waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 sep 2023, 11:27

MichelN schreef:
13 sep 2023, 22:19
Fred1950 schreef:
13 sep 2023, 21:07

p.s. In mei volgend jaar viert de Kangoo ZE van Mr. Hyde zijn tiende verjaardag , en die blaakt nog steeds van gezondheid. :wink:
Jep, met 10.000 km op de teller.
Correctie , met 25.000 km op de teller. :lol:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

14 sep 2023, 11:38

Ik geef toe dat ik een totale leek ben in deze materie, maar ik vond de 'links' van tokkio toch interessant genoeg om te lezen. En het werd nog interessanter naarmate ik de ingesloten links er ook even bij had genomen.

Het is tenslotte normaal dat men nog naar andere energiebronnen zoekt, teneinde niet àlles van één systeem te laten afhangen. En het mocht dan nog lukken, tóch zal men verder naar nóg andere mogelijkheden blijven zoeken, mogelijkheden waar wij tot nu toe nu nog geen enkel benul van hebben.

Het spreekwoord zegt: "leg al uw eieren beter niet in dezelfde mand"!
En ik vind persoonlijk dat dat spreekwoord wijze woorden bevat.
Laatst gewijzigd door Fazal op 14 sep 2023, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

14 sep 2023, 11:40

Ieder zijn auto(mijn vrijheid) daar wordt veel aan verdiend. Zou men het aantal auto's verminderen en vervangen door trein/tram/bus/steps/velo of gewoon te voet.
Maandag kwam ik aan een school, is dat nodig om met 'n dikke auto de kinderen af te halen?
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

14 sep 2023, 11:52

Ik vind het ook nogal aan het haar getrokken, maar men kan moeilijk verwachten dat zij er nog een (elektrisch) Smartje (of zo) bij kopen, speciaal om de kinderen aan school af te zetten, of af te halen. Erger vind ik, dat ze soms heel de straat blokkeren als ze op hun kinderen staan te wachten. Sommigen komen zelfs een halfuur vroeger om toch maar een plaatsje 'zo dicht mogelijk bij de uitgang van de school' te veroveren. Dat ze daardoor soms het doorgaand verkeer hinderen, zal hen wel worst wezen. Van sociaal gedrag hebben ze duidelijk niet veel kaas gegeten. Maar goed, sociaal gedrag is al altijd, en voor velen, totaal 'onbekend' gedrag geweest. :evil:

Niettemin, mocht de motor op waterstof bewegen, dat gedrag zal toch hetzelfde blijven.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 sep 2023, 14:00

Niettemin, mocht de motor op waterstof bewegen, dat gedrag zal toch hetzelfde blijven.
Nu zijn we er, alhoewel een auto zonder verbrandingsmotor niks verbruik/vervuilt tijdens het wachten aan de schoolpoort.
Vooral de grote stinkende diesels laat men gewoon draaien (in de zomer voor de airco, in de winter om het warm te hebben) en met de tankkaart kost dat toch niks.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

14 sep 2023, 14:12

Fred1950 schreef:
13 sep 2023, 21:07
@tokkio , of het waterstof manneke. :lol: Ge geeft het niet op , hé :D

p.s. In mei volgend jaar viert de Kangoo ZE van Mr. Hyde zijn tiende verjaardag , en die blaakt nog steeds van gezondheid. :wink:
En die kangoo rijd op water zeker,vind u het normaal dat de diesel en benzine + 2€ de liter staat,en het is niet alleen om naar de bakker te rijden, dat kan met de fiets ook, maar ook de transport moet nu bijna het dubbele betalen,en dat zorgt voor steeds hoger winkelprijzen ook voor de Nuts voorzieningen.
De brent olie staat nu + 90 dollar per vat,en ja ook Rusland leverde, maar die gaan samen met de arabier, hun productie verminderen,alhoewel de Texaanse olie nog altijd rond de 85 dollar schommelt,hoort men niets van den Bidden,die ging met de crisis toch "massaal" olie leveren,om de Rus een hack te zetten?
Ook van onze regering met hun klik systeem, als de brandstof stijgt ,gaat de accijns zakken????,,
De gewone burger is dubbel gejost,ze geven subsidies voor de bedrijven ,en voor zij die kapitaal krachtig een E auto (kunnen) kopen ,maar al die E auto's moeten niet meer gaan tanken, en als Europa er al +/- 9 miljoen heeft, en rekent aan een gemiddelde van 50 liter dat ze tanken.....
Ook voor wie zich moet verwarmen met stookolie betaald bijna dubbel, wat willen ze , iedereen een warmtepomp?????
Nee die waterstof auto's,en waterstof tankstations moeste er al lang staan en die "cassetten met waterstof poeder al massaal geproduceerd worden, dan pas zouden ze op de staart van de arabier en de Rus trappen.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 sep 2023, 15:43

Nee die waterstof auto's,en waterstof tankstations moeste er al lang staan en die "cassetten met waterstof poeder al massaal geproduceerd worden
Vooral met dat "poeder" zijn er nog gigantische problemen, het lijkt er steeds meer op dat dat een grote scam is/was.

