De Lijn

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

27 jun 2020, 13:35

Nog een extraatje over het cash betalen op het OV. Wie is er zo gek om absoluut het dubbele te willen betalen als het maar cash is. Ten andere er zijn mogelijkheden genoeg om minder te betalen en daardoor de chauffeur bij zijn taak van bestuurder te houden en de ritten vlot te doen verlopen.
Het lijkt hier wel voor sommigen een sport om overal a priori tegen te zijn. Zoals hierboven reeds is vermeld: pas je aan, das het makkelijkst.
Ice

27 jun 2020, 14:40

Het dubbele aanrekenen OMDAT men cash betaalt, is behalve onwettig (iets moet hetzelfde kosten op gelijk wélke manier het betaald wordt!) ook discriminerend tegenover mensen die ervoor kiezen om uit de betalingsmogelijkheden cash te betalen.
Enkel om cash uit te bannen en mensen te dwingen electronisch te betalen zodat elke cent die wordt uitgegeven gevolgd kan worden?

Denk eens verder na dan je gemakzucht en je neus lang is: als alles electronisch is, zou de staat door machtsmisbruik weleens kunnen bepalen hoeveel, waar en wanneer gij je eigen geld nog mag uitgeven want zij weten dan álles over jouw financiën en kunnen dan zelfs jóuw uitgaven gaan bepalen...??
Dan kunnen ze je ook de toegang tot je eigen, electronische geld afsnijden en je zonder een cent zetten? (Zoals al in cyprus gebeurde?) Hoe ga je dan eten kopen? Al aan gedacht of denk je niet aan deze mogelijkheden tot machtsmisbruik?
Er is maar heel weinig argwaan te bespeuren ondanks dat de politiek meer dan genoeg heeft bewezen ons vertrouwen niet waard te zijn... :roll:

Waarom laten mensen zich toch telkens gijzelen uit gemakzucht?

En dat is niet aanpassen, dat is plooien, dat is je recht op keuze, en weer de zelfbeschikking, vrijwillig opgeven omdat je het gemakkelijker vindt dat de overheid beslissingen neemt in jouw plaats over jóuw geld?

Dat is helemaal NIET a priori overal tégen te zijn maar voorzichtig zijn en gezonde argwaan te koesteren met inzicht naar hoe het zou kunnen evolueren:
En dat is je financiële autonomie uit handen geven... :evil: ...als gij daar geen probleem mee hebt, prima, maar respecteer dan ook de terechte bekommernis van wie daar niet akkoord mee gaat en wel graag de controle blijft houden over hun eigen financiën en uitgaven zonder big brother bemoeienis van de staat.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

27 jun 2020, 15:49

Ice schreef:
27 jun 2020, 14:40
Het dubbele aanrekenen OMDAT men cash betaalt, is behalve onwettig (iets moet hetzelfde kosten op gelijk wélke manier het betaald wordt!) ook.................................bla,blabla..........snurk, snurkk discriminerend houden over hun eigen financiën en uitgaven zonder big brother bemoeienis van de staat.
Niemand, maar dan ook niemand verplicht U van gebruik te maken van de Lijn. Niemand in dit land verplicht U om op het even welke manier dan ook gebruik te maken van een elektronisch betalingssysteem. Het is en blijft Uw recht om de briefjes te voelen ritselen in Uw hand. Over Cyprus zijt gij duidelijk verkeerd ingelicht. Als één Euro morgen maar 0.8 Euro nog waard is, dan zal de brief in Uw hand ook niet meer waard zijn. Gij loopt enkel het risico dat er van de briefkes in Uw panty of kous een nieuwe druk is verschenen of dat ze uit de omloop zijn genomen. Zelfs in dit geval zult gij de waarde kunnen inruilen bij de Nationale Bank, als ze nog in goede staat zijn, niet te hard stinken (ik bedoel naar zwart geld uiteraard).
Soms kan ik mij niet ontdoen van de indruk dat gij afzakt naar de volledige depressie, waarbij gij Uw tanden zo hard op mekaar klemt om de tijd te kunnen terugdraaien. Het zal U nooit lukken. Uw gebit springt aan flarden, en de klok zij tikt verder.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

27 jun 2020, 19:05

Beste Ice,

Zoals ik al eerder schreef vind ik je reacties zeer speciaal maar veel ervan zijn echte complot theorieën, ik zeg niet dat sommige scenario's die je aanhaalt niet mogelijk zijn in een totaal dictatoriaal regime maar hier in België zie ik dat niet direct gebeuren.

