Het coronavirus uitgelegd in 10 heldere vragen en antwoorden

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

01 mei 2020, 10:10

Het coronavirus uitgelegd in 10 heldere vragen en antwoorden:

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/t/ ... ronavirus/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

01 mei 2020, 10:57

Charlie Muro ,

Ben je er wijzer uitgekomen , heb ik al gelezen van gisteren .
Was toch maar griepje . Volgens de overheid .

China heeft willen verdoezelen , stel me altijd de vraag waarom
hebben ze dan toch iets te verbergen .

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

01 mei 2020, 11:42

Hadden zij van bij begin open kaart gespeeld China .
Zeg niet dat ze alles konden tegenhouden .
185 landen zich kunnen voorbereiden .
Maar helaas zijn er nog die niet vatten voor hun bevolking zie naar Brazilië
Is net of ze dieren verhandelen zo erg gaat er daar aan toe , en kom weer niet vertellen dat trollen zijn .

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/me ... gle.com%2F

Meer overlijdens door Covid-19 dan China, Braziliaans president reageert: “Ja, en? Wat wil je dat ik doe?”

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

01 mei 2020, 12:27

gast43 schreef:
Hadden zij van bij begin open kaart gespeeld China .
Om het goed te maken stuurt China toch karrevrachten mondmaskers naar Europa/Belgie.
Hier zie je een truck die de volgende lading gaat ophalen voor ons land. :P :P

Afbeelding

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

01 mei 2020, 13:27

gast43 schreef:
01 mei 2020, 11:42
Hadden zij van bij begin open kaart gespeeld China .
Zeg niet dat ze alles konden tegenhouden .
"Hadden"....."als".......ik hoor dat allemaal graag zeggen........

Vanaf het moment dat de eerste verschijnselen opdoken en de eerste slachtoffers begonnen te vallen was het allang te laat. :wink:
Op dat moment leg je de wereld dan ook nog niet plat, zeker als je niets weet over de snelheid van besmetting en de ware aard ervan.
Men kan dan evengoed wereldwijds meteen een lockdown afkondigen wanneer het ebola-virus de kop opsteekt.

Dat er fouten gebeurd zijn ? zeer zeker, die zijn er dan ook in nagenoeg ALLE landen gebeurd.

.....en.....ALS er 158 miljoen jaar geleden geen meteoriet op aarde was beland, dan waren de dinosauriers nog altijd baas.

We zitten ermee en we moeten erdoor.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

01 mei 2020, 13:37

Dicksy schreef:
01 mei 2020, 12:27
gast43 schreef:
Hadden zij van bij begin open kaart gespeeld China .
Om het goed te maken stuurt China toch karrevrachten mondmaskers naar Europa/Belgie.
Hier zie je een truck die de volgende lading gaat ophalen voor ons land. :P :P

Afbeelding
:lol:
gast43 schreef:
01 mei 2020, 11:42
Hadden zij van bij begin open kaart gespeeld China .
Zeg niet dat ze alles konden tegenhouden .
185 landen zich kunnen voorbereiden .
....

Taïwan wist er van, resultaat : slechts 6 doden op 24 miljoen inwoners
Zuid--Korea wist er van, resultaat : slechts 248 doden op 51 miljoen inwoners

Hoe komt het dat wij dat allemaal niet wisten ? We wisten het wel bijtijds, maar we dachten dat het nooit naar hier ging geraken, en vooral, dat het maar "een griepje" was.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

01 mei 2020, 14:10

Idd Dicksy en wat ze dan leveren aan ons land of elders mogen ze weer retour sturen .
En de man met zijn apparaten voor beademing verdiend 35 miljoen euro per dag :wink:

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

01 mei 2020, 14:24

Bijtijds fred1950
Als al maand aan de gang was komaan beste man .( China)
En dan de landen die geen besef hebben wat er aan de hand is .
Om te beginnen in eigen land . ( En dan duurt nog meer dan maand dat doordringt dat niet om gewone griep gaat ) kun je tellen
En al die andere landen schrijnende verhalen noem ik dat .
Komt dubbel zo dik aan bij de burgers ;

Zie naar Brazilië wat moet ik doen als je die clip ziet . Moet dan ook land besturen .

