Sinterklaas op bezoek in WZC

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

14 dec 2020, 10:46

In WZC Hemelrijck in Mol heeft een Sinterklaasfeestje kwalijke gevolgen gehad.
Er werden niet alleen cadeautjes uitgedeeld, maar blijkbaar werd ook het gevreesde
coronavirus rijkelijk rondgestrooid.
Al bij al een goed bedoeld, maar onverstandig initiatief van de directie natuurlijk.

Maar het gaat mij niet alleen om de gelegenheid. Het gaat me meer om het principe.
Ik vind het zo-wie-zo misplaatst om voor ouderen kinderfeestjes te organiseren.
Maar al te vaak worden ouderen als kinderen behandeld en ook zo aangesproken.
Ik weet het, met de beste bedoelingen. Maar als ik een verzorgster hoor zeggen:
"Vaderke, heft uw voetekes is efkes op", dan keert mijn maag.

Ik vind het al erg genoeg dat sommige mensen wegens verzwakking letterlijk moeten
gepamperd worden, maar ga ze a.u.b. ook niet nog eens psychisch gaan pamperen.
Het zou goed zijn dat het zorgpersoneel ervan zou doordrongen worden dat ze te doen
hebben met mensen met geschiedenis, met ervaring.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

14 dec 2020, 10:58

Hun intenties waren in ieder geval goed. En vergeet niet dat als er dementerende mensen bij zitten, deze er zelfs vrij veel baat bij kunnen hebben.
Wat jij mensonterend vindt, daarom een ander niet. En het heeft niets met de Sint op zich te maken, 't is gewoon het ontspannend moment dat voor velen telt. De afwisseling. Of dat nu een paashaas is of een kerstman.
Komt nog er bij dat het door mensen van intern gebracht is, 't is niet dat ze vreemde personen hebben binnen gebracht. Verplegend personeel van hun eigen, die daar alle dagen zitten. Die sint was ook al een vrijwilliger die er alle dagen komt. 't Is enkel het pak dat ze aan hadden dat anders was. De cadeautjes zullen wss ook wel aangebracht zijn door de familieleden. Al die heisa daaromtrent vind ik gewoonweg misplaatst. Men doet alsof men een halsmisdaad gepleegd heeft. Nu is men er zelfs al niet meer zeker van dat de sint daadwerkelijk de aanstichter is geweest. Ze gaan nu verder onderzoek doen om te zien wat er werkelijk aan de hand is. Die besmetting kan daar van eender wie zijn binnen gebracht.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 dec 2020, 11:07

Als die Sint al tot de regelmatige bezoekers of personeel behoort is het duidelijk dat het virus er reeds aanwezig was voor die Sint er "op bezoek" kwam. Wordt dat personeel en vrijwilligers er niet wekelijks getest ? Dat is het schandaal en een grove tekortkoming/nalatigheid als dat niet gebeurt !. Laksheid en luiheid is blijkbaar typisch voor alle slappe Belgen .... :evil:

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

14 dec 2020, 11:37

Prima Vera schreef:
14 dec 2020, 10:58
Hun intenties waren in ieder geval goed. En vergeet niet dat als er dementerende mensen bij zitten, deze er zelfs vrij veel baat bij kunnen hebben.
Wat jij mensonterend vindt, daarom een ander niet. En het heeft niets met de Sint op zich te maken, 't is gewoon het ontspannend moment dat voor velen telt. De afwisseling. Of dat nu een paashaas is of een kerstman.
Komt nog er bij dat het door mensen van intern gebracht is, 't is niet dat ze vreemde personen hebben binnen gebracht. Verplegend personeel van hun eigen, die daar alle dagen zitten. Die sint was ook al een vrijwilliger die er alle dagen komt. 't Is enkel het pak dat ze aan hadden dat anders was. De cadeautjes zullen wss ook wel aangebracht zijn door de familieleden. Al die heisa daaromtrent vind ik gewoonweg misplaatst. Men doet alsof men een halsmisdaad gepleegd heeft. Nu is men er zelfs al niet meer zeker van dat de sint daadwerkelijk de aanstichter is geweest. Ze gaan nu verder onderzoek doen om te zien wat er werkelijk aan de hand is. Die besmetting kan daar van eender wie zijn binnen gebracht.
Vind ik ook, Prima Vera, maar het kwaad is geschied : volgens de eerste nieuwsberichten is de Sint de "schuldige" en dat onthouden de mensen !
Mogen de mensen in de zorgcentra aub toch iets van ontspanning?!
Of is het zoals al meermaals gebleken is : een zorgcentrum wordt gewoon een gevangenis !
Zielig, na een leven van werken en betalen ...
Dat iedereen oud wordt (hopelijk!), vergeten velen !
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.
Ice

