SIHAMEGATE (sihame el kaouakibi)

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

28 sep 2023, 17:46

Er is nog niets bewezen want er is nog steeds geen eindvordering.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 sep 2023, 18:53

frits1955 schreef:
28 sep 2023, 17:46
Er is nog niets bewezen want er is nog steeds geen eindvordering.
Juist. Dat geldt ook voor Van Gheluwe. Dus, beschouw hem voorlopig maar als onschuldig.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

28 sep 2023, 19:04

Tja, die Van Gheluwe ...., enerzijds willen ze hem uit zijn ambt ontzetten en anderzijds doet de kerk alle mogelijke moeite door allerlei smoesjes, zijn ambt te laten behouden. 8O

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 sep 2023, 19:42

Ontsla hem als bisschop/priester en hij is een VRIJ man, die staat en gaat waar hij zou willen om zijn pensioen op te trekken.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 sep 2023, 20:08

Is er iemand in dit land die hem kan ontslaan?
Idem voor Kauwekibi: waarom werd ze niet ontslagen uit het parlement?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 sep 2023, 20:56

- Vangeluwe das iets voor ROME

- Poedel is 'onschuldig' tot er een definitief vonnis is ... trouwens iemand op ziekenverlof ga je sowieso geen C4 sturen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 sep 2023, 22:01

E.T. schreef:
28 sep 2023, 20:56
- Vangeluwe das iets voor ROME
Daar ligt het kalf gebonden. Het is dus wat simplistisch om te schrijven: "Ontsla hem als bisschop/priester en hij is een VRIJ man (...)"

Bovendien geldt ook voor hem dat hij onschuldig is zolang er geen rechter is die hem de stempel 'schuldig' kan opkleven. De meesten van ons weten wel beter.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 sep 2023, 05:05

Daar is niks simplistisch aan!

Men vraagt nu dat hij zou uittreden, zoniet dat Rome hem uitzet ...

Gebeurt dat dan kan hij gaan en staan waar hij wil.

De Rik en die kan het weten laat het volgende weten:
Antwerps bisschop Johan Bonny heeft in VTM NIEUWS gezegd dat Roger Vangheluwe nog tot het einde van de week krijgt om te beslissen of hij afstand doet van zijn titel als bisschop. Concreet betekent dit dat Vangheluwe zijn ‘laïcisering’ of ‘ontwijding’ zou aanvragen: het terugbrengen van een geestelijke in de lekenstand. Kan Vangheluwe dat weigeren? En zo ja, kan hij daartoe gedwongen worden? We vroegen het aan kerkjurist Rik Torfs (KU Leuven). “Indien hij wordt gelaïciseerd, dan kan hij gaan en staan waar hij wil.”

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 sep 2023, 09:41

Het wordt nog simplistischer:
Concreet betekent dit dat Vangheluwe zijn ‘laïcisering’ of ‘ontwijding’ zou aanvragen: het terugbrengen van een geestelijke in de lekenstand. Kan Vangheluwe dat weigeren? En zo ja, kan hij daartoe gedwongen worden? We vroegen het aan kerkjurist Rik Torfs (KU Leuven). “Indien hij wordt gelaïciseerd, dan kan hij gaan en staan waar hij wil.”
Ik dissecteer dit stukje even voor jou, zodat je ook de idiotie ziet:

Vraag: kan hij dat weigeren?
Antwoord: indien hij wordt gelaïciseerd, dan kan hij gaan en staan waar hij wil.



Die vraag moet als antwoord een ja of een neen krijgen. Eventueel een 'ja maar ... / neen maar ...'
De journalist in kwestie is een uilskuiken om zoiets te schrijven.



Ik zal het voor jou duidelijk maken: Vangheluwe bepaalt zélf of hij terug leek wordt of niet. Niemand kan hem daartoe dwingen, behalve Rome (de paus).

Als Vangheluwe ook maar één sikkepit geeft om dat instituut waarbinnen hij een topplaats bekleedde, dan vermijdt hij verdere schade door vrijwillig zijn aanvraag in te dienen tot het lekenstatuut.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 sep 2023, 11:18

Prachtig wil, je bent waarschijnlijk een autoriteit op gebied van de islam enzo maar om nu aan een echte kerkjurist twijfelen?

1- Bonny geeft hem de kans om zelf te vragen om te mogen uittreden
2- Doet hij dat niet gaat men aan de Paus vragen om hem buiten te zetten
3- Torfs merkt fijntjes op dat ALS het zover is vangeluwe eigenlijk een vrij man is.

En dat is het ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 sep 2023, 11:23

Ik twijfel niet aan Torfs. Ik schreef dat de journalist een uilskuiken is en ik heb je uitgelegd waarom.

Het gaat over logisch denken. Een vraag die niet beantwoord wordt, en jij haalt dat aan om iets aan te tonen ...

Tja ... :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 sep 2023, 11:55

E.T. schreef:
29 sep 2023, 05:05
... Men vraagt nu dat hij zou uittreden, zoniet dat Rome hem uitzet ...
Inderdaad tja, we hadden het over vangeluwe NIET over wat een journalist daar over schrijft.

Speelt Bonny hoog spel?
Misschien wel, gaat hij de Paus dwingen?
Of is er al een akkoord met vangeluwe?

als ik een stout mens zou zijn zou ik niet verbaasd zijn dat hij eendezer dagen uit een raam valt

Torfs geeft een voorzet om Bonny te redden door op te merken dat uitzetten misschien wel geen straf is.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

29 sep 2023, 16:01

Wil. schreef:
28 sep 2023, 20:08
Is er iemand in dit land die hem kan ontslaan?
Idem voor Kauwekibi: waarom werd ze niet ontslagen uit het parlement?
goede vraag, maar sedert 2014 gaat het niet meer, voor die datum was 6 maand voldoende, nu is ziekte geen geldige reden voor ontslag ,ze blijft een werknemer,wat wel kan is de eerste maand nog het wettelijk loon, en daarna valt ze op het ziekenfonds,daar hebben we geen zicht op. :evil:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 sep 2023, 17:12

Oooh spannend :
Bisschop Roger Vangheluwe heeft gisteren een brief gestuurd naar de paus.
Reactie van Bonny:

We HOPEN dat hij vraagt om ontslag en dat Rome op korte termijn de zaak aanpakt. 

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

29 sep 2023, 17:19

Torfs heeft het bij het rechte eind.
Als ze hem als priester schorsen is hij vrij de abdij te verlaten aan 2800€ en te wonen waar hij wil.