Je ziet schoonste voorbeeld , 4 mei ben je verplicht mondmaskers te dragen zeker tram-bus-trein
om te gaan werken . Zal er komen als we geduld hebben . Denken nu de overheid en burgemeesters , dan de mensen op knopke drukken dat de mondmaskers er van zelf uit komen , bij de bedrijven .
Gaan ze dan de mensen beboeten als ze geen bezitten ? ( 6 op de 10 hebben mondmaskers ) al die andere dan .
Blijf bij mijn standpunt wanneer de vaccin ons land gaat bereiken ( Kostenplaatje ) want daar zal om te doen zijn ( gisteren van Gucht op vtm plus minder communicatie naar de bevolking ) Als ze veel geld gaan tegen aansmijten zal dat er snel zijn 2021 ? , maar als ze gaan onderhandelen , dan gaan andere voor die het wel willen betalen .

Gezegde : In de maand van mei leggen alle vogels hun ei , maar denk dat De Croo voor moment al met een zit
Ze zullen waarschijnlijk te snel gehandeld hebben . Ze zijn al aan tellen 2019/2020 1 ste kwartaal 2020
Uitstel is geen kwijtschel , en dan bij opstarten begint terug alles te lopen , haalt geen enkele zelfstandige op .
Dan de restaurants en horeca op 8 juni zouden ze mogen starten ?
Heb je Burgemeester van Blankenberge gelezen , als niet toegelaten is dat ze starten op 8 juni horeca , geen dagjes toeristen toegelaten . Dan beginnen deze tegen te werken
Laatst gewijzigd door gast43 op 01 mei 2020, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

01 mei 2020, 14:49

gast43 schreef:
01 mei 2020, 14:24
Bijtijds fred1950
Als al maand aan de gang was komaan beste man .( China)
En dan de landen die geen besef hebben wat er aan de hand is .
Om te beginnen in eigen land . ( En dan duurt nog meer dan maand dat doordringt dat niet om gewone griep gaat ) kun je tellen
En al die andere landen schrijnende verhalen noem ik dat .
Komt dubbel zo dik aan bij de burgers ;
....
...
IK wist het al sinds begin februari. Op 6 maart had ik een consultatie in het UZ-Gent waar dokters al weigerden een hand te geven en achteruitdeinzden toen ik met mijn ellebogen op hun bureau leunde - en dus aan "social distancing" deden. Het is maar vanaf midden maart dat het aantal zieken hier sterk begon toe te nemen. Mij kan me toch niet wijsmaken waarom men niet reeds vanaf begin maart met strenge maatregelen, net zoals in Oostenrijk, Taïwan , enz ... voor de dag kon komen. Op 15 maart kende België nog maar 860 besmettingen, en toen moest de alarmbel voor een totale lockdown reeds afgegaan zijn. Niet dus, puur allemaal uit laksheid en luiheid .... Nederland kende op 15 maart reeds meer besmettingen dan wij, en wij zijn ze nadien glansrijk voorbij gestoken op het gebied van aantal besmettingen ( nu bijna 50.000 ) en doden. Hier in België is er iets totaal fout gelopen. Dit kan ook niet anders dan in een sch*tland met vlaams nationalistische idioten die niet beter dan een job als straatveger verdienen. :evil:

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

01 mei 2020, 14:58

Fred1950 :Dan wisten ze al hoe laat het was .
En dan nog durven zeggen is maar griepje , als zij al wisten in uz
Is overal zo politiek . Hebben hun eerst al voorbereid op de komst daar
komt eigenlijk op neer .

Op 27 februari vrt trein tussen Volvo Cars in Gent naar China rijdt voorlopig niet meer uit. ...
En dan hebben ze ook personeel terug gehaald uit China .
Dan heb ik gezegd hier klopt iets niet .

