De kracht van de vooruitgang.

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

03 mar 2020, 11:49

Dat Belgïe een apenland is, dat is allang geweten.
En toch lopen er nog altijd pipo's rond die het nog absurder willen maken. :roll:

https://www.hln.be/de-krant/30-km-u-in- ... ~a9e2eadd/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
Ice

03 mar 2020, 12:59

Dertig kilometer per uur moet het nieuwe normaal worden in de bebouwde kom. Dat zeggen verkeersorganisaties naar aanleiding van een internationale top waarop de ambitieuze doelstelling werd aangenomen.
Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) aarzelt.
Laten we eens namen plakken op die 'verkeersorganisaties' die het wagen om 30km/uur in de bebouwde kom als 'nieuw normaal' voor te stellen.
Ze durven zich niet kenbaar maken want dan zouden ze weleens boze mails kunnen krijgen, een ontvangst krijgen zoals jambon met rotte eieren en tomaten als ze in het openbaar hun snuit durven te laten zien zodat ze politiebewaking nodig hebben:

https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/sch ... ~a03bc410/
GENT Groen-schepen Tine Heyse wordt bij publieke aangelegenheden discreet in de gaten gehouden door de politie
Tine Heyse is de Groen-schepen die verantwoordelijk is voor de LEZ in Gent, en die het principe met hand en tand verdedigt.
Maar gezien de hoeveelheid bagger die ik op Facebook en in mijn mailbox te verwerken krijg, vond de politie het raadzaam om alert te zijn.
Het mag weleens stoppen met dat pesten van autobestuurders..het vlotte verkeer hebben ze al om zeep geholpen met gevaarlijke obstakels midden op de weg en enkel een wildgroei aan flitspalen in vlaanderen maar de bedoeling is uiteraard ons zodanig te pesten dat we allemaal uit de auto blijven - eerder zijn ze blijkbaar niet tevreden, hoe hard ze er ook moeten voor blijven liegen.

Want het bedrog van milieu is reeds lang en breed weerlegd: telkens stoppen en optrekken geeft meer vervuiling dan vlot kunnen doorrijden - net zoals LEZ bewijst dat het enkel te doen is om ons geld uit de zakken te kloppen door te betalen om te mogen vervuilen!

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/he ... ~a2edc37b/
Op de lage-emissiezones (LEZ) in Gent, Antwerpen en Brussel komt steeds meer kritiek.
Eerder pleitte VAB al voor een “pauze” tot duidelijk is of de voordelen wel opwegen tegenover alle nadelen van een LEZ.
En Rotterdam besliste onlangs om haar lage-emissiezone weer af te schaffen. Moet dat ook in ons land gebeuren?
Absoluut áfschaffen die openlijke diefstal door bedrog!
Lez is overigens, behalve pesterij en volksverlakkerij, ook nog een inbreuk op het recht om het hele belgische wegennet te mogen gebruiken waarvoor ook nog eens verkeersbelasting betaald wordt...en een dubbele belasting is ónwettig bevonden door het grondwettelijke hof.
Het is niet dat aan een belasting een andere naam gegeven wordt, lez/verkeersbelasting, dat het niet evenzeer, verplícht nog wel, dúbbel moet betaald worden! :x

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

03 mar 2020, 16:18

Awel ik ben daar voorstander van,
In de echte dorps of stads kern 30Km per uur, mag van mij direct.
Dan zouden er nog minder ongevallen gebeuren nu moet je constant rechts van de baan kijken naar de verkeersborden.
Neem maar een voorbeeld in Nederland, daar is het al jaren 30 Km per uur.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

03 mar 2020, 17:04

benq schreef:
03 mar 2020, 16:18
Awel ik ben daar voorstander van,
In de echte dorps of stads kern 30Km per uur, mag van mij direct.
Dan zouden er nog minder ongevallen gebeuren nu moet je constant rechts van de baan kijken naar de verkeersborden.
Neem maar een voorbeeld in Nederland, daar is het al jaren 30 Km per uur.
Ik heb de indruk dat steeds meer mensen vergeten dat "verkeer" in het leven werd geroepen om vooruit te gaan. Dertig km per uur kan men nog moeilijk "verkeer" noemen of een verplaatsing tussen 2 punten op een redelijke termijn. Vandaar dat men bij de verkeersinformatie zeer veel hoort spreken over "stilstaand verkeer" op de autosnelwegen. Hierdoor wordt de term verkeer totaal betekenis loos. In de dorpen en de steden, wil men het nog altijd veiliger doen, dan op de snelwegen. Frustrerend voor de bestuurder van een wagen, die voortdurend moet wijken voor de fietsers die hem voorbijsteken.
Het feit dat de voertuigen elektrisch gaan worden ligt waarschijnlijk aan de basis. Met een actieradius van 200 km heeft men dan 7 uren rij plezier of bijna een volledige werkdag.
Ice