14 dec 2020, 11:38

Fred1950 schreef:
14 dec 2020, 11:07
Als die Sint al tot de regelmatige bezoekers of personeel behoort is het duidelijk dat het virus er reeds aanwezig was voor die Sint er "op bezoek" kwam. Wordt dat personeel en vrijwilligers er niet wekelijks getest ? Dat is het schandaal en een grove tekortkoming/nalatigheid als dat niet gebeurt !. Laksheid en luiheid is blijkbaar typisch voor alle slappe Belgen .... :evil:
Wekelijks testen? Wat voor zin heeft dat nu?! :roll:
Dágelijks...neen, élk UUR moet er getest worden anders glipt dat verdomde virus toch nog door de mazen van het net... :twisted: misschien kunnen de slappe belgen dan leren dat je een virus, dat zelfs uit de wc-pot kan springen, niet kunt tegenhouden, net zomin als een snotvalling... :P

Maar daarover had TS het niet....dat betuttelen van oudere mensen is hem een doorn in het oog en daar heeft hij gelijk in, toch voor sommige mensen...
Maar, Lukas, die zouden dan ook nog mondig genoeg moeten kunnen zijn om te vragen om anders behandeld te worden? Om niet betutteld te worden als een kind omdat hen dat stoort? Me dunkt dat ze dat recht toch hebben?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

14 dec 2020, 12:29

Tiens Dicksy- delen wij gemeenschappelijke roots? Enkele maanden geleden heb ik enkele WZC's in Mol bezocht en tegen elkaar zitten afwegen omdat mijn 92-jarige moeder - geboren en getogen in Mol - het niet meer ziet zitten om thuis te blijven. "Hemelrijck" heb ik links laten liggen vanwege niet zo'n beste reputatie ...Blijkbaar klopt dat dus.

Hola, onze vriend Dicksy heeft zijn reactie laten verdwijnen...waardoor de mijne hier moederziel alleen staat te staan :lol:
En nu staat ze er weer ...hieronder :lol:
Laatst gewijzigd door frits1955 op 14 dec 2020, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

14 dec 2020, 12:37

Zie wat ik schreef op Fred1950 zijn posting over de Sint op 10.50
Hij wist het weeral beter en de mens nog belachelijk maken erbij :roll:

viewtopic.php?f=4&t=211602&hilit=blueve ... &start=165

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

14 dec 2020, 13:00

Als met het beleid kent van dit WZC ivm het buitenhouden van coronavirus, tot in het absurde toe en de controle die men daar op deed, en men nu ziet wat er gaande is in dit zelfde WZC kan men enkel spreken van hypocrisie, laksheid, onverantwoord gedrag enz, enz,.........en dan houd ik het nog heel deftig. Diezelfde directie moest men stande pede met hun klikken en klakken de straat op gooien zonder pardon.
En als men hier denkt dat ik het van horen zeggen hebben moet ik teleurstellen. Wij hebben ons moeder daar buiten gehaald op 05/11/2020 en het was zeker geen dag te vroeg en hopelijk zullen velen dit voorbeeld nu volgen.

Een voorbeeldje misschien:
Op 13/10/2020 telefoon gehad dat ons moeder gevallen was maar het was niet erg. Op onze vraag of de dokter ter plaatse geweest is of zij naar het ziekenhuis gebracht werd voor nazicht beide negatief.
Sedert oktober geklaag van ons moeder van pijn in de rechterzijde. Op 05/11/2020 in het nieuwe rusthuis daar melding van gemaakt en deze hebben ons moeder overgebracht ter ctl naar het ziekenhuis. Bout van haar nieuwe heup was losgekomen en drukte tegen haar huid. Nu woensdag 16/12/2020 wordt ze geopereerd.