Corona was niet de enige reden van het stilgelegde transport. Ook het Chinese nieuwjaar, dat uitbundig gevierd wordt in China, speelde mee. Toch was het al van half januari geleden dat er nog een Volvo-trein uit de Chinese stad Xi’an naar de Gentse haven kwam. De productie in China lag immers gewoon stil. Vandaag is er eindelijk nog eens een transport, het eerste sinds het coronavirus in China opdook

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

01 mei 2020, 15:47

Hoe komt het dat wij dat allemaal niet wisten ? We wisten het wel bijtijds, maar we dachten dat het nooit naar hier ging geraken, en vooral, dat het maar "een griepje" was.
Maar gaan de verantwoordelijke die het zouden moeten weten,nu "mea culpa" zeggen?........
IK wist het al sinds begin februari. Op 6 maart had ik een consultatie in het UZ-Gent waar dokters al weigerden een hand te geven en achteruitdeinzden toen ik met mijn ellebogen op hun bureau leunde - en dus aan "social distancing" deden.
Fred 1950, ge moet wel voorzichtig zijn he, eerst hebt ge toegeven dat ge over liters ontsmetting alcohol beschikt, en nu schrijft ge dat ge het al vanaf februari wist van dat virus, straks wijzen ze met de vinger naar u.......door den dienen zijn schuld zitten wij in de shit :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

01 mei 2020, 18:11

Het heeft allemaal geen zin meer om nu nog de schuld in iemand's schoenen te schuiven.
We zitten er middenin, en we moeten erdoor! Er dient dus naar oplossingen worden gezocht.
En dat wij, burgers, het verlies zullen goedmaken, staat vast. Waar moeten ze anders halen?
Dat kunnen we goed- of afkeuren, maar betalen zullen we, in elk geval!

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

01 mei 2020, 20:24

tokkio schreef:
01 mei 2020, 15:47
Hoe komt het dat wij dat allemaal niet wisten ? We wisten het wel bijtijds, maar we dachten dat het nooit naar hier ging geraken, en vooral, dat het maar "een griepje" was.
Maar gaan de verantwoordelijke die het zouden moeten weten,nu "mea culpa" zeggen?........
IK wist het al sinds begin februari. Op 6 maart had ik een consultatie in het UZ-Gent waar dokters al weigerden een hand te geven en achteruitdeinzden toen ik met mijn ellebogen op hun bureau leunde - en dus aan "social distancing" deden.
Fred 1950, ge moet wel voorzichtig zijn he, eerst hebt ge toegeven dat ge over liters ontsmetting alcohol beschikt, en nu schrijft ge dat ge het al vanaf februari wist van dat virus, straks wijzen ze met de vinger naar u.......door den dienen zijn schuld zitten wij in de shit :mrgreen:
:lol: Op 5 maart waren er nog maar 50 geregistreerde besmettingen in België ( op 6 maart al 109 , maar dat wist ik op die dag nog niet ). Toen kwam het niet in mij op om ontsmettingsalcohol te kopen, ik dacht dat het bij die 50 of hooguit een paar honderd ging blijven. :( In de wachtzaal zat er toen een jong madammeke op drie stoelen ver naast mij met een ontembare zware slijmhoest, zo erg zelfs dat ze naar het WC liep om een glas water te gaan drinken. Ik dacht dat ik ging ontploffen van woede. :x