06 mar 2020, 10:52

@benq:
Ik zie eerder ongevallen door gebrek aan hoffelijkheid, door agressief rijgedrag, het niet naleven van de verkeersregels zoals door het rood licht rijden, afdraaien zonder richtingaanwijzers en dan fietsers/voetgangers geen voorrang verlenen als ze groen hebben...
Zelfs het nut van de richtingaanwijzers schijnen maar weinig mensen te kennen: vól en onverwacht in de remmen gaan om dan doodgemoedereerd de 'pinker' aan te zetten om af te draaien - en dan verwonderd zijn dat er in hun gat gereden wordt... 8O
of herhaaldelijk de macho uithangen met luxueuze gehuurde en onverzekerde wagens:

https://www.hln.be/in-de-buurt/antwerpe ... ~a04f19fa/
Na een grondige controle bleken de twee bestuurders gekend voor verschillende zware verkeersovertredingen.
Uiteindelijk werden twee voertuigen in beslag genomen en werden drie mannen aangehouden voor ordeverstoring, weerspannigheid, bedreigingen en smaad. Er werden meerdere pv’s opgemaakt waar de betrokken zich nog voor zullen moeten verantwoorden.
Gevaarlijk rijgedrag en zware verkeersovertredingen zouden strenger bestraft moeten worden, zeker voor veelplegers want het is dan duidelijk dat zij de verkeersregels aan hun laars lappen waardoor ze een gevaar betekenen voor andere weggebruikers.

Als iedereen zich houdt aan de verkeersregels, dan pas gebeuren minder ongevallen want dan moet je niet raden wat andere weggebruikers gaan doen en overal de snelheid beperken tot een slakkengang van 30km/uur helpt daar geen zier aan want dat wordt toch niet gerespecteerd en nog minder gecontroleerd of bestraft.

In mijn gemeente is een beruchte wijk met kwalijke reputatie door allochtonen.
Daar werd de snelheid beperkt van 70 naar 50km/uur maar dat wordt nooit gecontroleerd, er wordt 's avonds zelfs geracet aan 150km/u...handelaars klagen erover.
De rode burgemeester vindt controle daar blijkbaar niet nodig want de politie stelt zich wel verdoken op om te kunnen flitsen maar mag dat enkel doen op de plaatsen en tijden waar de werkende mens van en naar het werk rijdt.
Een verzoek aan het gemeentebestuur om meer controle te doen op roodrijders aan een verkeerslicht waar veel fietsende scholieren oversteken wordt zelfs niet eens beantwoord.
Bottom line: weer een wet die nutteloos wordt door het in gebreke blijven van de overheid om door controle de wet op de verkeersregels te doen naleven, ze hebben liever snelheidsbeperking aan een slakkengang zodat ze meer boetes kunnen innen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

06 mar 2020, 12:15

Als men de verkeersregels voor 100% zou naleven, dan is er nergens een snelheidsbeperking nodig, wat niet wil zeggen dat 100km/u in een bebouwde kom zou verantwoord zijn.
Maar als er ongevallen gebeuren door onoplettendheid, aan rode lichten zijn voeten wordt geveegd, en nog vele andere oorzaken - meestal niet in acht genomen door voetgangers en fietsers zelf, gaat men het warm water terug proberen uitvinden door telkens de snelheid gaan te verlagen.
Als men zo verder gaat, dan rijden we tegen 2030 aan 5 km/u door de bebouwde kom en verdwijnen alle bomen binnen een bereik van 5 meter van de weg.
30km/u, dat is zowat in eerste versnelling gaan rijden zonder gas te geven. :roll:
Men gaat niet alléén méér files gaan créeren, maar ook de vervuiling gaan verhogen. Wat is dan nog het nut van een LEZ ? (als die al nut zou hebben tenminste).
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 mar 2020, 12:49

In een beetje moderne auto rij je enkel de eerste meters in eerste dan schakel je naar 2° en 3° naargelang de gewenste snelheid …

En laat die bomen maar staan hoor, tegen 30 per uur doen ze geen kwaad :lol:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

