Superkern & steunmaatregelen.....

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 jun 2020, 05:56

Voor de horeca komt er een btw-verlaging tot 6 procent, er komt een consumptiecheque van 300 euro om de verschillende sectoren te ondersteunen en de meest behoeftigen zullen een bijkomende premie van 50 euro per maand krijgen, gedurende een periode van zes maanden, enz. De BTW verlagen voor de horeca, die dan nog eens hun prijzen zullen verhogen.
Rail pass ,, : Precies dat iedereen zit te wachten op een gratis rail pass met 10 ritten.
Net nu er bespaard moet worden gaan ze nog wat meer geld en cadeautjes uitdelen.
Begin al met wat opzij te leggen want dat moet allemaal terugbetaald worden. We zullen voor jaren vastzitten aan hogere belastingen en inleveringen , zeker weten! :twisted:

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

07 jun 2020, 07:20

Iedereen de trein op, lekker knus tegen elkaar.

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

07 jun 2020, 08:41

Tien treinritten. Terug extra treinen naar de zee? De gouverneur van West Vlaanderen zal ons graag zien komen .
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

07 jun 2020, 10:16

wardje schreef:
Begin al met wat opzij te leggen want dat moet allemaal terugbetaald worden. We zullen voor jaren vastzitten aan hogere belastingen en inleveringen , zeker weten! :twisted:
Dit stond al in de sterren geschreven vanaf het ogenblik dat men de slogan lanceerde ‘eerst de gezondheid van de mensen dan de economie.’
De gezondheid van de mensen en de economie was een verhaal dat perfect samen zou kunnen gegaan hebben. Maar omdat BDW er op hamerde dat dit een ‘EN/EN verhaal was en geen ‘OF/OF’ moest het natuurlijk getorpedeerd worden en dit zowel door politici, in de media, hier op dit forum....... En nu gaan de ogen stilletjes open.
Dat ze hunne rail-pass steken waar de zon niet schijnt, liefst ram ik hem nog in hun strot.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 jun 2020, 10:46

De consumptiecheck of reispassen die ik zou ontvangen, stuur ik netjes terug. Zo iets uit delen doet men toch niet mensen, alleen op aanvraag en verzoek, en dan zal men ook merken hoe veel of hoe weinig personen hierin geïnteresseerd zijn.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

07 jun 2020, 10:49

Fred1950 schreef:
07 jun 2020, 10:46
De consumptiecheck of reispassen die ik zou ontvangen, stuur ik netjes terug. Zo iets uit delen doet men toch niet mensen, alleen op aanvraag en verzoek, en dan zal men ook merken hoe veel of hoe weinig personen hierin geïnteresseerd zijn.
Me too

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

07 jun 2020, 10:59

Fred1950 schreef:
De consumptiecheck of reispassen die ik zou ontvangen, stuur ik netjes terug.
U doet het nog netjes?????? 8O In 1000 stukken scheur ik hem en stuur hem dan terug met een welgemeende f**k-you erbij.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

07 jun 2020, 12:54

Goh, jullie dachten dat je zo'n cheque in de bus ging krijgen? :lol: :lol: Je moet leren lezen:"Werkgevers KUNNEN hun werknemers een FISCAAL VOLLEDIG AFTREKBARE consumptiecheque bezorgen voor de horeca". Een gepensioneerde is geen werknemer he :lol:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

07 jun 2020, 13:08

frits1955 schreef:
Goh, jullie dachten dat je zo'n cheque in de bus ging krijgen? :lol: :lol: Je moet leren lezen:"Werkgevers KUNNEN hun werknemers een FISCAAL VOLLEDIG AFTREKBARE consumptiecheque bezorgen voor de horeca". Een gepensioneerde is geen werknemer he :lol:
Het gaat niet alleen om die consumptiecheque's.

"De beslissing van de Superkern gisteren om elke inwoner van België 10 gratis treinritten te schenken, is zonder overleg met de Belgische spoorwegen genomen. Dat zegt NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir op Twitter. "Dat de regering het gebruik van het openbaar vervoer als duurzaam transportmiddel bij de bevolking wil promoten, is een goede zaak", zegt ze. "De manier waarop gisteren zonder enig overleg een beslissing is genomen, stelt evenwel zeer ernstige vragen.
Het gratis uitdelen van toeristische treinpassen aan alle Belgische residenten stelt de vraag van de sanitaire veiligheid van reizigers en personeel. De NMBS zal die veiligheid waaraan ze de laatste maanden bijzonder hard heeft gewerkt onder geen beding in gevaar laten brengen"
Dicksy schreef:
Fred1950 schreef:
De consumptiecheck of reispassen die ik zou ontvangen, stuur ik netjes terug.
U doet het nog netjes?????? 8O In 1000 stukken scheur ik hem en stuur hem dan terug met een welgemeende f**k-you erbij.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

07 jun 2020, 13:17

Overigens is het opvallend dat nogal wat middenstanders de voorbije week tot de conclusie kwamen dat hun zaak niet meer rendabel kan zijn nu vanaf maandag alles weer open kan. 4000€ hinderpremie gekregen per vestiging + 160€ per dag + opschorting van een aantal betalingen. Ik ben wel zeker dat hier in het dorp een aantal zaken in normale tijden nauwelijks aan zo'n inkomsten geraakten.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

07 jun 2020, 13:35

frits1955 schreef:
Ik ben wel zeker dat hier in het dorp een aantal zaken in normale tijden nauwelijks aan zo'n inkomsten geraakten.
Onze uitbater van de krantenwinkel heeft volgens zijn zeggen zelfs omzetverlies geleden, ondanks dat hij open mocht blijven, omdat de mensen gewoon wegbleven uit de winkel. Hij krijgt geen vergoeding voor dit verlies en was ook liever verplicht gesloten geweest. Maar vermits zij niet verplicht werden om te sluiten, niks recht op enige vergoeding of compensatie.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 07 jun 2020, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

07 jun 2020, 13:42

Een aantal winkeltjes en zaakjes waarvan één partner de winkel runt en de andere buitenshuis gaat werken heeft het zeker niet slechter getroffen met al de ondersteunende maatregelen. Ik denk hier aan een lokaal dorpscafé, een snoepwinkeltje, een antiekzaak etc. Winkels, horecazaken etc. die geen andere inkomsten hebben dan die zaak zelf hebben natuurlijk zwarte sneeuw gezien en zullen die nog zien. Men moet verder ook eerlijk blijven en zien dat er veel te veel horecazaken zijn die amper rendabel zijn en nu kopje onder gegaan zijn. Over het zwartwerk dat er tijdens de sluiting geleverd werd zullen we maar zwijgen zeker.
Ice

07 jun 2020, 14:39

Dicksy schreef:
07 jun 2020, 13:35
Onze uitbater van de krantenwinkel heeft volgens zijn zeggen zelfs omzetverlies geleden, ondanks dat hij open mocht blijven, omdat de mensen gewoon wegbleven uit de winkel. Hij krijgt geen vergoeding voor dit verlies en was ook liever verplicht gesloten geweest. Maar vermits zij niet verplicht werden om te sluiten, niks recht op enige vergoeding of compensatie.
Zo rot en misleidend zijn de maatregelen...een beproefde strategie die telkens weer gevolgd wordt:
Kleine zelfstandigen, zoals de uitbater van deze krantenwinkel, mogen open blijven want er komen toch geen klanten omdat die in hun kot moeten blijven én tegelijk krijgen ze dan geen compensatie omdat ze niet verplicht moesten sluiten.

Dubbelzinnig en smerig - de politieke huichelaars kloppen zich dan op de borst dat ze handelaars 'steunen' terwijl ze eigenlijk hun zaak willens en wetens naar de knoppen helpen.
Telkens er een compensatie voor een maatregel is, wordt de compensatie teniet gedaan door de voorwaarden die ze eraan verbinden!
Op die manier kan selectief 'geruimd' worden.

Door de verplichte 1,5 meter maatregel gaat de horeca fors uitgedund worden.
Elke zaak moet kosten doen om die spuuglelijke zwart-gele strepen en plastieke schermen aan te brengen, menu's afwasbaar maken, hópen desinfecterende gel te voorzien en klanten mogen niet meer spontaan een zaak binnenwandelen.
De 1,5 meter afstand tussen tafels betekent MINDER klanten en betekent dus ALTIJD financieel verlies, voor de ene wat meer dan voor de andere.
En daarvoor zullen ze vást ook wel compensatie kunnen aanvragen met voorwaarden die niet kunnen vervuld worden zodat niemand gebruik kan maken van de compensatie waardoor velen failliet zullen gaan of zelf stoppen omdat het niet meer haalbaar is. :evil:

Ik begrijp niet dat werkgeversorganisaties unizo, voka en sector overkoepelende organisaties zich niet verzetten om hun leden te behoeden voor faillissementen?!
Waar zijn ze nu met hun grote bek over het vertegenwoordigen en beschermen van hun ondernemers/leden?
Waar blijft het protest op hun georkestreerde broodroof in die sector met de drogreden van maatregelen voor de volksgezondheid??? :x

Een zaakvoerder die weigert zijn zaak te ontsieren met lelijke strepen en absurde regeltjes, waar klanten wél nog spontaan welkom zijn om normáál bediend te worden, dát zou pas een dagelijks bezoek en klandizie waard zijn....dát zou pas een protest zijn als mensen dan massaal deze zaak zouden bezoeken...niet voor angsthazen uiteraard.. :mrgreen:
Wáár zijn die horeca uitbaters met kl*ten aan hun lijf? :roll:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

07 jun 2020, 15:16

Ons cafétje gaat niet open volgens de regels kan er nu 9 man binnen.
En een terras in de regen zal de zaak niet veranderen.Of hij moet een tent huren.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

07 jun 2020, 15:21

Zal niet helpen volgens mij, want dan zitten we eigenlijk weer binnen;