Beste De Kannibaal,

Je hebt gelijk niemand wordt verplicht om De Lijn te gebruiken of de elektronische betaalmiddelen maar er worden zaken beslist door organisaties die om het dan te zeggen "niet wettelijk zijn".

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

27 jun 2020, 19:23

Ice, liever zou ik hebben dat je niet oordeelt over mijn neus nog mijn " gemakzucht" wat weet jij daarvan; maar inderdaad, ik neem graag de eenvoudigste oplossing en daarom heb ik gewoon een senioren abo voor 54 € per jaar, daar komt geen cashgeld aan te pas, voor mijn zeker veel meer dan 100 ritten per jaar is dat de goedkoopste en de haha" gemakkelijkste " oplossing.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 jun 2020, 20:09

Opgelet het onderstaande is absoluut off topic:

Ik was vandaag in twee zaken die zeer duidelijk afficheerden "cash only" waar ik toen aan dacht was aan de opmerking van Ice van mogelijks machtsmisbruik van de staat om mijn uitgaven te monitoren. Zou het niet eerder zijn dat de uitbaters niet liever hun 'witte kassa' aansloten?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
Ice

28 jun 2020, 11:53

@De kannibaal:
Indirect wordt de burger stilaan gedreven tot het gebruik van OV door van de auto onterecht de zondebok te maken voor het klimaat, er wordt dan gebruik gemaakt van het ongenoegen en afgunst voor bedrijfswagens/salariswagens om verdeeldheid te zaaien en door auto-rijden te verketteren en zo duur te maken dat autobezit onbereikbaar wordt voor de gewone werkmens...dan blijft enkel de keuze voor vervoer over door OV.
Dat is indirecte verplichting op listige wijze.
Over cyprus: wel zeker konden burgers maar een bepaald, bepérkt bedrag van hun eígen geld cash opnemen aan de automaten, niks verkeerd ingelicht.
Dat gaat niet over de waarde van het geld maar dat cyprioten hun eigen geld niet meer kregen van de overheid, de overheid bepaalde hoeveel geld ze nog mochten opnemen.
En hou je indruk over mij persoonlijk maar voor jezelf, dat boeit niemand in een discussie over cash bannen door digitale betaalwijze van OV.

@janieburton:
Machtsmisbruik zien aankomen, vooral als het gestoeld en bewezen werd door eerdere strategieën, zijn geen complottheorieën, dat zijn de reële mogelijkheden en risico's herkennen door eerdere feiten. Léren van het verleden...?
Om meer controle te krijgen is zoveel mogelijk persoonlijke informatie nodig en dat wordt gemakkelijk digitaal verkregen.
De indruk wekken dat digitaal veilig en gemakkelijk is terwijl, hopelijk, iedereen en niet enkel IT-ers, intussen wel weten dat internet enkel volledig veilig is als je óffline blijft.
Digitaal wordt misbruikt om zoveel mogelijk te weten over de burgers, om burgers te dwingen en te volgen om vervolgens door manipulatie de publieke opinie te kunnen sturen door verdeel en heers.
Meer macht en controle door misbruik van de digitalisering. :evil:
Alles willen ze weten om te kunnen misbruiken oa je koopgedrag om je te kunnen bestoken met gepersonaliseerde reclame om je te doen kopen wat zij je willen aansmeren.
Telkens worden voordelen benadrukt terwijl nadelen worden verzwegen.
Wie kan er iets op tegen hebben dat je medische gegevens digitaal gedeeld worden zodat je meteen hulp krijgt als zich een noodsituatie voordoet?
Maar ze verzwijgen dan dat je wordt gechanteerd om aan die gegevens te geraken, je krijgt immers géén inzage in je digitale dossier, in je eígen medische gegevens, als je geen toestemming geeft om te delen met god-weet-wie die jouw medische gegevens zouden kunnen misbruiken...dat is ordinaire áfpersing.
bijv. Een arts in dienst van een verzekeringsmaatschappij heeft ook inzage in jóuw medische toestand?? Ook díe 'complottheorie' is intussen reeds uitgekomen?
Dát leidt op termijn naar wantoestanden waarbij je geen verzekering meer kan krijgen wegens je gezondheidstoestand? Theorie? Ik dacht het niet..wél een reëel risico.....dat we niet moeten willen?