06 mar 2020, 15:20

E.T. schreef:
06 mar 2020, 12:49
En laat die bomen maar staan hoor, tegen 30 per uur doen ze geen kwaad :lol:
Wat doe je dan als het een wilde kastanje is?
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 mar 2020, 15:26

Die moet je temmen, hé. 't Zijn niet voor niets paardenkastanjes :P
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

06 mar 2020, 16:04

In Frankrijk is het simpel, aan het beging van 30 KM per uur ligt er een grote bult,en ook een groot bord met 30KM en aan het einde het zelfde, simpel en eenvoudig, hier zetten ze een klein bordje met die 30 KM /H en soms ziet men geen staan op het einde, altijd verwarring......
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

06 mar 2020, 17:20

In België is alles wat de doorsnee Belg beperkt in wat hij wil doen als hij aan het stuur van een wagen zit, zoals zo hard rijden als hij wil, dronken rijden, GSM'en aan het stuur; geen richtingaanwijzers gebruiken als hij afslaat enz. bij voorbaat ten dode opgeschreven. Met de fiets is dat dan op de linkerzijde rijden, geen licht opzetten geen bel gebruiken, en zeker geen handen aan het stuur houden.Dus laat iedereen rijden waar en hoe hij wil; De gazet moet ook iets kunnen schrijven en de doodgravers en klinieken moeten ook leven.
De doorsnee Belg heeft van nature lak aan wetten reglementen en zeker aan verplichtingen.Gentleman is dan ook geen Belgisch woord.
De zon is gratis voor iedereen

Aelbrecht
Lid geworden op: 02 mei 2019, 16:45

03 apr 2020, 11:57

Idefix schreef:
06 mar 2020, 17:20

De doorsnee Belg heeft van nature lak aan wetten reglementen en zeker aan verplichtingen.Gentleman is dan ook geen Belgisch woord.
Dat lak hebben aan zal nu wel drastisch veranderen. Iedereen binnen en wie niet hoort zal het voelen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

03 apr 2020, 12:13

Aelbrecht schreef:
Dat lak hebben aan zal nu wel drastisch veranderen. Iedereen binnen en wie niet hoort zal het voelen.
- En toch blijven mensen in dronken toestand met de wagen rijden ondanks het zoveelste rijverbod en boete.
- En toch blijven mensen door het rood rijden ondanks de boetes.
- En toch blijven mensen gsm'en achter het stuur ondanks de boetes.
- enz.......
Dat binnen blijven zal de eerste maand lukken, de tweede maand al stukken minder en nog langer houdt ge de mensen niet meer binnen.

En daar heeft Idefix volledig gelijk in als hij schrijft:
'De doorsnee Belg heeft van nature lak aan wetten reglementen en zeker aan verplichtingen.'

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

03 apr 2020, 14:26

De doorsnee Belg heeft van nature lak aan wetten reglementen en zeker aan verplichtingen.'
Dat gaan we dit meek-end zien,de zon gaat schijnen, ze voorspellen +20 Gr, de zee lonkt,en de schatkist gaat gevuld worden :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Aelbrecht
Lid geworden op: 02 mei 2019, 16:45

04 apr 2020, 14:27

Dicksy schreef:
03 apr 2020, 12:13
Dat binnen blijven zal de eerste maand lukken, de tweede maand al stukken minder en nog langer houdt ge de mensen niet meer binnen.
Dicksy, inderdaad, de eerste maand zal lukken, dus nu nog één week en we hebben die maand. Wat als volgende week de veiligheidsraad beslist dat de bevolking te laks is (volgens hen dus) en dat ze strengere maatregelen voorstellen.

Nieuwe maatregelen zoals in Frankrijk. (Ik hoop van niet, maar stel) en dan van de eerste keer tot begin mei.

Jij schrijft dat mensen die dus vanaf de derde maand toch niet meer binnen te houden zijn. OK, ik kan daar volledig inkomen. Maar als ze verstrengen zullen ze toch binnen moeten blijven. En demonstreren is streng verboden wegens de "social distancing" (srr ik word onpasselijk van die term). Mensen die toch buitenkomen zullen zwaar beboet worden en riskeren eventueel gevangenisstraf.

Eens zien of ze zullen buiten komen. Ik vind dit een zeer erge toestand want per slot van rekening worden door deze maatregelen (bijna) al onze vrijheden / rechten afgenomen, enkel nog plichten. Dat is verontrustend. Van demokratie is niets meer te bespeuren. Als die mensen buitenkomen gaan die hetzelfde meemaken als in dictauren.