Mea culpa ? Da-ziede-vanier. Ik verwijt Van Ranst ( en zou het hem vlakaf zeggen moest ik de kans krijgen ), dat het dragen van een masker in supermarkten, winkels, trein-tram-bus niet nodig was als ge de 1,5 meter afstand kon houden. Een Belg weet nog niet eens hoe lang of hoe ver dat één meter en een half is, verre van dat hij er zou op letten en er aan denken om die afstand te houden. :roll:

p.s. zonet teruggevonden : Nederland kende op 15 maart iets meer dan 1100 besmetting en wij "slechts" 860. Nu tellen zij 39.988 besmettingen en wij 49.032 , ongeveer 9000 besmettingen meer. Wij zijn met 11 miljoen en zij met 17 miljoen, dat is dus een pak meer besmettingen per miljoen inwoners dan Nederland. Dat verraadt veel over ons gedrag en hoe verstandig we met deze crisis omgaan. Blijkbaar is het een idioot gelukt om ons wijs te maken dat het "maar een griepje" is. :evil:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

01 mei 2020, 20:58

Fred1950 schreef:
01 mei 2020, 20:24
p.s. zonet teruggevonden : Nederland kende op 15 maart iets meer dan 1100 besmetting en wij "slechts" 860. Nu tellen zij 39.988 besmettingen en wij 49.032 , ongeveer 9000 besmettingen meer. Wij zijn met 11 miljoen en zij met 17 miljoen, dat is dus een pak meer besmettingen per miljoen inwoners dan Nederland. Dat verraadt veel over ons gedrag en hoe verstandig we met deze crisis omgaan. Blijkbaar is het een idioot gelukt om ons wijs te maken dat het "maar een griepje" is. :evil:
En zijn die tellingen in Nederland dan ook evenredig verlopen ?
Want op zeker moment zijn ze er hier in Belgïe alles beginnen bijtellen wat men er maar kon bijtellen. :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

01 mei 2020, 21:51

Charlie Maru schreef:
01 mei 2020, 20:58
Fred1950 schreef:
01 mei 2020, 20:24
p.s. zonet teruggevonden : Nederland kende op 15 maart iets meer dan 1100 besmetting en wij "slechts" 860. Nu tellen zij 39.988 besmettingen en wij 49.032 , ongeveer 9000 besmettingen meer. Wij zijn met 11 miljoen en zij met 17 miljoen, dat is dus een pak meer besmettingen per miljoen inwoners dan Nederland. Dat verraadt veel over ons gedrag en hoe verstandig we met deze crisis omgaan. Blijkbaar is het een idioot gelukt om ons wijs te maken dat het "maar een griepje" is. :evil:
En zijn die tellingen in Nederland dan ook evenredig verlopen ?
Want op zeker moment zijn ze er hier in Belgïe alles beginnen bijtellen wat men er maar kon bijtellen. :roll:
Dat maakt men ons wijs om eigen onkunde te verdoezelen. Het gaat hier voor alle duidelijkheid niet over het aantal doden, maar over het aantal besmette personen die men in ziekenhuizen testte en registreerde. Er mag nog zelfs een grote fout op zitten, het verschil tussen Nederland en België moet men met een factor 17 gedeeld door 11 vermenigvuldigen ( of delen ) om een correct vergelijk te maken. Als Nederland ook maar 11 miljoen inwoners zou tellen, dan zou hun aantal besmettingen maar 39.988 gedeeld door 1,54 of 25.966 bedragen. Dat zijn 23.000 besmettingen op 11 miljoen Nederlanders minder dan wij met onze actueel 49.032 besmettingen en 11 miljoen inwoners. Dit soort vergelijking vertelt men ons nooit op VTM en VRT. We mogen alleen maar "good news" vernemen, en op dat punt moeten we al niet onderdoen voor Noord-Korea.

De tellingen zijn ook in Nederland steeds dag per dag doorgegeven naar CSSE https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6 Ge kunt links de landen selecteren, en rechtsonder ziet ge het verloop van het aantal besmettingen. Ge kunt op die kader van die grafiek rechtsboven een "vergrotingsbolleke" aanklikken, en dan kunt ge bij elk bolleke de datum en aantal lezen als ge met uw muis erover gaat. Bijvoorbeeld : op 25 maart bedroeg het aantal besmettingen in België 4.900 en in Nederland 6.400 . Vanaf toen ging het bij ons sneller bergop dan in Nederland.