Collectief bouwverlof

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

13 jul 2020, 12:23

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... d=msedgntp

Volledig akkoord met de volgende stelling van de heer Philippe Huyzentruyt:

"Ik heb er een probleem mee dat steevast in de zomer, wanneer de dagen het langst zijn en de weersomstandigheden meestal het best, de werven collectief worden gesloten", zegt de projectontwikkelaar."

Volgens mij is een collectief verlof/vakantie in elk bedrijf een slecht idee.
Ook omdat in de zomer(juli en augustus zeker) alles, zowel in het binnenland en het buitenland duurder is

Men zou collectieve sluitingen voor vakantie moeten verbieden
Ice

13 jul 2020, 13:51

Natuurlijk hebben projectontwikkelaars liever dat hun werkvolk geen vakantie krijgt in de zomer, ze willen liever zelfs helemaal geen vakantie meer geven. :roll:
Iederéén heeft récht op vakantie en collectief verlof wordt per sector vastgelegd in CAO's, daar heeft een projectontwikkelaar zich maar bij neer te leggen.
De mensen in de bouwsector hebben óók recht op vakantie in de zómer, oa als hun kinderen vakantie hebben om als gezin op vakantie te kunnen?

Collectief verlof/vakantie een slecht idee?
Hoe wil je een productielijn met 50 werknemers dan doen werken met 1 werknemer? 8O
En dat alles duurder is in de schoolvakanties is nét omdat er geprofiteerd wordt dat het niet anders kan, ik noem dat afpersing.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 jul 2020, 15:36

Zo is dat helemaal. Iedereen (ook het werkvolk) heeft recht op een beetje (betaalde) vakantie :mrgreen:

Ik hoor hier en daar wel eens zeggen dat je tijdens de lockdown toch al thuis was, maar dat was toch niet helemaal zonder stress.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
Ice

13 jul 2020, 16:35

Er zijn nu al bouwbedrijven die niet sluiten, dus géén collectief verlof geven, omdat ze hebben stilgelegen voor de coronacrisis, nét op de radio...en bedrijven mogen dat zelf beslissen dus smijt de cao's ook al maar in de vuilbak want die gelden blijkbaar niet meer.
De ene sluit en de andere niet...
De werknemers 'mogen' later op het jaar hun verlof nemen (ja: als hun kinderen terug naar school moeten)..en wie niet akkoord is, krijgt vast zijne C4.... :evil: ..patat, daar heb je het al: zelfs al afbraak van het recht op hun verlof in de zomermaanden....waar corona toch al niet goed voor is. :evil:
En de projectontwikkelaars zullen content zijn....maar de bouwvakkers en hun gezinnen? Dat is twijfelachtig...

De lockdown was gedwóngen thuis zitten en door technische werkloosheid ook nog eens met inkomstenverlies...en nu worden ze daarbovenop ook nog eens gestraft voor dat verplicht thuis te zitten door beroving van hun recht op collectief verlof in de zomer. :x

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

13 jul 2020, 17:59

Beste ICE,

Er wordt niet gezegd om het verlof af te schaffen er wordt enkel gezegd dat het collectief bouwverlof nu niet aan de orde is omdat er een achterstand is.

IEDEREEN HEEFT RECHT OP VAKANTIE EN DIT IS BIJ WET VASTGELEGT!
U maakt weer direct een statement dat men de CAO's wil afbouwen.

Als men schoolgaande kinderen( tot aan 18 jaar) heeft is de werkgever verplicht om prioriteit te geven aan de werknemers met schoolgaande kinderen in de schoolvakanties dit impliceert ook Paasvakantie, Allerheiligen verlof, kerstvakantie en krokusvakantie, in die vakantie periodes hebben de werknemers met kinderen voorrang.

Zolang ik schoolgaande kinderen had heb ik altijd mijn vakantie gekregen in de vakantieperiode die ik vroeg.