Als het rusthuis haar getalleke maar heeft want deze directie is nog niet bekwaam om een containerpark in goede banen te leiden.
En geloof mij vrij, we zijn niet de enigen die zo reageren want we hebben nog steeds contact met kinderen wiens ouders daar ook nog zitten.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

14 dec 2020, 14:45

Ik denk dat het niet de bedoeling is van Lukas hier om de oorzaak van de besmetting te willen achterhalen maar eerder te wijzen op het feit dat oudere mensen niet noodzakelijk kinds zijn.
Deze stelling werd al ter sprake gebracht in “Mens erger je niet” van Fazal. (Verkleinwoordjes, kinderpraat en dergelijke) Ice wees hier ook al op.
Anderzijds vind ik een Sinterklaasfeest in WZC’s niet direct misplaatst. Het is namelijk zo dat zulk een gebeuren óók in andere kringen wordt herdacht als een folkloristisch evenement. Meestal wordt dit dan als een komisch toneelstukje opgevoerd waarbij de Sint (die door iedereen wordt herkend als Jaak van de receptie of Louisa van de bar) de hoofdrol speelt. Men wéét het maar men speelt het spel mee. Zo hoort het.
Goed mogelijk dat dementerende mensen het spel niet goed door hebben maar ik denk niet dat dit verdere schade toebrengt. Eerder ben ik geneigd te denken dat sommige verplegers er misschien van uit gaan dat al hun bewoners het spel als ernst beschouwen. Dat alle oude bewoners sowieso simpelen van geest zijn. Zij dwalen natuurlijk….

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

14 dec 2020, 15:13

Prima Vera schreef:
14 dec 2020, 10:58
Hun intenties waren in ieder geval goed. En vergeet niet dat als er dementerende mensen bij zitten, deze er zelfs vrij veel baat bij kunnen hebben.
Wat jij mensonterend vindt, daarom een ander niet. En het heeft niets met de Sint op zich te maken, 't is gewoon het ontspannend moment dat voor velen telt. De afwisseling. Of dat nu een paashaas is of een kerstman.
Komt nog er bij dat het door mensen van intern gebracht is, 't is niet dat ze vreemde personen hebben binnen gebracht. Verplegend personeel van hun eigen, die daar alle dagen zitten. Die sint was ook al een vrijwilliger die er alle dagen komt. 't Is enkel het pak dat ze aan hadden dat anders was. De cadeautjes zullen wss ook wel aangebracht zijn door de familieleden. Al die heisa daaromtrent vind ik gewoonweg misplaatst. Men doet alsof men een halsmisdaad gepleegd heeft. Nu is men er zelfs al niet meer zeker van dat de sint daadwerkelijk de aanstichter is geweest. Ze gaan nu verder onderzoek doen om te zien wat er werkelijk aan de hand is. Die besmetting kan daar van eender wie zijn binnen gebracht.

Ik kan mij 100 procent aansluiten met Uw visie betreffende de verantwoordelijkheid. Het heeft weinig zin om een schuldige aan de galg te brengen. Het is nu eenmaal een feit en men zal er moeten naar handelen. Het belast bovendien de Sint met een mogelijk ondragelijke schuldlast waarvoor hij waarschijnlijk niet verantwoordelijk is.
U mening over de behandeling van ouderen kan ik niet delen en ik ondersteun hier de inbreng van de thread starter; men zou eens mogen stoppen met het behandelen van ouderen als kleuters. Ik begrijp dat er dementerende aanwezig zijn, maar is dit een reden om hun te benaderen met kleuter gedrag. Niemand, maar dan ook niemand weet of zal weten hoe deze groep mensen hun behandeling ervaren.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

14 dec 2020, 15:27

Is het bezoek van de Sint in een verzorgingstehuis nu ook al kleinerend?
Bij ons kwam die ook op "het werk" en we vonden dat verdraaid leuk !

Wat die verkleinwoorden betreft : volmondig mee eens, maar dat gebeurt ook hier hoor !
Kan ik me mateloos aan ergeren !
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

14 dec 2020, 17:18

Ik kan mij 100 procent aansluiten met Uw visie betreffende de verantwoordelijkheid. Het heeft weinig zin om een schuldige aan de galg te brengen. Het is nu eenmaal een feit en men zal er moeten naar handelen. Het belast bovendien de Sint met een mogelijk ondragelijke schuldlast waarvoor hij waarschijnlijk niet verantwoordelijk is.
U mening over de behandeling van ouderen kan ik niet delen en ik ondersteun hier de inbreng van de thread starter; men zou eens mogen stoppen met het behandelen van ouderen als kleuters. Ik begrijp dat er dementerende aanwezig zijn, maar is dit een reden om hun te benaderen met kleuter gedrag. Niemand, maar dan ook niemand weet of zal weten hoe deze groep mensen hun behandeling ervaren
Heb jij er al mee te maken gehad? Ik wel, ik ben dit jaar al 2 dementerenden verloren. Bij beiden heb ik gezien wat voor invloed zo'n 'kleuterfeestje' of kleutergedrag kan teweeg brengen. En zeker bij dementerenden is dit een loutering. Die reageren er echt wel op in de gunstige zin. Zelfs de aankoop van speciale poppen voor dementerenden, is een aanwinst. Maar je moet het in werking zien. Is het 100% sluitend? Nee natuurlijk niet, maar ik heb het in werking gezien én ik ben overtuigd. En het is niet de figuur die het persé doet hoor, 't is gewoon het hele gegeven waar ze van genieten. Tot zelfs het inrichten van een kaas/wijnavond had op verschillende van die dementerenden een gunstige invloed.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

