Tirez votre plan

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

12 mar 2020, 16:57

Op 2 maart schreef ik over de financiële kwestie van het coronavirus.
Hoe langer, hoe meer begint het daar het schoentje te wringen.
Concertorganisatoren die de 1000-personen willen omzeilen door maar 950 toeschouwers toe te laten, sportmanifestaties die zich belangrijker vinden dan maatregelen toe te passen die opgelegd werden door de overheid, en nog belangrijker de overheid zelf die zelf geen dwingende maatregelen oplegt. Dit alles duidt op onmacht dat kan vertaald worden in wie het debacle van de intact moet betalen.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

14 mar 2020, 17:59

figaretto schreef:
04 mar 2020, 17:57


Of de overheid te laks is met reisadviezen, daar kan ik niet over oordelen wegens geen ervaring hiermee. Wellicht doe ik ervaring op over twee weken met een geplande reis naar jawel, de Canarische Eilanden. (maar niet Tenerife.) :wink:
Een tiental minuten geleden vernam ik het negatief reisadvies van de overheid voor ALLE buitenlandse reizen. Zoals reeds gezegd, twee weken geleden, volg ik dit advies en vertrek dus niet.
Niettemin mijn dank aan Prima Vera en de uitdrukkelijke De Kannibaal voor hun bekommernis om mijn welzijn.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

15 mar 2020, 16:57

Een tiental minuten geleden vernam ik het negatief reisadvies van de overheid voor ALLE buitenlandse reizen. Zoals reeds gezegd, twee weken geleden, volg ik dit advies en vertrek dus niet.
Duidelijk is het niet,of bedoelen ze alleen de vliegtuig reizen, wat met de mensen die met de auto, of een camper naar Frankrijk, Italië, Spanje of Portugal willen,mogen ze niet meer door aan de grens?
Ik lees dat Spanje met boeten zwaait van 3000€ voor wie buiten komt ,alleen toegelaten wie gaat werken, of naar de winkel of apotheker gaat?
Man men nog naar France supermarkten, in Nederland is sluis gesloten,maar mag men wel naar Breda,wat met Luxemburg en Duitsland ?
En het vrachtvervoer,want als dat stilvalt,dan hebben we een echt probleem.
Duidelijk info geven onze 8 ministers van gezondheid niet.....Tirez votre plan
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

15 mar 2020, 17:28

tokkio schreef:
15 mar 2020, 16:57
Een tiental minuten geleden vernam ik het negatief reisadvies van de overheid voor ALLE buitenlandse reizen. Zoals reeds gezegd, twee weken geleden, volg ik dit advies en vertrek dus niet.
Duidelijk is het niet,of bedoelen ze alleen de vliegtuig reizen, wat met de mensen die met de auto, of een camper naar Frankrijk, Italië, Spanje of Portugal willen,mogen ze niet meer door aan de grens?
In mijn specifiek geval tokkio, gaat (ging) het over een vliegtuigreis. Zo net ontving ik een duidelijke bevestiging van de touroperator (TUI) waarbij eveneens gemeld werd dat ik een restitutie zal ontvangen in de vorm van een "bon" voor later gebruik. Daar kan ik mee leven.
Wat betreft mensen met een auto, camper of een groener vervoermiddel zoals een elektrische trottinet, daar kan ik zelf niet op antwoorden. Persoonlijk denk ik dat grenscontrole stilaan opnieuw strikter wordt. Meestal is het zo dat ingezetenen van een land wel opnieuw toegelaten worden maar dat vreemdelingen in de problemen kunnen geraken.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