Maar nu komt; en dit is voor mij persoonlijk maar ik denk dat er ook andere mensen met dit probleem kunnen geconfronteerd worden, de reden waarom ik ook gekant ben tegen een collectief sluiten van een bedrijf en dat is het volgende: (en wij hebben geen schoolgaande kinderen meer sinds 10 jaar)
Mijn partner werkt in een kleine onderneming( 3 werknemers) en men sluit daar 3 weken collectief tijdens het bouwverlof, het bedrijf heeft niets met de bouw te maken, dwz dat als ik te samen met mijn partner op vakantie wil gaan dat ik in die periode ook verlof moet vragen maar wij hebben geen schoolgaande kinderen meer en dwz dat ik geen prioriteit krijg, wat logisch is tegenover mensen met schoolgaande kinderen, in de zomer.
Nu het is ons meermaals gebeurt dat ik geen 2 volle weken vakantie krijg in de periode van het collectief verlof van mijn partner, meestal is dat maar 7 tot 10 dagen dat ik verkrijg en het is ook meermaals gebeurt dat ik 7 dagen vakantie had maar dat mijn partner op het einde van het collectief verlof was en dat mijn partner 3 tot 4 dagen onbetaald moet vragen zodat we samen 7 dagen op vakantie konden gaan en wat ik er al 2 maal is voorgevallen is dat ik helemaal geen vakantie kreeg in de periode dat mijn partner collectief verlof had en dat ze dan 7 dagen onbetaalde vakantie moet nemen om samen met mij op vakantie te kunnen gaan.
Leuk hé, het collectief verlof!

ICE u schreef: "De mensen in de bouwsector hebben óók recht op vakantie in de zomer, oa als hun kinderen vakantie hebben om als gezin op vakantie te kunnen?"

Heb ik dan nu geen recht meer om op vakantie te gaan met mijn partner nu ik geen schoolgaande kinderen heb maar mijn partner nog steeds collectief verlof heeft?

En kom nu niet af dat een werkgever verplicht is om iemand zonder schoolgaande kinderen maar met een partner die collectief verlof heeft prioriteit te geven want dat is niet zo.

Ik ben zeker niet voor het afschaffen van CAO's!

Maar persoonlijk vind ik het collectief verlof iets niet meer van deze tijd daar niet iedereen werkt in een bedrijf met collectieve vakantie, het stamt uit de tijd dat de vrouwen niet gingen werken.

En je hebt gelijk dat je zegt dat het een soort "afpersing" is dat de prijzen in de maanden juli en augustus hoger zijn dan in de andere maanden.

Wat me ook stoort aan het collectief bouwverlof is dat men, als men een probleem heeft in de woning dat je bijna geen enkel bedrijf vindt om het probleem op te lossen buiten enkele sjacheraars die er van profiteren om iets te komen repareren en die dan woeker prijzen vragen.(ik zal bij gelegenheid hier nog iets over schrijven)
Ice

14 jul 2020, 11:37

Beste janieburton,
janieburton schreef:
13 jul 2020, 17:59
Er wordt niet gezegd om het verlof af te schaffen er wordt enkel gezegd dat het collectief bouwverlof nu niet aan de orde is omdat er een achterstand is.

IEDEREEN HEEFT RECHT OP VAKANTIE EN DIT IS BIJ WET VASTGELEGT!
U maakt weer direct een statement dat men de CAO's wil afbouwen.
De achterstand door corona wordt als smoes aangegrepen om te morrelen aan de wet/cao voor het recht op vakantie...eenmaal iets teruggedraaid met de leugen van uitzonderlijk en tijdelijk, zal dat blijvend zijn.
Dat zie je nu ook aan de andere maatregelen: noch de nederlandse noch de belgische staat kan bewijzen dat het virus nog actief is om de 'tijdelijke' maatregelen te kunnen blijven opleggen en zelfs, élke dág, nog verder te gaan in de corona waanzin....en dat om gewenning voor het 'nieuwe normaal', onder dictatuur, bij de bevolking te kweken zodat de terugkeer naar een normaal leven en democratie vergeten en verhinderd wordt.

