hun bazen te bedienen? Klanten zullen dan wel veel geduld moeten oefenen en dan moeten alle 30 werknemers wel hun afspraken goed coördineren, hé? En misschien nog een remorkske extra achteraan hangen voor al de werkmaterialen? :mrgreen:
LievenL schreef:
27 nov 2019, 17:36
Waarom nog een auto kopen om in de file te staan?
Waarom nog een auto houden die niet in de grote steden binnen mag (Brussel, Antwerpen, Gent volgt wel, het buitenland was ons al voor).
Verkeerd vermoeden, veel bedrijfswagens gehad, in andere tijden, zelfs nog steenkool gebrand in een kachel.
Misschien om te kunnen gaan WERKEN??
Misschien omdat LEZ puur bedrog en diefstal is om mensen op kosten te jagen?
Je kan toch niet serieus blijven beweren dat LEZ om vervuiling en de uitstoot gaat?
Je mág vervuilen als je maar betaalt, wat betekent dat voor elk rationeel denkend mens?!
Er is heel veel veranderd sinds er nog steenkool mocht gestookt worden in een kachel, oa ook bedrijfswagens voor werknemers en niet alleen voor directeurkes en zelfstandigen.
De vragen waren:
Ice schreef:
27 nov 2019, 14:44
- hoe gaan mensen met een gemiddeld loontje nieuwe auto's kunnen kopen? Enig idee wat tegenwoordig een auto kóst? Enig idee wat het levensonderhoud kost tegenwoordig?
Waarom rijden mensen langer met dezelfde auto, denk je?
Je fietst rond de vragen door andere vragen te stellen maar je geeft geen antwoord...mensen met een gemiddeld loontje hoeven geen auto te bezitten?
LievenL schreef:
27 nov 2019, 17:36
Het gros van verplaatsingen voor beroepsdoeleinden kan digitaal vermeden worden.
Zeker, als je een werkgever hebt zonder keuterboermentaliteit die graag de grote jan uithangt op kantoor om controle en toezicht te willen houden op zijn personeel omdat hij hen zo vertrouwt zoals hijzelf is.
Werkgevers gunnen hun personeel de vrijheid van digitaal thuiswerken niet, zelfs niet als het perfect mogelijk is, zijn ego verdraagt de eenzaamheid op kantoor niet. :roll:
En digitaal betekent niet dat er geen interventies nodig kunnen zijn ter plaatse en soms zelfs veelvuldig naargelang de job.
LievenL schreef:
27 nov 2019, 17:36
Laadpalen zijn onbelangrijk en dus perfect betaalbaar, garages zijn plaatsverlies.
Laadpalen zijn onbelangrijk?
Zo...wat zou de werkgever zeggen als zijn personeel niet komt opdagen omdat hun e-vervoer niet heeft opgeladen wegens een stroompanne?
De vraag was WIE de laadpalen zal betalen, niet óf ze betaalbaar zijn.
Laadpalen zijn perfect betaalbaar omdat ze onbelangrijk zijn?
Garages zijn plaatsverlies?
Je antwoorden raken kant noch wal..
LievenL schreef:
27 nov 2019, 17:36
De rest is een amalgaam van zure kortzichtige opmerkingen die gestoeid zijn op de huidige situatie en niet op een evoluerende maatschappij.
Tja, praktische vragen afdoen als zure opmerkingen kan pas tellen als kortzichtig....om....op lánge termijn te anticiperen op de evolutie naar een volledig elektrisch wagenpark....je zoekt pas naar oplossingen als de problemen zich stellen, naar voorbeeld van de dikke loodgieter destijds, zeker?
(En het is gestoeld ipv gestoeid)
LievenL schreef:
27 nov 2019, 17:36
Vooral diegene die discussies uit een context halen en de essentie niet (willen) zien. We 'moeten' niet allemaal van hot naar her, maar we willen dat wel zo goedkoop mogelijk.
Spreek voor jezelf.
LievenL schreef:
27 nov 2019, 17:36
Hoog tijd om wat vragen te stellen:
1. waar komen jouw boontjes vandaan? Kenia?
2. Ooit al nagedacht of de prijs of prijzen die je in een supermarkt betaalt wel 'fair' zijn?
3. Is even naar de bakker gaan met de auto hetzelfde voor een bedrijfswagen of een salariswagen?
Beantwoord jij eerst maar eens míjn vragen over de essentie van het onderwerp voor je de discussie uit de weg gaat door je nieuwsgierigheid over mijn boodschappen en koopgedrag waar je overigens geen zaken mee hebt én dat ook nog compleet naast de kwestie is in de discussie.

Jouw oplossingen kunnen dus samengevat worden als volgt:
- hoe ga je de verplaatsingen voor beroepsdoeleinden in de praktijk realiseren met een beperkte actieradius van de e-wagen?
Niet, je verbiedt gewoon alle bedrijfswagens en werknemers moeten allemaal digitaal werken, noodzakelijke beroepsverplaatsingen naar klanten moeten ze maar met de fiets doen.
- wáár ga je de talloze laadpalen plaatsen?
Nergens want ze zijn onbelangrijk.
- hoe en wíe gaat die laadpalen betálen?
Niemand want ze zijn perfect betaalbaar omdat ze onbelangrijk zijn.
- hoe ga je vanuit je garage je auto opladen aan de laadpaal? Op straat parkeren?
Niet, want garages zijn plaatsverlies.
- hoe ga je de laadpalen beschermen tegen vandalen?
Geen antwoord
- wáár ga je de benodigde energie halen om duizenden e-auto's op te laden?
Dat zul je wel zien als het zover is?
- hoe ga je de piekmomenten van opladen opvangen om black-outs te voorkomen?
Daar ga je over nadenken als het probleem zich stelt?
8O

@flupke2: toch waarlijk een prachtig voorbeeld van het vrije verkeer van personen en goederen waarvoor de europese unie toch bedoeld was, nietwaar?
Met het valse voorwendsel van milieu, en nu de klimaatleugen er nog bij, de bewegingsvrijheid in europa van europese burgers beknotten, overal andere regeltjes en vignetten invoeren om het reizen in europa voor europeanen te ontmoedigen...we zullen voor elke km dat we nog rijden fors betalen zodat we uit miserie en armoede thuisblijven...
Tegelijkertijd krijgen mensensmokkelaars/terroristen vrij spel, die kunnen zich vrij bewegen doorheen heel europa, kopen geen vignetten en de pakkans is nihil want ze verplaatsen zich voortdurend en 's nachts in gestolen werkbusjes vanop een werf of in gestolen wagens, in orde met boorddocumenten, van plichtsbewuste, brave burgers.