@kitten:
In een discussie niet meteen alles persoonlijk nemen...het gaat overigens om het áfschaffen van de cash betaling op de lijn, níet over jouw vanzelfsprekende keuze om een abo te kunnen nemen met meer dan 100 ritten per jaar..
Die keuze die anderen, die sporadisch gebruik maken van de lijn, niet meer hebben want ze mogen niet meer met het wettelijk betaalmiddel 'cash' betalen?
De politiek gebruikt de gemakzucht om mensen te overtuigen zichzelf nadeel te berokkenen.
Zoals contactloos betalen: gemákkelijk, hé? 8O
Voor wie?
Toch voorál voor DIEVEN die zelfs geen code meer nodig te hebben om uw bankrekening te plunderen met 50€ per keer (jaja, het bedrag werd reeds opgetrokken van 25€ naar 50€!)...banken faciliteren zo criminaliteit door de bescherming van hun eígen bankkaarten te verwijderen.
Met nieuwe bankkaarten staat contactloos betalen zelfs standaard geactiveerd ZONDER dat klanten dit weten of toestemming gaven en dan moet de klánt deze dienst zélf déactiveren als hij zich wil beschermen tegen diefstal zonder bescherming van een code.

@E.T: inderdaad óff topic. En zoals met álle flutwetten, is er vast ook wel een achterpoortje voor uitbaters om die witte kassa te omzeilen...daar moet je niet aan twijfelen..
En hoeveel kebab zaken draaien niet met een witte kassa, zelfs als er kan verteerd worden in de zaak? Maar dat is vást maar 'afhaal' en die vallen niet onder de categorie 'horeca', zeker? :roll:

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

28 jun 2020, 15:57

Ice, iets persoonlijk nemen? Die evangelies van jou zijn toch ook je persoonlijke denkwijze ( gelukkig maar ) zou ik denken. Moest iedereen zo negatief denken als jij, zou de wereld snel een onleefbare plaats worden . En mijn persoonlijke denkwijze is meestal positief en mijn wereld ziet er goed uit.
Carpe diem!
Ice

29 jun 2020, 12:20

@kitten:
Mijn persoonlijke visie is confronterend maar de realiteit is nu eenmaal niet rooskleurig...ik kan maar moeilijk wantoestanden en kwaad als iets positief gaan beschrijven, zeker? :roll:
Met aanhalen van feíten heeft mijn persoonlijke denkwijze niks te maken, dat heet inzichtelijk de vinger op de etterende wonde leggen..

In een discussie over beleid, de maatschappij, politiek of nieuws zou je toch van gedachten moeten kunnen wisselen over deze maatschappelijke onderwerpen zonder je hiervoor persoonlijke aangesproken en beledigd te voelen?
Om misverstanden te vermijden zijn 'evangelies' met uitleg broodnodig en soms is dát zelfs nog niet voldoende en dan komen steevast de persoonlijke aanvallen...door onbegrip of onwil van trollen, dat laat ik even in het midden..

Bedoel je nu dat het forum maar beter opgedoekt wordt omdat de realiteit te negatief is en men dat liever niet weet of over discussieert? 8O
Kop in het zand dan maar?
Ik ben maar boodschapper, ik toon enkel mijn visie naarmate de maatschappij verder verloederd en (bewust) verarmd wordt.
Ik vind niet veel positiefs aan de huidige, maatschappelijke ontwikkelingen...wie het positief inziet is welkom hierover met mij in discussie te gaan.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

29 jun 2020, 13:55

Ice schreef:
29 jun 2020, 12:20
@kitten:
Mijn persoonlijke visie is confronterend maar de realiteit is nu eenmaal niet rooskleurig...ik kan maar moeilijk wantoestanden en kwaad als iets positief gaan beschrijven, zeker? :roll:
Met aanhalen van feíten heeft mijn persoonlijke denkwijze niks te maken, dat heet inzichtelijk de vinger op de etterende wonde leggen..

In een discussie over beleid, de maatschappij, politiek of nieuws zou je toch van gedachten moeten kunnen wisselen over deze maatschappelijke onderwerpen zonder je hiervoor persoonlijke aangesproken en beledigd te voelen?
Om misverstanden te vermijden zijn 'evangelies' met uitleg broodnodig en soms is dát zelfs nog niet voldoende en dan komen steevast de persoonlijke aanvallen...door onbegrip of onwil van trollen, dat laat ik even in het midden..

