Filters

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

20 mei 2020, 01:54

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/19 ... -overheid/

De staat besteld filters om in de zelf gemaakte mondmaskers te plaatsen.

Een vraagje: is men verplicht om een zelf gemaakt mondmasker volgens bepaalde afmetingen te maken?

Ik maak ze met een rechthoekig doekje en mijn buurman maakt zijn mondmasker misschien naar het model van het masker van Hanibal Lecter en iemand anders maakt ze nog anders.

Ze zijn goed bezig, met K. Geens op kop.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

20 mei 2020, 08:21

Ik heb van in het begin chirurgische maskertjes gekocht bij de apotheker. Eerst kon men er maar 2 krijgen per persoon, daarna wat meer. En eigenlijk dat zijn de enige die ik zou willen. Ze hebben een serieuze uitleg gegeven over het gebruik en dat was wel nodig.
Sedert enkele weken kan men dezelfde ook aankopen in winkels.
Bij de apotheker heb ik ook ontsmettende handgel gekocht. Die was toen ook nergens anders te verkrijgen.
En de prijs was ook heel weinig, zowel voor de mondmaskertjes als voor de handgel. En nu nog steeds.
Dus voor mij nog altijd de apotheker en dat zal zo blijven. Dus een grote merci aan hen.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

20 mei 2020, 08:38

Niets is verplicht,

Maar ik vraag mij af waarom al die moeite doen om een masker zelf ineen te knutselen die tussen haakjes alleen maar een veilig gevoel geven.
Als men voor een schappelijke prijs professionele kan kopen.
Wij hebben 5 dozen van 50 stuks 3 laags met neusbeugel gekocht bij een firma medisch materiaal hier in België, het zijn inderdaad wegwerp 0,80 euro per stuk.
Maar als je de zelfgemaakte na het dragen altijd moet wassen op minstens 60 graden hoeveel kost dit dan niet aan elektriek en water.

Dus voor 80 euro cent ( 32 oude Belgische frank ) kan je een hele dag gaan schoppen, wandellen of sporten met een professioneel masker.
Daar heb je nog geen tas koffie voor in een café.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

20 mei 2020, 08:49

Bij de apotheker 0,90 euro. De prijs van in het begin en nog altijd. Ik ben zelfs zeker dat ze daar niet aan verdienden, maar ze deden dit voor ons allemaal.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

20 mei 2020, 10:26

Dus voor 80 euro cent ( 32 oude Belgische frank ) kan je een hele dag gaan schoppen, wandellen
Je mag de mensen niet aanzetten tot gewelddaden he - men mag niet schoppen -mondmasker of geen mondmasker. En dan ook nog gaan wandellen ( wat is dat eigenlijk?) :lol:

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

20 mei 2020, 10:42

Ik kan hier alleen maar op zeggen :
WEES BLIJ DAT GE GEEN CORONAVIRUS OPDOET EN DOE MAAR ALLES WAT WETTELIJK VERPLICHT IS.
Wettelijk hé. En daar moet men zich aan houden en begin hier niet over diegene die dat niet doen.

Sill
Lid geworden op: 22 apr 2020, 17:15

20 mei 2020, 11:52

En dan ook nog gaan wandellen ( wat is dat eigenlijk?) :lol:
[/quote]
Wandellen , beste Frits is gaan wandelen met twee of meerdere Dellen zoals ik :lol: uitstekend voor de gezondheid !

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

20 mei 2020, 12:08

Met dit masker mag je de héle dag wandelen.
Mensen zullen automatisch een 1,5 m afstand houden.
Je mag er zelfs mee gaan slapen.
Je moet alleen de tanden eens poetsen voor het slapen gaan.

Afbeelding

:D :wink:
Laatst gewijzigd door Fazal op 20 mei 2020, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

20 mei 2020, 12:37

Sill schreef:
20 mei 2020, 11:52
En dan ook nog gaan wandellen ( wat is dat eigenlijk?) :lol:
Wandellen , beste Frits is gaan wandelen met twee of meerdere Dellen zoals ik :lol: uitstekend voor de gezondheid !
[/quote]

of hier

Afbeelding
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

20 mei 2020, 17:00

Een tijd geleden was er nergens een mondmasker te vinden, ik vond het fijn om ze zelf te maken het was een bezigheid tijdens het alleen zijn. van het begin al was er een mondmasker website waar het " officiële " patroon, goedgekeurd door FOD, op staat en hoe je het moet maken www.maakjemondmasker.be . Het is heel eenvoudig. Maar inderdaad men raad aan om er een filter in te plaatsen, allerlei mogelijkheden.
Maken a 4 per uur, dat gaat goed, ik heb er dan ook een hele hoop uitgedeeld, geruild eigenlijk voor mensen die me wat katoenen stof gaven of de zo nodige en zeldzame elastiek.
Wat kunnen jullie daar nu in feite tegen hebben, maar eigenlijk niet zo verassend, hier is men altijd tegen alles.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

