Brantano

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

22 aug 2020, 16:53

Brantano (voornamelijk schoenen, maar ook kledij) is zo goed als failliet en doet aan uitverkoop.
Vandaag tijdens het Nieuws van 13u (VTM) zag ik wonderlijke dingen. De rush naar WC-papier van enkele maanden geleden verbleekte erbij. Ik vernam dat rijen mensen tot 3 uur stonden aan te schuiven, verbleven dan een uur in de winkel en schoven dan nog eens anderhalf uur aan aan de ene kassa die open bleef. Men kan dit zonder overdrijven een dagtaak noemen.
Dan zag ik een paar interviews. Een jongedame had massa’s schoenen gekocht. Voor de hele familie. Nu is het altijd mijn idee geweest dat de aankoop van schoenen onvoorwaardelijk verbonden is aan de aanwezigheid van de persoon die ze zal dragen en diens pasvorm. Hier dus niet. Een andere dame, van middelbare leeftijd, vergezeld door haar onmondige mannelijke partner, bleek euforisch te zijn bij het feit dat ze €1200 had uitgespaard. Nu, meestal ondervind ik bij het buitenkomen van een winkel na aankoop, dat ik geld heb uitgegeven en niet uitgespaard, maar ja, ik ben dan ook niet zo’n optimist.
Eerlijk, ik begrijp dit niet goed. Ik neem aan dat in landen waar voedselschaarste heerst, men urenlang zal aanschuiven om toch maar de meest levensnoodzakelijke dingen mee naar huis te krijgen voor u of uw gezin ; maar een dergelijke lijdensweg ondergaan voor schoenen en jawel… onderbroeken, zoals de eerste jongedame vermeldde ? Het gaat mijn petje te boven.
Misschien heeft dit te maken met massa-hysterie ? Of met het natuurverschijnsel zoals wanneer gieren boven hun prooi blijven cirkelen totdat deze de geest geeft ? Als ik iets nodig heb zal ik naar de winkel gaan en zijn er toevallig koopjes (solden), dan is dat lekker meegenomen, maar uren aanschuiven en dan nog in deze corona-toestanden voor schoenen, sokken of behaatjes ? Neen, dank u.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

22 aug 2020, 21:53

Ik begrijp er ook niks van, figaretto.
Maar dat hoeft ons niet te verontrusten.
Zoveel mensen er zijn, zoveel psychologieën ook.
We kunnen dus niet altijd vatten welke zieleroerselen de mensen aanzetten om te doen wat ze doen.
Zinloos hamsteren is daar een voorbeeld van.
Misschien zijn er op dit forum wel gebruikers die nog andere voorbeelden kunnen geven. :wink:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

22 aug 2020, 22:10

Jullie hebben blijkbaar geen idee wat - 75 % doet met een mens 8)
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

23 aug 2020, 06:51

Men mag toch niet verkopen met verlies, en dan nu -75%. Hoeveel jaren werd je dan al bij de neus genomen. Maar nu dolblij met hun trofeeen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 aug 2020, 07:22

Ze werken niet met verlies; een vb.; ze rekenen een winstmarge over de verkoopprijs , als de inkoopprijs € 100 bedraagt en je hanteert een winstmarge van 30% van de verkoopprijs, moet de verkoopprijs € 142,90 zijn. (100 x 10/7). Als je nu 30% korting geeft, speel je safe :D
Je weet trouwens nooit de exacte aankoopprijs bij Brantano kunnen dat grote loten zijn dat ze verkopen.
In de horeca zijn de winstmarges hoog, een tas koffie de inkoop is misschien € 0,20, de verkoopprijs ligt tussen de € 2 en € 3.
De meeste drank gaat 3 keer over de kop, oftewel een winstmarge van 300%.
Daarom is het bij solden verkoop of uitverkoop veelal de klant die bij de ( neus) genomen wordt, er wordt nog niet zo gauw met verlies verkocht.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

