Gevaarlijke kruispunten

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)
Ice

11 dec 2019, 14:09

In 'fietsland' Nederland loopt het ook niet zo vlot ondanks de uitgebreide fiets infrastructuur, ze hebben zelfs fiets-snélwegen maar: vorig jaar waren er reeds méér dodelijke fiets-slachtoffers dan dodelijke auto ongevallen: 208 fietsdoden tegenover 202 auto-doden.
Laten we ook allemaal onze auto verkopen voor de fiets...geen auto-files meer maar dan krijgen we wél fiets-files en fietsdoden... :roll:

Dan wordt het ook wel moeilijker met gevaarlijke kruispunten en voor verzekeringen want welke zondebok gaan ze dan gebruiken als er geen auto betrokken is en het twee fietsers zijn? De gewone fiets tegen de e-/pedelec fiets? :mrgreen:

Vandaag in aalst weer een 11-jarige jongen het dodelijk slachtoffer van een 'vermoedelijk' blinde-hoek ongeval?
Voor de groene kabouters moeten gevaarlijke kruispunten dringend aangepakt worden...??
Neen, álle weggebruikers moeten uit hun doppen kijken en de verkeersregels respecteren en volgen...kruispunten kunnen niet gevaarlijk zijn, ménsen die het kruispunt gebruiken wel... :roll:
De politieke idioten leren dat nutteloze symptoom-bestrijden dat ons klauwen belastinggeld kost maar niet áf, hé?
En was het niet al jaren verplicht voor vrachtwagens om een camera te hebben om dode hoek ongevallen te vermijden of waren dat óók weer politieke blaaskes? :x

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

11 dec 2019, 14:28

ice schreef : "En was het niet al jaren verplicht voor vrachtwagens om een camera te hebben om dode hoek ongevallen te vermijden of waren dat óók weer politieke blaaskes?"

Er is wel sprake van geweest en er zijn ook test mee gebeurd, maar een " dode-hoek-camera" is momenteel niet verplicht.
Wat je tegenwoordig wel ziet opduiken bij nieuwe vrachtwagens en bussen : zij hebben géén spiegels meer, maar kleine cameraatjes . Het scherm staat dan aan de binnenkant van de cabine .

Zie hier voor meer info : https://www.hln.be/auto/nieuwe-truck-he ... ~a3ff4842/

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

11 dec 2019, 14:37

Als voetganger of fietser moet je zorgen dat je oogcontact hebt met de chauffeur van de vrachtwagen , dan zal er niet vlug iets gebeuren , een chauffeur kan niet alles in het oog houden .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

11 dec 2019, 17:22

audibac schreef:
11 dec 2019, 14:37
Als voetganger of fietser moet je zorgen dat je oogcontact hebt met de chauffeur van de vrachtwagen , dan zal er niet vlug iets gebeuren , een chauffeur kan niet alles in het oog houden .
Voilà se dat is nu eens een goed antwoord

En als voetganger of fietser een paar meter wachten achter deze vrachtwagen of autobus tot zijn maneuver uitgevoerd is.

Maar de voetgangers en zeker de fietsers hebben geen geduld en spelen zo met hun leven.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

11 dec 2019, 17:33

Ik heb 38 jaar met een vrachtwagen gereden , ik weet wat het is hoor , gelukkig ben ik gespaard gebleven van ongelukken , want het is niet altijd simpel .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

11 dec 2019, 17:58

Het komt erop aan te wachten, 'tot men kan zien' wat de vrachtwagen van plan is.
Rechtdoor rijden of rechts afslaan! En in het laatste geval, zeker NIET vooraf het kruispunt betreden!
Leer dat vooral aan uw kinderen, de kans is groter dat je hen later nog ziet opgroeien.
Laatst gewijzigd door Fazal op 11 dec 2019, 18:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Ice

11 dec 2019, 18:02

benq schreef:
11 dec 2019, 17:22
audibac schreef:
11 dec 2019, 14:37
Als voetganger of fietser moet je zorgen dat je oogcontact hebt met de chauffeur van de vrachtwagen , dan zal er niet vlug iets gebeuren , een chauffeur kan niet alles in het oog houden .
Voilà se dat is nu eens een goed antwoord

En als voetganger of fietser een paar meter wachten achter deze vrachtwagen of autobus tot zijn maneuver uitgevoerd is.

Maar de voetgangers en zeker de fietsers hebben geen geduld en spelen zo met hun leven.
Dat komt ervan als voetgangers en fietsers wordt wijsgemaakt dat ze altijd en overal voorrang hebben op de auto om ons uit de auto te jagen door er de zondebok van te maken.
Soms kun je zo ternauwernood een fietser ontwijken die pardoes, zonder zelfs te kijken, zomaar ineens de straat oversteekt! En raak zulke idioot dan maar eens, dan ben je als autobestuurder geschoren...al verschillende keren meegemaakt en neen, het waren geen jonge fietsers...

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

11 dec 2019, 18:09

Hoe meer rechten hoe minder men nadenken nodig vindt.
Daardoor wordt alleen maar de domheid aangewakkerd.
En het is ook een grove misvatting dat het verstand met de jaren komt.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 dec 2019, 20:29

Omdat fietsers (en voetgangers) niet omhoog kijken om te zien of 't voor hun rood of groen is, hebben we nu iets nieuws … hun verkeerslichten worden gewoon op dezelfde paal herhaald op ooghoogte :roll:

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

16 dec 2019, 20:51

E.T. schreef:
16 dec 2019, 20:29
Omdat fietsers (en voetgangers) niet omhoog kijken om te zien of 't voor hun rood of groen is, hebben we nu iets nieuws … hun verkeerslichten worden gewoon op dezelfde paal herhaald op ooghoogte :roll:
Bestaat in Frankrijk al bijna een halve eeuw.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 dec 2019, 20:52

En helpt het daar wel?

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

16 dec 2019, 23:15

Fietsers zijn doortrapten, ik kijk steeds of ze haaientanden voor hun hebben. En bb werkt hun verstand dan toch ipv de rapste, leepste, doortrapste te zijn(de wet is niet aan hun kant dan).
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

17 dec 2019, 10:19

Haaientanden op zich hebben geen doel. Ze moeten vergezeld zijn van een omgekeerde driehoek.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.
Ice

17 dec 2019, 11:19

miel schreef:
17 dec 2019, 10:19
Haaientanden op zich hebben geen doel. Ze moeten vergezeld zijn van een omgekeerde driehoek.
T zal niet zijn...als er haaientanden staan, dan moet er gestopt worden, welk nut hebben haaientanden anders als ze zonder bord niet zouden gelden?
Of worden alle haaientanden dan ook vergezeld omgekeerde driehoeken, ook voor fietsers op fietspaden? Want daar staan ook haaientanden op geschilderd?
Ik betwijfel sterk dat er overal borden staan voor de fietspaden met haaientanden?
En daar hebben bestuurders geen tijd voor om te controleren, die zien met één oogopslag wel of er witte haaientanden geschilderd staan...

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 dec 2019, 11:58

Nogmaals een beetje wegcode

1) je moet voorrang verlenen bij een bord "omgekeerde driehoek"
2) waar moet je dat doen? Ter hoogte van de haaientanden.

Zo simpel is dat 8)


1) je moet stoppen bij het "stopbord"
2) waar moet je dat doen? Ter hoogte van de dikke witte dwarslijn.