slechte vitamine K-status en Covid-19

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

04 jun 2020, 02:42

----------------------------SLECHTE VITAMINE K-STATUS EN COVID-19 -------------------
--------------------------------------- Iedereen aan de vitamine K? -------------------------------------

'Dit zou internationale doorbraak in corona-behandeling kunnen zijn', zeggen Nijmeegse artsen

NIJMEGEN - Het zou een internationale doorbraak kunnen zijn in de coronacrisis: het onderzoek naar vitamine K waar artsen en onderzoekers in het CWZ-ziekenhuis in Nijmegen mee bezig zijn. Ze ontdekten dat corona-patienten die zeer ernstig ziek worden of overlijden heel weinig vitamine K in hun bloed hebben. En dat precies die vitamine een belangrijke rol speelt bij het beschermen van de longen. Extra vitamine K zou mogelijk zeer ernstig ziek worden door het Covid-virus kunnen voorkomen.

https://www.youtube.com/watch?v=XIa5tSa ... e=youtu.be
Laatst gewijzigd door DelaVega op 05 jun 2020, 17:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 jun 2020, 09:47

Ik eet elke morgen Special-K . Ik zit goed.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 jun 2020, 09:59

Groenten met veel vit. K hieronder.
Eén portie levert meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.


Snijbiet (warmoes) Afbeelding

Boerenkool Afbeelding

Peterselie Afbeelding

Spinazie Afbeelding

Raapstelen Afbeelding

Waterkers Afbeelding

Kool (wit / rood / broccoli / spruitjes / bloemkool ) Afbeelding

Andijvie Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

04 jun 2020, 10:39

De door u naar voorgebrachte groene bladgroenten bevatten inderdaad vit. K. Andere natuurlijke bronnen zijn: yoghurt, eierdooiers, safloerolie, sojaolie, enz. Vooral het drinken van yoghurt zou een tekort aan vit. K kunnen beletten.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 jun 2020, 11:01

Die snijbiet (warmoes) bevat 830 mcg (microgram) per 100 gram. Dat is 692% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).
In feite moet je dus maar 15 gram snijbiet per dag eten om je dosis binnen te hebben.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

04 jun 2020, 19:10

Ik zal ook eens googelen se:

als je bloedverdunners gebruikt moet je opletten met extra vitamine K
K maakt uw bloed dikker.

Vitamine K word automatisch aangemaakt in uw dikke darm.

Wil: groene groenten zijn K1

DelaVega: dat van U das K2
Laatst gewijzigd door benq op 04 jun 2020, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

04 jun 2020, 19:11

Wil. schreef:
04 jun 2020, 09:47
Ik eet elke morgen Special-K . Ik zit goed.
Dat is zeer ongezond, teveel toegevoegde suikers
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

04 jun 2020, 19:58

Wie bloedverdunners neemt laat die best maandelijks controleren bij de dokter als die niet te gierig is een toestelletje aan te kopen.
Zeker laten controleren bij nieuwe medicatie.;bv Hersendoorbloeders.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

05 jun 2020, 08:20

voorn schreef:
04 jun 2020, 19:58
Wie bloedverdunners neemt laat die best maandelijks controleren bij de dokter als die niet te gierig is een toestelletje aan te kopen.
Zeker laten controleren bij nieuwe medicatie.;bv Hersendoorbloeders.
Als je Sintrom neemt kost een labo onderzoek niets, dat is gratis.

En dan nog iets, uw bloedstolling maandelijks laten controleren dat is naargelang welke medicatie die U neemt.

Inname Cardioaspirine en Asaflow moet je zelden of nooit bloedstolling controleren.

Inname Sintrom dat is maandelijks

Er zijn medicatie voor controle om de 6 maanden en zelfs jaarlijks.

En zo een toestelleke kost algauw 1000 euro en meer en dan nog eens extra de test strips
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 jun 2020, 10:27

benq schreef:
04 jun 2020, 19:11
Wil. schreef:
04 jun 2020, 09:47
Ik eet elke morgen Special-K . Ik zit goed.
Dat is zeer ongezond, teveel toegevoegde suikers
Let jij wel eens op je woorden, benq? 'Zeer ongezond' noem je dat. Er bestaan andere gradaties om iets in die richting aan te duiden: ongezond, minder gezond, minder gunstig, beter te vermijden, slechts matig van te gebruiken, eerder nadelig, misschien af te raden, kan wel maar met mate, best OK maar slecht om de paar dagen te gebruiken enz.