23 aug 2020, 08:22

Wardje, van die winst moet nog veel van af hoor! Als ik geen schoenen nodig heb dan moet ik er ook geen hebben al zijn ze gratis

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

23 aug 2020, 10:40

berretz schreef:
23 aug 2020, 06:51
Men mag toch niet verkopen met verlies, en dan nu -75%. Hoeveel jaren werd je dan al bij de neus genomen. Maar nu dolblij met hun trofeeen.
Men mag niet met verlies verkopen maar ik denk dat deze regel niet van toepassing is bij een failliet omdat het hier gaat om het zoveel mogelijk recuperen van geld om de bevoorrechte schuldeisers zoals RSZ, BTW en belastingen te betalen.
Werknemers staan ergens achteraan in de rij van de schuldeisers en zijn geen bevoorrechte schuldeisers.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

23 aug 2020, 11:20

janieburton schreef:
23 aug 2020, 10:40
berretz schreef:
23 aug 2020, 06:51
Men mag toch niet verkopen met verlies, en dan nu -75%. Hoeveel jaren werd je dan al bij de neus genomen. Maar nu dolblij met hun trofeeen.
Men mag niet met verlies verkopen maar ik denk dat deze regel niet van toepassing is bij een failliet omdat het hier gaat om het zoveel mogelijk recuperen van geld om de bevoorrechte schuldeisers zoals RSZ, BTW en belastingen te betalen.
Werknemers staan ergens achteraan in de rij van de schuldeisers en zijn geen bevoorrechte schuldeisers.
Ik denk dat janieburton helemaal gelijk heeft met zijn opmerking dat die regel inderdaad niet van toepassing is bij een faillisement.
Maar eigenlijk gaat het hier om een soort van hamsterwoede, iets dat we ook vaststelden bij de eerste coronapiek en het WC-papier. :roll:

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

23 aug 2020, 11:23

dafke schreef:
23 aug 2020, 08:22
Als ik geen schoenen nodig heb dan moet ik er ook geen hebben al zijn ze gratis
Dit is, in een notendop, een nuchtere beschouwing. :lol:
Ice

23 aug 2020, 15:56

Misschien heeft dit te maken met massa-hysterie ?

Daarom is het bij solden verkoop of uitverkoop veelal de klant die bij de ( neus) genomen wordt, er wordt nog.....
Dat is gedrag van het klootjesvolk, ook wel schapenmentaliteit genoemd en ze worden graag bedonderd... :mrgreen:
Dat zien we toch ook met corona....opgesloten worden, geen eten meer krijgen bij ongehoorzaamheid, niet meer vrij mogen ademen en dan nog dankuwel zeggen.
Dom klootjesvolk dat krijgt wat het verdient want de gevolgen van de onnodige maatregelen zijn nog niet duidelijk, dat komt er nog aan....maar dan hebben ze tenminste toch al reserve schoenen en onderbroeken...voor als het dun weer door hun broek tot in hun schoenen loopt... :P

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

23 aug 2020, 18:12

dafke schreef:
23 aug 2020, 08:22
Wardje, van die winst moet nog veel van af hoor!
Alle onkosten zitten verrekend in de kostprijs, daarop heet dat ook de 'kost'-prijs.
En op die prijs wordt de verkoopprijs berekend. En van dat verschil gaat dus normaal niets meer af.
Dat is winst, 'liefst voldoende' natuurlijk om er een 'relatief' goed leven mee te kunnen leiden.

Vroeger berekende men de 'totale' kostprijs maal 2,2. Ik weet niet of dat nu nog het geval is, want al heel lang rekenen sommigen minstens maal 3. Ze moeten natuurlijk wel met de concurrentie rekening houden.
Soit, de berekening van 'maal 2,2' moet nu ± op hetzelfde neerkomen.

Zodoende zijn ze in staat om kortingen te geven, èn, er toch nog te kunnen van leven, anders gaan ze op de fles.
Van die 'slechts' 30% winst, geloof ik niet veel. Daarvan ga je al failliet voor je goed bent begonnen.
En bij een faling mogen andere berekeningstechnieken worden gebruikt, gezien de volgorde van de terugbetalingen aan de schuldeisers een grote rol gaan spelen. De laatste in rang, zoals arbeiders en bedienden trekken aan het kortste eind, en zien soms geen cent.