20 mei 2020, 18:08

Die soap van mondmaskers blijft duren,een mondmasker was niet nodig,ja er zijn er geen , dan hoort men dat er 63 miljoen zijn vernietigd, dan hebben ze de verkeerde besteld, dan zijn er toegekomen die niet volgens de normen waren,dan hebben ze een genste chinees aangesproken, die op FB moest zien wat dat was, een mondmasker,dan een dubieuze postbus in Luxemburg die er zou leveren,dan kwam het bericht dat de filters niet zouden passen in de bestelde mondmaskers,tussendoor gingen ze ook 2 fabrieken opstarten die ze gingen maken,ondertussen zou ontex en Du Caju een productie starten op vraag van de burgemeesters, alhoewel De Backer al op 11 april beloofde dat ze er gingen maken.
https://www.demorgen.be/nieuws/vlaander ... ~bf8092f9/
Ondertussen moesten de mensen ze zelf maken,ze beloven veel, doen niets en spreken elkander tegen,nu begint de soap van de 2 verblijven, hoor ik juist op de radio, van de jambon mogen ze wel gaan , van wilmés is het nog niet zeker, wat komt hier na, de soap over de testen,ook die van de contact controleurs is om te lachen, ze zitten werkloos achter hun telefoon,2000 die met hun duimen zitten te draaien , omdat ze bijna niemand kunnen bereiken, en als ze al ene hebben weet die die wie of waar hij die ontmoet heeft,sjonge, jonge,te zot om los te lopen, wie geloofd al die pipo's nog :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

21 mei 2020, 07:21

Ik zelf als medebeheerder van een groot gebouw loop tientallen mensen tegen het lijf per dag.
Maar vraag nu niet allemaal hun naam.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

21 mei 2020, 09:10

kitten schreef:
20 mei 2020, 17:00
Een tijd geleden was er nergens een mondmasker te vinden,
Wat kunnen jullie daar nu in feite tegen hebben, maar eigenlijk niet zo verassend, hier is men altijd tegen alles.
Kitten…….kitten………..toch,
Je moet goed lezen, niemand hier is tegen het zelf maken van een mondmasker, maar als je der maakt moet je het goed doen.
Je moet maar eens proberen als je beperkt bent met uw armen om die lintjes vast te knopen achter uw hoofd als je met 2 bent kan de één het bij een ander doen.
Je kan evengoed een grote zakdoek voor uw mond knopen.
En dan nog te zwijgen over die brede elastieken voor achter uw oren, probeer die maar eens als je een bril draagt,

En je zegt dat een tijd geleden geen mondmaskers te vinden waren, das dikke zever, van toen dat covid-19 uitbrak in China had ik al tegen mijn vrouw gezegd pas op dat gaat vlug verspreiden, de tweede week van februari heb ik mijn mondmaskers besteld bij een medisch bedrijf hier in België.
En neen ik heb geen btw nummer maar sinds 7 februari 2019 is de verkoop van steriel medisch materiaal toegestaan voor verkoop aan particulieren. Dit wil echter niet zeggen dat alle professionele firma’s dit doen maar er zijn er die dit wel doen, je moed de moeite doen om te zoeken.
Ik had ook eerst nog een mail gestuurd met kopie van mijn paspoort voor en achterkant ( rijksregisternummer zichtbaar ) en 2 uur later kreeg ik bericht dat indien ik bestel de mondmaskers met spoed zullen opsturen, 3 dagen later had ik mijn 5 dozen. Je kan het daar ook ter plaatse afhalen.

Je moed vooruit kijken en niet wachten tot het te laat is.

Dus kitten, blijf gerust zelf mondmaskers maken, je zal daar andere mensen blij mee maken.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 mei 2020, 11:27

Maar maak de linten lang genoeg hé
Hier in Beringen zijn gisteren zo'n 30.000 maskers en filters gratis verdeeld aan alle inwoners (12+)
Jammer genoeg met lintjes van zo'n 20 à 25 cm en dus totaal onbruikbaar door mensen met een wat dikker hoofd :oops:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

21 mei 2020, 11:38

E.T. schreef:
Jammer genoeg met lintjes van zo'n 20 à 25 cm en dus totaal onbruikbaar door mensen met een wat dikker hoofd :oops:
U hebt uw ervaring toch ter kennis gebracht aan het gemeentebestuur? :P