Voor jou is het 'zeer ongezond' want daar zit verdorie 4 gram suiker in een dagelijkse hoeveelheid. 4 gr suiker bevat 16 kcal. Een mens (man) heeft 2.500 kcal per dag nodig. Die Special-K draagt dus via die suiker 0,64% bij aan wat ik dagelijks nodig heb aan calorieën.
Wanneer ik 4 minuten gewoon wandel heb ik die 16 kcal al verbrand.

En jij noemt dat 'zeer ongezond'.

Hoeveel boter neemt iemand op één boterham? 5 gram? Dat betekent 37 kcal. Hoe noem jij dat ? Zéér ongezond (met 2 x é met accent)? Of misschien wel (levens)gevaarlijk? 'moet verboden worden voor de volksgezondheid' zou ook een aanbeveling kunnen zijn, toch?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 jun 2020, 11:38

Suikers zijn meer dan alleen maar calorieën. Er is bij inname een grote en onmiddellijke invloed op de bloedsuikerspiegel. Voor een diabeet is een Special-K ontbijt not done.
Maar de term 'zeer ongezond' is inderdaad een beetje overdreven ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 jun 2020, 14:26

Een diabeet is iemand met een ziekte.

Wie een pindanotenallergie heeft, moet ook geen pindakaas gaan eten. Nogal wiedes .

Er is helemaal niks ongezonds aan Special-K. Alles hangt af van wat je voor de rest eet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 jun 2020, 15:15

Diabetes is inderdaad een chronische ziekte waar er heel veel aandacht moet gaan naar de bloedsuikerspiegel en de inname van koolhydraten waaronder ook suiker valt.

Zouden we 100% van onze calorieën uit suiker kunnen halen 8O
Denk het niet, zou een flinke berg Special-K zijn :P
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

05 jun 2020, 19:18

Wil. schreef:
05 jun 2020, 10:27
benq schreef:
04 jun 2020, 19:11
Wil. schreef:
04 jun 2020, 09:47
Ik eet elke morgen Special-K . Ik zit goed.
Dat is zeer ongezond, teveel toegevoegde suikers
Let jij wel eens op je woorden, benq? 'Zeer ongezond' noem je dat. Er bestaan andere gradaties om iets in die richting aan te duiden: ongezond, minder gezond, minder gunstig, beter te vermijden, slechts matig van te gebruiken, eerder nadelig, misschien af te raden, kan wel maar met mate, best OK maar slecht om de paar dagen te gebruiken enz.

Voor jou is het 'zeer ongezond' want daar zit verdorie 4 gram suiker in een dagelijkse hoeveelheid. 4 gr suiker bevat 16 kcal. Een mens (man) heeft 2.500 kcal per dag nodig. Die Special-K draagt dus via die suiker 0,64% bij aan wat ik dagelijks nodig heb aan calorieën.
Wanneer ik 4 minuten gewoon wandel heb ik die 16 kcal al verbrand.

En jij noemt dat 'zeer ongezond'.

Hoeveel boter neemt iemand op één boterham? 5 gram? Dat betekent 37 kcal. Hoe noem jij dat ? Zéér ongezond (met 2 x é met accent)? Of misschien wel (levens)gevaarlijk? 'moet verboden worden voor de volksgezondheid' zou ook een aanbeveling kunnen zijn, toch?

Allee okee, ik geef het toe,
is misschien wel wat overdreven zeer ongezond
maar teveel suikers is toch niet zo gezond
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Conscience
Lid geworden op: 09 mar 2020, 17:10

06 jun 2020, 15:26

DelaVega schreef:
04 jun 2020, 02:42
----------------------------SLECHTE VITAMINE K-STATUS EN COVID-19 -------------------
--------------------------------------- Iedereen aan de vitamine K? -------------------------------------

'Dit zou internationale doorbraak in corona-behandeling kunnen zijn', zeggen Nijmeegse artsen

NIJMEGEN - Het zou een internationale doorbraak kunnen zijn in de coronacrisis: het onderzoek naar vitamine K waar artsen en onderzoekers in het CWZ-ziekenhuis in Nijmegen mee bezig zijn. Ze ontdekten dat corona-patienten die zeer ernstig ziek worden of overlijden heel weinig vitamine K in hun bloed hebben. En dat precies die vitamine een belangrijke rol speelt bij het beschermen van de longen. Extra vitamine K zou mogelijk zeer ernstig ziek worden door het Covid-virus kunnen voorkomen.

https://www.youtube.com/watch?v=XIa5tSa ... e=youtu.be
--------------------------------------------------------------------
Mooi ! Ik juich het toe dat er hier verder onderzoek op gebeurt.
Ik neem af en toe pottasium (= vitamine K) want ik ben hartpatient en als mijn hart wild te keer gaat, is dit - naast aspirine - niet verkeerd.