Ik kan je anderzijds perfect volgen.
Het is inderdaad onaangenaam als je werkgever geen flexibiliteit en goodwill toont om je de gelegenheid te geven om samen met je partner, met wel een collectieve sluiting voor vakantie, op vakantie te kunnen.
En dat ligt dan aan jóuw stugge, onwillige werkgever, zijn/haar planning voor de vakantie van werknemers is niet jouw zorg.

Je zult het echter met mij eens zijn dat een collectieve sluiting voor de jaarlijkse vakantie voor sommige sectoren onmogelijk te vermijden is, oa in de productie...een productielijn heeft immers voldoende werknemers nodig of er kan niet gewerkt worden. Flexibele vakantietijden voor élke werknemer in de productie is dus onmogelijk.
janieburton schreef:
13 jul 2020, 17:59
En je hebt gelijk dat je zegt dat het een soort "afpersing" is dat de prijzen in de maanden juli en augustus hoger zijn dan in de andere maanden.
Het is een ware schande dat tijdens schoolvakanties de prijzen soms zelfs x 3 zijn omdat gezinnen met kinderen én werknemers, met collectieve sluiting voor vakantie, enkel in die periode op vakantie kunnen en in de herfst- pasen- kerstvakantie is dat van hetzelfde.
Maar dat ligt dan aan de hebzucht van de toerisme sector die profiteren van de vastgelegde, collectieve vakanties waarmee ze reizigers kunnen afpersen/chanteren. Duur betalen of niet op vakantie gaan, je hebt geen keuze.
janieburton schreef:
13 jul 2020, 17:59
Wat me ook stoort aan het collectief bouwverlof is dat men, als men een probleem heeft in de woning dat je bijna geen enkel bedrijf vindt om het probleem op te lossen buiten enkele sjacheraars die er van profiteren om iets te komen repareren en die dan woeker prijzen vragen.(ik zal bij gelegenheid hier nog iets over schrijven)
Inderdaad.
Sowieso vindt de doorsnee mens haast geen werkwillige bedrijven of vakmannen meer om bij particulieren voor een betaalbare prijs werken te komen uitvoeren.
Of ze zijn te lui en maken een onbetaalbare offerte buiten elke proportie zodat je met je opdracht elders zou gaan
Of ze maken geen offerte en laten zelfs niks meer weten...je zou bijna denken dat niemand nog wíl werken.... :roll:

Het is droevig gesteld om als particulier nog iets gedaan te krijgen, ze willen allemaal poen scheppen en enkel nog werken voor bedrijven of wie hun schandelijke woekerprijzen kan en wil betalen maar voor de gewone werkmens/particulier zijn de prijzen onbetaalbaar geworden...
Dat ze daardoor zelf de strop rond hun nek leggen, ontgaat hen meestal maar dan zijn het wel de grootste klagers en schreeuwers om steunmaatregelen te eisen omdat ze anders over kop zouden gaan. :x

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 jul 2020, 11:55

Ice: U schreef "noch de nederlandse noch de belgische staat kan bewijzen dat het virus nog actief is"
MAAR U kan ook NIET bewijzen dat het virus NIET actief is , uitleggen ja, maar bewijzen zwart op wit, geloof het niet en kom niet af met zinnen om het bewijs te omzeilen, ben benieuwd
Ice

14 jul 2020, 13:05

wardje schreef:
14 jul 2020, 11:55
Ice: U schreef "noch de nederlandse noch de belgische staat kan bewijzen dat het virus nog actief is"
MAAR U kan ook NIET bewijzen dat het virus NIET actief is , uitleggen ja, maar bewijzen zwart op wit, geloof het niet en kom niet af met zinnen om het bewijs te omzeilen, ben benieuwd
Deze topic gaat over het collectief bouwverlof en wat ik schreef moet je in dat verband lezen, ik kaap geen topics van andere forumleden door af te wijken.
Stel je vraag in de topic 'coronavirus', dan krijg je mijn mening.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 jul 2020, 15:34

Oeps, zal dan eens zien wat op die topic jouw bewijs is, volg het met argusogen .