14 dec 2020, 17:21

Wiana schreef:
14 dec 2020, 15:27
Is het bezoek van de Sint in een verzorgingstehuis nu ook al kleinerend?
Bij ons kwam die ook op "het werk" en we vonden dat verdraaid leuk !

Wat die verkleinwoorden betreft : volmondig mee eens, maar dat gebeurt ook hier hoor !
Kan ik me mateloos aan ergeren !

Gebeurt zelfs op de TV. Die van West Vlaanderen hebben daar een handje van weg om altijd en eeuwig die verkleinwoorden te gebruiken. Luister maar eens naar Persoone, de chocolatier die doet het in overtreffende trap én kan hij het niet verkleinen doet hij het wel in het Engels. Wendy Van Wanter al eens bezig gehoord? Ook om de kriebels van te krijgen.

En tegenwoordig is schijnbaar niets meer goed om onze oudjes in de tehuizen een beetje vertier te gunnen, zelfs de Sint niet! Diegene die er zo op afgeven, zouden eens beter een tijdje in WZC gaan kijken. Om te zien hoe de realiteit is.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

14 dec 2020, 20:24

Prima Vera schreef:
14 dec 2020, 17:18
Ik kan mij 100 procent aansluiten met Uw visie betreffende de verantwoordelijkheid. Het heeft weinig zin om een schuldige aan de galg te brengen. Het is nu eenmaal een feit en men zal er moeten naar handelen. Het belast bovendien de Sint met een mogelijk ondragelijke schuldlast waarvoor hij waarschijnlijk niet verantwoordelijk is.
U mening over de behandeling van ouderen kan ik niet delen en ik ondersteun hier de inbreng van de thread starter; men zou eens mogen stoppen met het behandelen van ouderen als kleuters. Ik begrijp dat er dementerende aanwezig zijn, maar is dit een reden om hun te benaderen met kleuter gedrag. Niemand, maar dan ook niemand weet of zal weten hoe deze groep mensen hun behandeling ervaren
Heb jij er al mee te maken gehad? Ik wel, ik ben dit jaar al 2 dementerenden verloren. Bij beiden heb ik gezien wat voor invloed zo'n 'kleuterfeestje' of kleutergedrag kan teweeg brengen. En zeker bij dementerenden is dit een loutering. Die reageren er echt wel op in de gunstige zin. Zelfs de aankoop van speciale poppen voor dementerenden, is een aanwinst. Maar je moet het in werking zien. Is het 100% sluitend? Nee natuurlijk niet, maar ik heb het in werking gezien én ik ben overtuigd. En het is niet de figuur die het persé doet hoor, 't is gewoon het hele gegeven waar ze van genieten. Tot zelfs het inrichten van een kaas/wijnavond had op verschillende van die dementerenden een gunstige invloed.

1. Jammer genoeg ben ik eveneens ervaringsdeskundige in de omgang met Alzheimer-patiënten in mijn naaste omgeving en wat ik ervan onthouden heb is dat op zulke 'feestjes' nogal apathisch tot meewarig werd gereageerd.
2. Voor een goed begrip. Ik beweer niet dat Sinterklaas himself het virus heeft binnengebracht in het WZC Hemelrijck. Misschien was hij wel het slachtoffer van een reeds aanwezige besmetting.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

14 dec 2020, 21:09

Volgens Vanranst in de zevende dag moet er meer aan de hand geweest zijn om zo een groot aantal mensen te besmetten . Mogelijks een slecht werkende airco . Hij had ook een apparaatje bij dat de kwaliteit van de lucht kan opmeten .In de studio zelf was de lucht zo goed als de buitenlucht . Volgens hem zou een soort toestelletje meer moeten gebruikt worden .

werewoef
AMEN en AUM