Wordt Gent "Gandistan"?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Polmar
Lid geworden op: 23 feb 2004, 16:51

24 nov 2020, 15:54

De aanwervingen in Gent zullen menigeen verbazen ! Liever een allochtoon dan een Vlaming , zelfs indien minder bekwaam . Als ze maar moslim zijn !! Groen verkoopt Vlaanderen !


Polmar
Apple Imac Mojave

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 nov 2020, 16:21

Begin al maar te oefenen. Zeg 'Dank u' in het Turks: teşekkür ederim.

In het Bulgaars: Blagodarya ti.

Beleefdheid voor alles en daar ga al een heel eind mee komen aan het loket.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

24 nov 2020, 16:27

Indien ik het goed heb begrepen is het de bedoeling van de Gentse overheid om, wat aanwervingen voor de stad betreft, in geval van gelijke scores bij ingangsexamen, de voorkeur te geven aan de allochtone kandidaat. En indien zou blijken dat deze laatste de taal niet behoorlijk machtig is, zou dat geen hinderpaal mogen zijn. Hem/haar zullen in dit geval gratis taallessen worden verschaft, door de gemeenschap bekostigd.
Tja, hoe zat dat hier nu ook weer met die discriminatie op basis van afkomst ?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

24 nov 2020, 16:42

Tiens ik heb wat anders gelezen nl. dat 30% van de nieuwe aanwervingen naar allochtonen moet gaan. Dat klinkt al helemaal anders niet?
Niet dat ik dat soort maatregel sta toe te juichen...
Die 30% kom ik nochtans overal tegen en jullie hebben dat allemaal gemist? Raar toch he :D

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

24 nov 2020, 16:56

Ja, dat las ik ook. Maar ik vond dit zo enorm hoog dat ik dacht dat het om een drukfout ging.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

24 nov 2020, 17:08

Het is natuurlijk ook nooit goed he. Men ligt - terecht- te zeuren dat de werkloosheid in allochtone kringen te hoog is. Dan doet stad Gent een poging om tenminste een deel van de jobs aan de stad in hun richting te sturen en dan is het uiteraard weer niet goed.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

24 nov 2020, 18:12

Volledig akkoord dat het wenselijk is om meer allochtonen tewerk te stellen. Ik las dat de situatie in Gent ongeveer zo is : 30% allochtonen en slechts 5% aan de bak bij de stad. Dit zijn inderdaad scheve cijfers. De vraag die ik me hierbij stel is wat daarvan de oorzaak is. Aangezien ik er mag van uit gaan dat de aanwervingen bij de Gentse overheid eerlijk verlopen, ligt het voor de hand dat hier van discriminatie wellicht geen sprake is. Zeker niet in Gent, met het huidige en vorige stadsbestuur.
Eerder ben ik geneigd te denken dat dit te maken heeft met factoren zoals vroegtijdige schooluitval bij de verschillende allochtone gemeenschappen, waardoor hun gebrekkige algemene ontwikkeling met inbegrip van de taal. Ook vertel ik geen geheim dat er vastgesteld wordt dat de criminaliteit onevenredig groot is bij bepaalde groepen uit die middens. Gentenaars weten dit en niet Gentenaars lezen ook wel kranten.
Veel hangt af van het percentage dat zich allereerst aanmeldt voor een job en het percentage dat er geschikt voor wordt bevonden. Quota nastreven of opleggen op basis van afkomst lijkt me fout. Net zoals het lager leggen van de lat omwille daarvan. De overheid kan die mensen aanmoedigen om hun levensstijl in te passen in deze van hun gastland. Die 5% bewijzen dat het kan. Maar men moet het ook willen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

24 nov 2020, 19:36

Er is inderdaad een groot probleem met vroegtijdige schooluitval en taalproblemen - die 2 zaken moeten trouwens gekoppeld worden. Ik ben ook absoluut geen liefhebber van quota maar misschien is het eens de moeite waard om te kijken hoe die zaken nu zullen lopen in Gent.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

24 nov 2020, 21:01

Enig idee wat een groenwerker verdient aan 't stad ... Daar komen veel jongeren niet voor uit hun bed 8O
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

25 nov 2020, 07:46

Als je tot je 18de op school moet zitten en hier geboren bent kan taal geen probleem zijn.
Wel is er een tegenstand uit de gemeenschap om bij de politie te gaan.
En ge weet niet wat ge allemaal meemaakt met die kwabbernoten.
Komen in aanvaring door gebruiken uit hun godsdienst enz
Ook andere vreemdelingen hebben een andere kijk op werk.
Zo had ik ooit iemand uit het Oostblok in mijn ploeg; een werker maar geen enkel initiatief
was nog opgevoed onder het communisme

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

25 nov 2020, 08:48

frits1955 schreef:
24 nov 2020, 19:36
Er is inderdaad een groot probleem met vroegtijdige schooluitval en taalproblemen...
"Vroegtijdige schooluitval" .. daar kiezen ze toch elf voor?
" Taalproblemen.." zowat de grootste onzin die er bestaat...leg mij uit wie taalproblemen kan hebben als zij/hij hier geboren zijn !!!

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

25 nov 2020, 09:29

Beste man- wat maakt het uit of je hier geboren bent maar thuis en bij je vrienden spreek je geen Nederlands of Gents of...maar wel Turks, Arabisch of Bulgaars? Of je kijkt enkel naar tv-zenders in die talen. En wie de taal niet beheerst valt vaak uit ons schoolsysteem. Zo simpel is het.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 25 nov 2020, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

25 nov 2020, 09:43

Toch denk ik dat het probleem anders ligt. Maar daar mag weer niet over gesproken worden
De meeste meisjes presteren beter dan mannen. En vindt men in alle school lagen.
Ook op het hoger onderwijs. Die gaan toch ook maar naar dezelfde middelbare school.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

25 nov 2020, 09:49

Spreek dan? Mijn klaservaring is ook geweest dat globaal gezien meisjes met allochtone roots gemakkelijker mee gingen in het schoolsysteem en vaak ook beter presteerden. Met name jongens met Noord-Afrikaanse roots hadden het wel eens wat moeilijker met de autoriteit van vrouwelijke leerkrachten en regels en afspraken. Ik kan dan nog maar enkel meespreken over het ASO - de leerlingen van allochtone oorsprong op secundair niveau vormden daar een kleine minderheid. Ik veronderstel dat op technisch- en beroepsniveau de zaken nog anders lagen/liggen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 nov 2020, 13:23

frits1955 schreef:
25 nov 2020, 09:29
Beste man- wat maakt het uit of je hier geboren bent maar thuis en bij je vrienden spreek je geen Nederlands of Gents of...maar wel Turks, Arabisch of Bulgaars? Of je kijkt enkel naar tv-zenders in die talen. En wie de taal niet beheerst valt vaak uit ons schoolsysteem. Zo simpel is het.
Elke kleine die hier vanaf zijn 3 - 4 jaar naar school gaat, is op 12-jarige leeftijd even taalvaardig in het Nederlands als kinderen uit een gezin dat hier al generaties woont. Dan mogen ze thuis spreken wat ze willen.
Zo'n kind is op 12 jaar veel vaardiger in het Nederlands dan wij in onze tweede taal zijn (Frans - Engels - Duits) tenzij we die tweede taal ook van huis uit hebben meegekregen of ze in een soortgelijke situatie als die kinderen hebben verworven.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.