Ongevallen met vrachtwagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)
Ice

05 jun 2020, 14:36

audibac schreef:
05 jun 2020, 14:26
En dat is nu juist wat veel niet doen , ze zijn met van alles bezig behalve het rijden
Dat bedoel ik nu juist: waarom cruise control verbieden als de oorzaak bij onoplettendheid/vermoeidheid etc... ligt?
Wat ook veel chauffeurs verzuimen is om hun rem in te houden als ze stilstaan in een file zodat het achterop komende verkeer duidelijk kan zien dat ze stilstaan door hun REMLICHTEN.
DAAR zou veel meer controle op moeten komen voor de veiligheid of verplicht de vier richtingaanwijzers opzetten als ze op het einde van de file staan om te waarschuwen.
Maar ze flitsen liever want dat brengt geld op. :x

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 jun 2020, 14:58

We evolueren duidelijk naar zelfrijdende auto's. Dan zal het beteren. In de aanloopfase zullen er nog wat softwarefouten inzitten, maar over 30 jaar zal al het vrachtverkeer zelfrijdend zijn. Waarschijnlijk zelfs zonder chauffeur.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 jun 2020, 15:07

Je remlichten laten branden als je stilstaat en/of waarschuwen met vierpinkers das voor mensen met gezond verstand :P
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 jun 2020, 15:45

Met al die snufjes ( die natuurlijk wel comfort bieden), moet je niet meer rijden ,je wordt gereden en heb niets meer omhanden, dus dan wordt het interessant om met je smartphone en andere spullen bezig te houden.
Als je op autostrade op cruise control rijdt is dat goed als het vlot verkeer is , maar wanneer is dat hier zo?
Nu elk zijn mening daar over , maar persoonlijk gebruik ik het weinig , ja op reis naar Oostenrijk , voortdurend autostrade en s'nachts is er niet zoveel verkeer , maar betrap er mij toch op dat ik na 1,5 u hem uitschakel en gewoon rijd anders treed er verveling op.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

05 jun 2020, 16:21

Ice schreef:
05 jun 2020, 14:05
Dat is toch hetzelfde als met al die dode-hoek ongevallen? Hoeveel jààr is daar al over geleuterd en nog steeds worden fietsers of voetgangers doodgereden door dode-hoek ongevallen... :roll:
Dat komt merendeels omdat die fietsers en die voetgangers te ver naar voren, en bijgevolg buiten het zichtveld van de bestuurder staan, of zich al beginnen recht vooruit te bewegen, zònder te kijken naar de richtingaanwijzers van de vrachtwagen. Zou al heel wàt zijn, mochten zij dat wèl doen!
Hier kan je zien hoe het niet- en hoe het wèl moet! https://youtu.be/UhPCdXieQoY
Ice schreef: Cruise control is nuttig als het met gezond verstand gebruikt wordt, net als met àlles in het verkeer en dus enkel als men alléén bezig is met rijden en de verkeerssituatie...
Volledig akkoord. Cruise-control moet dan wel gebruikt worden waar het voor dient, en het niet zijn eigen gang laten gaan. Het is tenslotte nog altijd geen volautomatische piloot.

Toegegeven, al die snufjes maken het de bestuurder wel ietsje gemakkelijker, maar geven hem tevens de (gevaarlijke) kans om zich met iets anders bezig te houden. En daar wordt maar al te dikwijls misbruik van gemaakt, met alle gevolgen vandien.

Men moet al goed gek zijn uw wagen toe te vertrouwen aan o.m. een cruise-control, of ja, zelfs op een radarsysteem die uw wagen automatisch afremt. Het gevaar kan van langs alle kanten komen, waar het systeem niet zàl- of niet zelfs niet kàn, op reageren. Het zal dus 'altijd' nodig blijven aandachtig te blijven, en te blijven kijken wat er zowel voor u, naast u, en jawel, ook achter u gebeurt.
Laatst gewijzigd door Fazal op 05 jun 2020, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

05 jun 2020, 17:08

https://www.advocaat-verkeersstrafrecht ... econde-ms/
Reactietijd is min 1 sec => 14 m bij 5o kmh, bij dubbele snelheid ca dubbel meer, met vrachtwagen nog meer, bij regen nog meer.
Bij sneeuw zie ik ze weinig zot doen, 't zal mss zelf betalen zijn.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

05 jun 2020, 18:23

Zou de lange droogte en nu regen erop geen gevaar doen ontstaan. Een olie film bedekt de wegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

05 jun 2020, 19:15

Zeer zeker! Helaas zijn vele bestuurders zich hiervan niet bewust.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

06 jun 2020, 09:56

Noodstop systeem op vrachtwagen , staat ook op mijn auto .

https://www.youtube.com/watch?v=NbOykh_F8QM
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 jun 2020, 10:49

Goed gedaan van Volvo.

Daar zou nog moeten aan gekoppeld worden dat zodra zo'n noodsysteem in werking treedt, er een signaal wordt uitgezonden dat door alle vrachtwagens (en personenwagens) in een straal van 500 m. kan worden opgepikt zodat daar ook de zoemer afgaat.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

06 jun 2020, 11:19

Adaptive Cruise Control dat staat zelfs op mijn camper
kan het zelf instellen op hoeveel afstand die van een voorligger moet blijven
en het is iets veilig
en men kan dan nog altijd zelf gas geven indien gewenst

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

06 jun 2020, 11:40

audibac schreef:
06 jun 2020, 09:56
Noodstop systeem op vrachtwagen , staat ook op mijn auto .

https://www.youtube.com/watch?v=NbOykh_F8QM
Het lijkt mij toch onwaarschijnlijk dat zo'n vrachtwagen aan zulke snelheid op een paar meter zou kunnen stoppen.
En op een paar cm van het obstakel tot stilstand komen, lijkt mij al even onwaarschijnlijk.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 jun 2020, 11:47

Denk je dat - na dieselgate - een merk als Volvo (Geely) het nog zou aandurven om de klanten te bedriegen door een filmpje te maken dat gemanipuleerd is?

Dit zijn de straffe resultaten van de moderne technologie, Fazal. Een compleet zelfrijdende auto doet ook 'rare toeren' als je dat van binnenuit bekijkt (daarvan bestaan ook filmpjes).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

06 jun 2020, 12:05

Wil. schreef:
06 jun 2020, 11:47
Denk je dat - na dieselgate - een merk als Volvo (Geely) het nog zou aandurven om de klanten te bedriegen door een filmpje te maken dat gemanipuleerd is?
Dat zeg ik niet, maar het stopmanoeuvre in het filmpje lijkt mij onwaarschijnlijk.
Als de vrachtwagenbestuurder niet oplet en aldus op z'n noodstop niet is voorbereid, dan vliegt hij gegarandeerd door de voorruit, ofwel wordt hij door zijn veiligheidsgordel ernstig gewond.
Laatst gewijzigd door Fazal op 06 jun 2020, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 jun 2020, 12:13

Ik neem aan dat dit een lege vrachtwagen was. Indien hij 20 ton meesleept, hoe zou het dan verlopen? Waarschijnlijk houdt de computer daar rekening mee en begint hij eerder te remmen (hoop ik).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.