15 mar 2020, 20:50

tokkio schreef:
15 mar 2020, 16:57
Een tiental minuten geleden vernam ik het negatief reisadvies van de overheid voor ALLE buitenlandse reizen. Zoals reeds gezegd, twee weken geleden, volg ik dit advies en vertrek dus niet.
Duidelijk is het niet,of bedoelen ze alleen de vliegtuig reizen, wat met de mensen die met de auto, of een camper naar Frankrijk, Italië, Spanje of Portugal willen,mogen ze niet meer door aan de grens?
Ik lees dat Spanje met boeten zwaait van 3000€ voor wie buiten komt ,alleen toegelaten wie gaat werken, of naar de winkel of apotheker gaat?
Man men nog naar France supermarkten, in Nederland is sluis gesloten,maar mag men wel naar Breda,wat met Luxemburg en Duitsland ?
En het vrachtvervoer,want als dat stilvalt,dan hebben we een echt probleem.
Duidelijk info geven onze 8 ministers van gezondheid niet.....Tirez votre plan
Het is nochtans héél duidelijk je moet alleen willen begrijpend lezen! Alle grenzen sluiten. Zowel met vliegtuig als met auto of wat dan ook wordt afgeraden. Naar Nederland kan je maar het is afgeraden zeker naar de kanten van Breda, daar zijn vele gevallen van corona.
Waarom zou je het risico lopen om naar Spanje te willen waar niemand nog de straat op mag? Waar ga je naar toe? Onbezonnen? Geen verantwoordelijkheid? De grenzen met Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk worden gesloten. Aan de grens met Tjechie en Duitsland word je tegengehouden. Niemand mag nog op strand in Spanje of eender waar, je wordt teruggefloten. In Nederland sluit alles vanaf vanavond. Enkel het vrachtvervoer wordt nog toegelaten, goederen moeten ter plaatse kunnen blijven.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

16 mar 2020, 16:03

Ik wil gewoon met de camper naar Portugal, ze raden af om naar Frankrijk of Spanje te gaan,ze verbieden het niet, ik lees in de krant dat de grens met Spanje / Portugal misschien zal sluiten,bij de Europese ministers blijft het gewoon stil,alle regeringen blijven in de grijze zone, niet wit of zwart,als het vracht vervoer mag rijden, waarom de gewone mensen niet met de auto of camper,als ik in transit door die landen rij besmet ik niemand,
paniek is voor niets nodig, maar ze moeten duidelijke taal spreken,maar niet Tirez votre plan.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

23 mar 2020, 11:15

Een paar dagen geleden stond op de beginpagina van Seniorennet een slogan te lezen die luidde “Ik pleeg contractbreuk”. Het ging over een oproep om eventueel geen terugbetaling te vragen voor geannuleerde evenementen, aan instellingen wier zakencijfer reeds drastisch zou dalen gezien de economische dramatische toestand die hen te wachten staat en die door weinigen kan ontkend worden. Een dergelijke oproep werd ook reeds gedaan door Jan Jambon, een week geleden. Hier en daar op dit forum al eens al op gejouw onthaald. Evenementen dus, die wij reeds door de aankoop van deelname-tickets hadden geboekt.
Dit is een lovenswaardig initiatief. Ik sta daar volledig achter want het is slechts die kleine bijdrage die velen onder ons, die weinig met zorg- of andere levensnoodzakelijke bedrijvigheid betrokken zijn, kunnen leveren.
Maar dan komen de praktische kanten ervan. Om dit duidelijk te maken ben ik verplicht dit verstaanbaar te maken met voorbeelden uit eigen ervaring.
In de zomer een reisje geboekt naar het Zwarte Woud, in een familie-pension, en reeds lang een voorschot betaald. In geval van verplichte annulering, geen probleem, die mensen mogen het voorschot behouden. Vandaag zou ik op Gran Canaria dienen te zijn maar dit grapje is uiteraard door iedereen (TUI, mijn reisbureau en de overheid) gecancelled. Zelf heb ik nog geen vragen tot restitutie gesteld maar TUI heeft me al laten weten, dus ongevraagd, dat ze mij een voucher gaan bezorgen voor omwisseling of een nieuwe reis in de toekomst. Ik ben geneigd die te aanvaarden.
Ik zit met 4 tickets voor 2x2 voorstellingen in de opera van Düsseldorf in mei. (MacBeth en La Cinerentola, voor de liefhebbers). Ook hier ben ik bereid tot zwijgen maar, eveneens ongevraagd, liet de opera me al weten dat, in geval van afgelasting, het bedrag integraal zou teruggestort worden. En als de Duitsers iets van plan zijn, dan is het zeer moeilijk om ze tegen te houden. Dat weten we uit ondervinding. Gezien de situatie in de streek rond Düsseldorf, lijkt me annulering zeer waarschijnlijk. (Opa Brombeer kan misschien een tip geven ?)
Zoals ik in het begin al zei, een mooi initiatief, maar wie heeft nood aan financiële hulp en wie minder of niet ?