Bedoel je nu dat het forum maar beter opgedoekt wordt omdat de realiteit te negatief is en men dat liever niet weet of over discussieert? 8O
Kop in het zand dan maar?
Ik ben maar boodschapper, ik toon enkel mijn visie naarmate de maatschappij verder verloederd en (bewust) verarmd wordt.
Ik vind niet veel positiefs aan de huidige, maatschappelijke ontwikkelingen...wie het positief inziet is welkom hierover met mij in discussie te gaan.
Hetgeen gij hier onophoudelijk neerschrijft, lijkt mij geen stof, die enige vorm van discussie toelaat. Het is meer een soort van zwaar irriterende spam, waarvoor er nog geen spamfilter werd ontworpen.
Gij begint U zelf al een apostel te noemen met de visie van een buitenaards wezen, dat neerkijkt op ons, smerige aardwormen, die deel uitmaken van een totaal verloederd nest.
Indien er hier maar vijf verschillende collega's zich zouden ontpoppen tot dezelfde irriterende spammachines, dan zou men het forum inderdaad beter kunnen sluiten, want om deel te nemen is er een leeftijdsgrens opgelegd, maar lezen kan iedereen, en de vorm en inhoud van Uw bijdrages zijn nefast voor de jongere lezers. De opruiende taal, de opstandigheid, de minachting voor de Staat en zijn vertegenwoordiging, Uw volledige negatieve instelling en uitstraling, vormen een bedreiging voor de geest van de jonge lezer, met onvoldoend vermogen tot zelfstandig denken;
Gij kunt nu naar Uw andere laptop hollen, om met Uw ander account, Uw eigen bijdragen te gaan verheerlijken. Dat is dan een forum op zich.
Ice

29 jun 2020, 14:20

En hou je indruk over mij persoonlijk maar voor jezelf, dat boeit niemand in een discussie over cash bannen door digitale betaalwijze van OV.
Ge leert het maar niet af, hé? KANNIBAAL :twisted:
De forumregels nog steeds niet gelezen? :roll:
Niet één zin betreft het onderwerp....moderator? Tijd om nog eens in te grijpen... :mrgreen:

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

29 jun 2020, 14:53

Ice schreef:
29 jun 2020, 14:20
En hou je indruk over mij persoonlijk maar voor jezelf, dat boeit niemand in een discussie over cash bannen door digitale betaalwijze van OV.
Ge leert het maar niet af, hé? KANNIBAAL :twisted:
De forumregels nog steeds niet gelezen? :roll:
Niet één zin betreft het onderwerp....moderator? Tijd om nog eens in te grijpen... :mrgreen:
Zolang gij hier als een virus spam blijft verspreiden die regelmatig strijdig is met de wet, blijf ik volharden in de boosheid.
Leest op zijn minst al zelf eens de forumregels die opleggen dat bijdrages kort en bondig moeten zijn. Sennet spaart een server uit als ze U een maximum aan ingediende lijnen opleggen per bijdrage.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

29 jun 2020, 14:57

Jongens…………. Jongens………… toch,
Zet eule pc af en ga dan buiten wandelen, het zal jullie goed doen
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 jun 2020, 15:01

Ice schreef:
29 jun 2020, 14:20
Niet één zin betreft het onderwerp....moderator? Tijd om nog eens in te grijpen... :mrgreen:
Is dat zo'n sarcastische kaakslag ???

Heb je bericht van 12:20 er op nagekeken :P :P :P :P :P
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
Ice

30 jun 2020, 10:15

De LIJN
De kannibaal schreef:
29 jun 2020, 14:53
Zolang gij hier als een virus spam blijft verspreiden die regelmatig strijdig is met de wet, blijf ik volharden in de boosheid.
Leest op zijn minst al zelf eens de forumregels die opleggen dat bijdrages kort en bondig moeten zijn. Sennet spaart een server uit als ze U een maximum aan ingediende lijnen opleggen per bijdrage.
Zelf mij vals beschuldigen van een misdrijf voor mijn vrije mening door mijn terechte kritiek op de werking van 'rechtsinstellingen' en onnozel wat met de wet staan zwaaien om mij de mond menen te kunnen te snoeren maakt geen indruk, lapzwans.
Je maakt jezelf er alleen maar belachelijk mee, klets maar verder uit je nek.
Kort en bondig genoeg? :roll:
E.T. schreef:
29 jun 2020, 15:01
Is dat zo'n sarcastische kaakslag ???
Wie weet? Maar dat kunt gij ook niet weten want gij weet niet eens wat sarcasme betekent, laat staan dat ge het correct zou weten te gebruiken