Ongevallen met vrachtwagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 jun 2020, 21:00

... en dan hadden wij hier minder leut gehad :wink:
Dikke duim voor uwe pa!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

06 jun 2020, 21:55

Bij noodstop, dus max plots op rem stampen gaat de auto de max remvertraging doen. Ook via die ABS pomp en is een extra optie, iets zoals esp.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

08 jun 2020, 10:58

Niet verwonderlijk toch ! Slapen in vrachtwagen , eten bereiden op parking , sanitair ondermaats , ongewassen enz ....De ééntonigheid van altijd rechtdoor..vooral bij warmte . De meeste truckers zijn zombies achter het stuur ! De rusttijden zijn onvoldoende .....Uitbuiting in die sector :idea:
Doe wel en zie niet om !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

08 jun 2020, 11:11

dergelijk vrachtverkeer is eigenlijk al lang achterhaald door de tijd
maar door allerlei dingen wordt dat in stand gehouden
der had al lang een heel ander goederenvervoer geweest moeten zijn
maar het geldelijk gewin , investeringen , politiek , arbeidsplaatsen ,enz. blijft alles bij het oude
net zoals men met de corona meemaakt dat de digitalisering ineens wakker geworden is , zou het ook moeten gebeuren met dat vrachtverkeer , dat kan héél anders geregeld worden
maar vergt moed , doorzettingsvermogen , en investering
en dat is iets dat onze politiekers niet hebben , en ook véle buitenlandse niet hoor , het zijn stemmen en populariteit die tellen hé

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

08 jun 2020, 12:16

verhaegen schreef:
08 jun 2020, 11:11
dergelijk vrachtverkeer is eigenlijk al lang achterhaald door de tijd
maar door allerlei dingen wordt dat in stand gehouden
der had al lang een heel ander goederenvervoer geweest moeten zijn
maar het geldelijk gewin , investeringen , politiek , arbeidsplaatsen ,enz. blijft alles bij het oude
net zoals men met de corona meemaakt dat de digitalisering ineens wakker geworden is , zou het ook moeten gebeuren met dat vrachtverkeer , dat kan héél anders geregeld worden
maar vergt moed , doorzettingsvermogen , en investering
en dat is iets dat onze politiekers niet hebben , en ook véle buitenlandse niet hoor , het zijn stemmen en populariteit die tellen hé
Zou er een alternatief kunnen zijn voor goederenvervoer, buiten trein en- of schip, want die geraken niet overal tot aan het bedrijf waar de goederen zijn voor bestemd?

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

08 jun 2020, 18:54

In ieder geval, voor wagens met volautomatische piloot zijn we er nog niet.

https://youtu.be/FLNWgN9YRf8

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 jun 2020, 12:41

Fazal schreef:
08 jun 2020, 18:54
In ieder geval, voor wagens met volautomatische piloot zijn we er nog niet.

https://youtu.be/FLNWgN9YRf8
:lol: Er zat waarschijnlijk een "vuiltje" in het oog van de voorste camera. :)

( De wagen is gaan remmen, maar veel te laat. Het probleem is blijkbaar dat de camera's geen afstand kunnen inschatten. Met twee camera's kan men dieptezicht bepalen zoals wij dat met twee ogen kunnen, of men kan een radar/echosysteem inzetten zoals de vleermuizen dat hebben, bvb. ).

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

09 jun 2020, 13:53

Het automatisch remsysteem zal ook wel geen rekening houden met gladheid door regen bvb.
Het ziet er naar uit dat de (in dit geval meerijdende) menselijke bestuurder (als copiloot) meer oplettend moet zijn met het remsysteem aan, dan af. Ik vind het wel goed dat zulke dingen bestaan en verder en beter evolueren, maar ik zou er in géén geval mijn volle vertrouwen aan schenken.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 jun 2020, 13:55

Fazal schreef:
09 jun 2020, 13:53
Het automatisch remsysteem zal ook wel geen rekening houden met gladheid door regen bvb.
Het ziet er naar uit dat de (in dit geval meerijdende) menselijke bestuurder (als copiloot) meer oplettend moet zijn met het remsysteem aan, dan af. Ik vind het wel goed dat zulke dingen bestaan en verder en beter evolueren, maar ik zou er in géén geval mijn volle vertrouwen aan schenken.
Dat vertrouwen komt nog. Wie zou er met de eerste vliegtuigen hebben willen meevliegen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

09 jun 2020, 15:08

Als het vliegtuig, in die tijd zonder automatische systemen, voldoende getest en veilig zou worden bevonden, zou ik bij de eersten zijn om er als potentiële piloot van een vluchtje te genieten. Ik had het zelfs voor geen geld willen missen. Maar met iemand meevliegen zou aan mij niet zijn besteed. Ikzelf zou bij die eerste vluchten zelfs niemand willen meenemen.

Via allerlei computersystemen is de techniek al heel ver gevorderd in vliegtuigen, maar het gevaar zit nog steeds in een klein hoekje, en als een of ander deeltje van het computersysteem het laat afweten, waar piloten niet op voorzien zijn, hebben ze alle moeite van de wereld om het toestel nog manueel bestuurbaar in de lucht te houden, en alsnog een veilige landing te kunnen maken.

Gelukkig zitten ze in de meeste gevallen nog hoog genoeg en op relatief veilige afstand van elkaar om nog manueel te kunnen ingrijpen, en dan toch nog een veilige landing uit te voeren. Maar als het op lagere hoogte voorvalt, is het al dikwijls te laat, en de landing is altijd het meest cruciale van de totale vlucht.

Maar in tegenstelling tot de luchtvaart, zijn we op de baan veel dichter bij elkaar, zo is de kans groter dat als het systeem faalt, je al veel te dicht bent om zelf nog veilig te 'kunnen' reageren.

Met de computergestuurde en radarsystemen, en jawel zelfs met volautomatische piloot, de route op voorhand te programmeren, komt het ooit wel goed, maar momenteel zijn we er met de auto, nog lang niet.
Laatst gewijzigd door Fazal op 09 jun 2020, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 jun 2020, 15:17

Fazal schreef:
09 jun 2020, 13:53
Het automatisch remsysteem zal ook wel geen rekening houden met gladheid door regen bvb.
Het ziet er naar uit dat de (in dit geval meerijdende) menselijke bestuurder (als copiloot) meer oplettend moet zijn met het remsysteem aan, dan af. Ik vind het wel goed dat zulke dingen bestaan en verder en beter evolueren, maar ik zou er in géén geval mijn volle vertrouwen aan schenken.
Een ABS systeem verhindert dat de wielen gaan slippen op het wegdek als ik me niet vergis. Ik denk dat de remafstand dan nog steeds langer is dan wanneer je de remmen zoudt "dichtkloppen" tot wanneer de rubber er van de banden af vliegt ( bij droog wegdek uiteraard ), zelfs al zou de wagen hierbij beginnen te slingeren.
Fazal schreef:
09 jun 2020, 15:08
....
Maar in tegenstelling tot de luchtvaart, zijn we op de baan veel dichter bij elkaar, zo is de kans groter dat als het systeem faalt, je al veel te dicht bent om zelf nog veilig te 'kunnen' reageren.

Met de computergestuurde en radarsystemen komt het ooit wel goed, maar momenteel zijn we er nog lang niet.
Het mag ook nog allemaal niet te duur uitvallen om het betaalbaar te kunnen verkopen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

09 jun 2020, 15:42

Mijn wagen beschikt over zowel een ABS- als een EPS-systeem. Vroeger bestond dat nog niet.
Al zeg ik het zelf, ik rijd nog altijd heel graag en nog altijd even vlot, en ik probeer alles van zo ver mogelijk te voorzien en indien nodig, erop te anticiperen. Zodoende heb ik nog maar heel weinig noodstops moeten uitvoeren, en zelfs gladheid, heeft mij nog maar heel weinig problemen bezorgd. Ik mag wel zeggen dat ik nu al 70 jaar rijervaring heb. Ik reed al met de wagen toen ik 14 was. Toen was er nog weinig verkeer en controle, en ik mocht heel dikwijls rijden van- en in het bijzijn van mijn ouders, wel met een soort vermomming, namelijk met de hoed van mijn vader op mijn hoofd. Dat was dan om eventueel passerende politie-motards op de baan naar zee, te bedotten. :D
Nu, gelukkig nooit problemen mee gehad. Tja ..., toen kon dat nog allemaal. 8)

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

09 jun 2020, 18:52

Het probleem is dat ze geen afstand houden,en daar , als ze dichter bij de voorganger komen, ze in de slipstream minder luchtweerstand hebben, dus denken ze ,die kan ik nog voorbij steken, dat duurt dan +/- 5 km voor ze voorbij kunnen,en dan begint het spelletje opnieuw, verder zijn ze met van alles bezig behalve met rijden, maar als vrachtwagen chauffeur moet men continu de omgeving scannen, links/rechts in de spiegels kijken,en ver vooruit kijken .Maar het merendeel zit op zijn Iphone of laptop te kijken, of ze zijn aan het bellen.
Het is triestig wat er nu allemaal gebeurt , en ik begrijp het ook niet,ik heb het 38 jaar internationaal gedaan, en nooit geen ongeval gehad,en ja ook in heel slechte weer omstandigheden moesten we maar zien dat we op tijd bij de klant waren,maar regel nr° 1 is en blijft AFSTAND HOUDEN,en aandacht voor uw vrachtwagen en lading.
Dat afstand houden geld ook voor het gewone verkeer,want van die bumper klevers krijg ik het....
En op de nieuwste vrachtwagens staat die afstand regeling op, alleen men kan het afzetten, wat bijna iedereen doet.......
@ET
Je remlichten laten branden als je stilstaat en/of waarschuwen met vierpinkers das voor mensen met gezond verstand
Dat is zelfs verplicht, ook voor het gewone verkeer.
@ Fregat
Niet verwonderlijk toch ! Slapen in vrachtwagen , eten bereiden op parking , sanitair ondermaats , ongewassen enz ....De ééntonigheid van altijd rechtdoor..vooral bij warmte . De meeste truckers zijn zombies achter het stuur ! De rusttijden zijn onvoldoende .....Uitbuiting in die sector
Slapen in de vrachtwagen is een luxe,ze zijn nu beter uitgerust dan een camper, eten moet men soms bereiden op een parking, omdat met verplicht is met de rij en rust tijden,als de rijtijd op is, is men al content dat er een parking is waar nog plaats op is, laat staan dat er ook een restaurant is.
maar koffie zetten doen de meeste wel :D
het sanitair is een probleem, want er zijn , zeker in België geen sanitair blokken op een gewone parking, en ook in het buitenland zijn ze ondermaats....
Het wassen, normaal heeft men een bidon proper water mee, en wast men zich aan de vrachtwagen.
Dat er zijn die er als een zombie uitzien,het kan, als de rijtijd op is moet men minsten 9 H rusten, maar in feite is het nu 11H, dus als men om 16H moet stoppen kan men in principe op 01H of om 03 terug gaan rijden, alleen niemand kruipt om 16H in zijn bet, men moet nog eten, zich wassen, in het beste geval gaat men om 21h slapen, maar dan slaapt men nog niet, en op 01 of 06H kan men terug verder, .......
Maar als u het allemaal eens wilt meemaken er zijn vacatures genoeg,men krijgt de beste vrachtwagen die men wilt, en u krijgt een loon van 12,95, met daar bovenop 1€ arab vergoeding, en een nachtvergoeding van nu 40€(in mijn tijd was het 30€, en had ik 10,95 P/h) denk ik dat is voor een ontbijt ,middagmaal en avondmaal, en nu met de nieuwe wet, mag men maar 1 week-end op 2 in de vrachtwagen slapen........
succes
Vrachtwagen chauffeurs broodnodig,respect want zonder kan niet dan ligt heel de economie plat
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

09 jun 2020, 19:18

- waarschuwen met vier pinkers das voor mensen met gezond verstand

Vind ik ook, maar ...

- Dat is zelfs verplicht, ook voor het gewone verkeer.

ik dacht dat nu verboden was!???

Je mag je 4 richtingsaanwijzers niet gebruiken als je verkeerd parkeert of bij het laden en lossen. Doe je dat toch dan riskeer je, los van de eventuele boete voor het verkeerd parkeren, ook nog een boete voor het verkeerd gebruik van je waarschuwingslichten.

https://gocar.be/nl/autonieuws/legaal/4 ... t-11514714

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 jun 2020, 20:47

Fazal schreef:
09 jun 2020, 15:42
Mijn wagen beschikt over zowel een ABS- als een EPS-systeem. Vroeger bestond dat nog niet.
Al zeg ik het zelf, ik rijd nog altijd heel graag en nog altijd even vlot, en ik probeer alles van zo ver mogelijk te voorzien en indien nodig, erop te anticiperen. Zodoende heb ik nog maar heel weinig noodstops moeten uitvoeren, en zelfs gladheid, heeft mij nog maar heel weinig problemen bezorgd. Ik mag wel zeggen dat ik nu al 70 jaar rijervaring heb. Ik reed al met de wagen toen ik 14 was. Toen was er nog weinig verkeer en controle, en ik mocht heel dikwijls rijden van- en in het bijzijn van mijn ouders, wel met een soort vermomming, namelijk met de hoed van mijn vader op mijn hoofd. Dat was dan om eventueel passerende politie-motards op de baan naar zee, te bedotten. :D
Nu, gelukkig nooit problemen mee gehad. Tja ..., toen kon dat nog allemaal. 8)
Had ik ook maar zo'n wijze, brave pa gehad. :( De mijne was een "boerke" dat niemand toeliet om met zijn auto te rijden. Het was zelfs zo erg dat ik reeds drie jaar een leervergunning op zak had ( via dat theoretisch examen van toen, je weet wel ) en nog geen enkele rijervaring had opgedaan, toen ik met de auto moest gaan pendelen. Gelukkig moest ik maar de oprit naar de autostrade nemen, en dan "altijd rechtdoor" :D tot aan de afrit waar de "fabriek" stond. Het heeft drie maand geduurd vooraleer ik Gent durfde binnenrijden ( moest eerst nog deftig leren parkeren). Twee jaar later moest ik in het leger, en omdat er daar toen te weinig chauffeurs waren, moesten alle KROO's die een rijbewijs hadden met de camion leren rijden, en dus ben ik de trotse bezitter van een rijbewijs C 3,5 ton. :lol: Dat militair rijbewijs kon je nadien laten omzetten naar een burgerrijbewijs. In die tijd reden daar ook nog Bedford camionskes rond met niet-gesynhroniseerde versnellingsbak, en daar moest je "tussengas" geven tijdens het schakelen. Het terug schakelen naar een lagere versnelling tijdens een afdaling was een echte heksentoer.