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

23 mar 2020, 11:34

@ figaretto
Ik zou in uw plaats zelf geen terugbetaling vragen, zolang het om haalbare bedragen gaat. Maar als de organisatoren zelf aanbieden om terug te betalen ( zoals de opera in Dusseldorf) of een voucher te geven ( zoals de reisorganisator : gewoon aanvaarden.

Aelbrecht
Lid geworden op: 02 mei 2019, 16:45

23 mar 2020, 14:47

Ik denk dat niet alleen de paasvakantie in het water zal vallen, maar ook de zomervakantie. Misschien zullen er tijdens de zomermaanden wat meer activiteiten toegelaten worden (als ze al worden toegelaten).

Op reis gaan zal voor het gehele jaar 2020 denk ik nog moeizaam blijven. Veel zal ook afhangen hoe onze buurlanden en/of eventuele andere bestemmingslanden reageren op het verdere verloop van het virus.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

23 mar 2020, 15:17

De sluiting van de cafés is voor verschillende gepensioneerden een financieel
goede zaak. :lol:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 mar 2020, 15:23

voorn schreef:
23 mar 2020, 15:17
De sluiting van de cafés is voor verschillende gepensioneerden een financieel
goede zaak. :lol:
Ni alleen het sluiten van café's denk ik. Nogal van alles, geen uitjes meer, geen vakanties meer, geen terrasjes meer doen. Niet meer uit eten gaan. Op zich is dat een hele goede financiële regeling.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

23 mar 2020, 15:50

Maar wel héél véél toiletpapier!? 8O

De bedoeling hierachter, is voor mij een raadsel. :roll:
Ziet men dat soms als een investering?
Of vreest men dat na het corona-, het schijtvirus gaat volgen??? :oops: :D

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 mar 2020, 16:12

Fazal schreef:
23 mar 2020, 15:50
Maar wel héél véél toiletpapier!? 8O

De bedoeling hierachter, is voor mij een raadsel. :roll:
Ziet men dat soms als een investering?
Of vreest men dat na het corona-, het schijtvirus gaat volgen??? :oops: :D
Waarom men zo veel toiletpapier hamstert is mij ook een raadsel. Maar ze hamsteren alles, zelfs frituurolie is niet meer te vinden. Poetsproducten ook zo iets, verdwijnt ook zo veel.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

23 mar 2020, 16:19

Prima Vera schreef:
23 mar 2020, 16:12
Fazal schreef:
23 mar 2020, 15:50
Maar wel héél véél toiletpapier!? 8O

De bedoeling hierachter, is voor mij een raadsel. :roll:
Ziet men dat soms als een investering?
Of vreest men dat na het corona-, het schijtvirus gaat volgen??? :oops: :D
Waarom men zo veel toiletpapier hamstert is mij ook een raadsel. Maar ze hamsteren alles, zelfs frituurolie is niet meer te vinden. Poetsproducten ook zo iets, verdwijnt ook zo veel.
Die denken , als het echt oorlog wordt,dus als ook de supermarkten in sluiting gaan, dan kunnen ze veel geld verdienen op de zwarte markt,het was ook zo in 40/45 :twisted:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

23 mar 2020, 16:30

Tja, zo ziet het er toch naar uit. Dat kan niet anders dan dat men het als een belegging ziet.
Door de schaarste welke ze zelf hebben veroorzaakt, kunnen ze het nu al doorverkopen aan een hogere prijs.
Verdomd, dat ik daar niet aan gedacht heb. :oops: