De Lijn

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

25 jun 2020, 08:22

janieburton schreef:
25 jun 2020, 01:05
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/24 ... g-in-cash/

En maar veranderen
Tja man ondanks onze leeftijd moet je mee met de moderne tijd hé,
Trouwens een sms ticket kopen naar DL 4884doe ik niet,
ik gebruik de app van mijn 4411 daar kan je alles mee, straat parkeren, garage ticket, De lijn ticket, trein ticket en uw elektrische auto mee opladen.
en je betaald ook geen activatie, enkele rit 1,80 euro en je kan evengoed het aantal personen ingeven, ook handig is dat je dan via de 4411 via de kaart kan zien waar je juist zit, tip koop het ticket als je op de tram zit en je ziet de klok van 60 minuten aftellen.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:
Ice

25 jun 2020, 12:18

janieburton schreef:
25 jun 2020, 01:05
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/24 ... g-in-cash/

En maar veranderen
Het is onwettig om cash als betaalmiddel te weigeren, De Lijn hoort daarvoor op de vingers getikt te worden, zij overtreden de WET.
Ze zijn bij wet VERPLICHT om cash geld te aanvaarden zolang cash geld een wettelijk betaalmiddel is.
Maar ik weet het nog eenvoudiger: geen openbaar vervoer gebruiken. :twisted:

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

25 jun 2020, 23:00

Kan me iemand vertellen hoe het dan zit met de 65plussers die voor 55 euro een gratis kaart hebben gekocht . Ik vind dat hier op het sennet nieuws nergens . :?: Thanks a lot .

werewoef
AMEN en AUM

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

26 jun 2020, 00:56

Ice schreef:
25 jun 2020, 12:18
janieburton schreef:
25 jun 2020, 01:05
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/24 ... g-in-cash/

En maar veranderen
Het is onwettig om cash als betaalmiddel te weigeren, De Lijn hoort daarvoor op de vingers getikt te worden, zij overtreden de WET.
Ze zijn bij wet VERPLICHT om cash geld te aanvaarden zolang cash geld een wettelijk betaalmiddel is.
Maar ik weet het nog eenvoudiger: geen openbaar vervoer gebruiken. :twisted:
Best Ice,

Ik geef je gelijk, cash is nog steeds een wettelijk betaalmiddel, en ik ben ook van dat standpunt.
Er zijn ook winkels die cash weigeren wegens de corona crisis.

Maar wat gaat je doen?

De Lijn voor de rechter slepen?
Klacht indienen bij de economische inspectie?

En geen openbaar vervoer nemen is soms voor bepaalde mensen geen optie, zodus wat is het resultaat je plooit je naar de regels van De Lijn of je kan te voet gaan.

Maar Ice je hebt volkomen gelijk, cash is nog steeds een wettelijk betaalmiddel.

Misschien kan OKRA klacht indienen.

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

26 jun 2020, 08:11

Werewoef schreef: “65plussers die voor 55 euro een gratis kaart hebben gekocht”. Gratis?
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.
Ice

26 jun 2020, 12:38

janieburton schreef:
26 jun 2020, 00:56
Er zijn ook winkels die cash weigeren wegens de corona crisis.

Maar wat gaat je doen?
Overal enkel met cash geld betalen...en als dat wordt geweigerd, erop wijzen dat ze dit wettelijke betaalmiddel verplicht hebben te accepteren en als ze dan nog weigeren kenbaar maken dat je klacht zal indienen en gewoon de winkel verlaten of terug van de bus áfstappen....
Willen ze klanten behouden, dan zullen ze de wet volgen en cash geld aanvaarden of klandizie verliezen. Kiezen of delen. :mrgreen:
DAT zou SOLIDARITEIT moeten zijn.
Als iedereen SOLIDAIR zou zijn dan was deze onwettige poging om cash geld te bannen zó de wereld uit maar sommige idioten van het vlaamse klootjesvolk snijden graag in eigen vel en die plooien dan maar voor deze onwettige praktijken.
janieburton schreef:
26 jun 2020, 00:56
En geen openbaar vervoer nemen is soms voor bepaalde mensen geen optie, zodus wat is het resultaat je plooit je naar de regels van De Lijn of je kan te voet gaan.
Daar kan altijd een mouw aan gepast worden mits wat goede wil en solidariteit...heb je OV nodig om te gaan werken, dan kun je voorlopig een collega vragen om je mee te nemen....voor boodschappen kun je beroep doen op je buren of familie of uber gebruiken, etc.....overal is een oplossing voor....waar een wil is, is een weg.