En voor de rest treed ik Ice en figaretto bij. Dat kan allemaal alleen maar met klootjesvolk.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

23 aug 2020, 18:55

Van verwaantheid gesproken , mensen die het niet breed hebben en willen profiteren van een uitzonderlijke kans .. ...
Ja als je het breed hebt , kijk je daar op neer . 🤔
Al zie je mij daar geen uren staan , ik koop mijn schoenen in Aldi of Lidl tijdens de stille weekuren . 🤗u

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

23 aug 2020, 18:59

Inderdaad Michiel das zowat het huidige niveau ... Kleineren, tieren, schelden, typfouten weglachen
En al wie niet mee is in hun groot gelijk zijn linkse ratten en/of niet veel beter dan het VTM kijkende klootjesvolk.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

23 aug 2020, 19:41

michiel1954 schreef:
23 aug 2020, 18:55
Van verwaantheid gesproken , mensen die het niet breed hebben en willen profiteren van een uitzonderlijke kans .. ...
Ja als je het breed hebt , kijk je daar op neer . 🤔
Al zie je mij daar geen uren staan , ik koop mijn schoenen in Aldi of Lidl tijdens de stille weekuren . 🤗u
Tja, van verwaantheid gesproken.
Als je het niet breed hebt, zoals ikzelf trouwens, dan ga je niet voor 1000 euro schoenen kopen, als je er geen nodig hebt om eventueel 50 à 100 Euro uit te sparen. Zo heb ik iemand gekend die zich met een taxi liet vervoeren, omdat de kartonnen dozen Alpro-melk een 5-tal kilometer verder een paar centen goedkoper waren. Tja, er lopen hier nu eenmaal heel veel idioten rond op deze wereld. Maar het zijn juist degenen die het zich wèl kunnen permitteren, die voor 2000 Euro schoenen kopen terwijl ze die niet nodig hebben, al was het maar om slechts 25 Euro uit te sparen.
Inderdaad ..., van verwaandheid gesproken. :roll:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

23 aug 2020, 19:53

E.T. schreef:
23 aug 2020, 18:59
Inderdaad Michiel das zowat het huidige niveau ... Kleineren, tieren, schelden, typfouten weglachen
En al wie niet mee is in hun groot gelijk zijn linkse ratten en/of niet veel beter dan het VTM kijkende klootjesvolk.
By the way, wie zit hier te kleineren, te tieren, te schelden en typefouten weg te lachen?
Ik in ieder geval niet, maar wat die typefouten betreft, dat ze dan tenminste hun automatische schrijfcorrectie gebruiken. Ik lach er zeker niet mee, maar als ze het zichzelf daarmee gemakkelijker kunnen maken, waarom doen ze dat dan niet!? Klootvegers-gedrag ...? Ik moet bekennen dat ik het daar soms wel moeilijk mee heb.

Er is trouwens ook nog een hemelsbreed verschil tussen typefouten, taalfouten, en schrijffouten.
Ik heb ook niet het schrijverstalent zoals sommigen hier, waar ik 'positief' jaloers op ben, maar ik probeer mij verstaanbaar uit te drukken en zo goed 'mogelijk' foutloos te schrijven. Dat neemt niet weg dat er toch nog altijd wel eentje kan verschijnen. De soepelheid in mijn vingers is ook niet meer zoals vroeger. :cry:

Typefouten zijn op zichzelf niet zo erg, het is niet aan iedereen gegeven om vlot te te kunnen typen.
Schrijffouten daarentegen, vallen op, en geven aan dat de schrijvers in hun schooltijd, niet zo goed bij de les zijn gebleven. :roll:

Maar goed, nu terug naar de schoenen van Brantano ...? :wink:
Laatst gewijzigd door Fazal op 24 aug 2020, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.