Ongevallen met vrachtwagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

04 jun 2020, 08:08

Lap tis weer van dat, deze week al verschillende zware ongevallen met vrachtwagens,
deze morgen weeral prijs.
Wanneer gaat men nu eens eindelijk de cruise control verbieden in vrachtwagens!
Ik zeg niet dat al deze ongevallen veroorzaakt worden door cruise control maar op snelwegen toch voor 99%
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

04 jun 2020, 09:11

benq schreef:
04 jun 2020, 08:08
Lap tis weer van dat, deze week al verschillende zware ongevallen met vrachtwagens,
deze morgen weeral prijs.
Wanneer gaat men nu eens eindelijk de cruise control verbieden in vrachtwagens!
Ik zeg niet dat al deze ongevallen veroorzaakt worden door cruise control maar op snelwegen toch voor 99%
Het ziet er inderdaad zo naar uit. En voor de rest zitten de chauffeurs er ook niet meer frisjes bij na honderden kilometers achter de pedalen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

04 jun 2020, 10:10

Met cruisecontrol moet je nog meer aandachtig zijn dan zonder, want uw wagen rijdt met u, ipv omgekeerd.
Blijf dus beter zelf baas, ipv de control(e) aan uw vehikel over te laten. En geldt zéker voor vermoeide bestuurders!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 jun 2020, 11:41

Ik begrijp niet waarom vrachtwagens niet worden uitgerust met een radarcontrole die opmerkt wanneer er stilstaand verkeer opdoemt. Bij sommige personenwagens wordt dat ingebouwd.
Op de totale prijs van een vrachtwagen is die optie toch minimaal? Zeker als je er ook nog eens de waarde van de lading bijtelt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 jun 2020, 12:07

Afbeelding
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 jun 2020, 12:12

Dat laatste geldt ook voor personenwagens: de verzekering dekt de schade aan derden.
Een radar aan boord zou de impact van een botsing kunnen voorkomen of beperken. Dat zou verplicht moeten worden.

Hier las ik dit: "De Adaptive Cruise Control (ACC) remt de vrachtwagen indien nodig vroegtijdig automatisch af en houdt een constante veiligheidsafstand aan."
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

04 jun 2020, 14:04

Hangt dan ook af van de snelheid waarmee de vrachtwagen het 'soms plotseling' stilstaand verkeer nadert.
Niettemin, is , ondanks de verplichting een bepaalde afstand te houden, nog steeds alle de snelwegen te zien hoe vrachtwagens als olifanten aan elkaar hun staart hangen.Ze rijden op slechts enkele meters achter elkaar, en zien niet meer dan de achterkant van de vrachtwagen voor hen.

Ze rijden dus op slechts enkele meters achter een rijdende muur, waardoor ze hun eigen zicht tot bijna nul herleiden.
Wanneer de vrachtwegen voor hen plots vertraagd, of door een of andere reden plots tot stilstand komt, is het dikwijls al te laat om nog op veilige wijze te anticiperen. Dàt is, volgens mij althans, de grootste oorzaak van kettingbotsingen. Mede door de cruise-control, te dicht achter elkaar rijden, en onaangepaste snelheid, op die manier zijn kettingbotsingen heel moeilijk te vermijden.

Als je sommigen bezig ziet op de snelwegen, dan weet je automatisch dat 'zij' het nóóit zullen leren.
In Frankrijk staan daar strenge boetes op, en er wordt regelmatig vanuit politie-helikopters op de tussen-afstand gecontroleerd. En dat vind ik maar goed ook.

Maar het zou voor personenwagens dan ook moeten verboden worden tussen 2 vrachtwagens, welke op minimum 50 meter afstand achter elkaar rijden, in te voegen, tenzij die tussenafstand groter is.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 jun 2020, 05:07

Volgens art.18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
Dat ze eens controleren met anonieme voertuigen of de afstand wordt gerespecteerd; zoals hier al vermeld ze rijden met hun vrachtwagens veel te dicht op elkaar.
Ons wegennet is ook niet geschikt voor cruisecontrol, in de V.S. heb je tssn 2 afritten veel km afstand , en hier voortdurend.
Het heeft weken niet geregend en als het nu gaat regenen wordt de olie filmlaag op de weg nog groter ,dus nog een grotere remafstand , je zal je dan maar eens tssn 2 vrachtwagens bevinden aan 100 km/u.
Waanzinnig hoe sommigen voortdurend tssn 2 vrachtwagens rijden.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

05 jun 2020, 10:02

'k Heb zelf al eens met cruise control gereden. Bij de minste onoplettendheid ben je nog aan 100 kmh aan het vlammen en er moe(s)t ingegrepen worden. Dat is extra meer doen tot paniekerig om te vertragen dan.
Normale reactie is gas lossen, motorrem, jij bent dat zo gewoon. Dus bij 1 beweging, voet van het gas is er meteen vertraging. En waar is je voet bij cruise control(hoeveel bewegingen + denken)?
Slaapdronken is ook zoiets, om 5 hr al vertrokken en tegen de middag al je energie al weg, kortzichtig worden, dubbel zien, knikkebollend verder rijden.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

05 jun 2020, 11:17

Ik heb een adaptieve cruise control , auto herkent de verkeersborden en u snelheid kan dan niet hoger dan hetgeen op het verkeersbord staat , mits geactiveerd natuurlijk .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 jun 2020, 11:25

Leuk, de borden zeggen 120 en de staart van de file zegt NUL
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

05 jun 2020, 13:39

Dan gaat hij automatisch waarschuwen ,en zelfs stoppen , bestaat ook op de nieuwe vrachtwagens
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

05 jun 2020, 13:40

E.T. schreef:
05 jun 2020, 11:25
Leuk, de borden zeggen 120 en de staart van de file zegt NUL
Dan gaat hij automatisch waarschuwen ,en zelfs stoppen , bestaat ook op de nieuwe vrachtwagens
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home
Ice

05 jun 2020, 14:05

Wil. schreef:
04 jun 2020, 11:41
Ik begrijp niet waarom vrachtwagens niet worden uitgerust met een radarcontrole die opmerkt wanneer er stilstaand verkeer opdoemt. Bij sommige personenwagens wordt dat ingebouwd.
Op de totale prijs van een vrachtwagen is die optie toch minimaal? Zeker als je er ook nog eens de waarde van de lading bijtelt.
Dat is toch hetzelfde als met al die dode-hoek ongevallen? Hoeveel jààr is daar al over geleuterd en nog steeds worden fietsers of voetgangers doodgereden door dode-hoek ongevallen... :roll:

Cruise control is nuttig als het met gezond verstand gebruikt wordt, net als met àlles in het verkeer en dus enkel als men alléén bezig is met rijden en de verkeerssituatie...

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

05 jun 2020, 14:26

Cruise control is nuttig als het met gezond verstand gebruikt wordt, net als met àlles in het verkeer en dus enkel als men alléén bezig is met rijden en de verkeerssituatie...
[/quote]

En dat is nu juist wat veel niet doen , ze zijn met van alles bezig behalve het rijden
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home