Als de lijn en zulke winkels fors klandizie verliezen, al is het maar één week, dan zullen ze wel snel opnieuw het wettelijke betaalmiddel cash aanvaarden!
Reizigers kunnen zich verenigen op sociale media om de lijn zo te dwingen de wet te respecteren.

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

26 jun 2020, 12:47

betaalmogelijkheden bij de Lijn:


https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijzen/tickets/
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

26 jun 2020, 15:56

Of er nu mensen op de bus zitten of niet, die blijft rijden: hebben we gezien tijdens de voorbije tijd en wil jij met muntjes blijven betalen? Dan blijf je toch gewoon staan en loop te voet. Wil je geen mondmasker op de bus dragen: idem dito: blijf dan thuis. Je hebt sommige mensen die altijd en overal tegen alles zijn. Helpt het? Neen, leer je aanpassen. Vergemakkelijkt je leven. Mijn schoonmoeder is 90+, woont nog zelfstandig en betaalt overal met haar kaart: krijgt ze hiervan een helder overzicht op einde van den maand. Hoe moeilijk kan dat zijn. :D Maar....je moet het wel willen he .

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

26 jun 2020, 16:21

Dat geld een wettig betaalmiddel is dat aanvaard moet worden, betwist ik niet. Wel het feit dat je er je bus- of tramticket niet meer mee kunt betalen. Je kunt nog altijd terecht in de lijnwinkel of in de verkooppunten (dit zijn meestal de krantenwinkels). Zie ook redpoppy hierboven. Daar aanvaardt men cash. Wel doet men in sommige winkels daar wat moeilijk over maar al bij al heeft me nog niemand het geweigerd. Ik betaal echter wel bijna altijd met de pin.
Overigens heeft het weigeren van betaling aan de chauffeur het grote voordeel dat de ritten minder onderhevig zullen zijn aan vertraging. Het instappen zou veel vlotter kunnen verlopen. Ik zie het hier nu al gebeuren bij de kusttram.
@ werewoef : voor die “gratis” kaarten van €54 voor 65plussers verandert er niets hoor. Gewoon registreren bij opstap zoals voorheen. Dit zijn jaarabonnementen voor fossielen zoals wij.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

26 jun 2020, 19:12

figaretto schreef:
26 jun 2020, 16:21
voor die “gratis” kaarten van €54 voor 65plussers verandert er niets hoor.
Gewoon registreren bij opstap zoals voorheen.
Met dank aan redpoppy, maar op hun website wordt hier niets over vermeld.
https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijzen/tickets/

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

26 jun 2020, 20:06

Inderdaad Fazal, daarover niets gevonden.

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

27 jun 2020, 10:15

Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

27 jun 2020, 10:48

redpoppy schreef:
27 jun 2020, 10:15
bedoelen jullie dit?

https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijze ... sales.html
Inderdaad redpoppy, wij bedoelden dit. Bedankt.
Tot mijn spijt echter moet ik het nogmaals ondervinden dat het gevaarlijk is wanneer mensen zich baseren op mijn "expertise"om met hun zoektochten tot een behoorlijk resultaat te komen. :oops:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

27 jun 2020, 11:49

Geen probleem figaretto, je hebt het tenminste, met goede bedoelingen, geprobeerd. :wink:
En ook dank aan redpoppy.