Het coronavirus uitgelegd in 10 heldere vragen en antwoorden

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

02 mei 2020, 17:53

de vraag is, hebben ze hier in België,alle overlijdens op den boek van corona doden geschreven,of hebben ze er een gissing naar gedaan, want als men in een normaal jaar op +/- 300 doden per dag zit,op welk cijfer zou men dan uitkomen als men er die aftrekt?
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

02 mei 2020, 18:33

tokkio schreef:
02 mei 2020, 17:53
de vraag is, hebben ze hier in België,alle overlijdens op den boek van corona doden geschreven,of hebben ze er een gissing naar gedaan, want als men in een normaal jaar op +/- 300 doden per dag zit,op welk cijfer zou men dan uitkomen als men er die aftrekt?
Over de doden wil ik mij niet uitspreken omdat men in de WZC's daar zeer onzorgvuldig mee omgesprongen heeft. Ik heb het dus hier uitsluitend over de vastgestelde besmettingen, dus de geteste personen die positief bleken te zijn, en hiervan zijn er reeds een aantal gestorven en zullen er nog sterven van diegenen die nu nog op intensieve liggen. Het dodental dat men aan corona in België toeschrijft is 15 % van het aantal positief geteste personen, en dat percentage is het hoogste van Europa. Achteraf statistieken beginnen maken en besluiten trekken uit die getallen van "oversterfte" is zever in pakjes omdat men heel nauwkeurig kan bepalen ( testen ) of iemand besmet was voor die stierf. Gaan nakijken wat precies die oversterfte is, daar grafieken van maken is interessant, maar niet meer dan een bezigheidstherapie.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

03 mei 2020, 10:32

Het dodental dat men aan corona in België toeschrijft is 15 % van het aantal positief geteste personen, en dat percentage is het hoogste van Europa.
Als men in andere landen andere registratiemethodes hanteert zeggen die percentages niets. In Nederland ligt het aantal sterfgevallen volgens vele bronnen aldaar dubbel zo hoog als dat officiële percentage.
in de VS gaat het officiële percentage doden richting 70.000. In een land waar 70 miljoen mensen geen zorgverzekering hebben die naam waardig kan je vermoeden dat het er tienduizenden meer zullen zijn...

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 mei 2020, 12:59

frits1955 schreef:
03 mei 2020, 10:32
Het dodental dat men aan corona in België toeschrijft is 15 % van het aantal positief geteste personen, en dat percentage is het hoogste van Europa.
Als men in andere landen andere registratiemethodes hanteert zeggen die percentages niets. In Nederland ligt het aantal sterfgevallen volgens vele bronnen aldaar dubbel zo hoog als dat officiële percentage.
in de VS gaat het officiële percentage doden richting 70.000. In een land waar 70 miljoen mensen geen zorgverzekering hebben die naam waardig kan je vermoeden dat het er tienduizenden meer zullen zijn...
Als .... ik denk dat er tussen de West-Europese landen weinig verschil is. Ik stel me heel neutraal op zonder maar één greintje chauvinisme of volksgevoel ( allemaal verdwenen toen ik jarenlang de Duitse "Gründlichkeit" aangeleerd kreeg ). Ik haal mijn gegevens hier :

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6

Voor België kloppen die cijfers perfect met hun dagelijkse "epidemio.wiv-isp.be/ID/Documents/Covid19/Meest recente update.pdf" en ik neem dat dit voor andere landen ook zo is. Die 15 % noemen zij "Case Fatality Ratio" en is niets meer dan het percentage doden ten opzichte van het aantal geregistreerde besmettingen. Voor België is dat actueel : 15,72 %. Hierna volgt de UK met 15,37 % .

Bedenk dat België met zijn 11 miljoen inwoners meer besmettingen en doden kent dan Nederland met 17 miljoen inwoners. Je moet maar eens de getallen van de CSSE site hierboven herberekening per miljoen inwoners en dat voor een aantal West-Europese landen. België kent 4537 besmettingen per miljoen inwoners, en Spanje dat zo "erg" betroffen is, telt 4608 besmettingen per miljoen inwoners, dus amper meer. Italië heeft "slechts" 3468 besmettingen per miljoen inwoners. Trek uw conclusies !

De "Case Fatality Ratio" kunt ge op die site terug vinden als ge in het grootste venster links of rechts van "Cumulative Confirmed Cases" doorscrolled, daarna "Case Fatality Ratio" selecteert en op een wit bolleke van een bepaald land klikt. In de West-Europese landen schommelt die Case Fatality Ratio rond de 10 %. Als die veel lager ligt ( zoals bvb. in Rusland ) kan men aannemen dat er foutief geteld wordt.

Uiteraard zullen en meer besmette personen rondlopen die niet geregistreerd worden, en dat zijn diegenen die geen symptomen hebben of gehad hebben, vooral onder de minus dertigers. In theorie kan men aannemen dat het percentage besmette personen ten opzichte van het aantal geregistreerden ook zowat in ieder land hetzelfde zal zijn.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 mei 2020, 19:00

frits1955 schreef:
03 mei 2020, 10:32
Als men in andere landen andere registratiemethodes hanteert zeggen die percentages niets. In Nederland ligt het aantal sterfgevallen volgens vele bronnen aldaar dubbel zo hoog als dat officiële percentage.
in de VS gaat het officiële percentage doden richting 70.000. In een land waar 70 miljoen mensen geen zorgverzekering hebben die naam waardig kan je vermoeden dat het er tienduizenden meer zullen zijn...
70.000 doden bedoel je i.p.v. een percentage doden van 70.000.
Weet je wat? We gaan dat aantal verdubbelen; wat zeg ik? We maken er niet 2 keer zoveel van maar 3 keer zoveel: 210.000 doden. Genoeg?

210.000 op 330 miljoen inwoners geeft 0.064% doden.

België: 7844 doden op 11,5 miljoen inwoners. Dat geeft 0.068% doden

8O 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.