Kernfusie is en blijft de toekomst!
Laatst gewijzigd door E.T. op 14 sep 2023, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

14 sep 2023, 15:54

E.T. schreef:
14 sep 2023, 15:43
Nee die waterstof auto's,en waterstof tankstations moeste er al lang staan en die "cassetten met waterstof poeder al massaal geproduceerd worden
Vooral met dat "poeder" zijn er nog gigantische problemen, het lijkt er steeds meer op dat dat een grote scam is.
Ik vraag mij af, kunnen ze het niet, of mogen ze het niet, want als de waterstof of het waterstofpoeder,doorbreekt, dan is het gedaan ,en dag met het handje voor al die olie giganten.
https://plantone-rotterdam.nl/waterstof-in-poedervorm/
Afwachten hopen op het beste, en gereed zijn voor het slechte :mrgreen:
https://www.change.inc/industrie/hoe-ga ... obal-40210
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 sep 2023, 16:15

tokkio schreef:
14 sep 2023, 14:12
Fred1950 schreef:
13 sep 2023, 21:07
@tokkio , of het waterstof manneke. :lol: Ge geeft het niet op , hé :D

p.s. In mei volgend jaar viert de Kangoo ZE van Mr. Hyde zijn tiende verjaardag , en die blaakt nog steeds van gezondheid. :wink:
En die kangoo rijd op water zeker,vind u het normaal dat de diesel en benzine + 2€ de liter staat,en het is niet alleen om naar de bakker te rijden, .....

Een Kangoo ZE is een volledig electrieken , zelfs geen hybride :P . Die rijdt op de zonnepaneel stroom van mijn buurman. :lol:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

14 sep 2023, 19:17

2025: kwarttarief wegenbelasting elektrische auto's
Volgens de huidige plannen is het in 2025 namelijk over en uit met die vrijstelling. Vanaf dat jaar gaat de overheid een kwarttarief hanteren voor elektrische auto's. Dat wil zeggen dat EV-rijders 25 procent gaan betalen van het tarief dat voor benzineauto's geldt.6 jun 2023.


En nog een paar jaar later, zal er zoals nu al in Noorwegen, een wegenbelasting op het gewicht van een auto worden ingevoerd, elektrisch of niet. Door het gewicht van EV's zullen de putten in 'ons' wegdek zeker nòg erger en dieper worden, en dat zal om dure herstellingen vragen.

Het zou dan ook normaal zijn, dat de overheid de EV-rijders hierop zal aanspreken.
En die wegenbelastingen zullen veel hoger zijn dan wat we nu voor onze conventionele wagens betalen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 sep 2023, 22:04

Fazal schreef:
14 sep 2023, 19:17
..... En nog een paar jaar later, zal er zoals nu al in Noorwegen, een wegenbelasting op het gewicht van een auto worden ingevoerd, elektrisch of niet. Door het gewicht van EV's zullen de putten in 'ons' wegdek zeker nòg erger en dieper worden, en dat zal om dure herstellingen vragen.
....
... en dan moeten de "zware" rijders met een BMW i5 of Audi Q8 e-tron maar overstappen naar een "lichte" Renault ZOE of... een goedkoop Chineeske zoals BYD. :twisted: Geen kompassie met de dikke nek rijders .... :lol:

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

14 sep 2023, 23:02

De hoeveelheid km met de batt en het snelle laden is weer goed voor de zoveelste reklame, maar in welke omstandigheden en zijn ze steeds gelijk?
Warmte, bergop, >100 of < 100 kmh, eco, sportief, spitsuur, slechte baan, vrouw of man achter het stuur. Dit lijkt op de sjoemelsoftware met de diesels.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

15 sep 2023, 08:07

Een normaal gebruikte elektrische auto verliest jaarlijks veel aan radius wegens zijn batterijen.
Een anders aangedreven wagen niet.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 sep 2023, 09:20

Die zgn. batterijdegradatie valt nogal mee. Het gaat over 2% per jaar. Het verschilt een beetje naargelang het merk

Hier vind je een hulpmiddel om dat uit te rekenen per auto: merk en bouwjaar intypen en dan op + klikken.

Een Tesla model S van 2015 zit nu nog aan 90.4% .
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

15 sep 2023, 10:28

Ik zie dat bij de oudere BMW's dit tamelijk snel bergaf gaat.